Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-10-21, 11:51   #196
Zorgus
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 562
Citat:
Ursprungligen postat av simon78 Visa inlägg

Jag funderar på att ta 40 000 IE per dag men tycker det låter sjukt mycket. Har någon här erfarenhet av detta?
Med den dosen finns risk för skadliga effekter. Det är 10 ggr så mycket som den övre säkra gränsen (enl. EU) 4000 IE/dag.

Senast redigerad av Zorgus den 2013-10-21 klockan 11:52.
Zorgus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-21, 12:42   #197
Nephelite
Registered User
 
Nephelites avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 998
Kan ni inte bara inse att D-vitamin är ett fettlösligt vitamin som man INTE skall överdosera -
Däremot är det ganska svårt att lyckas med D-vitaminfattigheten i sverige..
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...=179532&page=7
Böj: 190 kg
Mark: 240 kg
Bänk: 145 kg
------Shape store - Uppsala representative! -----
Nephelite är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-21, 14:45   #198
Zorgus
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 562
Citat:
Ursprungligen postat av Nephelite Visa inlägg
Kan ni inte bara inse att D-vitamin är ett fettlösligt vitamin som man INTE skall överdosera -
Däremot är det ganska svårt att lyckas med D-vitaminfattigheten i sverige..
Hehe, jo det är ju det jag försöker förklara i inlägget ovan, men dessa doseringsfrågor dyker ju upp med jämna mellanrum då folk inte orkar söka i forumet. Frågorna har blivit besvarade många gånger innan i diverse trådar.
Zorgus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-21, 17:22   #199
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av simon78 Visa inlägg
Tack för svaret!

Funderar lite på intag om man är skadad (vilket jag är). Denna artikel säger:

http://www.********.se/Artiklar/Kost...h-lakande.html



Jag funderar på att ta 40 000 IE per dag men tycker det låter sjukt mycket. Har någon här erfarenhet av detta?
Ska man ta sådana mängder, även om under en kort tid för att få upp nivåerna, så borde man kolla nivåerna regelbundet hos läkare.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-22, 10:56   #200
simon78
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 20
Citat:
Ursprungligen postat av Zorgus Visa inlägg
Hehe, jo det är ju det jag försöker förklara i inlägget ovan, men dessa doseringsfrågor dyker ju upp med jämna mellanrum då folk inte orkar söka i forumet. Frågorna har blivit besvarade många gånger innan i diverse trådar.
Jag har sökt men inte hittat något. I denna tråden är de högsta nivåerna jag sett 7000/dag. Men ok, 40k är på tok för mycket då kan jag konstatera, tack för alla svar.

Min följdfråga blir då vad ni tycker att en bra dagsdos är om man är skadad? D-vitamin skall ju underlätta läkningen av vad jag läst så då är det kanske befogat att ta extra?
simon78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-29, 15:18   #201
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Kört igång med 2500 IE per dag nu. Tredje vintern nu med runt 2000 IE per dag. Vet inte om jag känt ngn större skillnad, kanske lite piggare ändå tror jag.

På sommaren har jag inte tagit D-vitamin öht.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-29, 23:36   #202
Fisen
Registered User
 
Fisens avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Sthlm
Inlägg: 156
Vinterdepression beror troligen inte på brist av D-Vitamin utan snarare att man utsätts för alldeles för lite ljus, köp en ljusteraipilampa. Dock är det bra att få i sig extra D-Vitamin då vi nästan bara kan absorbera det under sommarmånaderna och brister kan generera flertalet olika fysiska problem. D-Vitamin bör ligga på rehabiliterande dos 4000 IE per dag, annars 2000 IE per dag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85r...den_depression

http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Gul/...en-depression/
__________________
Demons to some, angels to others...
Fisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-30, 05:07   #203
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Fisen Visa inlägg
Vinterdepression beror troligen inte på brist av D-Vitamin utan snarare att man utsätts för alldeles för lite ljus, köp en ljusteraipilampa. Dock är det bra att få i sig extra D-Vitamin då vi nästan bara kan absorbera det under sommarmånaderna och brister kan generera flertalet olika fysiska problem. D-Vitamin bör ligga på rehabiliterande dos 4000 IE per dag, annars 2000 IE per dag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85r...den_depression

http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Gul/...en-depression/
Visst hjälper ljus mot depression men d-vitamin hjälper ännu mer enligt denna studie:

Gloth FM, Alam W, Hollis B. Vitamin D vs broad spectrum phototherapy in the treatment of seasonal affective disorder. Journal of Nutrition, Health, & Aging. 1999;3(1):5–7
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-30, 13:16   #204
simon78
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 20
Citat:
Ursprungligen postat av Fisen Visa inlägg
D-Vitamin bör ligga på rehabiliterande dos 4000 IE per dag, annars 2000 IE per dag.
Tack för svaret. Testar 6000 per dag just nu
simon78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-30, 23:37   #205
Fisen
Registered User
 
Fisens avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Sthlm
Inlägg: 156
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Visst hjälper ljus mot depression men d-vitamin hjälper ännu mer enligt denna studie:

Gloth FM, Alam W, Hollis B. Vitamin D vs broad spectrum phototherapy in the treatment of seasonal affective disorder. Journal of Nutrition, Health, & Aging. 1999;3(1):5–7
Intressant studie, men från 1999?
__________________
Demons to some, angels to others...
Fisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-30, 23:54   #206
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Fisen Visa inlägg
Intressant studie, men från 1999?
Det intressanta är den vetenskapliga metoden, inte årtalet. Fler deltagare i studien hade förvisso varit på sin plats.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-31, 00:59   #207
Fjod0r
Light weight
 
Fjod0rs avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 543
Citat:
Ursprungligen postat av Fisen Visa inlägg
Vinterdepression beror troligen inte på brist av D-Vitamin utan snarare att man utsätts för alldeles för lite ljus, köp en ljusteraipilampa. Dock är det bra att få i sig extra D-Vitamin då vi nästan bara kan absorbera det under sommarmånaderna och brister kan generera flertalet olika fysiska problem. D-Vitamin bör ligga på rehabiliterande dos 4000 IE per dag, annars 2000 IE per dag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85r...den_depression

http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Gul/...en-depression/
Jag kanske är blind men jag lyckades inte hitta en vettig dos-referens i någon av dina länkar
Fjod0r är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-31, 01:10   #208
Fjod0r
Light weight
 
Fjod0rs avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 543
There is no consensus regarding optimal vitamin D intake, and determination of vitamin D requirements is remarkably unsupported by clinical measurements. The recommended dietary allowance of vitamin D for infants and children is 400IU daily. The basis for this dose was that it approximates that in a teaspoon (5 mL) of cod liver oil, which had long been considered safe and effective in preventing rickets. Because adults require less vitamin D than infants, the adult dose was set arbitrarily at 200 IU.
The Food and Nutrition Board of the Institute of Medicine has developed Dietary Reference Intakes (DRI) for vitamins (Institute of Medicine, 2003). In both premature and normal infants, intake of 200 units per day of vitamin D from any source is considered adequate for optimal growth. Recently, the American Academy of Pediatrics recommended an intake of 400 IU of vitamin D per day from infants through adolescence. Beyond adolescence, this amount probably may be sufficient, although nutritionists now recommend high daily intake, up to 4000 IU/day. There is some evidence that vitamin D requirements increase during pregnancy and lactation, where vitamin D doses of <1000 IU/day may be inadequate to maintain normal circulating 25-hydroxyvitamin D concentrations. Doses of 10,000 IU/day of vitamin D for up to 5 months do not elevate circulating 25-hydroxyvitamin D to concentrations >90 ng/mL. (90ng/mL är även det inom det terapeutiska spannet)

Från en farmakologibok. Med det sagt kanske man inte ska överdosera vilt. Hypercalcemi är ingen höjdare.
Fjod0r är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-31, 05:17   #209
Fisen
Registered User
 
Fisens avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Sthlm
Inlägg: 156
Citat:
Ursprungligen postat av Fjod0r Visa inlägg
There is no consensus regarding optimal vitamin D intake, and determination of vitamin D requirements is remarkably unsupported by clinical measurements. The recommended dietary allowance of vitamin D for infants and children is 400IU daily. The basis for this dose was that it approximates that in a teaspoon (5 mL) of cod liver oil, which had long been considered safe and effective in preventing rickets. Because adults require less vitamin D than infants, the adult dose was set arbitrarily at 200 IU.
The Food and Nutrition Board of the Institute of Medicine has developed Dietary Reference Intakes (DRI) for vitamins (Institute of Medicine, 2003). In both premature and normal infants, intake of 200 units per day of vitamin D from any source is considered adequate for optimal growth. Recently, the American Academy of Pediatrics recommended an intake of 400 IU of vitamin D per day from infants through adolescence. Beyond adolescence, this amount probably may be sufficient, although nutritionists now recommend high daily intake, up to 4000 IU/day. There is some evidence that vitamin D requirements increase during pregnancy and lactation, where vitamin D doses of <1000 IU/day may be inadequate to maintain normal circulating 25-hydroxyvitamin D concentrations. Doses of 10,000 IU/day of vitamin D for up to 5 months do not elevate circulating 25-hydroxyvitamin D to concentrations >90 ng/mL. (90ng/mL är även det inom det terapeutiska spannet)

Från en farmakologibok. Med det sagt kanske man inte ska överdosera vilt. Hypercalcemi är ingen höjdare.

Det beror på att länkarna jag postade inte handlade om D-Vitamin utan om "Vinterdepression" samt ljusterapi då jag ville beröra ämnet "brist på ljus", ej D-Vitamin men jag skrev ju redan ut rekommenderad dos.

Tittar man på det du skrivit här så varierar det lite om doser runt om i världen vart man bor. I Sverige är det exempelvis viktigare att få i sig en större daglig mängd än i låt säga Grekland, dessutom är forskningen kring dosering på D-Vitamin undermålig. Livsmedelsverket har nyligen höjt den rekommenderade dosen på D-Vitamin men den är fortfarande för låg, tidigare 400 IE, nu 800 IE.

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fr...-om-D-vitamin/

Se även denna länk...

http://newsvoice.se/2011/09/03/holis...kommun-backar/

Men jag vill fortfarande slå ett slag för att boven är brist på ljus, ej D-Vitamin när det handlar om vinterdepression, eller kanske en kombo av båda?
__________________
Demons to some, angels to others...
Fisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-31, 09:47   #210
Jacobsson
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 46
D-vitamin är det bästa

jag blir piggare och gladare och behöver inte lika mycket sömn när jag tar D-vitamin.

http://shop.kolozzeum.com/sv/erbjuda...n-100kaps.html
Jacobsson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)