Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-20, 18:48   #1
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Side bend? (eller vad den nu än heter på svenska)

Ibland tränar jag en form av "side bend" för bålen, mest som lite variation. Jag har dock lite svårt för ROM i den, jag vet inte hur långt jag ska gå ner eller hur högt jag ska lyfta och således böja mig åt andra hållet?

Generellt är jag för full ROM i alla övningar och vill gärna utnyttja hela rörelsebanan, men funderar på när/om det blir skadligt för ryggen att kröka den "för" mycket när den är belastad med vikt? Var går liksom gränsen.

Bifogar en video på mitt utförande så får ni gärna ge kritik och hjälpa mig avgöra var jag ska vända rörelsen, både i den excentriska och koncentriska delen. Hoppas videon funkar.

Tack!

https://youtu.be/18gyT_vY7vI

Skickat från min SM-G988B via Tapatalk
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 07:56   #2
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 859
Fortsätt som du gör så länge du inte får några besvär av det. Bra att du inte böjer dig framåt samtidigt, utan du håller dig i ett rakt plan.

Det är inte skadligt att böja sig i sidled (lateralflektera), hade du tänkt likadant i tex crunches/situps, "hur långt kan jag gå", eller i hyperextensions? Ryggen är till för att röra sig, du märker om det tar emot eller känns obekvämt.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 08:17   #3
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Fortsätt som du gör så länge du inte får några besvär av det. Bra att du inte böjer dig framåt samtidigt, utan du håller dig i ett rakt plan.

Det är inte skadligt att böja sig i sidled (lateralflektera), hade du tänkt likadant i tex crunches/situps, "hur långt kan jag gå", eller i hyperextensions? Ryggen är till för att röra sig, du märker om det tar emot eller känns obekvämt.
Får inga besvär akut, men tänker om det skulle komma över tid?

Haha ja faktiskt, i hyperextensions skulle jag definitivt kunna fundera på hur högt upp jag ska gå i rörelsen, om jag exempelvis ska stanna med ryggen plan och rak parallellt till golvet, eller om jag ska överextendera den längre än så och försöka svanka uppåt så högt som möjligt. I crunches och situps gör man väl också just det, vänder rörelsen när man tycker att belastningen från magen försvinner?
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 08:49   #4
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 859
Ok då
Hyperextensions tänker jag heter hyper just för att man ska gå förbi 0-läge i alla fall.
Ja, men när belastningen från magen försvinner så kan du ju inte böja mer i ryggen, tänker jag, då blir det snarare höftböjare som jobbar.

Jag ser ingen fara med att fortsätta med side bends i det utförande som du visade i filmen.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 09:03   #5
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Ok då
Hyperextensions tänker jag heter hyper just för att man ska gå förbi 0-läge i alla fall.
Ja, men när belastningen från magen försvinner så kan du ju inte böja mer i ryggen, tänker jag, då blir det snarare höftböjare som jobbar.

Jag ser ingen fara med att fortsätta med side bends i det utförande som du visade i filmen.
Tackar för inspel
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)