Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-12-09, 23:10   #16
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Personligen så anser jag att sannolikhetslära och diskret matematik är mer användbart för gemene man än derivata. Så skulle hellre se att man läste det.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-09, 23:17   #17
coxie
Spare some change..?
 
coxies avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: NYC
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Personligen så anser jag att sannolikhetslära och diskret matematik är mer användbart för gemene man än derivata. Så skulle hellre se att man läste det.
Glöm inte statistik då det är skrämmande hur lätt det är att lura en stor del av befolkningen med vinklade presentationer.
__________________
Homer: "life is just a bunch of stuff that happen then you die."
coxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-09, 23:33   #18
svennebanan
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 619
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipnir Visa inlägg
Har nog aldrig i hela mitt liv använt mig av det jag lärde mig i matte b och c utanför skolan, känns som man fyllt huvudet av onödig skit :P, men poängen är inte fel att ha.
Säkert onödigt om man skall städa toaletter eller montera bilar. I många jobb kommer matematiken till nytta.
svennebanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-09, 23:42   #19
Sleipnir
Registered User
 
Sleipnirs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av svennebanan Visa inlägg
Säkert onödigt om man skall städa toaletter eller montera bilar. I många jobb kommer matematiken till nytta.
Jo det är klart att matte är till nytta i vissa jobb, formulerade mig lite fel där, menade att jag inte haft nytta av mer avancerad matte en grunderna i min vardag utanför arbete
Sleipnir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-09, 23:57   #20
iNCREDiBLE
Registered User
 
iNCREDiBLEs avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 311
Det jag tycker är tragiskt är att man kan gå 12 år i skolan här i Sverige utan att ha bevisat en enda matematisk sats.
__________________
I'm not saying I'm the best, I'm just saying I'm fucking iNCREDiBLE.
iNCREDiBLE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 00:30   #21
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Bra initiativ egge!

Jag förstår inte riktigt gränsvärden. Ett godtyckligt gränsvärde, säg limx->-3 (x^2+x-6)/(x^2-9) blir 0/0 vid insättning av x=-3. Om man nu hittar en faktor (x+3) i täljare och nämnare kan man nu förkorta och helt plötsligt finns det ett gränsvärde (5/6 i detta exempel).

Varför är det så? Det känns rätt så abstrakt.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 00:42   #22
willis
Registered User
 
williss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 262
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Bra initiativ egge!

Jag förstår inte riktigt gränsvärden. Ett godtyckligt gränsvärde, säg limx->-3 (x^2+x-6)/(x^2-9) blir 0/0 vid insättning av x=-3. Om man nu hittar en faktor (x+3) i täljare och nämnare kan man nu förkorta och helt plötsligt finns det ett gränsvärde (5/6 i detta exempel).

Varför är det så? Det känns rätt så abstrakt.
Well till en början så är funktionen inte definierad i x=+-3 (du dividerar med noll). Men framför allt beskriver ett gränsvärde området omkring en punkt. I det här fallet kommer funktionens värde röra sig mot 5/6 ju närmre punkten x=-3 du kommer.
Eh, jag suger på att förklara.
willis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 00:50   #23
Contribute
Världens bästa Karlsson
 
Contributes avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Skövde
Inlägg: 409
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Bra initiativ egge!
Visste att du inte skulle kunna hålla dig borta från tråden
__________________
Elin på vift i Skövde

Citat:
Ursprungligen postat av Nelson81 Visa inlägg
jag skulle kunna dra min pung genom 10 míl av krossat glas bara för att höra kwon fjärta genom en walkie talkie. så sexig är han
Contribute är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 00:54   #24
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Bra initiativ egge!

Jag förstår inte riktigt gränsvärden. Ett godtyckligt gränsvärde, säg limx->-3 (x^2+x-6)/(x^2-9) blir 0/0 vid insättning av x=-3. Om man nu hittar en faktor (x+3) i täljare och nämnare kan man nu förkorta och helt plötsligt finns det ett gränsvärde (5/6 i detta exempel).

Varför är det så? Det känns rätt så abstrakt.
limx->-3 (x^2+x-6)/(x^2-9)
är som du säger ett gränsvärde av typen "0/0" vilket innebär något "jättelitet dividerat med något jättelitet". Man kan inte se vad det blir och problemet är att nämnaren innehåller en faktor (x+3) som blir noll då x=-3.

Genom att förkorta täljare och nämnare med (x+3) erhåller du ett uttryck utan detta problem och du ser enkelt att gränsvärdet blir 5/6.

Här säger du att "plötsligt finns det ett gränsvärde", och om du menar det ordagrant är det här du begår ditt tankefel. Gränsvärdet existerar även för den ursprungliga funktionen och är lika med 5/6. Funktionen är inte definierad i punkten x=-3 (pga division med 0) men om du går godtyckligt nära x=-3 på talaxeln (från valfritt håll i detta fall) så kommer du hamna nära 5/6. Faktum är då att du kan komma godtyckligt nära (hur nära du vill) genom att gå tillräckligt nära x=-3.

I vissa fall blir ju inte gränsvärdet samma om man går från höger (från högre x till lägre) som från vänster. Tex lim x->0+ 1/x = oändligheten medan lim x->0- 1/x = -oändligheten. Eftersom du dividerar med ett litet positivt respektive negativt tal.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 01:05   #25
iNCREDiBLE
Registered User
 
iNCREDiBLEs avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 311
Jag hoppas du är med så långt att lim_x->-3 (x+3)/(x+3) = 1 eftersom (x+3)/(x+3) = 1 för x ≠ -3, eller hur? Tror man inte att gränsvärdet är 1, kan man utnyttja gränsvärdesdefintionen för att bevisa det.

Din funktion skriver vi om:

(x^2+x-6)/(x^2-9) = ((x+3)(x-2))/((x+3)(x-3)) = (x+3)/(x+3) * (x-2)/(x-3)


Produktregeln för gränsvärden säger att:

Om lim f(x) = A och lim g(x) = B så gäller f(x)g(x) -> AB.

Detta utnyttjar vi på (x+3)/(x+3) * (x-2)/(x-3), den första går mot 1, den andra mot 5/6.

Men att göra detta varje gång är omständigt, därför förkortar man bara bort (x+3) direkt istället.
__________________
I'm not saying I'm the best, I'm just saying I'm fucking iNCREDiBLE.
iNCREDiBLE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 11:45   #26
Stråhle
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 345
Ska läsa matematik e på distans nästa termin, känner på mig att denna tråden kan komma till användning
Stråhle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 12:22   #27
Bahir
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Bäcksunda
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Stråhle Visa inlägg
Ska läsa matematik e på distans nästa termin, känner på mig att denna tråden kan komma till användning
Hur gör man det? Vem/vilken institution ska man kontakta? Jag skulle behöva läsa matte D för att få tillgång till vissa mattekurser på universitetet, men skall läsa 45 hp per termin så en distanskurs skulle vara suveränt.
Bahir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 14:20   #28
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 404
Jag har kollat på denna, http://www.youtube.com/watch?v=7K1sB05pE0A

och kollar just nu på http://www.youtube.com/watch?v=PxCxlsl_YwY

Trevligt om man inte orkar vänta på att basmattekursen ska börja, eller bara om man vill onanera till nåt annat än porr.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 14:26   #29
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av Bahir Visa inlägg
Hur gör man det? Vem/vilken institution ska man kontakta? Jag skulle behöva läsa matte D för att få tillgång till vissa mattekurser på universitetet, men skall läsa 45 hp per termin så en distanskurs skulle vara suveränt.
Högskolan i Skövde har det, vet jag. Men då är det som en del i det naturvetenskapliga basåret, men man kan troligen bara läsa mattedelen. Lika bra att fläska på med Matte E när man ändå håller på.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 14:39   #30
Stråhle
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av Bahir Visa inlägg
Hur gör man det? Vem/vilken institution ska man kontakta? Jag skulle behöva läsa matte D för att få tillgång till vissa mattekurser på universitetet, men skall läsa 45 hp per termin så en distanskurs skulle vara suveränt.
Jag går fortfarande i gymnasiet, men på komvux finns det Matematik E på distans.
Stråhle är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)