Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-11, 19:51   #211
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Promenader i ljuset har jag skrivit om många gånger:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mo...on_8710692.svd
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-12, 11:45   #212
Donkey Kong
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 463
D3 kör jag under alla månader utom de 4 ljusaste. Dosen de senaste åren har varit 2500 per dag. Vid förkylningskänning går jag upp till runt 10000, dock ej mer än 3 dar.
Jag bor långt norrut samt går sällan omkring naken utomhus.
__________________
Dedikerad gymtomte och hälsosvensson
Donkey Kong är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-12, 11:58   #213
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Fisen Visa inlägg
dessutom är forskningen kring dosering på D-Vitamin undermålig. Livsmedelsverket har nyligen höjt den rekommenderade dosen på D-Vitamin men den är fortfarande för låg, tidigare 400 IE, nu 800 IE.
Om forskningen är undermålig så hur vet du att dosen är för låg?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-12, 23:20   #214
proteinsynthesis
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 195
https://www.youtube.com/watch?v=1V_o...e_gdata_player

Sent from my HTC One using Tapatalk
proteinsynthesis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-27, 12:35   #215
NilsN
Registered User
 
NilsNs avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 248
Hej, kanske dumt att skriva i tråden då den är så pass inaktiv men va fasen jag ger det ett försök!

Var igår in på Apoteket med min kära fru (som förövrigt sällan tror på saker jag säger
Hon är bestämd på att vi ska börja äta D vitamin.

Personalen möter upp oss då vi kommer in på apoteket och min fru förklarar som det är att vi är ute efter D vitamin, hon tar fram en burk och frågar då personalen om det räcker med att ta 1 tablett per dag som det står på burken (12.5ug / 500IE) och får som svar att det skulle vara alldeles nog.

Jag påstår att 500ie egentligen är för lite och kollar självklart upp detta och hamnar här!

Bor 7 mil från Luleå.
Vilket dosering bör man uppnå för önskat resultat?

Av att döma tidigare i tråden så är kring 2000ie dagsdosen man vill hamna på?
Mvh
__________________
Journal

Pain is just weakness leaving the body!

Citat:
Ursprungligen postat av Chrille87
Va fan, vem knäckte min kloss?? O_o
NilsN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-27, 13:02   #216
Christian1980
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 171
Citat:
Ursprungligen postat av NilsN Visa inlägg
Hej, kanske dumt att skriva i tråden då den är så pass inaktiv men va fasen jag ger det ett försök!

Var igår in på Apoteket med min kära fru (som förövrigt sällan tror på saker jag säger
Hon är bestämd på att vi ska börja äta D vitamin.

Personalen möter upp oss då vi kommer in på apoteket och min fru förklarar som det är att vi är ute efter D vitamin, hon tar fram en burk och frågar då personalen om det räcker med att ta 1 tablett per dag som det står på burken (12.5ug / 500IE) och får som svar att det skulle vara alldeles nog.

Jag påstår att 500ie egentligen är för lite och kollar självklart upp detta och hamnar här!

Bor 7 mil från Luleå.
Vilket dosering bör man uppnå för önskat resultat?

Av att döma tidigare i tråden så är kring 2000ie dagsdosen man vill hamna på?
Mvh
5000IE har jag kört på tidigare.

Senast så vart det 2500IE, men det var bara för att jag var snål och ville att tabletterna skulle räcka längre
Christian1980 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-28, 19:07   #217
proteinsynthesis
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 195
Citat:
Ursprungligen postat av NilsN Visa inlägg
Hej, kanske dumt att skriva i tråden då den är så pass inaktiv men va fasen jag ger det ett försök!

Var igår in på Apoteket med min kära fru (som förövrigt sällan tror på saker jag säger
Hon är bestämd på att vi ska börja äta D vitamin.

Personalen möter upp oss då vi kommer in på apoteket och min fru förklarar som det är att vi är ute efter D vitamin, hon tar fram en burk och frågar då personalen om det räcker med att ta 1 tablett per dag som det står på burken (12.5ug / 500IE) och får som svar att det skulle vara alldeles nog.

Jag påstår att 500ie egentligen är för lite och kollar självklart upp detta och hamnar här!

Bor 7 mil från Luleå.
Vilket dosering bör man uppnå för önskat resultat?

Av att döma tidigare i tråden så är kring 2000ie dagsdosen man vill hamna på?
Mvh
Beror på, det är inte dosen utan nivåerna i blodet som är intressant.

Men 2500 till 5000 brukar räcka för de flesta.


Skickat från min HTC One via Tapatalk
proteinsynthesis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-02, 01:19   #218
j0nisch
Registered User
 
j0nischs avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Båstad
Inlägg: 451
Mjölken är ju numera berikad med D-vitamin, i alla fall den mjölk där jag bor. Bör man ändå konsumera D-vitamin eller klarar man sig?
__________________
Läs min journal: Styrketräning med hjälp av Jim Wendler!

Nuvarande stats Mål till
Bänkpress:135, 2x130/ - Knäböj: 4x200/ - Marklyft: 210, 4x200/ - Militärpress: 4RM 90kg /
j0nisch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-02, 09:33   #219
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av j0nisch Visa inlägg
Mjölken är ju numera berikad med D-vitamin, i alla fall den mjölk där jag bor. Bör man ändå konsumera D-vitamin eller klarar man sig?
"Mjölk" är aldrig berikad, då får man inte kalla det mjölk som jag förstått det. Berikar man den får man kalla den något annat, typ lättmjölk, mellanmjölk, mjölkdryck etc.

Det är väldigt lite D-vitamin mjölk, något mer i de berikade sorterna förstås men fortfarande inte så att du kommer upp i 1000-2000 enheter per dag utan att ha en väldigt konstig fördelning av dina livsmedel.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-02, 11:10   #220
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Skönt att höra att din fruga är skeptisk NilsN. Det är en sund inställning. Försök få henne att läsa/se den information som finns att hitta. Kanske det räcker med Mats Humbles föreläsning för att hon ska bli övertygad om att det kan vara en god idé att ta mer än en tablett.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-02, 11:37   #221
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Skönt att höra att din fruga är skeptisk NilsN. Det är en sund inställning. Försök få henne att läsa/se den information som finns att hitta. Kanske det räcker med Mats Humbles föreläsning för att hon ska bli övertygad om att det kan vara en god idé att ta mer än en tablett.
Om man misstänker en brist är det bara skillnaden mellan intag och det man kanske borde få i sig som man måste täcka och då är jag inte lika övertygad om att mer än 500iu är bättre som grunddos. Har man testat sig med en bra metod så är det en annan fråga men på bara misstanke så skulle jag hellre lägga mig lågt än högt. Även om mängden d-vitamin totalt sätt skulle bli låg så är det fortfarande bättre än tidigare och man riskerar inte att hamna alldeles för högt.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 10:35   #222
Jacobsson
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 46
jag äter både D-vitmin och Omega-3 och jag blir både gladare och piggare,behöver inte lika mycke sömn när jag tar dessa.
http://shop.kolozzeum.com/sv/erbjuda...n-100kaps.html
Jacobsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-14, 20:34   #223
slackerguru
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 1 291
Denna kille är emot D-vitamin tillskott. Vart får man tag i dom studierna han snackar om?
Från 1.07.32 och framåt.
https://www.youtube.com/watch?v=4XVf36nwraw#t=4029
slackerguru är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-16, 00:01   #224
ducedo
Registered User
 
ducedos avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 181
Citat:
Ursprungligen postat av slackerguru Visa inlägg
Denna kille är emot D-vitamin tillskott. Vart får man tag i dom studierna han snackar om?
Från 1.07.32 och framåt.
https://www.youtube.com/watch?v=4XVf36nwraw#t=4029
Svårt att veta då jag inte uppfattar några namn. En sökning på hans "nyligen publicerade" artikel Just To Be on the Safe Side gav mig denna studien som troligtvis är fallstudien han nämner.

Annual high-dose oral vitamin D and falls and fractures in older women: a randomized controlled trial.

Läser du kommentarerna så har den fått en del kritik angående slutsatserna som dras och just metoden att ge en extremt hög dos vid ett enstaka tillfälle istället för att ge regelbundna doser utspritt över året. Något denna reviewn (som nämner den föregående) verkar ha tittat närmare på:

Association Between Vitamin D Dosing Regimen and Fall Prevention in Long-term Care Seniors.
__________________
// Stefan Nilsson | Twitter

"Det är ju så att alla bedömare är ju helt eniga om att det inte finns något militärt hot mot Sverige och jag kan väl säga att vi är beredda på det." - TV4
ducedo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-17, 08:59   #225
slackerguru
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 1 291
Citat:
Ursprungligen postat av ducedo Visa inlägg
Svårt att veta då jag inte uppfattar några namn. En sökning på hans "nyligen publicerade" artikel Just To Be on the Safe Side gav mig denna studien som troligtvis är fallstudien han nämner.

Annual high-dose oral vitamin D and falls and fractures in older women: a randomized controlled trial.

Läser du kommentarerna så har den fått en del kritik angående slutsatserna som dras och just metoden att ge en extremt hög dos vid ett enstaka tillfälle istället för att ge regelbundna doser utspritt över året. Något denna reviewn (som nämner den föregående) verkar ha tittat närmare på:

Association Between Vitamin D Dosing Regimen and Fall Prevention in Long-term Care Seniors.
Du är en ängel. Tack.
slackerguru är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)