Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-04-02, 16:16   #12091
luderlasse
Registered User
 
luderlasses avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 974
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbey Visa inlägg
Portföljen i dagsläget. Inga större förändringar. Swedbankpositionen visar 5% men är egentligen 4,5% (inte inräknat nuvarande 11% förlust på positionen).

Tata Motors kom in idag. 0,63% av portfölj.

10 aktier kommer handlas utan utdelning kommande 2 veckor. Några utdelningar kommer in nästa vecka.

Kan meddela att efter idag är jag upp lite mer än 1% i år. Så ta inte rygg på mig.

skönt att läsa om personer med modesta ökningar i sina portföljer. Nästan så jag skulle ta rygg på dig bara för det
luderlasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-02, 17:13   #12092
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Citat:
Ursprungligen postat av luderlasse Visa inlägg
skönt att läsa om personer med modesta ökningar i sina portföljer. Nästan så jag skulle ta rygg på dig bara för det
Måste ha bra riskhantering om det ska funka långsiktigt. Möjligt att jag har överdriven riskspridning men nuvarande portföljstruktur är jag trygg med, vilket minimerar risken för snabba (och dumma) beslut om det slår kraftigt på upp eller nedsidan (dumt beslut = oftast att sälja på känslor).

Det slår åt båda håll. Stor riskspridning = Mer medelmåttigt resultat. Större positioner i färre antal bolag = Går bättre/betydligt bättre när det stiger, men kan iprincip radera en portföljs värde på nolltid om det inte går bra. Jag har provat båda men är relativt riskavert som person så en koncentrerad portfölj funkar inte för mig.
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-02, 18:42   #12093
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbey Visa inlägg
Portföljen i dagsläget. Inga större förändringar. Swedbankpositionen visar 5% men är egentligen 4,5% (inte inräknat nuvarande 11% förlust på positionen).

Tata Motors kom in idag. 0,63% av portfölj.

10 aktier kommer handlas utan utdelning kommande 2 veckor. Några utdelningar kommer in nästa vecka.

Kan meddela att efter idag är jag upp lite mer än 1% i år. Så ta inte rygg på mig.

Själv är jag ner lika mycket som du är upp
Och våra portföljer är extremt olika!
Jag har ju allt i Sverige (än så länge), utom 1% i Danmark via ett First North bolag...

Men jäklar vad med innehav du har!
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-02, 19:03   #12094
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Upp 30.75% i år. Köpte på mig när mina större poster gick ned under Q4 2018, betalar tillbaka nu.

Helst vill jag ha lägre risk, större spridning. Måste bredda portföljen under 2019.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 07:24   #12095
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Bränner du inte mycket på courtage Tobbey? Det borde väl äta upp en del av vinsten som du eventuellt gör.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 07:41   #12096
Grazzafukkinrazzi
Pissening, no homo.
 
Grazzafukkinrazzis avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 916
Någon som är inne i/funderar på att gå in i RhoVac?
__________________
1:a U -82,5kg SM Bänkpress 2010
Citat:
Ursprungligen postat av svennebanan Visa inlägg
Skulle kännas som en liten seger.
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Hur vågar ni ifrågasätta det faktum att jag är mer värd än en neger?
Citat:
Ursprungligen postat av PanikenAttacken Visa inlägg
jag kommer lämna mina föräldrar här på jorden medan jag dör, allt tack vare monster energy.
Grazzafukkinrazzi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 08:21   #12097
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av Grazzafukkinrazzi Visa inlägg
Någon som är inne i/funderar på att gå in i RhoVac?
Aldrig tittat på, finns ju så sjukt många bolag av denna typ på Sthlmsbörsen. Har du någon speciell info varför denna sticker ut?
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 09:05   #12098
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Bränner du inte mycket på courtage Tobbey? Det borde väl äta upp en del av vinsten som du eventuellt gör.
Aa har kostat drygt 2% i avkastning att köpa portföljen jag har nu. Men mängden affärer kommer och har minskat kraftigt redan. Inte lika många bolag kvar att köpa som jag vill ha, helt enkelt. Men fler lär komma när börsen faller 30-50% framöver
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 09:14   #12099
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 172
Jag börjar få en än starkare domedagskänsla i magen. Mot bakgrund av det; om man vill köpa fysiskt guld; vad att tänka på? Var köper man, vilka karat?
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 09:27   #12100
Grazzafukkinrazzi
Pissening, no homo.
 
Grazzafukkinrazzis avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 916
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Aldrig tittat på, finns ju så sjukt många bolag av denna typ på Sthlmsbörsen. Har du någon speciell info varför denna sticker ut?
Absolut. Jag har dålig koll på läkemedelsbolag över lag då de känns alldeles för risky för mig. Tänkte mer höra om någon som har koll på branschen känner till bolaget och mer specifikt deras produkt.

Man inväntar i dagsläget ett slutligt uppföljningsresultat på deras "cancervaccin". Deras delresultat från 3- och 6-månadsuppföljningen har varit positiva och skulle även detta vara det så känns det som det finns en väldigt stor uppsida i aktien. Väldigt hög risk då ett negativt resultat förmodligen skulle få aktien att störtdyka.
__________________
1:a U -82,5kg SM Bänkpress 2010
Citat:
Ursprungligen postat av svennebanan Visa inlägg
Skulle kännas som en liten seger.
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Hur vågar ni ifrågasätta det faktum att jag är mer värd än en neger?
Citat:
Ursprungligen postat av PanikenAttacken Visa inlägg
jag kommer lämna mina föräldrar här på jorden medan jag dör, allt tack vare monster energy.
Grazzafukkinrazzi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 09:29   #12101
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus Visa inlägg
Jag börjar få en än starkare domedagskänsla i magen. Mot bakgrund av det; om man vill köpa fysiskt guld; vad att tänka på? Var köper man, vilka karat?
Fysiskt 24-karats "investeringsguld". Kan köpas på exempelvis Liberty Silver här i Sverige eller Tavex. Köp något som är lätt att omsätta typ guldmynt präglade i USA (American Gold Eagle eller liknande). Köp inga specialmynt då de bara är dyrare premie på. Du vill ha så mycket guld som möjligt för pengarna.

Vad gäller tackor är 1 ounce (31,1 gram), 100-gram och 1 kg tackor lättast att omsätta.

Paketen skickas hem anonymt och försäkrat när du webbeställer. Beroende på vad du köper kan det dröja längre tid tills du fått varorna levererat men vanligtvis tar det 2-3 dagar.

Du kan köpa silver från GoldSilver.be momsfritt som svensk och betala i euro. Detta är om du funderar på silver också, annars är guld momsfritt i Sverige. Därifrån tar det drygt 1-2 veckor att få hem små till stora paket.
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar

Senast redigerad av Tobbey den 2019-04-03 klockan 09:30.
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 09:30   #12102
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus Visa inlägg
Jag börjar få en än starkare domedagskänsla i magen. Mot bakgrund av det; om man vill köpa fysiskt guld; vad att tänka på? Var köper man, vilka karat?
https://tavex.se
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 10:45   #12103
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Sålde 1/4 av mitt innehav i Swedbank idag på breakeven men tog in det igen efter droppet.

__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 11:41   #12104
luderlasse
Registered User
 
luderlasses avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 974
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbey Visa inlägg
Måste ha bra riskhantering om det ska funka långsiktigt. Möjligt att jag har överdriven riskspridning men nuvarande portföljstruktur är jag trygg med, vilket minimerar risken för snabba (och dumma) beslut om det slår kraftigt på upp eller nedsidan (dumt beslut = oftast att sälja på känslor).

Det slår åt båda håll. Stor riskspridning = Mer medelmåttigt resultat. Större positioner i färre antal bolag = Går bättre/betydligt bättre när det stiger, men kan iprincip radera en portföljs värde på nolltid om det inte går bra. Jag har provat båda men är relativt riskavert som person så en koncentrerad portfölj funkar inte för mig.
själv försöker jag följa index med globalfonder och bolag som har breda verksamheter (investmentbolag och stora industriföretag som t.ex atlas copco). Min teori är att det isf går att slå index om man försöker undvika det som bedöms som minor (dvs aktier som är volatila eller jag misstänker är riskfulla, t.ex. HM, fingerpring, Tesla, apple, ericsson osv).

Därefter kan jag inte låta bli att krydda med bolag som jag "gillar" och jag misstänker att jag förstår bättre så som t.ex. paradox eller nibe,köpte tom lite starbreeze när de krashade av nostaligska skäl.

Hittils går det bra men har nog mest med tur att göra.
luderlasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 11:44   #12105
luderlasse
Registered User
 
luderlasses avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 974
Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus Visa inlägg
Jag börjar få en än starkare domedagskänsla i magen. Mot bakgrund av det; om man vill köpa fysiskt guld; vad att tänka på? Var köper man, vilka karat?
Jag var med inne lite på guld men det är ganska stora kostnader i inköp av metallen(iaf på det viset jag luskat fram) så jag tror det är svårt att faktiskt gå plus på det som privatperson. Framtiden får utvisa.
luderlasse är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)