Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-19, 02:24   #1
KaffeMedDropp
Registered User
 
KaffeMedDropps avatar
 
Reg.datum: Jan 2021
Ort: Gött-eborg
Inlägg: 4
Tips på kompletterande isolationsövningar.

Hej!

Jag har börjat styrketräna och kör Styrkelabbets nybörjarprogram. För den som inte vet så ingår följande basövningar: knäböj, bänkpress, skivstångsrodd, marklyft, latsdrag (eller chins) och militärpress.

Vilka isolationsövningar för bröst, rygg, axlar, biceps, triceps, underarmar, ben (inkl vader) och mage är bäst komplement till basövningarna ovan så att jag får ut så mycket som möjligt av träningen?

Helst inte mer än två isolationsövningar per grupp då jag inte kan bo på gymmet.

Tack på förhand.
KaffeMedDropp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 02:49   #2
Tkirsgnirän
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 71
Du kan variera övningarna från pass till pass eller i perioder. Går inte riktigt att svara på vad som är bäst, de flesta övningarna ger resultat, det som är poängen. Handlar ju i grunden om att aktivira musklen, lägg på ett motstånd på det, och öka successivt vikt/intensitet/volym. Är också lite personligt vilka övnignar som kommer ge bäst resultat för dig i viss mån då man kanske hittar bättre teknik/kontakt i vissa övningar som leder till att man faktiskt tränar de muskler man har fokus på. (Källa på det?)

Tips dock! Jag hade haft med flyes för bröst och axlar (även baksida axlar). Bicepscurl stång/hantel/z-stång. Variera chins med pullups. Lägga in kondition (jogg/cykel + stretch/yoga ibland också. Lönar sig.

Triceps curl, dips, handstand
Maghjul, magcurl, hängande benlyft,

Bara att köra
Tkirsgnirän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 17:38   #3
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Spontant så ska ju isolationsövningarna förbättra basövningarna. Vilket är svårt att få till själv. Så skulle nog rekommendera dig att inte lägga till något till en början. Tänk om du faktiskt får resultat av att bara köra basövningarna (vilket många rekomenderar att man ska göra).
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 19:00   #4
Pongu
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 154
Antingen ska de väl förbättra baslyften eller komplettera dem.

Det blir ju inte mycket bicepsträning från marklyft, benböj, bänkpress och militärpress. Lite får man ju av rodden, men mer brachialis och inte så effektiv biceps-träning. Så någon typ av biceps-övning som komplement är nog att rekommendera! Jag valde preacher curls.
Vad gäller axlarna får man ju ordentlig träning av främre deltoideus från pressövningarna, men mindre av mediala och bakre. Rodden kan nog ta en aning på bakre, beroende på hur man gör den, och marklyft likaså, men jag la ändå till omvända flyes med magen mot en lutande bänk. Facepulls är kanske ännu bättre? Dessutom gör jag jag sidolyft och scaptions för axlarna.
Det långa tricepshuvudet tränas inte superbra av pressar, så där har jag lagt till overhead extensions med en tung kettlebell.
Pongu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 21:53   #5
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Mer är inte alltid bättre utan oftast tvärtemot kontraproduktivt. Men det är svårt att fånga upp det som ny eller rätt ny som styrketränande.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 22:07   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Mina åsikter:

Bröst — ingen isolationsövning behövs, bänkpress räcker.
Rygg — ingen isolationsövning behövs, de övningarna räcker.
Axlar — en övning för siddeltoiderna behövs, t ex hantellyft åt sidan.
Biceps — här behövs en övning, i princip vilken curl som helst går bra.
Triceps — här bör du lägga till en övning för triceps långa huvud, t ex liggande french press bakom huvudet med stång.
Underarmar — troligen räcker det med träningen du får av ryggträningen, men det skadar inte att lägga till extra träning, t ex underarmscurl eller omvända underarmscurl.
Ben — här bör du lägga till benspark (förmodligen), någon lårcurl, och stående vadpress.
Mage — lägg till en crunchövning där du kan köra med belastning.

Fast du behöver inte köra de där på alla pass heller. Ta typ 2-3 som du kör var tredje pass.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2021-01-19 klockan 22:08.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 22:34   #7
oscar?
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 20
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Axlar — en övning för siddeltoiderna behövs, t ex hantellyft åt sidan.
Biceps — här behövs en övning, i princip vilken curl som helst går bra.
Triceps — här bör du lägga till en övning för triceps långa huvud, t ex liggande french press bakom huvudet med stång.
Ben — här bör du lägga till benspark (förmodligen), någon lårcurl, och stående vadpress.
Mage — lägg till en crunchövning där du kan köra med belastning.
varför?
oscar? är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 22:48   #8
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av oscar? Visa inlägg
varför?
Varför vad?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 23:07   #9
NickeSthlm
Registered User
 
NickeSthlms avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 392
Som redan sagts i tråden: som nybörjare behöver du inte mer än vad ursprungsprogrammet har. Kör det och bygg upp din grund.

Senare kan du experimentera med olika helkroppspass och då lägga till isolationsövningar.

Jag kör t.ex. idag:

Pass A
Knäböj
Lutande bänkpress
Skivstångsrodd
French press
Sidolyft med hantel

Pass B
Marklyft
Bänkpress
Skivstångscurl
Militärpress
Chins

Kör 3 dagar i veckan. Klämmer även in ett par cardiodagar då jag även kör vader och abs.

Gör det inte så avancerat, du behöver inte en massa isolationsövningar.

Skickat från min Mi 10 via Tapatalk
NickeSthlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 23:20   #10
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Försök att bli så bra som möjligt på en övning och när det är klart så kan du lägga till ytterligare en övning.
skyffelmördarn är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-20, 16:46   #11
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Citat:
Kan du lägga till fler övningar i programmet?
Absolut, men det behövs inte alls så mycket som du tror för att du ska växa och bli starkare i början.

Som nybörjare krävs väldigt lite styrketräning för att stimulera dina muskler till tillväxt, och 3 set x 8–10 repetitioner av övningarna i programmet ovan räcker gott och väl för att du ska växa bra över hela kroppen.

Knäböj och marklyft tränar i princip hela benen, rumpan och nedre delen av ryggen.
Skivstångsrodd och latsdrag/chins tränar övre delen av ryggen och dina biceps.
Bänkpress och militärpress tränar bröstet, axlarna och triceps.
Vill du nödvändigtvis lägga till något så skulle du kunna lägga till några set av en övning för magen, till exempel hängande benlyft (eller knälyft) eller kabelcrunches.

Du får slänga in 1–2 set bicepscurls i slutet av ett utav passen om du vill det också, men det kommer inte göra särskilt stor skillnad mot övningarna som redan finns där.
Så skriver styrkelabbet i fråga om isolationsövningar. Lägg på ett par set mage och biceps i slutet på varje pass om du vill men är du nybörjare så behöver du inte mer just nu. Fokusera på att göra de här övningarna strikt och bana in tekniken istället. Det är i alla fall mitt tips.

Om du vill ha ett annat program så finns det många beprövade nybörjarprogram där ute som har en annan filosofi. Men ett program som bygger på basövningar och linjär progression är en mycket bra grund för många tränande. Vad som sällan är en bra idé är att ta ett genomtänkt program och sedan bygga om det om man inte har rätt lång träningserfarenhet.

Senast redigerad av Sarco den 2021-01-20 klockan 16:47.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 10:08   #12
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av KaffeMedDropp Visa inlägg
Hej!

Jag har börjat styrketräna och kör Styrkelabbets nybörjarprogram. För den som inte vet så ingår följande basövningar: knäböj, bänkpress, skivstångsrodd, marklyft, latsdrag (eller chins) och militärpress.

Vilka isolationsövningar för bröst, rygg, axlar, biceps, triceps, underarmar, ben (inkl vader) och mage är bäst komplement till basövningarna ovan så att jag får ut så mycket som möjligt av träningen?
Vad jag hade lagt till:

Framsida lår/gluteus: En ensidig övning, som bulgarisk splitböj.
Hamstrings: Lårcurl eller finnen; ett måste om du vill träna hela hamstringspartiet.
Axlar: Sidolyft och ev något mer för övre rygg/baksida axlar, som omvänd kabelfly med full ROM (låt skuldrorna gå isär helt i botten). Lite direkt träning för utåtrotatorerna med, favoriten är liggande utåtrotation på sidan med en ihoprullad handduk mellan överarmen och sidan av kroppen.
Biceps: Hantelcurl.
Triceps: Liggande tricepsextension RUNT huvudet.
Vader: En vadpress där benen är raka.
Mage: Bird-dog och någon tuffare stabilitetsövning, som utrullning med armbågarna på en boll.

Senast redigerad av Kev88 den 2021-01-21 klockan 10:12.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 10:22   #13
NickeSthlm
Registered User
 
NickeSthlms avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 392
Hur nödvändig är egentligen en övning som omvända flyes för baksida axlar om man redan gör t.ex. skivstångsrodd? Känns som en liten muskel som redan piskas på redan i rodden, är det verkligen "nödvändigt" med en isolationsövning då?
NickeSthlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 10:33   #14
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av NickeSthlm Visa inlägg
Hur nödvändig är egentligen en övning som omvända flyes för baksida axlar om man redan gör t.ex. skivstångsrodd? Känns som en liten muskel som redan piskas på redan i rodden, är det verkligen "nödvändigt" med en isolationsövning då?
Jag tycker att en av mina mest utvecklade muskelgrupper är just bakdeltoiderna, och jag har aldrig någonsin isolationstränat dem. Tror att det är, precis som du säger, ryggträningen som har byggt upp dem. Min övre rygg är inte så imponerande, så antar att deltioderna har tagit över i de övningarna.

Dock så tycker jag att fan och hans moster gnäller över att deras bakdeltoider släpar, så jag tror att det är bra att lägga till isolationsträning av dem för de allrs flesta.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 13:36   #15
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av NickeSthlm Visa inlägg
Hur nödvändig är egentligen en övning som omvända flyes för baksida axlar om man redan gör t.ex. skivstångsrodd? Känns som en liten muskel som redan piskas på redan i rodden, är det verkligen "nödvändigt" med en isolationsövning då?
Jag upplevde en märkbar ökning i mina månaderna efter att jag började att isolera dem, men vem vet, det kanske var andra faktorer som bidrog till det. Det är hur som helst varken särskilt ansträngande eller tidskrävande att slänga in några sets efter ryggen.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)