Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-23, 14:36   #1
IntenZe
Registered User
 
IntenZes avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 290
Jobbångest.

Jobbar i ett skolkök och där är väl medelåldern ca 60 år dvs det finns en massa bittra surkärringar. Men problemet ligger hos en av dem. Vad man än gör och hur man än försöker så blir det gnäll, mest troligt för att man varit där kortast tid.
Två exempel:
I torsdags gick bilen sönder på vägen till jobbet så jag var tvungen ringa efter skjuts så jag blev ca 10 minuter försenad. Alla brukar sitta i 30 minuter och dricka kaffe hur som helst så jag missade ju ingenting direkt. Men då började hon gnälla om att jag inte visar respekt för mitt jobb bla bla bla. Hur kan jag rå för att bilen gick sönder på vägen till jobbet egentligen?

Andra exemplet:
Jag höll på packa mat till hemtjänsten, potatisen var i snabb kylen för den går inte att packa innan den blivit kall nog. Så jag packade lite andra grejer under tiden och sen blev det ca 10 minuters lucka från det att jag blev klar tills det att potatisen skulle kallna så jag gick omkring och hjälpte till där det behövdes. Sen hörde jag när hon gick till chefen och sa "ska han stå där i hemtjänsten hela dagen? jag tycker inte han får någonting gjort". ALLTSÅ VAD FAN!!?

Sen går hon omkring hela dagen och söker upp saker jag gör fel så att hon ska få klaga på det. Jag har inga problem att ta konstruktiv kritik, men när man gör som hon gör, dvs först söker upp ett problem, sen skriker det högt åt mig så alla hör det och sen går och säger det till alla och ältar det en hel dag så börjar det gå för långt.

Nästan alla på jobbet tycker hon är störd och säger att jag ska strunta i vad hon säger och att hon är knäpp. Chefen säger att jag ska strunta i vad hon säger. Men det är ändå jobbigt att höra gnäll och leva med konstant ångest över att hon ska hitta något jag gör fel. Det går knappt att jobba för jag är så stressad över att göra nåt fel hela tiden.

Hon utgår hela tiden från att jag inte klarar av nåt heller. Om jag frågar något så kan hon svara "strunta i det, du är nog förvirrad som det är".
För att inte göra fel måste jag fråga ibland, men när jag frågar så är jag tydligen förvirrad. Jag blir sinnessjuk.

Är det mitt psyke som helt enkelt är för svagt? Är jag för känslig?
Hur fixar jag så jag slipper jobbångesten som kommer redan fredagkväll?
Kan ju knappt ligga i soffan med tjejen och se film utan att kallsvettas inför måndagen.

Jag blir så less på att vara trevlig mot henne då man inte får nåt tillbaka. Jag funderar på att börja ge dryga svar tillbaka då hon gnäller och vara allmänt sur åt hon.
IntenZe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 14:49   #2
beach2010
Registered User
 
beach2010s avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 18
Citat:
Nästan alla på jobbet tycker hon är störd och säger att jag ska strunta i vad hon säger och att hon är knäpp. Chefen säger att jag ska strunta i vad hon säger
Förstår att det är jobbigt, alla har nog hamnat i liknande situationer med märkliga människor. Men som bla din chef sa, strunta i henne. Det är något du måste jobba på för att kunna klara av dina arbetsdagar och kunna njuta när du är ledig.

Blir utsatt för samma sak ibland på mitt jobb, men jag hade inga problem att ignorera det då jag till 110% inte bryr mig om vad personen i fråga säger + att jag vet att det inte är sant.
__________________
beach2010 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 14:49   #3
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Skit i att ge henne dryga svar och skapa östrokrig på jobbet. Jag tycker att du lugnt och sakligt ska be henne sitta ner med dig ett tag och förklara att du tycker att det är trist när hon letar fel och att du inte uppskattar hennes kommentarer, och att du förväntar dig en rak men sjysst kommunikation er emellan framöver. Om du vill kan du blanda in chefen på en gång då ni tydligen redan pratat om det. (Dock tycker jag att det verkar vara en rätt slapp chef som inte gör något åt det du anser vara ett problem.)

Förbered dig väl, håll det kort och koncist. Bli inte arg. Efteråt kan du ignorera om hon är dum.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 14:55   #4
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Skit i att ge henne dryga svar och skapa östrokrig på jobbet. Jag tycker att du lugnt och sakligt ska be henne sitta ner med dig ett tag och förklara att du tycker att det är trist när hon letar fel och att du inte uppskattar hennes kommentarer, och att du förväntar dig en rak men sjysst kommunikation er emellan framöver. Om du vill kan du blanda in chefen på en gång då ni tydligen redan pratat om det. (Dock tycker jag att det verkar vara en rätt slapp chef som inte gör något åt det du anser vara ett problem.)

Förbered dig väl, håll det kort och koncist. Bli inte arg. Efteråt kan du ignorera om hon är dum.
Nu kan du med fördel sluta läsa svaren i den här tråden. Följ minis förslag till punkt och pricka. Desto trevligare och sakligare du är, desto större är chansen att du får ett positivt resultat av din ansträngning. Rapportera hur det gick i denna tråd.
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 19:35   #5
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Dock tycker jag att det verkar vara en rätt slapp chef som inte gör något åt det du anser vara ett problem
Hon gillar konflikter och har inget att förlora. Vad ska chefen göra?
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 19:39   #6
MrBoris
Workaholic
 
MrBoriss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: farawayfromSweden
Inlägg: 1 368
jag skulle ha skällt ut henne, om det så vore min chef som mobbsade sig så skulle jag inte acceptera att bli behandlad på det viset..
__________________
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
MrBoris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 19:42   #7
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
Hon gillar konflikter och har inget att förlora. Vad ska chefen göra?
Jag tror inte att hon nödvändigtvis gillar konflikter. Hon gillar nog mer att gnälla och att få fol att dansa efter hennes pipa. En sådan person ska självklart få samtala med chefen. Det är pest att ha en sådan i gruppen.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 14:53   #8
Greven_2008
Registered User
 
Greven_2008s avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Ölands norra udde
Inlägg: 158
jobbade med en liknande gammal kärring som varit på samma ställe i 30 år. va bara o bita ihop sista året innan hon gick i pension! bara massa gnäll... gamla kärringar har svårt me om man inte gör saker exakt som de gjort i 100 år tidigare
Greven_2008 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 14:59   #9
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Visst har man någon gång jobbat med någon som varit en riktig surkärring, oavsett kön. Det jag gjorde var att dra bak personen på lagret och säga att antingen så skärpte personen sig och betedde sig som folk eller så fick vi helt enkelt ta det till chefen. Det löste sig någerlunda.

Jag vet inte hur din situation och hennes är som så, är hon föreståndare, etc? Jag hade nog pratat med henne som Mini sade, och sagt till henne att hennes beteende helt enkelt inte sprider någon god stämning utan snarare bidrar till onödig stress och förvirring.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 14:58   #10
KlopFer
Mr.KlopFis
 
KlopFers avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: ...
Inlägg: 316
Citat:
Ursprungligen postat av IntenZe Visa inlägg

Hon utgår hela tiden från att jag inte klarar av nåt heller. Om jag frågar något så kan hon svara "strunta i det, du är nog förvirrad som det är".
För att inte göra fel måste jag fråga ibland, men när jag frågar så är jag tydligen förvirrad. Jag blir sinnessjuk.
Fyfan det där är det värsta jag vet.

Hatar när jag ställer en enkel fråga och får ett sådant svar. Borde vara lag på att man får slå en person som säger så.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
Tycker man så om sin egen pillesnopp tycker jag synd om den lilla pillesnoppen. Min mus ska ha det fint som snus iaf!
KlopFer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 14:59   #11
blaki
Registered User
 
blakis avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Blakiberg
Inlägg: 292
Jag är med på¨Minis resonemang. Jag tycker inte du bara ska strunta i henne, för det är svårt i praktiken och tanten behöver få höra att det inte är ok. Säg istället lugnt men bestämt att du är där för att göra ett jobb, och att ni som kollegor borde samarbeta istället för att motarbeta varandra. Av egen erfarenhet så brukar sådana här samtal göra att "problem-personen" får en ny respekt för en eftersom man står upp för sig själv. Jag har en liknande person på mitt jobb, och det enda som funkar gentemot honom är att riva i ordentligt! Men börja med ett samtal bara du och hon, och funkar inte det så får chefen ta sitt ansvar och göra nåt åt problemet som alla tycks vara medvetna om! För det där slutar inte annars, utan går bara vidare till nästa nyanställda stackare.
__________________
If it isn't fun you're not doing it right
Mina blandade småhopp
blaki är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 15:09   #12
IntenZe
Registered User
 
IntenZes avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 290
Min chef jobbade där innan han blev chef och det är bl a hennes förtjänst att han blev chef så hon har en viss "makt". Han är i princip bara chef på pappret och bestämmer ifall det ska bli ändringar i schemat etc. I grund och botten så styr och ställer hon och dom andra kärringarna på arbetsplatsen. Därför har han egentligen inte mycket att säga till om, han vågar väl helt enkelt inte. Det är ju åt helvete nu när jag tänker efter.

Hur ska jag få mod att ta snacket med henne? Jösses, vad menlös jag är.

Har en gång halvt sagt till henne och då har hon bara sagt att jag måste lära mig ta kritik.

Hur ska jag kunna ta det med henne då jag tror att hon ändå inte kommer att tycka att hon gör något fel?

Senast redigerad av IntenZe den 2008-11-23 klockan 15:12.
IntenZe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 15:17   #13
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av IntenZe Visa inlägg
Hur ska jag få mod att ta snacket med henne? Jösses, vad menlös jag är.

Har en gång halvt sagt till henne och då har hon bara sagt att jag måste lära mig ta kritik.

Hur ska jag kunna ta det med henne då jag tror att hon ändå inte kommer att tycka att hon gör något fel?
Du får mod genom att vara förberedd. Ha ett fåtal punkter du vill få fram. Memorera. Det är ok att vara nervös. Ikläd dig rollen av självsäker, se det som teater. Ge dig inte in i någon diskussion med henne, du behöver inte bemöta hennes syn på saken.

Säg att du visst kan ta välgrundad och konstruktiv kritik, och att du välkomnar att lära dig yrket. Ge henne cred för hennes erfarenhet.

Klart hon inte kommer att tycka att hon gör fel, utåt iaf, men du har förmedlat hur du mottar hennes "kritik". Jag tror att det har effekt. Har det inte det får du ta tag i det då, börja såhär. Ge inte upp innan du försökt.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 15:26   #14
Linnet
Ett steg till!
 
Linnets avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Värmland
Inlägg: 1 578
Citat:
Ursprungligen postat av IntenZe Visa inlägg
Min chef jobbade där innan han blev chef och det är bl a hennes förtjänst att han blev chef så hon har en viss "makt". Han är i princip bara chef på pappret och bestämmer ifall det ska bli ändringar i schemat etc. I grund och botten så styr och ställer hon och dom andra kärringarna på arbetsplatsen. Därför har han egentligen inte mycket att säga till om, han vågar väl helt enkelt inte. Det är ju åt helvete nu när jag tänker efter.

Hur ska jag få mod att ta snacket med henne? Jösses, vad menlös jag är.

Har en gång halvt sagt till henne och då har hon bara sagt att jag måste lära mig ta kritik.

Hur ska jag kunna ta det med henne då jag tror att hon ändå inte kommer att tycka att hon gör något fel?
Om du upplever att det är jobbigt att ta samtalet med henne mellan fyra ögon så tycker jag att du, precis som bland annat mini föreslagit ser till att ha med dig en person till när du tar samtalet. Jag skulle rekommendera att du verkligen förklarar hur hon får dig att känna dig, med ångest, osäkerhet osv. Håll dig, saklig, ärlig och lägg helt enkelt fram din sak. Om du är osäker på om hon kommer avbryta dig kan du be att få lägga fram din sak oavbruten och att hon enbart skall lyssna. När du talat till punkt ger du henne chans att svara på dina synpunkter. Är du osäker på chefens stöd och du är fakligt ansluten kan du alltid vända dig till det fackliga ombudet för stöd i denna fråga.
__________________
Idrottspsykolog in training.
Linnet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 15:13   #15
blaki
Registered User
 
blakis avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Blakiberg
Inlägg: 292
Bli lite arg inombords! Stå upp för dig själv! Tänk på känslan efteråt när du satt ned foten och sagt ifrån.
__________________
If it isn't fun you're not doing it right
Mina blandade småhopp
blaki är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)