Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-02-24, 11:55   #4741
Hermit
Fettbyggare
 
Hermits avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 143
Citat:
Ursprungligen postat av MilkmaN Visa inlägg
Fast börsen är ju på ATH. Det är klart att det är enklare att tjäna pengar när uppsidan är större. Att börsen kan fortsätta sätta ATH är ju iofs sant, men mindre troligt på sikt.

skickat från mobilen
Beror väl på om man är en believer i att stock prices är en random walk vs long-term mean reversion.
Hermit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 12:00   #4742
tomccc
Kärlek
 
tomcccs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 354
Citat:
Ursprungligen postat av MilkmaN Visa inlägg
Fast börsen är ju på ATH. Det är klart att det är enklare att tjäna pengar när uppsidan är större. Att börsen kan fortsätta sätta ATH är ju iofs sant, men mindre troligt på sikt.

skickat från mobilen
Du menar ungefär såhär?
tomccc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 12:31   #4743
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 822
Citat:
Ursprungligen postat av Catstyle Visa inlägg
Ok.
När är uppsidan större?
Teoretiskt bör uppsidan vara större när det är ett lägre PE tal på börsen i stort.
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 12:39   #4744
MilkmaN
Mjölkad användare
 
MilkmaNs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 831
Citat:
Ursprungligen postat av tomccc Visa inlägg
Du menar ungefär såhär?
Nej.

Mer såhär:


Jag var inte medveten om att det var så kontroversiellt att tajming när man går in på börsen är viktig?

Givet ett specifikt bolag så finns det alltid undantag, men eftersom börsbolag inte endast värderas utifrån företagsspecifika parametrar utan även påverkas av omvärlden, konjunkturen och börsläget i allmänhet så bör uppsidan sägas vara större när börsen är "billigare". Köpte du på toppen av it-bubblan har du fortfarande inte fått tillbaka dina pengar om du följt index. Investerade man straxt innan den akuta finanskrisen 2007 har man heller inte fått sina pengar tillbaka förrän ungefär nu. Men allt det här vet ni väl allihop?
__________________
Milkman försöker blir urstark!
He conquers who endures - Virgil
MilkmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 13:02   #4745
Hermit
Fettbyggare
 
Hermits avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 143
Citat:
Ursprungligen postat av MilkmaN Visa inlägg
Nej.

Mer såhär:


Jag var inte medveten om att det var så kontroversiellt att tajming när man går in på börsen är viktig?

Givet ett specifikt bolag så finns det alltid undantag, men eftersom börsbolag inte endast värderas utifrån företagsspecifika parametrar utan även påverkas av omvärlden, konjunkturen och börsläget i allmänhet så bör uppsidan sägas vara större när börsen är "billigare". Köpte du på toppen av it-bubblan har du fortfarande inte fått tillbaka dina pengar om du följt index. Investerade man straxt innan den akuta finanskrisen 2007 har man heller inte fått sina pengar tillbaka förrän ungefär nu. Men allt det här vet ni väl allihop?
Som aktieägare är det väl rimligt att även ta hänsyn till utdelningar, hence rimligare bild:



Klart market-timing är viktigt, men varför tror du att det är mer sannolikt att vi vänder nedåt nu?
Hermit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 14:06   #4746
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 822
Kan rekommendera Schöns bok "Tankar om cykler" om man är intresserad av teoribildning i ämnet.

Lite vad den handlar om, rekommenderar boken i sin helhet dock.
http://copyriot.se/2013/01/20/krisen...kar-om-cykler/
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 16:27   #4747
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Sen får man tänka på att det är begränsat vad en nybörjare vet och kan förstå så därför kan det va värt att nämna om ATH och med det kommer även en hög värdering som inte kan fortsätta i all oändlighet om inte bolagen presterar i förhållande till värderingarna. Dessutom kan räntenivån gå upp och där finns ytterligare en riskfaktor. Sen att det är stora problem i Kina för tillfället tillsammans med att USA teoretiskt var nära konkurs för inte allt så många månader sen kan också spä på riskbilden i mina ögon. På den positiva sidan finns ett stort intresse för aktier och utländska placerare som satsar på svenska börsen. Summa sumarum så anser jag det vara lite halvsvårt för en nybörjare att välja rätt och jag tror personligen att man gör bäst i att använda motivationen till att läsa på snarare än att handla i dagsläget. Kommentarer på detta inlägg är mer än välkomna då jag själv är en semi-nybörjare vilket säkert lyser igenom på det jag skriver.
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 17:07   #4748
Minimjölk
Registered User
 
Minimjölks avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: på Lasse Kongos vind
Inlägg: 42
Vi skal läven vara p ådet klara med att i alla fall svenska hushåll idag har rejält med deg på sina sparkonton och i andra investeringsformer, i kombination med det låga ränteläget gör det att det göda aktiemarknaden en bit uppåt till med tanke på att vi dessutom är på väg in i en högkonjuktur.
__________________
Fetthalt 0,1%
Minimjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 17:53   #4749
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Är det någon som vet hur företagsobligationer ligger till om det blir panik och folk börjar fly från börsen för att den är så övervärderad?

Vi har högkonjunktur framför oss, ekonomin ska ta fart, så det borde väl inte vara katastrof för företagen bara för att börsen faller?

Men man kan väl tänka sig att de som säljer då kommer vilja ha tryggare investeringar, och söka sig till bl.a. (företags)obligationer.
Vad händer då?
Ökad efterfrågan borde väl trycka upp kurserna där?
Men ökad efterfrågan borde väl också sänka avkastningen på nya emissioner då det är många som slåss om nya obligationer och därmed på sikt pressa ner räntorna där?

Någon som har nån aning vad som händer?


Någon som har koll på Europa också?
Tydligen är Europa värderat 30% lägre än USA, och det brukar tydligen jämna ut sig, så det verkar finnas mer uppsida där.
Är det bara Sverige och USA som är galet dyra nu? Eller är Europa också rejält dyrt, och USA bara helt uppåt väggarna?

Senast redigerad av svag74 den 2014-02-24 klockan 17:54.
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 18:09   #4750
tomccc
Kärlek
 
tomcccs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 354
Citat:
Ursprungligen postat av MilkmaN Visa inlägg
Nej.

Mer såhär:

Jag var inte medveten om att det var så kontroversiellt att tajming när man går in på börsen är viktig?

Givet ett specifikt bolag så finns det alltid undantag, men eftersom börsbolag inte endast värderas utifrån företagsspecifika parametrar utan även påverkas av omvärlden, konjunkturen och börsläget i allmänhet så bör uppsidan sägas vara större när börsen är "billigare". Köpte du på toppen av it-bubblan har du fortfarande inte fått tillbaka dina pengar om du följt index. Investerade man straxt innan den akuta finanskrisen 2007 har man heller inte fått sina pengar tillbaka förrän ungefär nu. Men allt det här vet ni väl allihop?
Du är ute på hal is när du säger att det på sikt är mindre troligt att börsen kommer slå nya ATH, den har historiskt sett alltid slagit nya ATH. Och man har visst fått tillbaka sina pengar sedan toppen av it-bubblan, med runt 30% upp - du måste inkludera utdelningarna.

Handla med trenden min vän!
tomccc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 18:19   #4751
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Många bra frågor men inte lätt att svara utan att skriva en bok. Några tafatta försök till svar:

Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Är det någon som vet hur företagsobligationer ligger till om det blir panik och folk börjar fly från börsen för att den är så övervärderad?

Du frågar i matematiska termer om korrelationen mellan företagsobligationer och aktier. Beroende på vilken typ av företagsobligationer är korrelationen olika hög. Väldigt säkra (hög rate:ade) bolag kommer påverkas betydligt mindre av en börsnedgång, medans låg rate:ade kommer påverkas ganska kraftigt. Överlag är företagsobligationer mer känsliga för stigande räntor än "normala börssvängningar"

Vi har högkonjunktur framför oss, ekonomin ska ta fart, så det borde väl inte vara katastrof för företagen bara för att börsen faller?

Nej, det stämmer, men det beror vad du menar med att börsen faller. Aktiemarknaden brukar vara en hyfsad indikator på vad som komma ska, men man brukar också säga något i stil med att aktiemarknaden predikterat 11 av de senaste 4 konjunkturnedgångarna. Om du sen med företagen menar företagsobligationer, så drivs värderingarna där också av rädsla och förväntningar, precis som aktier. Så trots att bolagen idag går bra, kan värdet på obligationerna falla om kreditspreadarna går isär.

Men man kan väl tänka sig att de som säljer då kommer vilja ha tryggare investeringar, och söka sig till bl.a. (företags)obligationer.
Vad händer då?

I räntevärlden, som är ofantligt mycket större än aktiemarknaden är företagsobligationer inte en trygg investering, utan en riskfylld. Jag skulle säga att i denna lågräntemiljö, så har pengaflödena för längesedan gått till just företagsobligationer och speciellt high yield (junk bonds), i jakten på att hitta avkastning och nå de avkastningskrav pensionsfonder och andra trilskas med att möta.

Ökad efterfrågan borde väl trycka upp kurserna där?
Men ökad efterfrågan borde väl också sänka avkastningen på nya emissioner då det är många som slåss om nya obligationer och därmed på sikt pressa ner räntorna där?

Ökad efterfrågan allt annat lika skulle trycka upp priset (kursen) och sänka räntan, det är korrekt

Någon som har nån aning vad som händer?
Vi kämpar alla med att lyckas några få % bättre än en apa som kastar pil


Någon som har koll på Europa också?
Tydligen är Europa värderat 30% lägre än USA, och det brukar tydligen jämna ut sig, så det verkar finnas mer uppsida där.
Är det bara Sverige och USA som är galet dyra nu?

USA och Sverige är givetvis dyrare eftersom konjunktur och förutsättningar i ekonomin är mycket bättre än i (Syd) Europa. Om det kommer utjämnas eller gå ännu mer åt olika håll, ja det får du fundera på själv

Eller är Europa också rejält dyrt, och USA bara helt uppåt väggarna?

Finns inga tydliga svar på sådana frågor, du frågar om så stora marknader, som är väl genomlysta. Av all information som finns tillgänglig är de rimligt värderande jämfört med varandra (som någon variant av effektiv marknad). En annan aspekt av det hela är valutorna, där en detalj är hur EUR hålls upp av att kinesiska centralbanken viktar över sina reserver ifrån USD till EUR. Men det blir en bok i sig om valutorna.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 18:31   #4752
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Många bra frågor men inte lätt att svara utan att skriva en bok. Några tafatta försök till svar:
Tack så mycket

Men jo, jag tänkte att många börsfall kanske kommer av ekonomiska katastrofer.
Nu verkar allt gå mot ljusare tider, men börsen är väldigt högt värderad och vinsterna hänger inte alls med, men ändå så fortsätter det upp upp upp.

OM börsen skulle falla nu, riskviljan försvinner och vi faller ner till mer rimliga nivåer, så tänkte jag att det vore ett annat läge än mer generella börsras.
Ekonomi och allt i ordning, bara att börsen korrigerar sig.
Och då kanske företagsobligationer tuffar på som om inget hänt (eftersom företagen/ekonomin mår bra och kunderna flockar sig) medan börsen droppar 20%?
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 18:37   #4753
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Tack så mycket

Men jo, jag tänkte att många börsfall kanske kommer av ekonomiska katastrofer.
Nu verkar allt gå mot ljusare tider, men börsen är väldigt högt värderad och vinsterna hänger inte alls med, men ändå så fortsätter det upp upp upp.

OM börsen skulle falla nu, riskviljan försvinner och vi faller ner till mer rimliga nivåer, så tänkte jag att det vore ett annat läge än mer generella börsras.
Ekonomi och allt i ordning, bara att börsen korrigerar sig.
Och då kanske företagsobligationer tuffar på som om inget hänt (eftersom företagen/ekonomin mår bra och kunderna flockar sig) medan börsen droppar 20%?
Jag kan inte företagsobligationsmarknaden så i detalj för att svara väldigt pricksäkert. Men i ditt specifika scenario gissar jag på att high yield bonds tappar ett par procent i värde medans hög rate:ade bonds knappt tappar alls.

Men de frågor du ställer blir faktiskt rätt irrelevanta för de flesta småsparare, för jag antar att du inte sitter med en obligationsportfölj? Om du försöker analysera obligationsfonder igenom dina scenarios, blir det väldigt krånligt, eftersom du först ska gissa hur marknaden rör sig framöver. Men i nästa steg måste du också förstå hur fondens portölj är komponerad, de kan ha swappar för att skydda sig mot ränterisk och även kreditrisk som ett exempel. Ett annat exempel är att durationen i portföljen spelar stor roll. Även specifika namn kan ha stor betydelse, eller så är det väldigt väldiversifierat. Det blir nästan hopplöst..
__________________
Iron addict for life

Senast redigerad av The_RobRoy den 2014-02-24 klockan 18:39.
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 18:43   #4754
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Jag kan inte företagsobligationsmarknaden så i detalj för att svara väldigt pricksäkert. Men i ditt specifika scenario gissar jag på att high yield bonds tappar ett par procent i värde medans hög rate:ade bonds knappt tappar alls.

Men de frågor du ställer blir faktiskt rätt irrelevanta för de flesta småsparare, för jag antar att du inte sitter med en obligationsportfölj? Om du försöker analysera obligationsfonder igenom dina scenarios, blir det väldigt krånligt, eftersom du först ska gissa hur marknaden rör sig framöver. Men i nästa steg måste du också förstå hur fondens portölj är komponerad (de kan ha swappar för att skydda sig mot ränterisk och även kreditrisk). Det blir nästan hopplöst..
Mmm är nog väldigt knepigt såklart...tackar för svaren ändå

Jag sitter på 50% företagsobligationer, och nästan lika mycket OMXS30-hedge (gissa vilken hehe), och funderar på om jag ska upp ännu högre för börsen börjar kännas farlig.
Om inte annat kommer de inte rasa lika fort så man hinner ur helskinnad.

Kanske gå in hårdare på gränsmarknaderna, fast de kanske också följer med om USA/Sverige skulle rasa. De kan nog rasa på egen hand för den delen, utan hjälp

Jag är nog först av alla att paniksälja om det börjar röra på sig misstänker jag
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 19:01   #4755
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Jag skriver ju mycket allmäna svar till dig svag74, men aldrig några rekommendationer

Här är exponeringar jag själv tror på framöver:

* Frontier marknader, la nyss in en köporder på (Schroder ISF Frontier Markets Eq A , FIM Frontier B)

* Läkemedelsbolag, speciellt med exponering mot Kina (Jag äger Novo Nordisk)

* Stockholmsbörsen, även positiv till SEK

* Shipping är en utbombad sektor (Jag äger ODIN Maritim)

* Svenska banker går riktigt bra, värderingen börjar bli hög men fortfarande hyffsat attraktivt (jag äger SEB)

Du verkar vara ganska rädd för risker och nöjd med en låg stabil avkastning, det är helt OK. Om du är lagom risk-avert kan man dock inte svara på utan att titta på alla detaljer i din livssituation. Jag tror du kan uppnå en bättre/lägre risk igenom att ha en mer väldiversifierad portfölj.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)