Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är du kristen?
Ja. Jesus är min herre och frälsare. 29 17.26%
Nej. Jag är för lat för att läsa bibeln och avfärdar den i ignorans. 26 15.48%
Nej. Jag har läst hela bibeln och det är ren smörja. 53 31.55%
Nej. Jag är agnostiker/jude/muslim/buddist/hindu/scientolog/asatroende 60 35.71%
Antal röster: 168. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-09, 16:35   #1171
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av en stor stark Visa inlägg
Kristendomens topp.
Tror du missade poängen dvs. ateism är religion för många. Den där amazingatheist är ett bra exempel på en fundamentalistisk ateist.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 17:18   #1172
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC Visa inlägg
konsumismen
Jag får erkänna att jag varit troende där, köpt öl till helgen. Och ibland gick jag upp tidigt lördag morgon, för att stå på knä och tillbe den stora vita porslinstronen. Och be om syndernas förlåtelse, med ånger i rösten.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 17:25   #1173
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC Visa inlägg
Tror du missade poängen dvs. ateism är religion för många. Den där amazingatheist är ett bra exempel på en fundamentalistisk ateist.
Ateism är brist på tro på gud. Amazing atheist får inga views. Det är poängen som missas.
__________________
Journal
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 17:37   #1174
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av en stor stark Visa inlägg
Ateism är brist på tro på gud. Amazing atheist får inga views. Det är poängen som missas.
Det var inte frågan om ateismen har en gud eller inte, det är om folk ersätter gud med andra passionerade trossystem, vilket folk onekligen gör. Amazingatheist viger sitt liv åt att ät sig fet, spela in porr och prata passionerat om ateism på Youtube, som att det vore en bättre livsåskådning att följa när det inte är det. Sen är det skit samma vad han har för visningar, det var inte det som det var tal om.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 17:49   #1175
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Inget man behöver upplysa om. Till och med autistiska 3 åringar förstår att det är påhitt.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 19:05   #1176
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC Visa inlägg
Det var inte frågan om ateismen har en gud eller inte, det är om folk ersätter gud med andra passionerade trossystem, vilket folk onekligen gör. Amazingatheist viger sitt liv åt att ät sig fet, spela in porr och prata passionerat om ateism på Youtube, som att det vore en bättre livsåskådning att följa när det inte är det. Sen är det skit samma vad han har för visningar, det var inte det som det var tal om.
Du missar poängen. Ateist är en brist på tro. Att man väljer att tro på något annat befängt är något annat istället för gud är något annat. Att tro på vetenskap är inte ateistiskt. Du kan tro på varken gud eller vetenskap. Ersätt nu vetenskap med med alla andra saker du nämnde.

Jag förstår inte poängen med att hitta random struntkanal utan views på youtube och låta det vara måltavlan för ditt argument?
__________________
Journal
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 19:34   #1177
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av en stor stark Visa inlägg
Du missar poängen. Ateist är en brist på tro. Att man väljer att tro på något annat befängt är något annat istället för gud är något annat. Att tro på vetenskap är inte ateistiskt. Du kan tro på varken gud eller vetenskap. Ersätt nu vetenskap med med alla andra saker du nämnde.

Jag förstår inte poängen med att hitta random struntkanal utan views på youtube och låta det vara måltavlan för ditt argument?
Vad än. Det jag framförde med inlägget du citerade mig i var att folk ersätter Gud med någonting annat. Förkastar man kristendomens livsåskådning och dess moraliska system så brukar den inte sällan ersättas av en övertro på konsumism, hedonism och andra former av dekadens istället, vilket den där youtubern är ett bra exempel på. Men du verkar inte kunna greppa att folk faktiskt kan vara lika hängivna till diverse skitideologier och att berätta att de är ateister som en kristen eftersträvar att leva enligt Jesus lära.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 19:59   #1178
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC Visa inlägg
Vad än. Det jag framförde med inlägget du citerade mig i var att folk ersätter Gud med någonting annat. Förkastar man kristendomens livsåskådning och dess moraliska system så brukar den inte sällan ersättas av en övertro på konsumism, hedonism och andra former av dekadens istället, vilket den där youtubern är ett bra exempel på. Men du verkar inte kunna greppa att folk faktiskt kan vara lika hängivna till diverse skitideologier och att berätta att de är ateister som en kristen eftersträvar att leva enligt Jesus lära.
Nej, du sa att det ersattes med tro på ateismen, bland annat. Ateismen är en brist på tro. Att man kan tro galna saker utan att tro på gud är självklart.

En random, liten youtuber är ett bra exempel på att du vill gå långa vägar för att hitta halm till din halmgubbe.
__________________
Journal
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 20:39   #1179
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av en stor stark Visa inlägg
Nej, du sa att det ersattes med tro på ateismen, bland annat. Ateismen är en brist på tro. Att man kan tro galna saker utan att tro på gud är självklart.

En random, liten youtuber är ett bra exempel på att du vill gå långa vägar för att hitta halm till din halmgubbe.
Okej, så det var någon typ av autistisk semantik som var anledningen till varför du citerade mig. Nåja, oavsett om du ville hoppa in här i tråden och göra den enormt viktiga poängen i att ateismen består i att inte tro på någonting så menar jag fortfarande att även om man är ateist och säger sig inte tro på någonting så kan man vara lika hängiven åt dekadent livsåskådning som en kristen är till kristendomen. Så man tror ju likväl på någonting.

Amazingatheist är bara ett exempel. Jag gav dig även fler. Många feminister och vänstertyper lever för anti-rasism, staten och feminism och dyrkar det som om att det vore en religion. Det är naturligt då människan vill hitta en mening i tillvaron.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 20:58   #1180
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC Visa inlägg
Okej, så det var någon typ av autistisk semantik som var anledningen till varför du citerade mig. Nåja, oavsett om du ville hoppa in här i tråden och göra den enormt viktiga poängen i att ateismen består i att inte tro på någonting så menar jag fortfarande att även om man är ateist och säger sig inte tro på någonting så kan man vara lika hängiven åt dekadent livsåskådning som en kristen är till kristendomen. Så man tror ju likväl på någonting.

Amazingatheist är bara ett exempel. Jag gav dig även fler. Många feminister och vänstertyper lever för anti-rasism, staten och feminism och dyrkar det som om att det vore en religion. Det är naturligt då människan vill hitta en mening i tillvaron.
Ja det är viktig semantik. För spelet du spelar är:
"Kolla dom är dåliga och ateister, därför är jag kristen".
Spelet jag spelar är :
"Kristendom är knäppt, samt många icke-kristna tankesätt är knäppa, jag vill inte ta del av varken eller.".
När du inte inser att ateism enbart är avstånd från tro, så gör du det till en dikotomi. Det är intellektuellt oärligt.

Jo men varför ge exemplet? Jag kan ge dig många exempel på youtube med galna kristna, men varför skulle jag göra det?
__________________
Journal

Senast redigerad av en stor stark den 2020-07-09 klockan 21:02.
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 22:41   #1181
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av en stor stark Visa inlägg
Ja det är viktig semantik. För spelet du spelar är:
"Kolla dom är dåliga och ateister, därför är jag kristen".
Spelet jag spelar är :
"Kristendom är knäppt, samt många icke-kristna tankesätt är knäppa, jag vill inte ta del av varken eller.".
När du inte inser att ateism enbart är avstånd från tro, så gör du det till en dikotomi. Det är intellektuellt oärligt.

Jo men varför ge exemplet? Jag kan ge dig många exempel på youtube med galna kristna, men varför skulle jag göra det?
Haha nej, jag har ingen häst i det här loppet då jag själv pendlar i min tro och tvivlar mycket då jag inte kan empiriskt bevisa att Gud finns. Jag låtsas inte heller som om jag vet exakt hur hela världen är uppbyggd till skillnad från många som är ateister.

Det enda jag framfört här är att jag tror en religion som Kristendomen behövs och är bra för människor och leder till lyckligare liv oavsett då folks värderingar annars tenderar brukar gå till något som är ännu sämre och därav problemet med de flesta som kallar sig ateister.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 22:53   #1182
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC Visa inlägg
Haha nej, jag har ingen häst i det här loppet då jag själv pendlar i min tro och tvivlar mycket då jag inte kan empiriskt bevisa att Gud finns. Jag låtsas inte heller som om jag vet exakt hur hela världen är uppbyggd till skillnad från många som är ateister.

Det enda jag framfört här är att jag tror en religion som Kristendomen behövs och är bra för människor och leder till lyckligare liv oavsett då folks värderingar annars tenderar brukar gå till något som är ännu sämre och därav problemet med de flesta som kallar sig ateister.
Så får du tro, men jag vill gärna ha något argument till "många" och "flesta". De flesta jag känner som inte tror på gud tror sig inte veta hur världen är uppbyggd. Vad är din referens för det?

Ja det är ett sorts opium för massorna. Det nöjer jag mig inte med personligen.
__________________
Journal
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-11, 21:42   #1183
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Ingen av våra vetenskapsmän vet hur makroevolution går till:

https://uncommondescent.com/intellig...acroevolution/
Personligen tycker jag du postar en del ytterst tveksamt material men detta var onekligen väldigt intressant. Har ägnat en del tid att lyssna på James Tour och vad kan man säga...käftsmäll deluxe! Sånt här gillar jag; när intelligenta personer gräver och ifrågasätter. Utan dogmatiska och givna ramar. Tour ifrågasätter vetenskap med vetenskap. Det är riktigt spännande. Kan rekommendera denna mycket intressanta föreläsning med James Tour (vars akademiska meriter är enastående):

MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-12, 00:16   #1184
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Personligen tycker jag du postar en del ytterst tveksamt material men detta var onekligen väldigt intressant. Har ägnat en del tid att lyssna på James Tour och vad kan man säga...käftsmäll deluxe! Sånt här gillar jag; när intelligenta personer gräver och ifrågasätter. Utan dogmatiska och givna ramar. Tour ifrågasätter vetenskap med vetenskap. Det är riktigt spännande. Kan rekommendera denna mycket intressanta föreläsning med James Tour (vars akademiska meriter är enastående):

Att de tidigare stegen i utvecklingen (i den antagna ordningsföljden) är mer komplexa än de senare är ju onekligen analogt med en skapare.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-12, 01:14   #1185
zyzolol
Registered User
 
zyzolols avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Växjö
Inlägg: 33
Cool

Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Är du kristen?:
Fråga mig igen om 70 år.
__________________
Gym, Calisthenics, Breakdance
zyzolol är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)