Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-01-13, 08:47   #16
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Vi har ett gemensamt konto dit pengarna förs över och därifrån dras räkningarna

Varje månad görs en budget på inkomster och räkningar, sedan fördelas det som blir över till vad vi kommer överens om, vilka olika sparkonton osv.

Vi har barn

Vi har en gemensam syn på hur pengarna ska fördelas i alla fall

Hade vi inte haft det så hade det varit lämpligare att man betalar in lika mycket till det gemensamma och bestämmer sedan själv hur man vill göra med det som blir över. Men man ska väl helst vara överens ändå, det är ju lite jobbigt om ena parten sitter och sparar till nytt tak medan den andra prioriterar spabehandlingar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 08:50   #17
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
Jag tycker gemensam ekonomi är ett horribelt koncept i grunden som skapar incitament att bränna pengar.

Däremot så kommer ju hon vara föräldraledig mer och ta hand om ditt barn åt dig. Hon offrar ju nutida och framtida inkomst på det. Därför vore det rimligt att du betalade mer av era gemensamma utgifter under den tiden även fast jag hellre skulle vilja se det på ett annat sätt:

Förslag Gerdler v1.0:
1. Ni delar alla gemensamma utgifter rakt av på mitten.
2. Ni räknar ut hur mycket inkomst din sambo förlorar på att vara mammaledig varje månad, och sen ersätter du henne för hälften av det inkomstbortfallet under den tiden.
3. Resten av pengarna som ni har kvar varje månad får ni göra vad ni vill med.

Detta är bra för att ni ser inkomstbortfallet som din sambo tar genom sin mammaledighet som en gemensam kostnad och behandlar den som sådan. Annars hade ni fått börja räkna timlön för hennes arbete i hemmet och med knodden för att det ska bli rättvist.
Att din sambo sedan kanske får en något sämre löneutveckling genom mindre karriärmöjligheter på grund av sin ledighet kvittas genom att hon får vara ledig mer än du, för jag antar och hoppas det är något hon vill och inte du som har tvingat henne till det.
Glöm inte att mamman bör starta ett litet bolag och fakturera pappan för hushålsnära tjänster under mammaledigheten. När det är pappans tur att vara hemma ett par månader kan han anställas i bolaget och fakturera åt andra hållet.
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 09:35   #18
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Är lite i samma sits, liten som är på väg och har funderingar kring ekonomin.

Vi kommer lösa det såhär:

Vi slår ihop våra inkomster, säg att jag får ut 25 000 kr och hon får ut 10 000 kr = 35 000 kr.

Alla gemensamma räkningar som hyra, el, vatten m.m summeras ihop i ett excelblad. (säg 15 000 kr)
Alla egna räkningar som mobil, csn m.m summeras ihop i samma blad. (säg 10 000 kr)

Gemensamma räkningar slås ihop med egna räkningar till en totalsumma. (25 000 kr)
Denna delas på 2 rakt av. (12 500 k var)

Inkomsten 35 000 - alla räkningar 25 000 = 10 000 kr kvar.

Hon betalar sina egna räkningar och swishar sedan över pengar till mig, men behåller 5 000 kr.

Jag betalar alla räkningar och ska då ha 5 000 kr kvar.

jag har lite fler räkningar än henne, säg 1000 kr mer, men det kvittas ut lite då jag ger henne en del av min inkomst då vi delar allt rakt av och jag tjänar mer.

Vet inte om detta är det bästa sättet att göra det på, men vi ska pröva!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 11:23   #19
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Skönt att höra att din mamma sköter ekonomin åt dig .
Min mor skötte hushållets ekonomi där även jag inkluderades fram tills jag flyttade hemifrån vid 17 års ålder, stämmer.
Sedan dess har jag skött min & eventuell partners ekonomi.
Gissar dock på att du inte var seriös utan enbart trakaserande då jag inte kan se några indikationer i mitt/mina inlägg på att jag skulle bo hos min moder.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.

Senast redigerad av r3mpuh den 2017-01-13 klockan 11:29.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 11:24   #20
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Till sparven: Så du är nöjd med att betala 7500kr till henne varje månad? Ni vet att det här motverkar jämställdheten och allt det där fina? Du låser henne vid ett lägre inkomstläge genom att ta bort hennes incitament att jobba och ert barn växer upp med en frånvarande far.

Blir det skilsmässa så får hon barnet för att hon tagit hand om det och hon kommer inte ha inkomster nog att ta skapa bra förutsättningar att växa upp. Dessutom kommer hon vara så gammal att hennes attraktivitet inte kommer överbrygga det faktum att hennes inkomst gör att nästa man/sambo kommer tvingas vara brödvinnare i det hushållet och kommer därmed väljas från den sociala avskrädeshögen. Detta innebär att ditt barns ställföreträdande far kommer vara en alkoholiserad barn/hustrumisshandlare. Är det vad du vill?

Senast redigerad av Gerdler den 2017-01-13 klockan 11:27.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 11:33   #21
ITK
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 43
Delad ekonomi alla dagar i veckan. Tjänar den ena klart mer än den andra så kan den personen bjuda på extra saker som prylar, resor m.m.

För ett enklare liv, så väljer man en partner som har ungefär lika god ekonomi som en själv. Finns inget drygare än att tjäna bra och ändå leva ett Svensson liv, för att ens inkomst ska kompensera en låginkomsttagare till partner.
ITK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 11:46   #22
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Jag tjänade rätt mycket mer än ex-sambon, men vi drog alla fasta utgifter rakt av 50/50 då vi ansåg att ett grundfundament var att båda skulle ha inkomst nog att klara sin del av den fasta utgiftskakan. Givetvis fick jag mer pengar över varje månad att spendera, men då tog jag oftast den större delen kostnadsmässigt också för nöjen. Jag stod för utflykter, evenemang, bil/bensin, resor och gemensamma nöjen. Tyckte det fungerade utmärkt i dåvarande upplägg och med dåvarande partner iaf.

Har vänner vars relationer gått i stöpet där den ene varit höginkomsttagare och fått försörja den andre som varit bidragstagare, där kärleken och känslorna varit ett hållbart argument ett tag, men där det i långa loppet har blivit en frustrationsfaktor då incitamentet till att söka jobb för den arbetslöse har varit lägre eftersom försörjningen varit tryggad genom sin partner. Det där med inkomst och pengar är fanemig en känslig sak.

Jag skulle nog säga att det viktigaste är inte vad man har för inkomst, utan hur man spenderar sitt kapital. Är man skapligt lika på att spendera (eller spara) kapitalet så är det fördelaktigt för en gemensam ekonomi, men om en är lite mer köpfrisk (för egen räkning) än den andre så kan det bli problem. Det räcker att den ene missbrukar sin mobiltelefon och drar på sig höga kostnader varje månad för att det ska tära på en gemensam ekonomi och bidra till tjafs.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 12:03   #23
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Har inte helt delad ekonomi när bägge arbetar men under föräldraledigheten fick den som arbetade ta ett betydligt större ansvar för ekonomin (betala större del av fasta kostnader och mat etc). Delade 50/50 på föräldraledigheten så bägge fick vara den som betalade mer lika länge (9 månader per person).

Om man inte stöttar sin partner ekonomiskt när denne går på föräldradagar och tar hand om ens barn så undrar jag hur man är funtad.

Senast redigerad av grondahl den 2017-01-13 klockan 12:09.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 12:29   #24
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Jag tjänade rätt mycket mer än ex-sambon, men vi drog alla fasta utgifter rakt av 50/50 då vi ansåg att ett grundfundament var att båda skulle ha inkomst nog att klara sin del av den fasta utgiftskakan. Givetvis fick jag mer pengar över varje månad att spendera, men då tog jag oftast den större delen kostnadsmässigt också för nöjen. Jag stod för utflykter, evenemang, bil/bensin, resor och gemensamma nöjen.
Tycker detta verkar sunt också. Hellre betala för nöjen och utflykter. Så om hon vill åka till Liseberg och du vill åka till Seychellerna så åker ni till Seychellerna och ni blir gladare av det. Om du vill åka till Liseberg och hon vill till Seychellerna så åker ni till Liseberg. Det är rimligt då du betalar för det. Dessutom är det en morot för henne att tjäna/spara mer pengar så att hon kan få mer inflytande.

Det vore osunt med en sådan uppdelning av boendekostnaden. Jag betalar 70% av lägenheten så du får inte ha lika mycket saker som jag. ???

En annan sak att tänka på är att kvinnor ofta äter mindre, inte alltid, men ofta. Om man äter samma saker men mannen äter mer så är det rimligt att mannen betalar mer för den delen. Jag vet par som delar 50/50 på maten, och det är väl vanligt, men också ett par som delar 60/40 och ett annat som delar 2:1.

En sak jag inte gillar med att dela matkostnad är att det tenderar att göra bådas matkostnad högre eftersom det exkluderas mat som den ena parten inte gillar. Så om jag normalt får en stor del av mitt protein från eldorados kycklingfiléer så ska jag helt plötsligt käka annat dyrare kött bara för att min partner tycker filéerna blir torra eller tråkiga i längden. Variation fördyrar.

Senast redigerad av Gerdler den 2017-01-13 klockan 12:38.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 12:43   #25
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Har inte helt delad ekonomi när bägge arbetar men under föräldraledigheten fick den som arbetade ta ett betydligt större ansvar för ekonomin (betala större del av fasta kostnader och mat etc). Delade 50/50 på föräldraledigheten så bägge fick vara den som betalade mer lika länge (9 månader per person).

Om man inte stöttar sin partner ekonomiskt när denne går på föräldradagar och tar hand om ens barn så undrar jag hur man är funtad.
Men jag har ju redan föreslagit det så eminent i första svaret att man delar på inkomstbortfallet som föräldraledigheten innebär 50/50 som alla andra gemensamma kostnader. Varför ska man betala mer för boendet när det är en ny gemensam kostnadspost som tillkommit men som automatiskt dras från ens partners lön?
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 12:59   #26
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
Ni vet att det här motverkar jämställdheten och allt det där fina? Du låser henne vid ett lägre inkomstläge genom att ta bort hennes incitament att jobba och ert barn växer upp med en frånvarande far.

Blir det skilsmässa så får hon barnet för att hon tagit hand om det och hon kommer inte ha inkomster nog att ta skapa bra förutsättningar att växa upp. Dessutom kommer hon vara så gammal att hennes attraktivitet inte kommer överbrygga det faktum att hennes inkomst gör att nästa man/sambo kommer tvingas vara brödvinnare i det hushållet och kommer därmed väljas från den sociala avskrädeshögen. Detta innebär att ditt barns ställföreträdande far kommer vara en alkoholiserad barn/hustrumisshandlare. Är det vad du vill?
Visste inte att gemensam ekonomi skulle leda till detta, utan undantag.
Är det så, så nej, det vill jag inte.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 17:36   #27
Carcer
Råstyrka gym
 
Carcers avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 1 017
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Huvudet i familjen har hand om allas inkomster & allas utgifter. Vad är det för new age fasoner ni dillar om.
+1

Fungerar utmärkt för mig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Med vänliga hälsningar,
SL-konspirationen
Citat:
Ursprungligen postat av Rusk Visa inlägg
Du är härmed den så kallade SL maffians nya ledare!
Carcer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 18:02   #28
Minikubik
Kramgo tjockis
 
Minikubiks avatar
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Under din säng
Inlägg: 821
I mina familjer har det varit jättekonstigt enkelt. Bara jag som har haft inkomst(mammorna har haft kanske 4k i föräldrapenning) så jag har betalt exakt allt. Jämställt så det förslår
Minikubik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 18:49   #29
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
Men jag har ju redan föreslagit det så eminent i första svaret att man delar på inkomstbortfallet som föräldraledigheten innebär 50/50 som alla andra gemensamma kostnader. Varför ska man betala mer för boendet när det är en ny gemensam kostnadspost som tillkommit men som automatiskt dras från ens partners lön?
För att allt handlar inte om en själv. Barnet, familjen, din partner och sen du. Så blir lätt prislistan.

Det känns mest som du har en åsikt utan att ha varit i sitsen.

Sen hade jag iofs aldrig gett min partner 5000kr i månaden att leka med utan vi kör på 1000-1500kr vardera och resten sparas eller används för familjen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 18:57   #30
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Bådas löner in på gemensamt konto där allt gemensamt betalas från.
Sen har vi "månadspeng" för inte gemensamma nöjen.
Enkelt och smidigt tycker jag.
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)