Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-02-19, 23:56   #61
Tunga Vikter
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 130
Citat:
Ursprungligen postat av He-man Visa inlägg
Vila från träningen men fortsätt vara ute och rör på dig, promenader m.m är bara bra för att mjuka upp muskler i nacke osv. Kan ju vara så att stelhet och muskelspänningar i rygg och nacke orsakar yrsel och huvudvärk.
Tack för svar!

Ja jag tänkte faktiskt ut och gå en runda idag men när jag såg -16 på mobilen så ändrade jag mig Går knappt att gå ut om dagarna nu för tiden tycker jag.

Som tur är ligger gymmet 200 meter från mitt hem så jag kan väl lika gärna gå ner och gå på löpbandet va? Eller är det bättre att gå ute i det fria?

Känner mig ganska stel i övre rygg/nacke och när jag spänner mina trapzius så är den ena alltid större än den andra vilket den aldrig varit för.

Gör även lite små ont i nacken när jag lutar mitt huvud bakåt.


Mvh,
Tunga Vikter
Tunga Vikter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-20, 09:26   #62
He-man
She-man
 
He-mans avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: In the middle of Sweden
Inlägg: 777
Fördelen med att vara utomhus och promenera är att man kanske rör på huvud och överkropp mer då man omedvetet ser sig omkring i omgivningen man passerar, dvs man får ett mer naturligt rörelsemönster än på löpbandet, så på med dunjackan och täckbyxorna!
He-man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-21, 13:25   #63
Långsmal
Registered User
 
Långsmals avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 327
Jag läste på traningslara.se (http://traningslara.se/daliga-ovning.../#comment-6263) att en övning att undvika på gymmet var "sittande magrotation" (finns maskin för detta på många gym). Anledningen var att rotation över lag, och främst sittande påverkade ländryggen och enligt artikeln uppkom 60% av skador i ländryggen.

Saken är den att min sjukgymnast har rekommenderat mig att göra liknande övningar som rehabträning för min skada i ländryggen (med låg vikt och många reps). Nu funderar jag på om det kan vara skadligt för min ländrygg att utföra denna typ av rehab?
Långsmal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-21, 14:22   #64
Nible
Getbigordievirgin!!1
 
Nibles avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 484
Jag brukar få strålningar ned till skinkorna när jag sitter ned för länge, exempelvis vid långa bilresor. Detta efter tvivelaktig teknik, och för tunga vikter, i bl.a. marklyft. Enligt sjukgymnasten så var den fyrkantiga ryggmuskeln (?) överansträngd, det tror inte jag på.

Någon som vet vad det kan vara? Brukar släppa lite om jag stretchar glutes.
Nible är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-21, 14:30   #65
Lillleif
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 616
Nible: Kan vara ischias. Jag har mer eller mindre blivit kvitt mina besvär efter ett besök hos en kiropraktiker + stretchat gluteus.
Lillleif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-21, 14:49   #66
bustz0rz
Registered User
 
bustz0rzs avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 1 890
Ska försöka förklara mitt ryggproblem så gott jag kan här, så jag kanske kan få hjälp.

Har haft ont i ryggen ett ganska bra tag. Det är typ i ländryggen, eller mera mellan ländryggen och svanskotan. Men värken kommer bara på ena "sidan" av ryggen per gång, det turas om lite då och då. Oftast kommer värken när jag ska sova och ligger ner. Även när jag har suttit med dålig hållning(vilket jag oftast gör). Det gör inte ont när jag rör på mig. Har inte tänkt på att det gör ont medan jag tränar heller faktiskt.

Vet inte om det har något med saken att göra men jag kan, och känner att jag behöver, knäcka ryggen väldigt ofta(genom att luta bak överkroppen). Jag kan även knäcka typ hela bäckenet genom att köra likadant plus att trycka på svanskotan med knogarna.

Inatt gjorde det riktigt ont i ryggen, så nu har jag verkligen bestämt mig för att få bukt med det här. Vet att det i stort sett lär vara omöjligt att komma på vad det är för något bara såhär genom internet. Men någon kanske känner igen sig i symptomen. Det skumma är att det bara värker på "ena sidan" av ryggen, men att det turas om från dag till dag om vilken sida det värker på.

Otroligt tacksam för all hjälp jag kan få!
bustz0rz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-21, 14:49   #67
Nible
Getbigordievirgin!!1
 
Nibles avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av Lillleif Visa inlägg
Nible: Kan vara ischias. Jag har mer eller mindre blivit kvitt mina besvär efter ett besök hos en kiropraktiker + stretchat gluteus.
Läste lite mer om det nu och det är inte så många symptom som stämmer överrens med det jag har förutom strålningen ut i glutes. Ska dock ta kontakt med någon kiropraktiker för en riktigt diagnos.
Nible är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-21, 19:46   #68
nyrjoh
Registered User
 
nyrjohs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Jönköping, uppvuxen i Orsa.
Inlägg: 1 401
Citat:
Ursprungligen postat av Nible Visa inlägg
Läste lite mer om det nu och det är inte så många symptom som stämmer överrens med det jag har förutom strålningen ut i glutes. Ska dock ta kontakt med någon kiropraktiker för en riktigt diagnos.
Eller så går man till en sjukgymnast : )
__________________
Leg. Sjukgymnast
nyrjoh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-21, 20:10   #69
Nible
Getbigordievirgin!!1
 
Nibles avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av nyrjoh Visa inlägg
Eller så går man till en sjukgymnast : )
Sjukgymnasten jag har gått till har de senaste gångerna gett mig en feldiagnos så nu bestämde jag mig för att boka tid hos en kiropraktor istället.
Nible är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-24, 15:14   #70
Tunga Vikter
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 130
Citat:
Ursprungligen postat av Nible Visa inlägg
Sjukgymnasten jag har gått till har de senaste gångerna gett mig en feldiagnos så nu bestämde jag mig för att boka tid hos en kiropraktor istället.
Hur gick det?

Mvh,
Tunga Vikter
Tunga Vikter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-24, 15:27   #71
Gosti123
Registered User
 
Gosti123s avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 1 765
Hej. Min mamma brukar vakna på morgonen med ont i ryggen, men det brukar släppa efter ett tag när hon har kommit igång med sin dagliga rutin.

Hon kan inte riktigt förklara smärtan, men undrar över ifall hon bör gå till antingen en osteopat eller en naprapat.

Hon har varit hos en naprapat 2 gånger, men tycker att det känns för "mesigt", alltså att det inte gör någon nytta.

Kan ni ge råd om hur hon ska göra?

Mvh
Gosti123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 11:02   #72
Imagine
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 29
Jag har under flera år haft problem med min ländrygg men aldrig "orkat" göra något åt saken för jag har varit lite envis med det. Till problemet, varje gång jag luta mig framåt lite och ska göra någonting så strålat det längst hela ländryggen och en bit ner på rumpan. På gymmet finns det tre övningar som gör det här värre, frontböj, kronlyft och benpress varav dom två sista har jag slutat köra helt nu för att vila ländryggen så mycket det går för att kunna köra tunga frontar istället.

Detta är säkert ett vanligt problem men nu har jag verkligen tröttnat rejält på det då det börjar bli jobbigare på jobbet. Så jag undrar hur jag ska gå tillväga med detta nu. Borde jag besöka en doktor eller naprapat? Och någon som har lite tips på stretchövningar för just mitt "problem"?

Kanske lite dålig förklaring på det hela men är det något ni undrar över så är det bara att fråga.
Imagine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 11:06   #73
Nible
Getbigordievirgin!!1
 
Nibles avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av Tunga Vikter Visa inlägg
Hur gick det?

Mvh,
Tunga Vikter
Åkte på en dunderförkylning så jag fick skjuta upp tiden till på måndag istället.
Nible är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 14:43   #74
Tunga Vikter
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 130
Citat:
Ursprungligen postat av Nible Visa inlägg
Åkte på en dunderförkylning så jag fick skjuta upp tiden till på måndag istället.
Aha okej. Tråkigt att höra. Uppdatera gärna på Måndag då och berätta hur det gick

Krya på dig!
Tunga Vikter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 15:38   #75
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Citat:
Ursprungligen postat av Gosti123 Visa inlägg
Hej. Min mamma brukar vakna på morgonen med ont i ryggen, men det brukar släppa efter ett tag när hon har kommit igång med sin dagliga rutin.

Hon kan inte riktigt förklara smärtan, men undrar över ifall hon bör gå till antingen en osteopat eller en naprapat.

Hon har varit hos en naprapat 2 gånger, men tycker att det känns för "mesigt", alltså att det inte gör någon nytta.

Kan ni ge råd om hur hon ska göra?

Mvh
Jag hade samma sak när jag hade mitt diskbråck... förklaringen jag fick av min sjukgymnast till den mer påtagliga smärtan på morgonen var att det var någinting med att det samlades vatten mellan kotorna(?) och på något sätt gav mer tryck på problemområdet, men efter en stund när man var uppe så försvann det där vattnet och trycket blev bra. något i den stilen... kommer inte Exakt ihåg vad det var. men något i den stilen var det =)

Och vissa har mer problem än andra med ovanstående.

Frågor på det? :P
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)