Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-22, 19:46   #106
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Calle12 Visa inlägg
Ok, jag trodde kroppen gjorde sig av med överskottet av vitaminer (så är det väl med t.ex. C-vitamin?) genom urinen.

Är det fler vitaminer än D-vitamin som kroppen kan lagra?
Alla fettlösliga samt B12. Och inte bara vitaminer heller, som Sheo nämner. Googla vitaminernas och mineralernas namn så hittar du bra info, typ Wikipedia.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 19:55   #107
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Alla fettlösliga samt B12. Och inte bara vitaminer heller, som Sheo nämner. Googla vitaminernas och mineralernas namn så hittar du bra info, typ Wikipedia.
(snuggles)

__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 12:46   #108
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 728
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Med bar överkropp när solen är framme lär man inte behöva ta d-vitamin nej. Då kan en halvtimmespromenad producera en hel del d-vitamin, så länge man tar hänsyn till hur lätt man bränner sig och hur stark solen är förstås.
Men hur ofta kan du ta promenad med bar överkropp? När det är för kallt får du förlita dig på kind- och eventuellt underarmsexponering (t-shirt) och då är solens strålar svagare dessutom. Är det så kallt att du behöver mer än ett lager kläder (så här års i skåne t ex) har du bara kinderna att utsätta för exponering samt en relativt svag sol. Det ger knappast tillfredsställande med d-vitamin om du inte är ute och går väldigt ofta skulle jag tro.
Klart det är sant Men borde inte kroppen lagra en hel del under sommaren som den använder sen? Jag tycker inte jag känner någon speciellt skillnad mellan sommar/vinter så länge jag tränar och håller igång.

Jag tror att så länge man tränar och håller igång och rör sig ute i friska luften så är det nog svårt att bli deprimerad pga av för lite solljus men som sagt jag pratar bara av personlig erfarenhet.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 12:52   #109
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
(snuggles)

Yeah, I'm insulted. Hrmph.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 12:54   #110
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Klart det är sant Men borde inte kroppen lagra en hel del under sommaren som den använder sen? Jag tycker inte jag känner någon speciellt skillnad mellan sommar/vinter så länge jag tränar och håller igång.

Jag tror att så länge man tränar och håller igång och rör sig ute i friska luften så är det nog svårt att bli deprimerad pga av för lite solljus men som sagt jag pratar bara av personlig erfarenhet.
Jo kroppen sparar det du hinner få under sommaren. Sen sjunker detta efterhand. Här i Sverige hinner det sjunka väldigt lågt dock pga att vi har så många månader då UV-exponeringen är "för låg". Sen är det ju förstås individuellt hur lätt man blir påverkad (och hur höga D-vitaminnivåer man håller över året beroende på en mängd andra faktorer) men man talar ju som alltid om påverkan på en population, inte "CalleP på kolozzeum" :p

Sen kanske "depression" är lite att ta i. Det känns som att det borde finnas mellanting som att t ex "vara nedstämd" eller känna sig "omotiverad och olycklig" innan man kommer till stadiet "depression". Och det är ju betydligt fler människor som upplever sig olyckliga till och från än det är människor som blir deprimerade. Om vissa av dessa fall hade kunnat "botas" med högre d-vitaminnivåer är det ju helt klart intressant. Supplementering oralt under "icke-sommar-3/4:e-delsåret"
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 08:58   #111
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Abstract
BACKGROUND:

Vitamin D may plausibly reduce the occurrence of depression in postmenopausal women; however, epidemiologic evidence is limited, and few prospective studies have been conducted.
OBJECTIVE:

We conducted a cross-sectional and prospective analysis of vitamin D intake from foods and supplements and risk of depressive symptoms.
DESIGN:

Study participants were 81,189 members of the Women's Health Initiative (WHI) Observational Study who were aged 50-79 y at baseline. Vitamin D intake at baseline was measured by food-frequency and supplement-use questionnaires. Depressive symptoms at baseline and after 3 y were assessed by using the Burnam scale and current antidepressant medication use.
RESULTS:

After age, physical activity, and other factors were controlled for, women who reported a total intake of ≥800 IU vitamin D/d had a prevalence OR for depressive symptoms of 0.79 (95% CI: 0.71, 0.89; P-trend < 0.001) compared with women who reported a total intake of <100 IU vitamin D/d. In analyses limited to women without evidence of depression at baseline, an intake of ≥400 compared with <100 IU vitamin D/d from food sources was associated with 20% lower risk of depressive symptoms at year 3 (OR: 0.80; 95% CI: 0.67, 0.95; P-trend = 0.001). The results for supplemental vitamin D were less consistent, as were the results from secondary analyses that included as cases women who were currently using antidepressant medications.
CONCLUSIONS:

Overall, our findings support a potential inverse association of vitamin D, primarily from food sources, and depressive symptoms in postmenopausal women. Additional prospective studies and randomized trials are essential in establishing whether the improvement of vitamin D status holds promise for the prevention of depression, the treatment of depression, or both.
Am J Clin Nutr. 2011 Oct;94(4):1104-12.

Bertone-Johnson ER et al.Vitamin D intake from foods and supplements and depressive symptoms in a diverse population of older women. Am J Clin Nutr. 2011 Oct;94(4):1104-12.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 20:09   #112
Löpsko
Opti
 
Löpskos avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 955
När kommer fairings d-vitamin tillbaka?
__________________
Originally Posted by Gober
Du går inte på VLCD antar jag? Just nu skulle en bajskorv vara gott, med lite parmesan på.
Löpsko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 20:40   #113
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Löpsko Visa inlägg
När kommer fairings d-vitamin tillbaka?
Fairing har aldrig sålt D-vitamn. Kolozzeum däremot:

http://shop.kolozzeum.com/sv/erbjuda...n-100kaps.html
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 20:48   #114
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Fairing har aldrig sålt D-vitamn. Kolozzeum däremot:

http://shop.kolozzeum.com/sv/erbjuda...n-100kaps.html
Hmm?

__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 20:50   #115
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Hmm?

Oj ser man på! Mer än jag visste. Men hursomhelst finns ju Kolos kvar om nu Fairing inte säljer för närvarande. Vilket jag inte vet.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 20:57   #116
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 728
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Jo kroppen sparar det du hinner få under sommaren. Sen sjunker detta efterhand. Här i Sverige hinner det sjunka väldigt lågt dock pga att vi har så många månader då UV-exponeringen är "för låg". Sen är det ju förstås individuellt hur lätt man blir påverkad (och hur höga D-vitaminnivåer man håller över året beroende på en mängd andra faktorer) men man talar ju som alltid om påverkan på en population, inte "CalleP på kolozzeum" :p

Sen kanske "depression" är lite att ta i. Det känns som att det borde finnas mellanting som att t ex "vara nedstämd" eller känna sig "omotiverad och olycklig" innan man kommer till stadiet "depression". Och det är ju betydligt fler människor som upplever sig olyckliga till och från än det är människor som blir deprimerade. Om vissa av dessa fall hade kunnat "botas" med högre d-vitaminnivåer är det ju helt klart intressant. Supplementering oralt under "icke-sommar-3/4:e-delsåret"

Helt klart hade det varit intressant att testa, är det farligt i stora mängder?
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 21:17   #117
Löpsko
Opti
 
Löpskos avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 955
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Oj ser man på! Mer än jag visste. Men hursomhelst finns ju Kolos kvar om nu Fairing inte säljer för närvarande. Vilket jag inte vet.



högre innehåll per kapsel med fairings d-vitamin.
__________________
Originally Posted by Gober
Du går inte på VLCD antar jag? Just nu skulle en bajskorv vara gott, med lite parmesan på.
Löpsko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-04, 15:39   #118
mij82
raggarballe
 
mij82s avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 300
På ämnet

Fair-skinned people may need extra vitamin D
http://www.bbc.co.uk/news/health-15151930
mij82 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-05, 07:33   #119
Telles
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 103
Hej

Två olika beteckningar på intag av d- vitamin gör mig snurrig. Vad är ett bra intag,
2-3000 IU eller är det 2-3000 IE som gäller, hjälp en förvirrad själ?!
Telles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-05, 07:36   #120
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Det är engelsk samt svensk förkortning på samma sak. International unit samt internationell enhet.
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)