Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-13, 21:33   #1
Insidedoubt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Kallhäll
Inlägg: 450
Glukosamin mot ledslitage?

Funkar glukosamin bra för att förebygga ledslitage? Hört talas om kondroitin och MSM också. Någon som provat detta?


Tränar väldigt mycket kampsport med en del brottningsmoment med tekniker från BJJ. Jag märker att jag kan ha väldigt ont i lederna i överarmar samt i axlar dagen efter, en värk som snabbt eskalerar med mer träning.

Vill träna mer, framförallt för teknisk utveckling men i flera moment viktbelastas armar och axlar ganska mycket vilket resulterar i slitna leder. Klickar en del i vissa leder också, det gör inte ont och det mesta är knappt märkbart, men lyfter jag utsträckta ben över 90 grader och släpper ner så klickar det till ordentligt när jag släpper benet, tillräckligt mycket för att det ska kännas och göra rörelsen mindre mjuk.

Detta kanske borde postas i träningsskador? Men jag har googlat lite metoder mot detta och tänkta att folk i kosttillskottsdelen kanske har koll på Glukosamin och liknande produkter.

Tycker ni att jag postat fel ber jag om ursäkt, isf får ni gärna flytta tråden.

Tacksam för alla tips jag kan få!
Insidedoubt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-13, 22:46   #2
grimfish
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 673
Det finns knappast något säkert sätt att förebygga ledslitage, möjligen att undvika övervikt.
grimfish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-13, 23:21   #3
Insidedoubt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Kallhäll
Inlägg: 450
Citat:
Ursprungligen postat av grimfish Visa inlägg
Det finns knappast något säkert sätt att förebygga ledslitage, möjligen att undvika övervikt.
Av det jag läst verkar glukosamin förebygga ledslitage:

"Glukosamin är en naturlig byggsten i kroppen, inte bara i broskvävnad utan även på andra ställen som ben, brosk, hud, naglar, hår och andra kroppsvävnader enligt The Arthitis Cure.

Glukosamin hjälper till att smörja och ge näring till brosket och har visat sig vara en nyckelfaktor i den process som skapar ny broskvävnad.

Studier har visat att en högre koncentration av glukosamin ger en större brosktillväxt, en mindre mängd glukosamin ger en mindre brosktillväxt. För att stimulera dessa processer verkar det inte spela någon roll om ämnet produceras av kroppen själv eller om det intas som supplement, det viktiga är att det är närvarande i kroppen.

Glukosamin ensamt har visat sig ha fantastiska resultat vid behandling av ledbesvär. Men dess effekt förstärks ytterligare av ett annat näringsämne, kondroitin."


Källa: http://www.netway.se/litteratur/wallach_artrit.htm

Så det verkar ju ha god effekt, men jag skulle gärna höra från någon svensson som provat motsvarande tillskott och känt av förbättring.
Insidedoubt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-13, 23:31   #4
grimfish
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 673
Utan att bemöda mig att gå in på länken så törs jag med säkerhet säga att glukosamin inte förebygger ledslitage.
grimfish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-14, 05:42   #5
Mx-Iggesund
Registered User
 
Mx-Iggesunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 6
Har ungefär samma problem med lederna och har också kikat på glukosamin.
En kompis till mig vart av med sin ledvärk efter några veckor.
Deras åldriga hund vart som ung på nytt efter en kur med glukosamin.
Min svärmor har reumatism och äter glukosamin och jag har nu fått en laddning Donacom (glukosamin) av henne.
Ska utvärdera det under några veckor nu.
Vår granne har också reumatism och hon rekomenerade att ta nyponpulver, det var effektivt för henne.

Det är inte skadligt att testa i alla fall.
Såg att det var nån internet butik som sålde per kg till bra pris, annars är sorterna för djur billigare.
Det får igentligen inte säljas i hälsokostaffärer, men dom har börjat kringå det.
Mx-Iggesund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-14, 05:45   #6
Mx-Iggesund
Registered User
 
Mx-Iggesunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 6
**********Saxat efter sökning på google****************

Glukosamin och Kondroitin kan mildra symtomen vid osteoartrit eller artros
Timothy E. McAlindon och kollegor ,vid The Arthritis Center, Boston University School of Medicine, har genomfört en sk metaanalys av sammanlagt femton studier som utförts för att utvärdera om glukosamin och Kondroitin har effekt vid osteoartrit i knä och höft.

Forskarna fann att Glukosamin har måttfull effekt och Kondroitin har bättre effekt vid osteoartrit/artros samtidigt som reklam och annonsering ofta överskattar effekterna.

Osteoartrit/artros är en utbred sjukdom i befolkningen. Den enda verksamma behandlingen är idag sk icke-steroida anti-inflammatoriska medel (NSAID) som kan ge svåra biverkningar.

Glukosamin och Kondroitin marknadsförs som ofarliga men mycket verksamma naturmedel. Forskarna skriver att deras analyser visar att det finns en terapeutisk effekt men att de ofta överskattats. Den uppmätta effekten var mindre efter bara fyra veckors behandling vilket tyder på full effekt endast kan nås vid längre tids behandling.

Forskarna pekar också på att få "negativa" studier har publicerats dvs studier där man inte fått effekt av Glukosamin och Kondroitin. Nästan alla studier har sponsrats av producenten eller tillverkaren. Detta leder till en skev utvärdering av effekten.

I en ledare i tidskriften JAMA skriver Tanveer E. Towheed, och Tassos P. Anastassiades, vid Queen's University i Kingston, Ontario, att det behövs fler oberoende studier som sträcker sig upp till 16 veckor innan man utvärderar behandlingseffekten.

Referens: JAMA (2000;283:1483-84 samt 1469-1475)

V.g. klicka på länken ovan för mer information.
Mx-Iggesund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-14, 13:12   #7
illitch77
Gammal och trött
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Jönköping
Inlägg: 293
Vad gäller artros finns det numer genomgångar på både knä och höft som inte visar på någon effekt. Den enda effekt som man någonsin visat är en smärtstillning i klass med paracetamol men även detta är nu motbevisat. Vad gäller hjälp mot ledslitage är det som grimfish säger.
illitch77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-14, 20:08   #8
Insidedoubt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Kallhäll
Inlägg: 450
Hmm, okej. Värken försvann iaf nästan helt efter en tablett ipren. Glukosamin ska ge mer brosk/ledvätska vilket ska ge mindre slitage på leder (åtminstone i teorin). Jag har inte sett en enda källa med studier som visat på motsatsen, eller praktiska prov som visat på motsatsen heller för den delen.

Självklart vill man var optimistisk så kanske är jag i blind i hopp om att skona mina leder så mycket som möjligt men jag tycker det är ganska intetsägande om en individ inte tror att det går att behandla om han/hon inte har någon som helst grund till det när det finns studier som faktiskt visat på en förbättring.
Insidedoubt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-14, 20:23   #9
Insidedoubt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Kallhäll
Inlägg: 450
Och med det menar jag inte att grimfish har fel, utan enbart att hans post känns intetsägande utan grund. Du kan påstå att du inte tror på evolution eller gravitation på samma kriterium, ge mig en källa.
Insidedoubt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-14, 21:04   #10
Madara
Registered User
 
Madaras avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: sthlm
Inlägg: 143
Glukosamin, MSM, cissus.. varav cissus säkerligen är den mest potenta av dessa. Funkar utmärkt vid problem med lederna och om din värk eskalerar är det väl bara att köpa och utvärdera..
Madara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-14, 21:36   #11
Halldin
Ordvitz mon frère
 
Halldins avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Inlägg: 5 851
Finns det inga pålitliga studier eller varför visar sig aldrig bjässarna (ni vet vilka ni är) i dessa trådarna?
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-14, 23:04   #12
Piledahl
Registered User
 
Piledahls avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Ystad
Inlägg: 122
en mix av Chondroitin/MSN/Glucosamine + Omega3 har fungerat perfa för mig
Piledahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-14, 23:13   #13
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
http://www.sciencedirect.com/science.../sdarticle.pdf
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-14, 23:22   #14
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Är jag dum eller...får inte upp abstrakt ens!?

*sitter med dumstruten tills Eddie räddar mig eller bekräftar min huvudbonad**whistle*
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-14, 23:27   #15
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Är jag dum eller...får inte upp abstrakt ens!?
Ajdå, kanske inte har tillgång till den?

Kan du läsa den här?
http://www.sciencedirect.com/science...a776dbe2c121cf

Glucosamine for osteoarthritis. Evidence-Based Healthcare and Public health . Volume 9, Issue 5, October 2005, Pages 322-331
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)