Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-06, 16:58   #1
ThisIsTheOne
Two Three
 
ThisIsTheOnes avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 5 409
Har branschen centraliserats de senaste åren?

Inte hängt med i kosttillskottsbranschen på 5+ år, men tycker nu vid en hastig runtsurf hos de stora drakarna att mångfalden (den varumärkesmässiga) minskat. Stämmer min uppfattning om att MM Sports, Gymgrossen och Tyngre tagit över businessen med egna prylar? Tyckte också vid snabb blick att en del märken som var relativt stora när det begav sig för egen del, typ Eiselt, gått i graven.
ThisIsTheOne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-06, 21:59   #2
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheOne Visa inlägg
Inte hängt med i kosttillskottsbranschen på 5+ år, men tycker nu vid en hastig runtsurf hos de stora drakarna att mångfalden (den varumärkesmässiga) minskat. Stämmer min uppfattning om att MM Sports, Gymgrossen och Tyngre tagit över businessen med egna prylar? Tyckte också vid snabb blick att en del märken som var relativt stora när det begav sig för egen del, typ Eiselt, gått i graven.
Ja så är det, och jag antar att de alla köper sina råvaror från samma ställe också.
Handlar antagligen till stor del att de som tidigare endast var återförsäljare upptäckte att de tjänade mycket mer på att sälja egna märken än andras. Och att kosttillskott inte går att sälja på hype på samma sätt längre, allmänheten har förstått att proteinpulver=proteinpulver, så man har inte längre någon lust att betala det dubbla eller tredubbla för samma sak. Jag tror också att det blivit svårare att komma in på marknaden och försöka slåss mot de väletablerade företagen som med stora volymer kan hålla priserna nere.

Känns som att detta skifte startade i samband med utrensningen av kostillskott som Craze, Jungle Warfare, DMAA m.fl. Dvs de som hade riktigt drogliknande effekter. Var nog många återförsäljare som levde gott på dessa. I USA har ju branschen gått igenom liknande skiften vid flera tillfällen, när jag började träna var ju Twinlab dominerande, visade sig dock att de tjänade nästan alla sina pengar på efedrin, när det blev bannat så försvann hela det företaget på något år.
De företag som nu finns i Sverige är de som insåg att man inte kan bygga upp sin verksamhet på gråzonspreparat som antagligen blir förbjudna inom kort, man satsar på wada-kompatibla egna kostillskott endast - minns att MM-sports nämnde att det var deras plan redan då de fortfarande sålde Craze m.m. Och ************* vet jag har golat på företag som sålt saker som ligger i gråzonen, just för att de drar så mycket kunder får man anta.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 09:13   #3
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
så har det blivit.

Många har förstått att vassle är vassle oavsett om tillverkaren påstår diverse magiska effekter och säljer det för 400kr kg. gråzonspreparat försvinner fortare. marginalerna har pressats.

Men det finns mängder med små uppstickare, oftast "profiler" som har sina egna kosttillskott, (läs tillverkade av self med flashiga etiketter) tror inte att de blir så stora men det är oftast inte syftet.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 10:08   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Vad hände med att varje halvkänd byggare skulle ha ett eget märke, försvann det, eller?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 11:36   #5
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 969
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vad hände med att varje halvkänd byggare skulle ha ett eget märke, försvann det, eller?
Fortfarande extremt vanligt i USA att alla har sitt "egna" märke. Jag vet inte något stort namn där borta som inte har sina egna produkter.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 14:48   #6
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vad hände med att varje halvkänd byggare skulle ha ett eget märke, försvann det, eller?
Känns som att hela marknadsföringen har lämnat det bakom sig i Sverige, man ser oftast inte en kropp ens i reklamen för kosttillskott.
Jag kan ha fel då jag inte kollar på Instagram, har förstått att mycket marknadsföring sker i den kanalen nu via diverse "profiler".
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 17:45   #7
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 851
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vad hände med att varje halvkänd byggare skulle ha ett eget märke, försvann det, eller?
dat dere cell tech.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-08, 17:48   #8
Emgamo
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 15
Hej

Det beror på några anledningar huvudsakligen

1, Branschen har växt snabbt från att vara nischad & större aktörer blir mer ”in for the money” de smalnar av sortimentet & brandar egna varumärken via outsourcade fabriker. Det är inte ovanligt att större aktörer har fler egna varumärken så att det ser mer exklusivt ut.

2, Fabrikerna som outsourcar tillverkning har lägre volymkrav & blir mer marknads aggressiva.

3, När Euron & Dollarn steg blev det mindre lönt att importera via större grossister

Senast redigerad av Emgamo den 2021-01-08 klockan 17:50.
Emgamo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)