Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-12-31, 13:36   #1
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Kan styrkeförhållanden användas för att hitta underutvecklade muskelgrupper?

(Kroppsvikt 80kg)
Jag har för det mesta "symmetrisk" styrka i de lyft jag tränar; 140x12 böj, 180x7 mark, 100x12 bänk, +18 x 10 chins (25 reps kroppsvikt) men det svarta fåret är min 50-55kg x 10 press. Jag blir starkare i alla ovan nämnda lyft bara av att träna, men pressen har alltid varit svag och blir aldrig starkare. Folk har sagt att min teknik är god och jag har kollat på mängder med teknikvideos. Kan det med detta konstateras att jag har underutvecklade muskler i de som är aktiva under press?visuellt syns inte detta tycker jag.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-31, 13:40   #2
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Kan tillägga att jag även är relativt kass i frontböj även om jag lägger fokus på det. Det är främst övre rygg som ger upp där för mig
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-31, 13:40   #3
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Hur mycket press kör du då? Samt hur rörlig är du? Det är ofta en missad faktor som gör att folk tar en hel del mindre i press. Det kan ofta krävas 10-15 kg styrka att lyfta ett tomt kvastskaft över huvudet pga stelhet som inte känns när man gör det för man är "van". Sen kanske klena serratus förstås eller delts.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-31, 13:47   #4
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Hur mycket press kör du då? Samt hur rörlig är du? Det är ofta en missad faktor som gör att folk tar en hel del mindre i press. Det kan ofta krävas 10-15 kg styrka att lyfta ett tomt kvastskaft över huvudet pga stelhet som inte känns när man gör det för man är "van". Sen kanske klena serratus förstås eller delts.
Just nu kör jag ingen press då jag blir omotiverad av det. Har dock kört det regelundet 2ggr/v i flera år utan resultat.

Jag är lite stel i vänster axel, men inget extremt. Kommer rakt över huvudet på höger sida och några grader lägre på vänstersidan. Jag känner mycket i främre axlar och triceps av lyftet.

Jag är symmetrisk i 45 gradig lutande bänk jämfört med plan bänk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-31, 16:52   #5
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Hur har du kommit fram till vad som är symmetriskt? Jag tycker spontant att din bänk/ohp-ratio inte ser ut att vara något svart får. Lite konstigt att jämföra olika repsintervall istället för 1rm. Du prioriterar säkert bänken lite mer också.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-31, 17:03   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Ja, det måste det ju kunna, till viss del? Extremempel: Om du klarar 120 i bänkpress men 20 i latsdrag så måste du ha extremt svaga lats i jämförelse med pecs.

Men bara ”till viss del”, för styrka är ju även beroende av nervinbaning för rörelsen i fråga. Ett klockrent bevis är att folk som byter bänkpress mot hantelpress efter ett tag är svagare i bänkpress, även om de blivit starkare i hantelpressen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-31, 19:31   #7
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Hur har du kommit fram till vad som är symmetriskt? Jag tycker spontant att din bänk/ohp-ratio inte ser ut att vara något svart får. Lite konstigt att jämföra olika repsintervall istället för 1rm. Du prioriterar säkert bänken lite mer också.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Symmetricstrength.com

Samt att kolla tabeller för lyft på olika sidor.

Brukar stå att jag ska kunna maxa 80-85 i pressen för att vara symnetrisk, vilket innebär ca en 10a på 60-65
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-31, 20:02   #8
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Symmetricstrength.com

Samt att kolla tabeller för lyft på olika sidor.

Brukar stå att jag ska kunna maxa 80-85 i pressen för att vara symnetrisk, vilket innebär ca en 10a på 60-65
Kul sida!

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-31, 20:05   #9
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ja, det måste det ju kunna, till viss del? Extremempel: Om du klarar 120 i bänkpress men 20 i latsdrag så måste du ha extremt svaga lats i jämförelse med pecs.

Men bara ”till viss del”, för styrka är ju även beroende av nervinbaning för rörelsen i fråga. Ett klockrent bevis är att folk som byter bänkpress mot hantelpress efter ett tag är svagare i bänkpress, även om de blivit starkare i hantelpressen.
Du brukar ofta vara analytiskt lagd som jag uppfattar dig. Det här kan du analysera och förstå sambanden varför det blir så här. Det finns naturliga förklaringar som är lätta att se i övningarna.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-31, 20:16   #10
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Du brukar ofta vara analytiskt lagd som jag uppfattar dig. Det här kan du analysera och förstå sambanden varför det blir så här. Det finns naturliga förklaringar som är lätta att se i övningarna.
Jag har ingen djupare analys än att det är nervinbaning/teknik, men jag antar att det kan bero på andra faktorer, såsom muskelutveckling. Det är kanske lite olika småmuskler som får olika träning i bänkpress och hantelpress. Kanske olika delar av muskelfibrerna rentav.

Skulle t ex kunna vara att bänk tar mer på pecsens yttre delar och hantelpress tar mer på de inre, eftersom pecsen dras ihop mer i hantelpress (lagom mycket broscience där).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2020-12-31 klockan 20:17.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-31, 21:31   #11
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
(Kroppsvikt 80kg)
Jag har för det mesta "symmetrisk" styrka i de lyft jag tränar; 140x12 böj, 180x7 mark, 100x12 bänk, +18 x 10 chins (25 reps kroppsvikt) men det svarta fåret är min 50-55kg x 10 press. Jag blir starkare i alla ovan nämnda lyft bara av att träna, men pressen har alltid varit svag och blir aldrig starkare. Folk har sagt att min teknik är god och jag har kollat på mängder med teknikvideos. Kan det med detta konstateras att jag har underutvecklade muskler i de som är aktiva under press?visuellt syns inte detta tycker jag.
Sluta försöka göra så många repetitioner i militärpress. Håll dig runt 5:or så kanske det lossnar?

En klok man har sagt detta här på forumet:
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Ganska vanligt att man tvärdör i övningar över huvudet. Tänk typ enarms hantelsträck eller vad ni vill. Jag tänker att det är supraspinatus och/eller någon annan del av cuffen som är kasst blodförsörjd och när de(n) drabbas av ischemi så vill ingenting sig längre och man tvärdör.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=214652
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-01, 02:04   #12
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Kul sida



Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-23, 09:06   #13
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Sluta försöka göra så många repetitioner i militärpress. Håll dig runt 5:or så kanske det lossnar?

En klok man har sagt detta här på forumet:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=214652
Jag har försökt att köra lågreps också, men det gör ingen skillnad. Just nu skiter jag helt enkelt i militärpress och låtsas som att övningen inte finns
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-23, 09:15   #14
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Är du på en så hög nivå så kan du väl lägga några hundra på en coach som ser över din kropp? Finns ju så löjligt erfarna där ute som jobbar som PTs.
Du verkar ju ha så grym potential också! Jag kommer aldrig i närheten av dina stats i dina bästa övningar.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-23, 10:17   #15
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Citat:
Ursprungligen postat av Andrew_1982 Visa inlägg
Är du på en så hög nivå så kan du väl lägga några hundra på en coach som ser över din kropp? Finns ju så löjligt erfarna där ute som jobbar som PTs.
Du verkar ju ha så grym potential också! Jag kommer aldrig i närheten av dina stats i dina bästa övningar.
Tackar, ser inte mig själv vara på en hög nivå, kanske eftersom att man jämför sig med folk här, men det är absolut något jag har funderat över. Kan kanske bli aktuellt om några år när man har lite bättre ekonomiska förutsättningar
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)