Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-10, 22:03   #1
rafflan
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 354
Förslag på övningar att stärka upp baksida rygg/axel efter småskador

Hej!

Det har dragit till i en muskel vid baksida högra axel/rygg 3 gånger på rätt kort tid. Sista gången drog det till lite när jag bara tog ner stången efter militärpress, alltså inte när jag körde utan när jag skulle ställa tillbaka stången i ställningen. Så måste aktiverat fel muskel och hamnat lite långt fram med axlarna istället för att sträcka på ryggen och bak med axlarna.
Efter att ha varit hos naprapater har det gått bort efter lite massage och något knack etc.

Det har nog att göra lite med min hållning som inte är den bästa, men inte så dålig heller. Men kommer fram lite för mycket med axlar istället för att sträcka på ryggen och ner med axlarna, så vill nu fokusera på att träna den delen av ryggen och baksida axlarna på gymmet bara. För måste bygga upp det då jag inte kan hålla på att sträcka mig eller vad det är ofta.

Så jag undrar om ni har förslag på övningar jag kan köra för att stärka upp hållningen och baksida axlar/rygg? Så kan jag kötta dem på gymmet några veckor och hoppas det är bättre sen.

Tack på förhand!
rafflan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 07:41   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Det är ju lite svårt att säga när det inte är så specifik frågeställning, men det kan ju vara dina utåtrotatorer som fått sig en törn, om du "tappade" fram stången så att det blev ett ordentligt moment i axeln. Det kan man bättra på genom att träna utåtrotation i olika positioner, till en början nere vid midjan "som vanligt" men också sedan genom att träna utåtrotation med t.ex hantel eller kabel med armen höjd till axelnivå.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)