Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-10-08, 06:28   #706
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Lyckas du hålla/pricka det så är det väl typ så bra som det kan bli.
Nu efter 6 dagar ligger jag pa 100g upp i snitt jamfort med forra veckan. Dock tragiskt att jag ligger pa overskott och ater 2635 kcal per dag. Har dock atit lite annorlunda mat som kanske haft lite for mkt salt i sig sa att jag egentligen har gatt ner... Det ar iaf. vad jag hoppas pa :P
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-08, 07:01   #707
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Citat:
Ursprungligen postat av azarr Visa inlägg
Går man miste om nått och isåfall mycket om man nån dag inte äter en måltid mat efter/intill träningen utan istället dricker en shake vassle och får i sig "mat" i en stor måltid 2-2,5 h efter vasslet?
Tänker främst på återhämtning samt det här med glykogen och hur det är positivt att nära inpå träningen tillföra kolhydrat för den saken skull!?
Har du tömt glykogenlagren och skall upprepa ansträngningen 24 timmar senare och bara har den tiden att fylla lagren igen är det bråttom, och då är 2.5 timmars väntan för lång tid. Gäller främst daglig konditionsträning på hög nivå.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-08, 07:56   #708
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Nu efter 6 dagar ligger jag pa 100g upp i snitt jamfort med forra veckan. Dock tragiskt att jag ligger pa overskott och ater 2635 kcal per dag. Har dock atit lite annorlunda mat som kanske haft lite for mkt salt i sig sa att jag egentligen har gatt ner... Det ar iaf. vad jag hoppas pa :P
Najs att du lyckas pricka 100g uppgång i veckan iaf... Jag har höjt kaloriintaget successivt från 3000 och har legat på balans i typ 4-5 månader. Just nu ligger jag på balans på 3400kcal med samma aktiviteter vilket jag tycker är orimligt med tanke på att jag sitter på arslet hela dagen förutom då jag tränar i 1h 4-5ggr/vecka. Den enda gången vikten ändrats typ 0.2-0.4kg upp är då jag käkat 4000 kcal

Senast redigerad av smerk den 2017-10-08 klockan 07:58.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-08, 09:08   #709
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Har du tömt glykogenlagren och skall upprepa ansträngningen 24 timmar senare och bara har den tiden att fylla lagren igen är det bråttom, och då är 2.5 timmars väntan för lång tid. Gäller främst daglig konditionsträning på hög nivå.
Ok tsck.
I det här fallet hsndlade/handlar det om "styrketränimg". Vid konditionsträning och oavsett om det kommer ske inom 24h så intas alltid kolhydrat 30-60 min efter passet
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 10:58   #710
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Verkligen en dum fråga men blev osäker..

Är det samma "bra" fett i makrill som i lax? En burk makrill i tomatsås med lite keso till mellanmål är ju inte så dumt. Billigt och jag äter sällan fet fisk i övrigt.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 11:10   #711
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Exakt samma fettsyrefördelning är det inte, men det är en mycket bra sådan. Det blir knappast bättre. Fast själva fettmängden i makrill kan variera dramatiskt. Ganska mager fisk om den fångats efter det att den lekt, men mycket fet innan.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 11:13   #712
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Exakt samma fettsyrefördelning är det inte, men det är en mycket bra sådan. Det blir knappast bättre. Fast själva fettmängden i makrill kan variera dramatiskt. Ganska mager fisk om den fångats efter det att den lekt, men mycket fet innan.
Det enda jag kan göra är egentligen att gå efter det som står på förpackningen och den variation som kan förekomma? Kompletterar det väl med ett ägg eller så.

Tack Grub!

*Förresten, finns det några andra fiskkonserver som är billiga och rika på bra fetter? Den enda jag kan komma på är just makrill i tomatsås..
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 11:21   #713
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Sardiner finns i alla fall.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 11:25   #714
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Fast själva fettmängden i makrill kan variera dramatiskt. Ganska mager fisk om den fångats efter det att den lekt, men mycket fet innan.
Gäller endast makrill eller andra feta fiskar också?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 11:31   #715
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Det gäller alla. Makrill kan dock ha extrema skillnader. En makrill som har lekt klart och är avmagrad kan ha 0.5 % fett, medan den kan ha 20 % vid en annan tidpunkt på året.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 11:42   #716
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det gäller alla. Makrill kan dock ha extrema skillnader. En makrill som har lekt klart och är avmagrad kan ha 0.5 % fett, medan den kan ha 20 % vid en annan tidpunkt på året.
Kan man på något sätt se, eller känna på fisken, och få ett närmare hum om hur mycket fett det är i den? Det var ju verkligen extremt det du nämner.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 11:47   #717
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Jag har svårt att tro att man fiskar den när den är som magrast. Den kan inte vara så god. Smaken känner man säkert skillnad på. Även om man troligen inte känner skillnad på, säg, 12 och 15 %.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 11:49   #718
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Kanske är det därför den konserverade makrillen i tomatsås är så sjukt torr och oätlig.

Jag kör mest på lax och kapslar.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 12:18   #719
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag har svårt att tro att man fiskar den när den är som magrast. Den kan inte vara så god. Smaken känner man säkert skillnad på. Även om man troligen inte känner skillnad på, säg, 12 och 15 %.
Intressant. Det är så enkelt med makrill i tomatsås och Sverker här på forumet har nämnt att han äter det dagligen, så helt från vettet är det kanske inte att dra i sig en sån konserv per dag. Trots att fettkvaliteten kanske varierar.

Tack för dina svar Grub!
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 19:46   #720
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Har inte makrill i konserv en hel del gifter i sig? Eller är det något jag bara fått för mig?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)