Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-09-16, 08:21   #1
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
EAA när man jobbar natt?

Denna fråga har säkerligen ställts förut, men lyckas inte hitta något, så länka gärna..

Har börjat jobba natt, och som bekant är ju nattätande förknippat med en hel del negativa effekter.. Och undrar då om EAA kan vara ett vettigt alternativ för att stimulera proteinsyntesen utan att få i sig några nämnvärda mängder kalorier? (om dom negativa effekterna nu är beroende av kaloriintag?)

Eller skulle det vara vettigare att helt enkelt köra periodisk fasta? Kan tillägga att målet är att bygga muskler, inte hälsofördelar.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-16, 18:40   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Jag hade nog sett till att bara inte äta under natten. Kanske att man äter innan man börjar, runt 21 eller så, och sedan jobbar och går hem. Är man hungrig då kanske man äter innan går och lägger sig, annars efter man vaknat. Då blir det ju ändå någon form av periodisk fasta som är inrutad kring arbetstiderna.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-17, 03:40   #3
Takadanoalien
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 52
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Denna fråga har säkerligen ställts förut, men lyckas inte hitta något, så länka gärna..

Har börjat jobba natt, och som bekant är ju nattätande förknippat med en hel del negativa effekter.. Och undrar då om EAA kan vara ett vettigt alternativ för att stimulera proteinsyntesen utan att få i sig några nämnvärda mängder kalorier? (om dom negativa effekterna nu är beroende av kaloriintag?)

Eller skulle det vara vettigare att helt enkelt köra periodisk fasta? Kan tillägga att målet är att bygga muskler, inte hälsofördelar.
Jag jobbar också natt!

Jag brukar äta alla mina mål mellan 14.30 - 22.00 (tränar även där i mellan). Sen fastar jag hela natten, äter frukost vid 7 och går och lägger mig Funkar perfekt!

Värt att nämna är att det allra sista jag äter innan mitt pass alltid är en casein shake.
Takadanoalien är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-17, 13:18   #4
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Inte för att på något sätt vara otrevlig, men jag är inte ute efter vad som rent praktiskt funkar bäst för er, jag undrar vad som är mest optimalt för hypertrofi och kroppssammansättning av PF vs aminosyror under nattetid.

Att periodisk fasta inte är optimalt för att bygga muskler är redan fastställt, jag undrar bara om man gör mer skada eller nytta genom att inta EAA under natten ifall man ändå måste vara vaken då.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-17, 13:49   #5
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
jag undrar bara om man gör mer skada eller nytta genom att inta EAA under natten ifall man ändå måste vara vaken då.
Har svårt att tro att mer/extra aminosyror skulle göra skada för hypertrofin.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-17, 19:39   #6
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Du får väl specificera frågeställningen då. Antingen är det intressant med hälsopåverkan, eller så är det inte det.
EDIT: Mer aminosyror/protein är bättre än mindre aminosyror/protein, om du nu inte sprider ut intaget över dagen istället.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)