Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-01-21, 13:18   #1
Tisu
Registered User
 
Tisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 460
Dålig rörlighet för knäböj och marklyft

Håller på att utvärdera min träning och rörlighet på grund av återkommande ryggvärk. Ryggvärken kan komma bara av att typ skotta snö, blir stel och sedan i vissa vinklar blir det som att det stramar till med smärta. Alltid stel i ryggen på morgonen. Bara att ligga i en säng på rygg 5 min gör att jag blir oerhört stel i ryggen och jag måste rulla ur position. Men till själva frågan.

Jag har filmat mig när jag gör knäböj och marklyft och jag har en dålig form för att rörligheten inte är tillräckligt god. Jag har börjar med styrkelabbets rörlighetsövningar, men jag märker att det är långt kvar. Tror att min dåliga form dessutom gjort att hamstrings och rumpa är undertränade. Så jag ska ändra fokus i träningen ett tag. Mer baksidan av kroppen och spiltta under/över.

Frontböj. Jag klarar ATG med lite bredare fotfattning, men knäna kommer väldigt långt fram då. Ser även att när jag närmar mig golven vill ländryggen krumma. Stången håller sig över foten hela tiden, men mer mot tårna.

Marklyft. Drar väldigt mycket i hamstrings när jag kör strikt, så jag tror att förmycket belastning hamnar på rygg och ben och knappt något på höft/rumpa. Rumänska marklyft fungerar mycket bättre, så tänkt att köra mer sådana. Kanske försöka med raka marklyft utan att gå ner på golv för att sträcka hamstringsen? Lyfta från racket.

Knäböj. Absolut sämst form. Knäna går långt fram (10 cm framför) och krum rygg. Försöker jag köra strikt (tänka på käna) kommer jag inte ner parallelt samt att vikten hamnar långt fram på foten.

Men hur ska jag tänka med marklyft, knäböj och frontböj? Lätta vikter med strikt form även om det inte ger full ROM? Undvika helt till rörligheten finns? Jag använder adidas power perfect till knäböjarna. Formen är sämre utan dem.
__________________
Tjockis going down
Tisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 13:35   #2
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Det bästa är väl om du postar videos här.

Att knäna går framåt under knäböj/front är väl inte dålig form? Det beror väldigt mycket på hur personen är byggd. Och om man kör high/lowbar? Även fast det säkert inte är bra om de går hur långt ut som helst.

Det du skriver om marklyft behöver inte heller tyda på dålig teknik. Nu pratar jag teknik som skadar dig inte vad som gör så du kan maxxa. Att det tar mer i hamstring behöver väl inte vara något som skadar dig?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 13:42   #3
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Det där med att knäna inte ska gå förbi tårna är inget du behöver bry dig om, skjut fram knän hur mycket det krävs/du vill.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 14:17   #4
solklar
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Inlägg: 26
Vad är skillnaden på rumänska marklyft och raka marklyft fast man inte låter vikten nudda golvet? Trodde det blev i princip samma övning då

Jag har också fått uppfattningen att knäna kommer att gå längre fram om man kör frontböj/highbar vs om man kör lowbar som snobbe skrev. För många är det praktiskt taget omöjligt att inte låta knäna åka framåt litegrann och inte göra en brytböj i princip dessutom

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Senast redigerad av solklar den 2021-01-21 klockan 14:20.
solklar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 15:20   #5
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
ATG är det ytterst få som kan göra eller ens kommer att kunna träna sig till.
Visst är det bra att sträva efter att böja så djupt som möjligt men aldrig på bekostnad av tekniken.

Hade en klient som jag avsade mig just för att han VÄGRADE böja grundare, han skulle böja ATG för det hade han läst är bäst. problemet var att han inte böjde utan mer föll ihop som ett korthus så fort han närmade sig strax över parallellt.
Inte alla chips i påsen..

Böj är rätt komplext, så lägg gärna upp videos.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 20:54   #6
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Jag var 37 år när jag kom på att jag var sådär stel som du beskriver. Jag gjorde då några övningar för rörligheten. Gick snabbt att bli vig!
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 21:02   #7
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Vissa kan inte rent mekaniskt böja atg. Höftstruktur spelar stor roll. Filma gärna.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 21:36   #8
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Liten reflektion - Ofta när man ber de här supertighta människorna att sätta sig som en groda - Brukar det oftast till 99% funka hur bra som helst.

Det är ofta en bra start för att kunna göra ordentliga böjar - Men ofta har de tränat sina hockeyböjar under lång tid och kommit upp lite vikter i halvböjen - Då blir det känsligt att träna på lägre vikter för att kunna göra riktiga böjar.

Marklyft kan vara knepigare med att få till lyftet bra men det går att hitta en medelväg som funkar.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2021-01-21 klockan 21:40.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-26, 09:28   #9
Tisu
Registered User
 
Tisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 460
Tack alla svar, ursäkta att jag dröjt med att återkomma.

Förstår att video vore bäst, försöker dock hålla nere mitt digitala fotavtryck. Men jag kanske kan lösa det ändå på något sätt...

ATG. Det är inte så jag brukar böja, det var mer ett test av rörlighet. Tänkte att om jag kan det, så kan jag "break parallel" (vad är ett bra svenskt ord för det?).
__________________
Tjockis going down
Tisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-26, 09:31   #10
Tisu
Registered User
 
Tisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 460
Citat:
Ursprungligen postat av Andrew_1982 Visa inlägg
Jag var 37 år när jag kom på att jag var sådär stel som du beskriver. Jag gjorde då några övningar för rörligheten. Gick snabbt att bli vig!
Och jag har precis fyllt 36... vad använde du för övningar? Jag har precis hittat ett för varannan dag stretchar det tighta och varannan dag tränar antagonisterna. Tycker det fungerar över förväntan. T.ex. när jag sitter. Jag kunde ha vänster fot på höger ben och ha vänster smalbenet parallellt med golvet. Men med höger gick det inte, smalbenet hamnade typ 45 grader då. Nu efter mindre än en vecka får jag ner det utan att trycka till typ 85 grader.
__________________
Tjockis going down
Tisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-26, 09:34   #11
Tisu
Registered User
 
Tisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 460
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Liten reflektion - Ofta när man ber de här supertighta människorna att sätta sig som en groda - Brukar det oftast till 99% funka hur bra som helst.

Det är ofta en bra start för att kunna göra ordentliga böjar - Men ofta har de tränat sina hockeyböjar under lång tid och kommit upp lite vikter i halvböjen - Då blir det känsligt att träna på lägre vikter för att kunna göra riktiga böjar.

Marklyft kan vara knepigare med att få till lyftet bra men det går att hitta en medelväg som funkar.
Jag kan sitta som en groda med platta fötter och armbågarna mellan knäna dock med välvd rygg. Försöker jag resa ryggen till neutral börjar det spänna i knäna och jag får dålig balans. Skulle jag få knäna närmare golvet skulle det gå bättre.
__________________
Tjockis going down
Tisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-26, 10:33   #12
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Citat:
Ursprungligen postat av Tisu Visa inlägg
Och jag har precis fyllt 36... vad använde du för övningar? Jag har precis hittat ett för varannan dag stretchar det tighta och varannan dag tränar antagonisterna. Tycker det fungerar över förväntan. T.ex. när jag sitter. Jag kunde ha vänster fot på höger ben och ha vänster smalbenet parallellt med golvet. Men med höger gick det inte, smalbenet hamnade typ 45 grader då. Nu efter mindre än en vecka får jag ner det utan att trycka till typ 85 grader.

Jag har samma erfarenheter av att det går framåt rätt så snabbt på de flesta ställen.

Jag blev visad att göra övningarna i rutinen som kallas för Limber 11. Kan skicka länken jag följde då det är De Franco själv som pratar i den och visar. Den visade mina svagheter och det var enkelt i början att veta vad jag skulle öva på eftersom det var typ allt. Höll varje Stretch i 2-3min. Sen gick jag över till ett mer avancerat program som innehåller exakt samma övningar med några tillägg för att jag vill kunna gå ner i split och spagat. Lika bra känner jag att göra något riktigt bra av det. Kört i 15 månader nu. Kör ett liknande program för överkropp som De franco gjort som heter Simple 6. Det stretchar ut överkroppen vilket jag behövde så axlarna hamnade i rätt position. Kommer köra programen livet ut. Foamroller är fasen genialiskt! Det hade jag aldrig använt tidigare.
https://youtu.be/FSSDLDhbacc
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-27, 07:23   #13
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Liten reflektion - Ofta när man ber de här supertighta människorna att sätta sig som en groda - Brukar det oftast till 99% funka hur bra som helst.

Det är ofta en bra start för att kunna göra ordentliga böjar - Men ofta har de tränat sina hockeyböjar under lång tid och kommit upp lite vikter i halvböjen - Då blir det känsligt att träna på lägre vikter för att kunna göra riktiga böjar.

Marklyft kan vara knepigare med att få till lyftet bra men det går att hitta en medelväg som funkar.
Vad tänker du rörlighetsmässigt begränsar folk att få till ett marklyft? I marklyft kan man ju lättare kompensera fotled/höftrörlighet genom att ha ryggen mer horisontal. Gör man det i knäböj krävs ofta en rejält låg stångplacering.
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-28, 15:09   #14
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
Vad tänker du rörlighetsmässigt begränsar folk att få till ett marklyft? I marklyft kan man ju lättare kompensera fotled/höftrörlighet genom att ha ryggen mer horisontal. Gör man det i knäböj krävs ofta en rejält låg stångplacering.
Tänker mer på kroppskonstitutionen som kan vara begränsande och ger inte rätt förutsättningar för kanske just marklyft. Knäböj går oftast att hantera med att justera fotsättning, knävinkeln och placering av stång på bröstrygg ->Axlar så att personen kan göra djup knäböj. Visst är kroppskonstitutionen även här begränsande men inte lika begränsande i styrkan som det får i marklyft. Nu pratar vi om vikter när det går att börja prata om tävlingsstyrka och inte vanlig gymstyrka med marklyft upp till kanske 200 kg.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-29, 06:52   #15
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tänker mer på kroppskonstitutionen som kan vara begränsande och ger inte rätt förutsättningar för kanske just marklyft. Knäböj går oftast att hantera med att justera fotsättning, knävinkeln och placering av stång på bröstrygg ->Axlar så att personen kan göra djup knäböj. Visst är kroppskonstitutionen även här begränsande men inte lika begränsande i styrkan som det får i marklyft. Nu pratar vi om vikter när det går att börja prata om tävlingsstyrka och inte vanlig gymstyrka med marklyft upp till kanske 200 kg.
Finns ju en del exempel. Tänker äver att för stora lyftare har svårt för marken ibland. Typ Blaine Sumner och Ray williams..
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)