Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-10-06, 19:26   #1
Misty22
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2020
Inlägg: 2
Rehabilitering av sena

Hej! Jag besökte idag en sjukgymnast p.g.a. ett senfäste som inte har blivit bättre efter runt en månads vila. Hon sa att det med största sannolikhet rörde sig om en överbelastad sena och att det var "små bristningar" i den då symtomen kom smygandes över en period, sedan ordinerade hon mig tung och långsam styrketräning två gånger i veckan (4x8 reps), vilket är vad som för mig hit.
Är det inte dumt att belasta en sena som har små bristningar i sig? Blir inte det lite som att dra i ett snöre som håller på att gå av? Det logiska borde väll vara att vila senan från belastning så att den kan läka? Jag vet, jag borde ha frågat henne där, men jag kom att tänka på detta efter besöket.

Senast redigerad av Misty22 den 2020-10-06 klockan 19:27.
Misty22 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-06, 19:35   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Nej, belastning av senan är viktig för rehabiliteringen. Det är klart sämre att vila den. Det leder till längre och sämre återhämtning av full funktion.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-07, 06:28   #3
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 859
Citat:
Ursprungligen postat av king grub Visa inlägg
nej, belastning av senan är viktig för rehabiliteringen. Det är klart sämre att vila den. Det leder till längre och sämre återhämtning av full funktion.
+1.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-07, 06:58   #4
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
https://docdro.id/e9f0QbZ
En artikel som sammanfattar lite av de senaste koncepten kring rehabilitering vid tendinopati, här med fokus på akillessenan. Man kan ju dock prova att tänka lite liknande oavsett sena.

En infographic som sammanfattar sammanfattningen:


Patienter med dessa besvär stöter ju vi polikliniska fysioterapeuter på i princip dagligen. Jag kan ta ett skräckexempel avseende rådet att vila, som en med akillestendinopati hade fått från en annan fysioterapeut (!) 1+ år innan han träffade mig. Han hade alltså överbelastat sig när han sprang och fick sedan även ont av att gå. Regimen hade varit att helt sonika vila och undvika belastande aktiviteterna, inte bara i akutskedet utan överhuvudtaget.

Ett år senare eller mer så kom han till mig och hade lika ont då som för ett år sedan, dvs kunde inte ta långa promenader utan att få ont. Efter diverse förklaringsmodeller så fick han börja belasta tungt (max 10-reppare till nära failure, eller typ 70-75 % av 1RM eller tyngre) ett par gånger i veckan med fokus på systematisk progressiv överbelastning. Han tvekade förstås några gånger då han fick ont av att träna, men efter uppmuntring fortsatte han ändå. Sakteligen över X antal veckor så började smärtorna minska, han kunde öka sin promenadsträcka och efter vad det nu var (2-3 månader?) så var han närmast smärtfri. Han kunde senare även börja småjogga igen.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-07, 07:51   #5
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Sådär kände jag med när jag fick tendinos i mina quadriceps för 4½ månad sedan, vilket gjorde att jag var för feg med min rehabiliteringsträning och bara körde lätt böj med min kroppsvikt ett par gånger i veckan. Visst, mina symtom i vardagen försvann successivt, men varje gång jag testade att träna dem mot någon nämnvärd belastning så upplevde jag lite smärta och en känsla av stelhet. De senaste veckorna så har jag dock hållit i med några sets 8-10 RM benspark (3 s excentrisk och koncentrisk) två gånger i veckan och jag upplever att det långsamt blir bättre.
I länken nedan har du lite läsvärt.

https://www.physio-pedia.com/Tendino...Rehabilitation

Senast redigerad av Kev88 den 2020-10-07 klockan 07:52.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-07, 08:44   #6
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
S.k. rädsla-undvikandebeteende är ju ett fenomen som vi alla drabbas av i någon grad efter en skada (även vi fysioterapeuter), som gör att vi blir för försiktiga att börja successivt belasta ett skadat område. Det kan ju förstås vara tvärtom också, att man gärna är för ivrig och köttar på för allt i världen och överbelastar för mycket också. Vilken grad av smärta som är acceptabelt vid återgång till aktivitet är ju någonting man fortsätter att forska på.

Själv brukar jag hålla mig till att en lätt grad av smärta är helt OK vad gäller muskler och senor. Möjligen lätt till måttlig grad om det gått lång tid och smärtsystemet är ännu mer sensitiserat (VAS 5 på en skala från 0-10?). Det är dock ändå klurigt med tanke på att smärta är en subjektiv upplevelse. Vid träning vid t.ex. artros är ju VAS 5-6 och en smärta som håller i sig i upp till ett dygn efteråt en acceptabel dos.

Känner man den första tiden att smärtresponsen vid träning är ungefär samma vid varje pass, men man ändå systematiskt kan öka tyngden och bli starkare och starkare så är det ju ändå en bra början trots att det gör lika ont hela tiden.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-07, 08:49   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Borde på ett sätt vara större risk för vältränade som är vana vid smärta att klassa sin rehab-smärta för lågt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-07, 09:01   #8
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Borde på ett sätt vara större risk för vältränade som är vana vid smärta att klassa sin rehab-smärta för lågt.
Ja det kan jag skriva under på personligen, som är van vid överbelastningsskador på lite alla möjliga ställen. Någon slags grundsmärta blir nästan normaltillståndet i perioder och hamnar någonstans som ett bakgrundssorl när man tränar.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-07, 09:24   #9
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Får ju konstant bristningar i senor och skit ifrån armbrytningen. Brukar kännas bäst om man kan hitta ett sätt att få igenom blod utan att det gör ont men annars brukar man ju märka om man efter en kort stund börjar få mer ont = dåligt, mindre ont = bra. Typ 5 kg bicepscurl för bicepssenan 4-500 reps t.ex brukar funka bra.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-07, 09:55   #10
Misty22
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2020
Inlägg: 2
Tack så mycket för era svar! Jag tycker bara att det är så konstigt att jag nu ska göra det som orsakade mina problem, förvisso med en lägre volym och långsammare utförande. Jag körde 4x8 långsam hantelcurl tidigare idag, det gjorde inte så ont under setsen, bara lite när jag var på väg upp och bicepsen spändes, men det får jag även när jag spänner den utan vikt. Är det okej att fortsätta trots detta? I den länken som Kev88 bifogade så står det ju att man inte ska börja med styrketräning innan man är smärtfri, eller har jag tolkat det fel?
Det går ju mot det som du skrev om din patient Termy, han blev ju aldrig smärtfri innan han började med styrketräning.

Citat:
Once pain has settled you can progress to phase 2 and work on strength.
Misty22 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-07, 10:07   #11
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Misty22 Visa inlägg
Tack så mycket för era svar! Jag tycker bara att det är så konstigt att jag nu ska göra det som orsakade mina problem, förvisso med en lägre volym och långsammare utförande. Jag körde 4x8 långsam hantelcurl tidigare idag, det gjorde inte så ont under setsen, bara lite när jag var på väg upp och bicepsen spändes, men det får jag även när jag spänner den utan vikt. Är det okej att fortsätta trots detta? I den länken som Kev88 bifogade så står det ju att man inte ska börja med styrketräning innan man är smärtfri, eller har jag tolkat det fel?
Det går ju mot det som du skrev om din patient Termy, han blev ju aldrig smärtfri innan han började med styrketräning.
Det beror också lite på vilken fas man väljer att lägga sig på, utifrån min tidigare post där. En beskrivande bild från studien jag länkade till, som går att applicera på styrketräningen också:



En rekommenderat artikel från fysioterapeuten Greg Lehman som är välrenommerad inom diskussioner avseende smärta och dylikt (förvisso om återgång till löpning, men ändå).
Running is Rehab: The doing is the fixing when it comes to recovery from injury and pain
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-07, 10:09   #12
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Eller ja alltså i mitt exempel kanske man borde testa med typ en 2 kg hantel först. Vad jag har förstått så pumpar det inte igenom blod genom senor förutom när de ansträngs, och genomflöde krävs för uppbyggnad och reparation och för att forsla bort skadade delar. Just därför måste man ha lite, lite motstånd. Men såklart inte så tungt att man skadar området mer.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)