Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur länge innan bostadsmarknaden kraschar?
Det finns ingen bubbla/Aldrig 69 29.87%
1-2 år 60 25.97%
3-4 år 60 25.97%
5-6 år 18 7.79%
7+ år 24 10.39%
Antal röster: 231. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-25, 09:46   #2101
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Skulle om jag vore dig då, köpt en lagom stor grävare.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-25, 10:26   #2102
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Trist för alla om slagit sig in på marknaden de senaste åren bara. Lika tråkigt att också gå och vänta på att slå sig in för att kraschen kommer "snart".



Har för övrigt börjat fundera på att bygga ett hus ute på landet. Har eventuellt möjlighet att få tomt billigt/gratis och då återstår bara kostnader som direkt relaterar till husbygget.
Är det rätt zon och du inte bryr dig om närheten till allt skräp i stan så kör. Det komme rinte gå att hejda befolkningsökningen eller befolkningsförflyttningen som kommer ske under vår livstid

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-25, 13:51   #2103
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Skulle om jag vore dig då, köpt en lagom stor grävare.
Varför det?
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Är det rätt zon och du inte bryr dig om närheten till allt skräp i stan så kör. Det komme rinte gå att hejda befolkningsökningen eller befolkningsförflyttningen som kommer ske under vår livstid

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Mnja, jag vill ha någorlunda nära till stan för jobbets skulle. På läget jag tänker mig så kommer jag ha runt 25 minuter med bil in till stan, vilket känns bra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-25, 14:00   #2104
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Pendla till jobb med bil och kollektivtrafik verkar inte top of the line.
https://arbetsmiljoforskning.se/lang...-hos-pendlare/
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-25, 17:11   #2105
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Varför det?


Mnja, jag vill ha någorlunda nära till stan för jobbets skulle. På läget jag tänker mig så kommer jag ha runt 25 minuter med bil in till stan, vilket känns bra.

För att ska du ut på landet, finns det en hel del markarbeten du kan göra själv.

Väg, gräva för plattan till huset, sen allt färdigställandet av tomt.

Beroende på hur mycket jobb du ska göra på huset, så kan man lyfta med en grävare också.

Skulle påstå att du helt klart kan köpa en sån för att spara pengar. Den kommer vara betald när du är klar.

Har själv bekanta som gjort så, och de ångrar det inte. Lagom mycket byggställning skulle jag också köpa.

Senast redigerad av Starke75an den 2019-08-25 klockan 17:18.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-25, 17:43   #2106
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Så gick det till när jag startade min ställningsfirma. Jag behövde till huset, och uppenbarligen andra också.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-26, 18:26   #2107
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
För att ska du ut på landet, finns det en hel del markarbeten du kan göra själv.

Väg, gräva för plattan till huset, sen allt färdigställandet av tomt.

Beroende på hur mycket jobb du ska göra på huset, så kan man lyfta med en grävare också.

Skulle påstå att du helt klart kan köpa en sån för att spara pengar. Den kommer vara betald när du är klar.

Har själv bekanta som gjort så, och de ångrar det inte. Lagom mycket byggställning skulle jag också köpa.
Jaha, ja då förstår jag!

Vore såklart en möjlighet att passa på att göra en investering i samband med bygget. Lutar nog mer åt att köpa byggnadsställning, farsan har rätt gott om kontakter med folk som bland annat har grävare och även andra hantverkare. Tänker mig att det skulle kunna spara in en del. Byggnadsställning tror jag inte han känner någon som har.

Nu är detta dock mer en tanke om framtiden, snarare än något som är aktuellt just nu. Helst skulle jag vilja hitta en mindre gård likt Agazza.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-26, 19:18   #2108
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Jag tänkte köpa kasserade ställning av något större företag, kransar som fattas eller ifall det är andra småskador spelar ingen roll på en gård. Man bygger som mest kanske 5 fack högt.

En bandgrövare typ 5 ton vore något. Sen kan man hyra ut för 2-3 papp över en helg hur lätt som helst

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-26, 19:52   #2109
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Ja, en 5 tons modell är lagom storlek. Mindre modeller har kortare arm, vilket gör dränering av hus svårare. Helt enkelt måste man stå väldigt nära med en för liten grävare.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-27, 18:20   #2110
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Jag behöver skriva av mig, fortsätt på egen risk.

Så jag har just vunnit en budgivning i Uppsala. 55 kvm, bra läge, gott skick men inte okynnesrustad, stabil förening, 2,3 miljoner kronor. Jag har en miljon att lägga in sen förra lägenheten, som mest legat och surnat på ett sparkonto sedan dess. Jag hade fått låna en miljon mer enligt banken men det kändes inte aktuellt, mina kalkyler är stramare.

Så jag kommer vara lågt belånad, <60%, halvera mina levnadsomkostnad (med nuvarande ränta) och därmed kunna amortera friskt. Men samtidigt så vet man aldrig om det är pyspunka på marknade, eller bubblor som brister. Jag tror inte det påverkar mitt jobb då det är statligt och inte konjunkturkänsligt. Men jag nojjar som fan ändå. Tänk om jag måste sälja och priserna har kraschat helt?
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-27, 18:45   #2111
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
@lovemachine,Har du någon tidshorisont på ditt boende eller kan du bo där, om det behövs, i 20 år?
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-27, 19:41   #2112
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
@lovemachine,Har du någon tidshorisont på ditt boende eller kan du bo där, om det behövs, i 20 år?
I princip så ska jag inte flytta nånstans. Jag har inga planer på att byta jobb och det är en tillsvidareanställning. Och eventuella andra jobb är troligtvis i Uppsala eller Stockholm. Sen så är det ju inte omöjligt att jag om fem år har flickvän och en unge, och det känns litet, men jag har varken eller idag.

Hyran kostar mig 5000 kr/mån mer än att köpa, det är 60000 kr/år. Så den värdeminskningen klarar jag rakt av.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-27, 20:12   #2113
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Citat:
Ursprungligen postat av LoveMachine Visa inlägg
I princip så ska jag inte flytta nånstans. Jag har inga planer på att byta jobb och det är en tillsvidareanställning. Och eventuella andra jobb är troligtvis i Uppsala eller Stockholm. Sen så är det ju inte omöjligt att jag om fem år har flickvän och en unge, och det känns litet, men jag har varken eller idag.

Hyran kostar mig 5000 kr/mån mer än att köpa, det är 60000 kr/år. Så den värdeminskningen klarar jag rakt av.
Gör det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-28, 05:26   #2114
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jag tänkte köpa kasserade ställning av något större företag, kransar som fattas eller ifall det är andra småskador spelar ingen roll på en gård. Man bygger som mest kanske 5 fack högt.

En bandgrövare typ 5 ton vore något. Sen kan man hyra ut för 2-3 papp över en helg hur lätt som helst

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Om nu konjunkturen vänder inom bygg, kommer det säljas byggställning till rea. Märktes 2008.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-28, 08:42   #2115
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av LoveMachine Visa inlägg
I princip så ska jag inte flytta nånstans. Jag har inga planer på att byta jobb och det är en tillsvidareanställning. Och eventuella andra jobb är troligtvis i Uppsala eller Stockholm. Sen så är det ju inte omöjligt att jag om fem år har flickvän och en unge, och det känns litet, men jag har varken eller idag.

Hyran kostar mig 5000 kr/mån mer än att köpa, det är 60000 kr/år. Så den värdeminskningen klarar jag rakt av.
Kan bara tala för mig själv en jag hade nog köpt. Om jag inte har någon fast tidshorisont för "nästa steg", samt bra pris/belåningsgrad - jag hade köpt.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)