Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-11-15, 07:09   #301
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
En töntig grej till. Någon skrev att man måste väga 175-200 kg för att vinna WSM. Det stämmer inte. Finns ingen sådan viktgräns.

Alltså, Laurence Shahlaei skulle kunna vinna WSM på en dag som troligtvis aldrig kommer inträffa, men ändå. Nu är han förvisso väldigt långt ifrån "rippad", men han väger inte så mycket. Möjligen även Årsjö, men den dagen kan nog - dessvärre - grisar flyga... Då syftar jag på att han är extremt otursförföljd i den tävlingen och att i vart fall Brian, Hafthor och Big Z (om han är med) är på en helt egen nivå vanligtvis. Den enda skrällen de senaste 5 åren var Lalas 2012.

Nu går jag och lägger mig...
Ingen som sagt att du behöver väga 170+ för att få vinna WSM. Men det kan bli svårt att slå toppen om du väger under det idag. Särskilt när du möter grabbar som är runt 2m och kan röra på sig också.


Alltså, den där safepressen i lördags. Lite väl snabba signaler på Årsjö tyckte jag( jmf med Hollands).

Största besvikelsen var att Z inte startade (Men jag fick träffa honom) och benni.

Största överaskningen var Paquette.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-15, 08:32   #302
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Bra återgivet Bjorneman, håller med dig i allt. Forsmark är ju jävligt "seg-stark", inte hoppig och studsig som Årsjö. Det syns bäst vid keg tossen; Årsjö flyger igenom grenen medan Forsmark metodiskt går mellan keg och keg. Här kan ju gren-ovana spela in i och för sig, men skulle Forsmark bara bli lite kvickare så skulle han ha en hel del att hämta. Han är ju snabb på loading.

Stämmer in i dina ord om Hollands, han är inget hot längre. Följer honom på Instagram och han är ju en jävel på maxtunga marklyft fortfarande, men det kanske stannar där också. Angående Big Z så undrar jag hur högt Årsjö värderar sin seger. Måste vara otroligt skönt att äntligen få stå överst i sin hemmaborg men samtidigt så var han ju storfavorit. Förra året hade han med lite flyt(en missad keg och en dålig loadingtaktik förstörde) kunnat slå Hafthor, i år var det inte i närheten av samma ovissa kamp. Forsmark var duktig men Årsjö ska fortfarande slå honom.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-15, 14:47   #303
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Du har rätt Rooz. Det blir väldigt svårt eftersom toppen består av väldigt tunga killar som är lika starka som de ser ut.

MackJuve:

Ja, Forsmark har utrymme för förbättring i framförallt keg toss. Dessutom släpar maxstyrkan om man jämför med den absoluta världstoppen. Om Årsjö inte kommer tillbaka till sin tidigare form så kommer Sveriges starkaste man 2017 heta Martin Forsmark. Det står jag fast vid.

Hollands drog 450 kg i mark tidigare i år. Förvisso på en väldigt hög kroppsvikt (450 pounds om jag inte minns fel) vilket förmodligen skulle hämmat honom ytterligare i andra grenar. Han borde slutat med flaggan i topp, alltså efter sin femteplats på WSM 2014. Men det är nog inte så lätt att bara lägga av när man har varit så bra.

------

Lite övriga tankar:

Jag tycker att det är lite konstigt att hemmahoppet väldigt ofta vinner, eller presterar rent orimligt bra, i sina tävlingar. Då menar jag i tävlingar med blandade och begripliga grenar, inte Samuelsson-tävlingar.

Syftar inte heller på Årsjö i detta fall. Han är jävulskt bra. Jag har sett andra tävlingar eller läst resultatlistor där relativt mediokra namn har vunnit tävlingar på hemmaplan mot betydligt mer meriterade motståndare. Ger det verkligen en så stor psykologisk skillnad? Något måste det vara.

---

Kazmaier sa på seminariet att, vid sidan av honom själv förstås, var Savickas och Hafthor de bästa strongmanutövarna genom tiderna. Brian då?

Kan i vissa fall tycka att den gode Kaz är lite väl självgod. I och för sig, om någon har anledning att vara självgod så är det han. Men han snackar väldigt mycket om vad han skulle kunnat göra om han var aktiv idag. Självklart hade markdräkt och en balanserad metallstock förmodligen gjort en avsevärd skillnad. Han talar dock om att dagens träningsmetoder, kosthållning och steroider skulle gjort så enorm skillnad. Det tror inte jag i alla fall.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-15, 15:33   #304
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Om Årsjö inte kommer tillbaka till sin tidigare form så kommer Sveriges starkaste man 2017 heta Martin Forsmark. Det står jag fast vid.

Kazmaier sa på seminariet att, vid sidan av honom själv förstås, var Savickas och Hafthor de bästa strongmanutövarna genom tiderna. Brian då?
Jag tror inte på ditt tips om Forsmark, det behövs nog i sådant fall ett liknande scenario som i år(en skadad Årsjö) för att han ska ta hem det. Är Årsjö hel så vinner han, utan att vara i någon vansinnig form.

Angående Kaz så känns det ju suspekt att glömma bort sin landsman. Speciellt med tanke på att det är Brian och Z som dominerat strongmanscenen de senaste åren, inte Thor och Z. Nu var jag ju inte på plats så ska inte uttala mig alltför drastiskt men tycker ändå att uttalandet är anmärkningsvärt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-15, 21:19   #305
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag tror inte på ditt tips om Forsmark, det behövs nog i sådant fall ett liknande scenario som i år(en skadad Årsjö) för att han ska ta hem det. Är Årsjö hel så vinner han, utan att vara i någon vansinnig form.

Angående Kaz så känns det ju suspekt att glömma bort sin landsman. Speciellt med tanke på att det är Brian och Z som dominerat strongmanscenen de senaste åren, inte Thor och Z. Nu var jag ju inte på plats så ska inte uttala mig alltför drastiskt men tycker ändå att uttalandet är anmärkningsvärt.
Jo, du har rätt men om det fortsätter i samma spår för Årsjö dvs nya skador hela tiden och noll tid till rehabilitering kommer Forsmark vinna. Dessutom verkar han vara på uppåtgående hela tiden.

Jag tycker i alla fall att Brian har varit och fortfarande är några snäpp bättre än Hafthor.

Kanske inte ens får skriva det här, men Kazmaier kallade även Pudzianowski för ett "medicinskt experiment". Hmm... Antar att folk är blåögda överlag.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-16, 09:12   #306
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Jag tycker i alla fall att Brian har varit och fortfarande är några snäpp bättre än Hafthor.

Kanske inte ens får skriva det här, men Kazmaier kallade även Pudzianowski för ett "medicinskt experiment". Hmm... Antar att folk är blåögda överlag.
Du behöver inte ens skriva "jag tycker", det är ju en sanning. Hafthor är trea varje gång gång Z och Shaw är med i WSM medan de två turas om att plocka hem segern. Sannolikt kommer Shaw att ta rekordet för flest WSM-titlar innan han har lagt av, eller "sannolikt", j-a-g tror det i alla fall. Framtiden är säkert Hafthors dock.

Du fick inte den där motivationsboosten som Årsjö pratade om? Han har ju beskrivit Kaz som en fantastisk motivator, efter att ha lyssnat på honom är man redo att springa igenom en vägg. Det var främst därför jag var sugen på hans seminarium, i kombination med sköna storys från förr.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-16, 14:34   #307
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
Lite orättvist att inte Savickas 2 vm guld på IFSA vm inte räknas i historie beskrivningen. Dom åren körde majoriteten av dom bästa IFSA och inte WSM. Så Savickas har ju 6st världstitlar.
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-16, 14:48   #308
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av 345.5 i bänk Visa inlägg
Lite orättvist att inte Savickas 2 vm guld på IFSA vm inte räknas i historie beskrivningen. Dom åren körde majoriteten av dom bästa IFSA och inte WSM. Så Savickas har ju 6st världstitlar.
Ja, precis. Det nämns aldrig tyvärr.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-17, 22:49   #309
ccm
#maxstyrka
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Jag tycker att det är lite konstigt att hemmahoppet väldigt ofta vinner, eller presterar rent orimligt bra, i sina tävlingar. Då menar jag i tävlingar med blandade och begripliga grenar, inte Samuelsson-tävlingar.
Mycket handlar ju om att det är grenar som hemmahoppet/arrangören har valt, med grenar som passar en själv, med egen utrustning som man har tränat med.

Angående Giants Live så har ni ett fullsmockat reportage om tävlingen här: Läs reportaget här!

ccm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-18, 04:05   #310
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av ccm Visa inlägg
Mycket handlar ju om att det är grenar som hemmahoppet/arrangören har valt, med grenar som passar en själv, med egen utrustning som man har tränat med.

Angående Giants Live så har ni ett fullsmockat reportage om tävlingen här: Läs reportaget här!

Jo, man har sett extrema exempel på det.

Bra reportage!
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-19, 11:42   #311
påven
Registered User
 
påvens avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Huskvarna
Inlägg: 1 056
Det var ju uppenbart att alla svenskarna hade tränat rätt rejält på containerlyftet innan tävlingen.
__________________
The right of strength is the right to take it all.
påven är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-21, 03:05   #312
ccm
#maxstyrka
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av påven Visa inlägg
Det var ju uppenbart att alla svenskarna hade tränat rätt rejält på containerlyftet innan tävlingen.
De har varit hos Johannes och tränat samtliga grenar ganska ordentligt.
ccm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-21, 07:07   #313
Houra
Registered User
 
Houras avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Ort: Västsverige
Inlägg: 163
Hur är det med gym med möjligheter att köra strongman? Tänker mig något i Västsverige norr om Göteborg, finns det ens?
Houra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-21, 11:19   #314
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Fy fan vad KOMPAKT Savickas ser ut! Han väger enligt egen utsago 155 kg btw.

https://www.instagram.com/p/BNC1T-pB...y=mikkelleicht
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-22, 15:10   #315
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Fy fan vad KOMPAKT Savickas ser ut! Han väger enligt egen utsago 155 kg btw.

https://www.instagram.com/p/BNC1T-pB...y=mikkelleicht
Absolut!

Nu är detta ingen kritik, ni skulle se mig bredvid honom.
Men 8% kroppsfett? Det kan väl inte stämma? Hörde detta i ett radioprogram där programledarna tydligen intervjuade honom under Giants Live-tävlingen.

Fan, vad "liten" den där absurt monsterstarke dansken ser ut i jämförelse.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)