Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-10, 18:14   #31
FilipWT
Egenanpassad text
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 273
Provade lite Hacksquat idag förresten, rätt låga vikter, men tror det kändes skonsammare mot ryggen, om det har något betydelse.

Ska avstå helt från knäböj och marklyft en vecka nu, se hur det känns efter, troligtvis bättre i ryggen, för att därefter försiktigt trappa upp med de övningarna igen. Känns som om jag gjort detta förut.

Angående stretch av framsida lår + höftböjare, bara bra att fortsätta med?

Åhh, jag ska få bort detta. Provar ett tag till med McKenzie-övningen, tar det allmänt försiktigt på träningen och vardagen. Blir det inte bättre söker jag mig till en terapeut. Synd att du inte håller till i Stockholm Sheogorath!

Tack återigen för alla svar!

Tillägg: Jag får ont/känner obehag om jag böjer ryggen framåt, alltså rundar ländryggen.

Senast redigerad av FilipWT den 2010-09-10 klockan 18:16.
FilipWT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 18:40   #32
FilipWT
Egenanpassad text
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 273
Måste även tillägga att jag har haft strålningar i utsidan av högra låret, (ischias?).
FilipWT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 19:36   #33
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Ont i framåtböjda lägen och utstrålande smärta i benet tyder i än högre grad på diskutlösta besvär. Däremot är det så att McKenzie så som jag visat inte hjälper mot alla sådana besvär. Ibland måste man t.ex. arbeta i sidled. Tänket då är att man jobbar med en disk som buktar mer åt sidan snarare än bakåt (men sättet att göra detta på är inget jag orkar gå in på på ett forum). Att du blir bättre av raka McKenzie bådar dock väldigt gott tycker jag. Man kan ha väldigt "lateraliserad" smärta men ändå bli helt bra med raka extensioner.

Jag är inte helt säker på att din idé med hacksquat är så bra. För mig är det iaf så att jag har betydligt svårare att hålla nedre ryggen plan i hacksquat och frontsquat, jämfört med vanlig böj. Men känner du att du kan göra övningarna ordentligt utan att krumma så kör på. Sen avråder jag generellt från hacksquat pga annorlunda biomekanik i knäna, men det är en annan femma.

Jag tycker inte att du ska lägga ner tid och energi på stretching i detta skede. Stretching av höftböjarna gör man ofta för att minska svanken och mindre svank är inte det som är önskvärt vid den typen av diskproblematik du förmodligen har. Stretching av hamstrings är vettigt med den typen av problem, men först när man är smärtfri eftersom stretchingen i sig (positionerna) ofta provocerar mer besvär. Men det kan man alltså ta upp som förebyggande behandling tillsammans med en del andra åtgärder (bålstabilitet etc).
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-11, 11:29   #34
FilipWT
Egenanpassad text
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 273
Okej! Än en gång, tack så hemskt mycket för dina informationsrika svar! Fortsätter helt enkelt med övningarna och tar det försiktigare!

Tack igen!

/Filip
FilipWT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 11:25   #35
<Mike>
Power level < 9000.
 
<Mike>s avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 1 977
Jag lånar denna tråden lite granna eftersom skadeanalysen från början stämmer överrens precis med hur jag har det. Fick också ryggskott för 4 månader sedan och har sedan dess haft stundtals ont i ryggen och känt mig väldigt stel i ländryggen av marklyft. Nu så gör det riktigt ont efter ett tungt bänkpass. (Tror det var när jag körde negativ bänkpress som det kom tillbaka) Är det fortfarande samma sak, bakåtskjutande disk, även fast jag fick tillbaka smärtan efter just ett bänkpass, där jag svankar väldigt mycket?

Ska iaf testa McKenzie-övningen och se om jag märker någon skillnad. Fungerar det så är jag evigt tacksam.


Sedan så vill jag veta om det medför några stora risker (större än normalt) att satsa på hög styrka i mark, böj och bänkpress även fast jag har det här problemet? Skulle vilja tävla i raw SL men vill inte förstöra min kropp på vägen.

Är ytterst tacksam för svar
<Mike> är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 17:02   #36
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av <Mike> Visa inlägg
Jag lånar denna tråden lite granna eftersom skadeanalysen från början stämmer överrens precis med hur jag har det. Fick också ryggskott för 4 månader sedan och har sedan dess haft stundtals ont i ryggen och känt mig väldigt stel i ländryggen av marklyft. Nu så gör det riktigt ont efter ett tungt bänkpass. (Tror det var när jag körde negativ bänkpress som det kom tillbaka) Är det fortfarande samma sak, bakåtskjutande disk, även fast jag fick tillbaka smärtan efter just ett bänkpass, där jag svankar väldigt mycket?

Ska iaf testa McKenzie-övningen och se om jag märker någon skillnad. Fungerar det så är jag evigt tacksam.


Sedan så vill jag veta om det medför några stora risker (större än normalt) att satsa på hög styrka i mark, böj och bänkpress även fast jag har det här problemet? Skulle vilja tävla i raw SL men vill inte förstöra min kropp på vägen.

Är ytterst tacksam för svar
Jag skulle inte avråda dig från att föröka nå ditt mål. I de allra flesta fall är inaktivitet (vilket kan bli en följd av att försöka träna på ett sätt man inte gillar/ser någon mening med) en betydligt större riskfaktor än, säg ditt SL:ande. Sen angående orsaken till dina ryggproblem; debuten etc. Ryggproblem kan ibland bero på flera samverkande saker. Jag har personligen en på pappret (och ibland även en reellt) krånglig rygg. Förmodligen protrusioner (eventuellt mindre bråck) på både på L4 och L5-diskarna, kronisk inflammation i det paraspinala ligamentet och inte helt optimal transversusaktivitet. Lägg på det en generell överrörlighet (men stelhelt i åtminstone ett höglumbalt segement) och sekundär skolios pga benlängdsskillnad. Man skulle kunna tro på beskrivningen att jag är ganska handikappad, men jag är fullt yrkesaktiv och tränar 100 %. Det är faktiskt inte ryggen som gör att jag måste anpassa min träning utan min högeraxel Marklyft, raka mark/rodd med flekterat ytterläge, good-mornings, SL och OL-böj, ryckböj mm är problemfritt för mig och kallar normalt sett inte ens på någon speciell efter-aktivitet-rehab som annars kan behövas. Det handlar om att veta vad man ska göra när problemen ger sig till känna och vara lite extra uppmärksam på "vardagsbovar".

Jag tycker att du kan prova McKenzie. Blir det bättre så är det ju toppen. Då kan du ju litegrand skita i att debuten med bänkpress i brygga inte precis är någon klassisk debut för det som förmodas är bakåtbuktande diskar. Det kanske inte ens var det som var problemet. Vi får får se!
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2010-09-13 klockan 17:07.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 19:58   #37
<Mike>
Power level < 9000.
 
<Mike>s avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 1 977
Tack för ett uppmuntrande svar Jag ska hoppas på det bästa. Jag ska gå till sjukhuset på onsdag och kolla upp det också för säkerhets skull.

Uppdaterar här sedan när det skett någon slags utveckling.
<Mike> är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 19:05   #38
FilipWT
Egenanpassad text
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 273
Hej igen!

Jag har fortfarande problem med molande värk och stelhet i ryggen, men nästan enbart efter knäböj och marklyft. Nästan så att knäböj ger mer molande värk, trots väldigt lätta vikter (50kg).

Om jag har tränat tunga marklyft, känns det helt OK efter just marklyften och fortsätter ryggträningen. Promenarar sedan hem och det är först då ungefär, som stelheten och molandet börjar infinna sig, detta håller i sig någon dag eller två, för att sedan avta mer och mer. Till skillnad från några/någon månad sedan då jag kunde vara stel och ha molande i flera dagar.

Ifall jag slutar med marklyft och knäböj -helt- i någon vecka eller två, försvinner nästan all värk direkt. Det är när jag börjar träna dessa som värken infinner sig.

Jag måste dock erkänna att jag har fuskat lite med McKenzie-övningen, gör den titt som tätt, speciellt den stående varianten några gånger, ofta varje dag. Brukar knaka till i ryggen.

Har en fråga, kan man som läkare bestämma att det ej är några diskproblem efter att ha slagit på nerver i knäet, mäta reflexerna alltså?

Jag var hos vårdcentralen, hos en idrottsläkare och det var detta han gjorde, mätte reflexerna och konstaterade att det ej var diskproblematik. Det han sa, var att jag fick ont i ryggen pga stela hamstring, några tankar kring detta?

Allt som allt känns det nog aningen bättre samt värken går över snabbare.

Tackar på förhand om svar och spekulationer!
/Filip
FilipWT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 19:17   #39
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av FilipWT Visa inlägg
Hej igen!

Jag har fortfarande problem med molande värk och stelhet i ryggen, men nästan enbart efter knäböj och marklyft. Nästan så att knäböj ger mer molande värk, trots väldigt lätta vikter (50kg).

Om jag har tränat tunga marklyft, känns det helt OK efter just marklyften och fortsätter ryggträningen. Promenarar sedan hem och det är först då ungefär, som stelheten och molandet börjar infinna sig, detta håller i sig någon dag eller två, för att sedan avta mer och mer. Till skillnad från några/någon månad sedan då jag kunde vara stel och ha molande i flera dagar.

Ifall jag slutar med marklyft och knäböj -helt- i någon vecka eller två, försvinner nästan all värk direkt. Det är när jag börjar träna dessa som värken infinner sig.

Jag måste dock erkänna att jag har fuskat lite med McKenzie-övningen, gör den titt som tätt, speciellt den stående varianten några gånger, ofta varje dag. Brukar knaka till i ryggen.

Har en fråga, kan man som läkare bestämma att det ej är några diskproblem efter att ha slagit på nerver i knäet, mäta reflexerna alltså?

Jag var hos vårdcentralen, hos en idrottsläkare och det var detta han gjorde, mätte reflexerna och konstaterade att det ej var diskproblematik. Det han sa, var att jag fick ont i ryggen pga stela hamstring, några tankar kring detta?

Allt som allt känns det nog aningen bättre samt värken går över snabbare.

Tackar på förhand om svar och spekulationer!
/Filip
Hej!

Om man har ett diskbråck är det i regel så att reflexer, kraft, känsel, ja rubbet är påverkat. Och man blir inte bättre av McKenzie (ofta tvärtom sämre eftersom man klämmer bråcket mellan kotorna). Vid en diskbuktning är det inte alls så att reflexerna måste vara påverkade. En mindre buktning brukar bara ge smärta och stramhet, en lite större buktning även känselpåverkan och viss kraftnedsättning. Endast undantagsvis är reflexerna påverkade, enligt min erfarenhet. Sen gällande hamstrings: det kan vara så att man har fått sina ryggproblem p.g.a. att hamstrings är för stela: när man fäller i höften tas ryggrörligheten ut för tidigt och diskarna hamnar i ett utsatt läge. Men det krävs inte stela hamstrings för att lyfta fel, och stela hamstrings hör ju också till den klassiska symtombilden hos lumbago ischias. D.v.s. hamstrings får för mycket impulser p.g.a. att ischiasnerven är retad och den upplevs som stram därför att den har en högre grundtonus.

Men alltså: nej, man kan inte utesluta nervpåverkan p.g.a. disk bara genom att konstatera att reflexerna funkar.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 08:21   #40
skeletron
Registered User
 
skeletrons avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 831
Kan även jag som även känner värk mot ländryggen testa på detta, trots att min värk kommer från sidan av arslet (piriformis?)?
__________________
Lyssna på min podcast "Andra kammaren"

En podcast om politik och nyheter
skeletron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 16:07   #41
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av skeletron Visa inlägg
Kan även jag som även känner värk mot ländryggen testa på detta, trots att min värk kommer från sidan av arslet (piriformis?)?
Ja.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 16:28   #42
skeletron
Registered User
 
skeletrons avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 831
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Ja.
Svank har inget händelsevis att göra med piriformisvärk heller?
__________________
Lyssna på min podcast "Andra kammaren"

En podcast om politik och nyheter
skeletron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 16:32   #43
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av skeletron Visa inlägg
Svank har inget händelsevis att göra med piriformisvärk heller?
Menar du om "översvankning" skulle ge värk i piriformis? Nej, det är inget samband jag kan se sådär på rak arm.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2010-10-04 klockan 16:33.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 16:40   #44
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
JAg tipsar om att gå till en ortoped och försöka få remiss till magnetröntgen. Jag har troligen diskbråck i bröstryggen och väntar på magnetröntgen. När jag inte tränar blir jag lite bättre och om jag skulle träna tungt igen får jag ont igen.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 18:03   #45
skeletron
Registered User
 
skeletrons avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 831
Känner mig samtidigt trött i bröstryggen och området mellan axlarna. Axlarna också ibland vill värka. Finns det någon motsvarande övning för dem?
__________________
Lyssna på min podcast "Andra kammaren"

En podcast om politik och nyheter
skeletron är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)