Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-24, 16:55   #1
oscarbengtsson
Registered User
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 164
ta er gärna tid att ge mig er hjälp. Vill ha ERA synpunkter på min deff TACK.

Hej!
Imorgon tänkte jag köra igång min deff. Tänkte skriva upplägget jag tänkte mig, vill gärna ha åsikter och synpunkter.
18år gammal.
Vikt: 95kg.
Längd: 180cm.

vill INTE ha dryga kommentarer, hjälp uppskattas. Längst ned finns bifogade bilder på dagsformen.

KOSTEN kommer se ut ungefär såhär varje dag:
1kg kvarg om dagen, uppdelat i fyra omgångar á 250g portion, 2 shakes 100% whey á 30g, ett mål husmanskost, 3 dl stekt äggvita och 10g bcaa före och efter träning samt koffeintablett och pwo.

Angående TRÄNINGEN har jag valt att köra rullande 3-split men en dags extra vila.

MÅNDAG: ben, med fokus på böj, därefter lätta rakmark, och sedan tunga utfall, benspark, lårcurl och frontböj.
TISDAG: bröst, armar.
ONSDAG: vila.
TORSDAG: Ben, fokus på mark och superset lårcurl/benspark.
FREDAG: vila.
LÖRDAG: rygg, axlar. (Inga mark här alltså).
SÖNDAG: bröst, armar.
MÅNDAG: vila och sedan börja om.

Mage, vader och powerwalks läggs in där jag känner för det.

SYNPUNKTER/ÅSIKTER FÖR ATT HJÄLPA MIG GODTAS GÄRNA
Bifogar bilder på dagsformen, vet att det inte är något att skryta om så elaka kommentarer undanbedes



oscarbengtsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 17:23   #2
Paperbasket
Registered User
 
Paperbaskets avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 959
Det hade varit intressant att veta mer om kosten för "ungefär så här" säger inte så mycket angående kcal och förhållandet mellan protein, kolhydrater, fett etc.

Själv hade jag nog bara kört igenom kroppen en gång i veckan under en deff istället för två. Av egen erfarenhet känns för slitsamt efter några veckors med dubbla pass under en deff.
__________________
Lic. Personlig tränare

Facebook

Instagram
Paperbasket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 17:50   #3
oscarbengtsson
Registered User
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 164
Okej då säger jag istället att det är så kosten kommer se ut. 1kg kvarg, två - tre proteinshakes, 3dl stekt äggvita, ett mål husmanskost, i och med att det inte är mycket kolhydrater allt under resten av dagen. Bcaa, koffein och pwo till träning. Okej då ska jag fundera lite mer angående träningsschemat, tack!
oscarbengtsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 18:35   #4
Rawsteel
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
I bröstpressar så får du ren och skär träning för främre delts så nu tränar du axlar 2 dagar på raken (lördag + söndag).
Lägg ihop dom med bröst istället för att minimera risken för framtida skador samt bättre utveckling.
Ett par icke återhämtade axlar kommer påverka dina bröstpressar negativt.
Rawsteel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 19:02   #5
oscarbengtsson
Registered User
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 164
Citat:
Ursprungligen postat av Rawsteel Visa inlägg
I bröstpressar så får du ren och skär träning för främre delts så nu tränar du axlar 2 dagar på raken (lördag + söndag).
Lägg ihop dom med bröst istället för att minimera risken för framtida skador samt bättre utveckling.
Ett par icke återhämtade axlar kommer påverka dina bröstpressar negativt.
Okej, borde jag lägga främre och utsida axlar ihop med bröst och sedan köra bakre axlar tillsammans med rygg, eller lägga ihop hela axelpartiet med bröst?
Tack för tipset!
oscarbengtsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 19:07   #6
Provrörsbarn
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 315
Tycker personligen att det är väldigt mkt protein.
Provrörsbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 19:14   #7
begt
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 2 859
Citat:
Ursprungligen postat av Provrörsbarn Visa inlägg
Tycker personligen att det är väldigt mkt protein.
+1
2 g/kg kv är mer än tillräckligt särskilt eftersom det är fråga om en hög andel animaliskt protein (långt mer än rekommendationerna). Bättre att äta mer kolhydrater/fett.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 19:24   #8
oscarbengtsson
Registered User
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 164
Citat:
Ursprungligen postat av begt Visa inlägg
+1
2 g/kg kv är mer än tillräckligt särskilt eftersom det är fråga om en hög andel animaliskt protein (långt mer än rekommendationerna). Bättre att äta mer kolhydrater/fett.
Proteinintaget kommer ligga på ca 250g/dag. Är det bara jag som fått för mig att det är bättre att ligga för högt än precist under deff? Bättre med mer kolhydrater/fett, vill du förklara varför? Tack!
oscarbengtsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 19:59   #9
begt
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 2 859
Du kan få bättre tryck i musklerna med mer kolhydrater. Kruttorr muskulatur under deff är inget att sträva efter direkt; kan kosta en repetition då och då vilket skulle stimulera musklerna mindre. Sen är en del fett bra för mättnad och hormonreglering osv. Särskilt om man inte hade kaloriplats innan att äta mer lagoma mängder.

Det finns en oerhörd övertro på protein bland vissa trots att ingen studie visat att mer än 1,8 g/kg är gynnsamt. Då ska man som sagt ta i beaktning att rekommendationen 1,8 avser en diet där större delen av proteinet inte är animaliskt. För i princip alla på Kolo är det motsatta sant dvs. att det animaliska proteinet väger över.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 20:05   #10
LillisJ
Registered User
 
LillisJs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Huddinge
Inlägg: 4 649
Jag säger såhär: Gör inte ett kostschema som du följer exakt varje dag. Det kommer att bli tråkigt snabbt. Ät mat du tycker om, enligt "IIFYM". Ta bara vassle när det behövs, det blir mycket mer tillfredsställande för psyket att äta god mat istället. Jag brukar ta BCAA runt träningen och vassle på slutet av dagen om proteins saknas.
__________________
Instagram: lorentzo.j
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Gestapo sparkar in dörren och skriker "visa kuken", och man har inget val.

Senast redigerad av LillisJ den 2013-03-24 klockan 20:08.
LillisJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 20:13   #11
begt
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 2 859
Vassle/kasein är väldigt bra att ha-- som backup. Praktiskt att ta i samband med träning, men i övrigt är riktig mat bättre på så många vis. När jag dietar brukar jag köra max 1 vassleshake om dagen, kan hända att det blir två dock men det vill jag undvika.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 20:41   #12
oscarbengtsson
Registered User
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 164
Citat:
Ursprungligen postat av begt Visa inlägg
Vassle/kasein är väldigt bra att ha-- som backup. Praktiskt att ta i samband med träning, men i övrigt är riktig mat bättre på så många vis. När jag dietar brukar jag köra max 1 vassleshake om dagen, kan hända att det blir två dock men det vill jag undvika.
Okej. Kasein kommer jag definitivt ta innan läggdags. Hur mycket kolhydrater är "lagom" under deff, om det nu finns något lagom dvs.

Tack för era åsikter, det var precis det här jag ville ha ut av tråden!
oscarbengtsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 20:45   #13
begt
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 2 859
0,5-1 g fett/kg (helst mer än 0,5). Protein kanske 1,7-2 g/kg (då bör det vara helt tillräckligt om du äter mycket animalisk protein). 1,5 g/kg är en annan gräns som nämns, men även under 1,5 kan fungera bra, men det är troligen inte optimalt om man inte äter mycket animaliskt protein. Resten kan du lägga på kolhydrater.

Senast redigerad av begt den 2013-03-24 klockan 20:46.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 21:41   #14
Paperbasket
Registered User
 
Paperbaskets avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 959
Imo bästa svaret på fördelning av dina kcal ges av begt. Gå inte på för lågt underskott bara. Låt det ta den tid det tar istället för att stressa. Du kommer tjäna på det.
__________________
Lic. Personlig tränare

Facebook

Instagram
Paperbasket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 13:49   #15
oscarbengtsson
Registered User
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 164
Citat:
Ursprungligen postat av Paperbasket Visa inlägg
Imo bästa svaret på fördelning av dina kcal ges av begt. Gå inte på för lågt underskott bara. Låt det ta den tid det tar istället för att stressa. Du kommer tjäna på det.
Okej, tar till mig det och lägger om kosten. Tack för hjälpen!
oscarbengtsson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)