Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-24, 12:12   #1
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
automatiserat - Smart hem

Är det någon mer koloit som pysslar med automatisering av hemmet?

Jag började bygga mitt i höstas och börjar nu bli rätt nöjd!

Hårdvara:
- Server: Intel NUC DN2820FYKH med 250GB SSD och 8GB RAM.
- Lagring: Synology DS 213J.
- mediaspelare: 2st Raspberry Pi 2
- 2st surfplattor som fjärrkontroller, en 10" i hallen och en 8" i soffan för styrning av hemmabion.
- Rollertroll motorer för styrning av mörkläggningsgardiner.
- Tellstick DUO (FM-Sändare/mottagare)
- USB UIRT (IR-Sändare/mottagare)
- Och så en blandad kompott av NEXA brytare för att styra eluttag och belysning.

Programvaror:
Synologyn kör:
- Cloudsync för backup av min dropbox samt vanlig backup till USB disk för att ha en tredje backup.
- MariaDB för att hålla KODIs (tidigare XBMC) databas över filmer/serier.


Servern kör:
- uTorrent med RSS för automatiserad nerladddning av semesterbilder.
- Eventghost för att styra hela systemet i övrigt tillsammans med Tellstick DUO och USB UIRT.
- spotify för musik
Alla konfigurationsfiler för eventghost/utorrent lagras på dropbox så det tar ca 30min att installera om systemet vid en krasch.

I eventghost finns en webserver som jag sedan byggt ett webbgränssnitt med knappar för att styra allting.

Jag använder rörelsesensorer för tändning av lampor i tex kök och walk in closet. Magnetsensorer för att känna av när ytterdörr eller skafferi öppnas för att tända lampor, samt larmfunktion för ytterdörren när jag är borta från hemmet. (hade tidigare kamera i hallen också som filmade vid rörelse, men den är urkopplad just nu).

All belysning styrs via NEXA brytare, på vintern så kör jag att en del tänds vartefter det blir mörkt.

Hemmabion och alla komponenter styrs med NEXA samt USB UIRT som är en IR-sändare/mottagare vilket gör att man kan "scanna" sin orginalfjärr och göra macron, tex har jag ett macro som slå på strömmen, rullar ner mörkläggningsgardrinerna, startar projektor och receiver och därefter spelar upp SF-theme song, sen byter den signalkälla till Raspberry PI och där laddas KODI upp.
Sedan styrs KODI antingen via surfplattan eller via KODI app i telefonen.

Laddare till mobiltelefoner och surfplattor är endast påslagna vissa tider, tex mobiltelefonen mellan 20:00 och 07:00 för laddning på natten, surfplattorna går på 5h varje dag för att ladda upp dom fullt.

Allt media laddas hem automatiskt, sedan när man spelat en film i KODI så sparas den i 30dagar innan den tas bort, därav behöver jag aldrig managera mediat manuellt.

Lilla surfplattan i vardagsrummet för styrning av KODI (och även allt annat om man vill det)



Film på när man startar hemmabion (lite nerklippt)

View My Video

Surfplattan i hallen




Next up: Ska lyfta upp AC'n till lägenheten snart och se om jag kan få denna att bli temperaturstyrd så att den går igång mellan 1700-2100 om temperaturen är över 25 grader i sovrummet, dock vet jag inte om min IR extender kommer nå in till sovrummet eller om jag behöver köpa en förlängare kanske.
Samt att jag måste få projektorduken att även den styras av NEXA, just nu går den via RF och lyckas inte omvandla det till IR för att få det att lira.
__________________
Pensionerad

Senast redigerad av martikainen den 2015-06-24 klockan 12:14.
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-24, 12:49   #2
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Jag hade ett nexasystem och rss xbmc automation förut. Men jag har gett bort det mesta av mina prylar nu, det blir för mycket pillande.

Däremot har jag automatiserat trädgårdsskötseln i form av sju lamm.
Jag har även automatiserat uppstädningen av dess exkrement genom att implementera hundar som förtär det.



en tilläggsfråga till tråden bör folk lägger sin nyfunna fritid på efter automationen av hemmet


EDIT: all automation bör ske via 2,4ghz om möjligt, det kan bli dyrare och svårare att hitta rätt, men värt det i längden.

Kickstarter har många bra koncept också
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.

Senast redigerad av agazza den 2015-06-24 klockan 12:50.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-24, 12:53   #3
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Det är för lätt nu för tiden: http://imgur.com/a/Jb6jW
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-24, 12:55   #4
gatewarden
Registered User
 
gatewardens avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 67
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Är det någon mer koloit som pysslar med automatisering av hemmet?

Jag började bygga mitt i höstas och börjar nu bli rätt nöjd!

Hårdvara:
- Server: Intel NUC DN2820FYKH med 250GB SSD och 8GB RAM.
- Lagring: Synology DS 213J.
- mediaspelare: 2st Raspberry Pi 2
- 2st surfplattor som fjärrkontroller, en 10" i hallen och en 8" i soffan för styrning av hemmabion.
- Rollertroll motorer för styrning av mörkläggningsgardiner.
- Tellstick DUO (FM-Sändare/mottagare)
- USB UIRT (IR-Sändare/mottagare)
- Och så en blandad kompott av NEXA brytare för att styra eluttag och belysning.

Programvaror:
Synologyn kör:
- Cloudsync för backup av min dropbox samt vanlig backup till USB disk för att ha en tredje backup.
- MariaDB för att hålla KODIs (tidigare XBMC) databas över filmer/serier.


Servern kör:
- uTorrent med RSS för automatiserad nerladddning av semesterbilder.
- Eventghost för att styra hela systemet i övrigt tillsammans med Tellstick DUO och USB UIRT.
- spotify för musik
Alla konfigurationsfiler för eventghost/utorrent lagras på dropbox så det tar ca 30min att installera om systemet vid en krasch.

I eventghost finns en webserver som jag sedan byggt ett webbgränssnitt med knappar för att styra allting.

Jag använder rörelsesensorer för tändning av lampor i tex kök och walk in closet. Magnetsensorer för att känna av när ytterdörr eller skafferi öppnas för att tända lampor, samt larmfunktion för ytterdörren när jag är borta från hemmet. (hade tidigare kamera i hallen också som filmade vid rörelse, men den är urkopplad just nu).

All belysning styrs via NEXA brytare, på vintern så kör jag att en del tänds vartefter det blir mörkt.

Hemmabion och alla komponenter styrs med NEXA samt USB UIRT som är en IR-sändare/mottagare vilket gör att man kan "scanna" sin orginalfjärr och göra macron, tex har jag ett macro som slå på strömmen, rullar ner mörkläggningsgardrinerna, startar projektor och receiver och därefter spelar upp SF-theme song, sen byter den signalkälla till Raspberry PI och där laddas KODI upp.
Sedan styrs KODI antingen via surfplattan eller via KODI app i telefonen.

Laddare till mobiltelefoner och surfplattor är endast påslagna vissa tider, tex mobiltelefonen mellan 20:00 och 07:00 för laddning på natten, surfplattorna går på 5h varje dag för att ladda upp dom fullt.

Allt media laddas hem automatiskt, sedan när man spelat en film i KODI så sparas den i 30dagar innan den tas bort, därav behöver jag aldrig managera mediat manuellt.

Lilla surfplattan i vardagsrummet för styrning av KODI (och även allt annat om man vill det)



Film på när man startar hemmabion (lite nerklippt)

View My Video

Surfplattan i hallen




Next up: Ska lyfta upp AC'n till lägenheten snart och se om jag kan få denna att bli temperaturstyrd så att den går igång mellan 1700-2100 om temperaturen är över 25 grader i sovrummet, dock vet jag inte om min IR extender kommer nå in till sovrummet eller om jag behöver köpa en förlängare kanske.
Samt att jag måste få projektorduken att även den styras av NEXA, just nu går den via RF och lyckas inte omvandla det till IR för att få det att lira.
Titta på tellstick för ACN, med hjälp av deras olika controllers skall det inte vara ett problem.

Min plan på nästa automation är att fixa en ny adruino och bygga till controller av markisen på balkongen.

Kostade ganska många tusen extra för motor och väderstation.

Borde inte bli många kronor den vägen.

Kör med fjärrkontroll till kaffebryggaren från sovrummet som är preppad kvällen innan. Finns en jävla massa jag vill automatisera på sikt.
gatewarden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-24, 13:29   #5
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jag hade ett nexasystem och rss xbmc automation förut. Men jag har gett bort det mesta av mina prylar nu, det blir för mycket pillande.

Däremot har jag automatiserat trädgårdsskötseln i form av sju lamm.
Jag har även automatiserat uppstädningen av dess exkrement genom att implementera hundar som förtär det.
hahah så kan man ju också se på det

Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
en tilläggsfråga till tråden bör folk lägger sin nyfunna fritid på efter automationen av hemmet
På att konfigurera mer automation I mitt fall byggde jag systemet först för att få timers på julbelysning, sen blev det för att få XBMC att sköta sig självt, och sen insåg jag att det vore gött att slippa alla fjärrkontroller i vardagsrummet och att kanske någon annan än jag skulle kunna starta hemmabion.

Kan ju inte påstå att det är automation i form av tidsbesparning eftersom vi inte pratar om någon fabrik här, men det förenklare ju många smågrejor i vardagen.

Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
EDIT: all automation bör ske via 2,4ghz om möjligt, det kan bli dyrare och svårare att hitta rätt, men värt det i längden.

Kickstarter har många bra koncept också
Det håller jag med om! Om/När jag flyttar till egenköpt bostad så blir det ett nytt system, just nu känns det ovärt att byta ut eftersom jag hade det mesta från början.


Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Det är för lätt nu för tiden: http://imgur.com/a/Jb6jW
hahaha klockrent!
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-24, 14:51   #6
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Coolt! Får huvudvärk bara att tänka på allt arbete, men blir ju smutt när allt funkar. Hur funkar Synologyn med DTS-stödet? Antar att du streamar till mediaspelarna? Eller det kanske alltid har funkat om man kör ett separat mediahanterareprogram istället för Synologys egna (DS Video)? När jag köpte min för ett år sen funkade det inte så jag löste streamingen på annat sätt och NASen används mest för backup nu för tiden. Är inte så intresserad av att bygga bibliotek utan det är mest titta och kasta som gäller (hrm, förutom att vissa ratiokrav måste uppnås såklart).
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-24, 18:16   #7
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Vilket tema kör du till KODI? Ser ut som det jag hade i XBMC, men som inte längre funkar i KODI. Undrar även hur du gjort för att KODI ska ligga och scanna nätverkssharen efter nytt material hela tiden (om du nu gjort så), och om det är KODI eller nåt annat som rensar bort äldre media?

Nice gjort annars!
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-24, 18:20   #8
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Jag saknar städ-, disk- och tvättfunktioner?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-24, 18:21   #9
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Jag saknar städ-, disk- och tvättfunktioner?
Han har ju tjej, så klart. Dah.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-24, 18:47   #10
JamesD
Registered User
 
JamesDs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 750
Hur har du fått ihop automatiska rullgardiner? Har letat efter färdiga kitt med inte hittat några.

Sedan undrar jag varför du kör rullduk när du inte har någon tv?

Edit: Nu upptäckte jag att du redan skrivit om rullgardinerna. Ska kolla upp detta.

Senast redigerad av JamesD den 2015-06-24 klockan 18:49.
JamesD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-24, 18:58   #11
JamesD
Registered User
 
JamesDs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 750
Är dina motorer till rullgardinerna batteridrivna eller använder du strömkabel? Om batteri, hur länge räcker de?
JamesD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-24, 19:41   #12
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Coolt! Får huvudvärk bara att tänka på allt arbete, men blir ju smutt när allt funkar. Hur funkar Synologyn med DTS-stödet? Antar att du streamar till mediaspelarna? Eller det kanske alltid har funkat om man kör ett separat mediahanterareprogram istället för Synologys egna (DS Video)? När jag köpte min för ett år sen funkade det inte så jag löste streamingen på annat sätt och NASen används mest för backup nu för tiden. Är inte så intresserad av att bygga bibliotek utan det är mest titta och kasta som gäller (hrm, förutom att vissa ratiokrav måste uppnås såklart).
Synologyn står bara för lagring i det här fallet samt MariaDB som håller databasen för vad jag sett redan och typ artwork/trailers osv.
Så det är Raspberry Pi med KODI (gamla XBMC) som står för streamandet.
KODI fixar själv allt med bibliotek så det enda man gör är att mappa upp sina kataloger sen indexerar den allt.

Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Vilket tema kör du till KODI? Ser ut som det jag hade i XBMC, men som inte längre funkar i KODI. Undrar även hur du gjort för att KODI ska ligga och scanna nätverkssharen efter nytt material hela tiden (om du nu gjort så), och om det är KODI eller nåt annat som rensar bort äldre media?

Nice gjort annars!
Amber! Kolla här, http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=203708
Man laddar hem en zipfil och kör in på USB, stoppar in den i mediaspelaren med KODI på och väljer Add-ON -> Install from Zip, browsear USB minnet och voila.

Och jo det är KODI som sköter rensningen, finns en addon som fixar det,
https://github.com/Anthirian/script.filecleaner (download zip, och installera likt ovan)

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Jag saknar städ-, disk- och tvättfunktioner?
haha jadu det enda jag planerat för är väl robotdammsugare, men har så mycket trösklar, mattor och 5 rum att glida igenom så det känns inte som den kommer göra jobbet så bra.

Citat:
Ursprungligen postat av JamesD Visa inlägg
Hur har du fått ihop automatiska rullgardiner? Har letat efter färdiga kitt med inte hittat några.

Sedan undrar jag varför du kör rullduk när du inte har någon tv?

Edit: Nu upptäckte jag att du redan skrivit om rullgardinerna. Ska kolla upp detta.
Rollertroll, jag köpte mina av en kille på blocket som importerar dom från kina, Klicka för mailadress

Att jag kör motordriven duk är för att jag vill kunna dölja hemmabion när den inte är igång, sitter lite tavlor bakom

Citat:
Ursprungligen postat av JamesD Visa inlägg
Är dina motorer till rullgardinerna batteridrivna eller använder du strömkabel? Om batteri, hur länge räcker de?

Nej de är nätanslutna, tror de drar en del ström faktiskt då det är rätt tungt motstånd för dom, dålig utväxling när det är så liten diameter på "rullen"
__________________
Pensionerad

Senast redigerad av martikainen den 2015-06-24 klockan 19:42.
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-24, 21:23   #13
milax
Registered User
 
milaxs avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: DEADBEEF
Inlägg: 277
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jag hade ett nexasystem och rss xbmc automation förut. Men jag har gett bort det mesta av mina prylar nu, det blir för mycket pillande.

Däremot har jag automatiserat trädgårdsskötseln i form av sju lamm.
Jag har även automatiserat uppstädningen av dess exkrement genom att implementera hundar som förtär det.



en tilläggsfråga till tråden bör folk lägger sin nyfunna fritid på efter automationen av hemmet


EDIT: all automation bör ske via 2,4ghz om möjligt, det kan bli dyrare och svårare att hitta rätt, men värt det i längden.

Kickstarter har många bra koncept också
Ang frekvens. Så håller jag rent generellt med om att 2.4Ghz är ett bra val, 2.4 är en frekvens som är standard i hela världen. Särskilt om man hittar wifi anslutna enheter och slipper en extra gateway.

Bluetooth smart kommer med mesh teknik i sin nästa version. Med tanke på det låga priset på dessa chip kan det bli en framtidsteknik i det smarta hemmet.

Personligen hoppas jag dock på en större och bra standard för 868Mhz pga den långa räckvidd man kan uppnå där...

Det går inte att generalisera och säga att 2.4Ghz är bäst, det beror på hur systemet är tänkt att fungera...
milax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-25, 08:31   #14
JamesD
Registered User
 
JamesDs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 750
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Rollertroll, jag köpte mina av en kille på blocket som importerar dom från kina, Klicka för mailadress

Att jag kör motordriven duk är för att jag vill kunna dölja hemmabion när den inte är igång, sitter lite tavlor bakom

Nej de är nätanslutna, tror de drar en del ström faktiskt då det är rätt tungt motstånd för dom, dålig utväxling när det är så liten diameter på "rullen"

Okej, tack för mailen. Tyckte jag såg på rollertrol att de fanns med uppladdningsbara batterier. Jag har fyra små fönster i rummet jag vill använda dem så det blir lite väl mycket strömsladdar. Sedan blir det väl lite smådyrt med fyra st också. Vad ligger de på för pris?
JamesD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-25, 16:58   #15
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av JamesD Visa inlägg
Okej, tack för mailen. Tyckte jag såg på rollertrol att de fanns med uppladdningsbara batterier. Jag har fyra små fönster i rummet jag vill använda dem så det blir lite väl mycket strömsladdar. Sedan blir det väl lite smådyrt med fyra st också. Vad ligger de på för pris?
tror jag betala 700kr styck för dom, men då med 2 nätadaptrar och 2 fjärrkontrollers.

Man kan driva flera motorer med samma nätadapter, och man behöver bara en fjärrkontroll (den har flera kanaler om man vill styra dom enskilt)
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)