Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-03-20, 16:24   #136
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 062
hmm, ett mått på glykolyserat hemoglobin. Går du runt med höga blodsockerhalter så stiger hba1c, och omsättningen av hemoglobin är ju inte lika stor som glukos, så det blir ett långsiktigare mått.

edit: Det säger alltså inget om insulinnivåer i sig.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 16:42   #137
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Många verkar snöa in sig på det här med att AAS eller andra otillåta hjälpmedel är det som avgör hur starka man kan bli. Dessa är just hjälpmedel som tillåter den fuskande använaren att nå bättre resultat jämfört med vad den gjort annars. Dock är det alltid genetik som avgör hur stor/stark man kan bli. Utöver detta får man även räkna in talang i form av att köra ett bra tränings/kost- upplägg kontinuerligt över lång tid och hålla sig frisk från skador och sjukdomar. Skulle personen sedan krydda detta med AAS skulle h*n troligtvis uppnå ett resultat snabbare men även här spelar tålighet och upptag roll.

Jag har för lite koll på AAS för att avgöra hur mycket det skulle kunna hjälpa men om man kör liknelser med andra aktiviteter så inser man att talangen spelar större roll.

Ett mattegeni skulle troligtvis bli bättre matematiker än en average Student som kanprar amfetamin och därmed kan plugga två timamr mer varje dag. En entreprenör med 50.000dollar på handen skulle troligtvis kunna starta upp en vinstdrivande rörelse lättare jämfört med om du gett 1000.000 till någon snubbe på gatan och sagt till H*n att starta ett företag för pengarna.

Vad jag vill komma fram till är att inom alla sporter och alla övriga saker som vi omges av finns det extrema talanger som nästan oavsett hur de beter sig får enorma resultat.

Om dessa talanger sedan även ger allt för sin träning når de världsresultat som inte en medelsvensson skulle kunna uppnå ens med all expertis som finns i världen och ett helt apotek innanför västen.
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 16:48   #138
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av mangs Visa inlägg
Många verkar snöa in sig på det här med att AAS eller andra otillåta hjälpmedel är det som avgör hur starka man kan bli. Dessa är just hjälpmedel som tillåter den fuskande använaren att nå bättre resultat jämfört med vad den gjort annars. Dock är det alltid genetik som avgör hur stor/stark man kan bli. Utöver detta får man även räkna in talang i form av att köra ett bra tränings/kost- upplägg kontinuerligt över lång tid och hålla sig frisk från skador och sjukdomar. Skulle personen sedan krydda detta med AAS skulle h*n troligtvis uppnå ett resultat snabbare men även här spelar tålighet och upptag roll.

Jag har för lite koll på AAS för att avgöra hur mycket det skulle kunna hjälpa men om man kör liknelser med andra aktiviteter så inser man att talangen spelar större roll.

Ett mattegeni skulle troligtvis bli bättre matematiker än en average Student som kanprar amfetamin och därmed kan plugga två timamr mer varje dag. En entreprenör med 50.000dollar på handen skulle troligtvis kunna starta upp en vinstdrivande rörelse lättare jämfört med om du gett 1000.000 till någon snubbe på gatan och sagt till H*n att starta ett företag för pengarna.

Vad jag vill komma fram till är att inom alla sporter och alla övriga saker som vi omges av finns det extrema talanger som nästan oavsett hur de beter sig får enorma resultat.

Om dessa talanger sedan även ger allt för sin träning når de världsresultat som inte en medelsvensson skulle kunna uppnå ens med all expertis som finns i världen och ett helt apotek innanför västen.
Jag håller givetvis inte med. Det är faktiskt huruvida och hur bra individen tränar som avgör till största del. Om man jämför två personer så blir det givetvis tydligt vem av dem som har bäst gener. Utslaget på samhället i stort så är det ändå så att de som bor kvar på gymmet i tio år och under tiden tränar Bra(tm) även kommer att vara ganska bra på det de tränar på.

Vi måste lyfta debatten bort från vanligt random kroppsbyggeri eftersom prestations- och förbättringsaspekten där - vad jag upplever iallafall - nästan inte finns. Nästan ingen lyckas förändra sin kropp ens till det tjockare.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 16:53   #139
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Utöver genetiken får man inte heller glömma miljön. Det är inte en slump att duktiga idrottsmän ofta får barn med liknande talanger. Detta beror ju till viss del på genetiken men även att dessa barn växer upp i ett hem där föräldern kan ge ovärderliag tips samt pushning. Finns då intresset från barnets sida har de ju större möjlighet att nå sitt genetiska max, eller i alla fall komma närmre.

Jag själv kommer fårn en familj utan intresse för att röra sig och jag är väl den enda som motionerat över huvud taget. jag ahr aldrig fått något stöd eller pushning när det gäller dessa bitarna och jag har fått lära mig på egen hand. med tiden har jag ändå uppnått något resultat men hade jag börat tidigare och haft mer kunskap från start hade jag troligtvis nått betydligt bättre resultat. Kommer jag överföra den kunskap jag har till mina barn och de har intresset kommer de troligtvis nå bättre resultat än jag gjort trots troligtvis likvärdiga förutsättninagr från grunden.

Det är en kombination av många saker som avgör hur långt man når. har man hyffsade gener men ett stort intresse samt är öppen för att ta emot tips,förbättringar samt införa förändringar så kan man gå riktigt långt.
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 17:02   #140
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Jag håller givetvis inte med. Det är faktiskt huruvida och hur bra individen tränar som avgör till största del. Om man jämför två personer så blir det givetvis tydligt vem av dem som har bäst gener. Utslaget på samhället i stort så är det ändå så att de som bor kvar på gymmet i tio år och under tiden tränar Bra(tm) även kommer att vara ganska bra på det de tränar på.

Vi måste lyfta debatten bort från vanligt random kroppsbyggeri eftersom prestations- och förbättringsaspekten där - vad jag upplever iallafall - nästan inte finns. Nästan ingen lyckas förändra sin kropp ens till det tjockare.
Även om inte du höll med mig så håller jag med dig.

Jag förutsatte att vi hade två personer där en person hade "rätt" gener och den andre låg på snittet, där båda tränade kontinuerligt. Där kommer högst troligt personen med de bra generna nå bättre resultat även om den andra personen tränar på bättre. De som kombinerar bra gener med bra träning är de som verkligen lyckas.

Titta på Zlatan Ibrahimovic, han har bra gener för att bli en duktig idrottsman, han har talangen för att spela fotboll. Kombinationen med den enorma vilja att bli bäst har hjort att han nått oerhört långt trots att han inte var stjärnspelaren i unga år. Han har dock haft en långsiktig plan som han gått efter och haft en vision. Folk kan skylla hans framgångar på hans talang men det är ingen slump att det just är han som stod och tränade extra efter varje träning. När han var ung körde han mycket teknikträning men senare tränade han extra med skott,styrka, spänst mm och nu är det ju också dessa delar han utvecklat mest. man blir bra på det man tränar på men för den sakens skull kan en person med bra gener göra likvärdiga eller bättre resultat än en själv trots att de inte tränat lika bra.
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 17:39   #141
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Klart man kan bli grymt stark utan AAS!
Din gamle far kan ju faktiskt varit klen, trots att han tränat hela sitt vuxna liv. En annan person med samma träningsmängd kanske hade bänkat det dubbla. Gener och miljö..alla är vi olika
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 18:09   #142
yettyn
Registered User
 
yettyns avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Jihlava, Tjeckien
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Har var närmare 50 år när han först kom i kontakt med vikter. Han dog när han var 90 år (1983). Bara att söka lite på honom. Man blir bara mer och mer impad av honom ju mer man läser.
Då finns det hopp om livet då, jag är 52 och lyfte mina första vikter 5 Jan i år.

Har haft ett avbrott på 10 dar pga förkylning men ökat si så därhttp://www.kolozzeum.com/forum/images/smilies/skane.gif 10-15kg (kanske mer) i vikter i armar och ca 30kg i benpress där jag nu tar 90kg (4x10 reps). Första målet är 180kg (4x10) så jag vid behov kan kasta upp frugan på axeln och knalla iväg med na

När jag började var jag närmast lönnfet (190cm/92kg och minimal muskelmassa) och även om jag fortfarande ligger på ca 92kg och en delav bilringen är kvar är det diffinitivt en annan bild av mig själv jag ser i spegeln idag. Helt klart det bästa jag gjort den här sidan 50 och det mesta innan dess!

It's never too late!
__________________
På väg... från Lönnfet till Atlet
yettyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 18:36   #143
jebu
Registered User
 
jebus avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Umeå
Inlägg: 1 493
Det många missar är att det är en väldig skillnad för styrkeutvecklingen att primärt träna för just styrka än att träna klassisk BB-träning för massa.
Ta bara en titt i MMk2 trådarna, helt "magiskt" höjer alla sina pb:n i bänken med 5-15kg över några veckor. Just tänket med att det går att splitta upp kroppens muskler och att mata på massvis med reps och sett på tunga vikter, är inte optimalt för att öka din styrka (eller nått annat för den delen heller)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av petersson Visa inlägg
Är det inte det som är westside? att det är fel på vanlig böj, bänk och mark?
Min journal
Umeå Power
jebu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 19:26   #144
Roosen
Registered User
 
Roosens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Södertälje
Inlägg: 1 327
Citat:
Ursprungligen postat av auxilia82 Visa inlägg
Vet inte om det är rätt forum men jag kör...

Frågan är hur stark/stor kan man verkligen bli utan AAS. Vad läst om i 5 år nu och sett på dokumentärer såsom "bigger stronger faster" och national geographic så har man inte en suck i ´bodybuilding eller styrkelyft när man är 100 % natural.

Min gamle far började träna vid 21 och tränat hela livet, hans bänk max vid 30-35 bast var 110-115 för 10 reps och maxade 130-140. Drog hela magasinet i rodd, 150 kg och biceps curlade 85 kg stång.

Enligt bigger stronger faster så är alla strongmen,styrkelyftare och profesionella bodybuilders på AAS och de tror jag på, även samuelsson, för om inte samuelsson är på roidz, hur stark är då killen som tryckt häst roidz? Om bodybuilder killarna typ arnold inte är på roidz, hur stor skulle isf dom på roidz vara? Om inte dom som som tävlar i styrkelyft och är på top 20 och drar 300++ kilo är roidade, hur starka skulle inte dom roidade vara då? Alla roidkillar måste ju på en ännu högre nivå då

Jag tror ingen natural reppar över 200 i bänk, jag tror en hel del kan ta 200 engång kanske om dom tränat 10 bast stenhårt men inte mer än så. Jag vet det finns otroligt många som roidar men ljuger om att dom inte gör det, tex har jag några killar på gymmet som är 85:or och ligger bänkar på 220-250 me bänkpress tröja efter bara 3-4 års träning, vilket garanterat är AAS.

Hörde också nåt idrottsförbund i DDR hade mätt styrkan i bänk hos naturals och kommit fram till dom absolut flestas max är runt 130-140 kg i bänk, för reps eller maxlyft vet jag dock inte.

Så vad tror ni?
Just nu är jag för lat för att lägga fram källor för att bevisa att du har fel på dom flesta av dina påståenden... Men å andra sidan så lär du ha fått svar på det mesta redan.


En annan sak jag är rätt övertygad om, ang vanliga "gymmare" så tycks dom som _inte_ "roidar" komma längre i sina byggar-karriärer än dom som gör det. Mestadels dom som börjar i ett tidigt stadie i alla fall.

Hoppas du har fåt en annan syn på det stora hela efter att ha läst tråden...
Roosen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 19:37   #145
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av yettyn Visa inlägg
Då finns det hopp om livet då, jag är 52 och lyfte mina första vikter 5 Jan i år.
Klart det aldrig är för sent men Karl Norberg var extremt stark innan han började och att jämföra sig med honom kan nog bli lite nedslående. Hade Norberg börjat träna i 20, 30 års åldern eller tonåren, ja då j-vlar...fast resultaten är tillräckligt förbluffande ändå.

Vidare, hade han någon benskada som gjorde det omöjlnigt att täna benen men han gjorde ett spektakulärt marklyft en gång och knallade iväg med stången över golvet.

Verkar vara svårt föresten att inse det där med att 140kg faktiskt är bra, trots livslång träning. Men det beror förstås som sagt lite på hur man tränat och vad för målsättningar man har.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 20:12   #146
Dan S
Registered User
 
Dan Ss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 747
Det är ju helt absurt att tro att 140 är max bara för att man är ren. Vill man väga mycket och vara stark, så kommer man nog nå den nivån på 2 år.
Dan S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 20:28   #147
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Tror det kan vara bra att plocka bort ordet "man" och ersätta det med "jag" eller möjligtvis "du" om man känner personen i fråga. Exakta gränser så som "max" och "minimum" likaså.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 19:39   #148
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Dan S Visa inlägg
Det är ju helt absurt att tro att 140 är max bara för att man är ren. Vill man väga mycket och vara stark, så kommer man nog nå den nivån på 2 år.
Hur mycket är mycket?
Är i valet och kvalet om jag ska satsa mer helhjärtat på styrkan eller fortsätta med BB stilen av kortare deff/bulk cykler.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 19:44   #149
Krogbyggaren
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 299
Snygg bump, lol.
Krogbyggaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 19:45   #150
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Krogbyggaren Visa inlägg
Snygg bump, lol.
Ja, jag är stolt!
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)