Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-10-30, 18:43   #16
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Dom kan ju dock inte vetat om den här effekten som anledning till att ha den i.
Om jag inte minns fel skrev Olle om proteinsyntesen och glycin för ett bra tag sedan. Men glycin har funnits i proteinpulver länge så nej det är säkert inte därför man lagt till det från början .
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-30, 18:45   #17
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det här är något man inte ens undersökt på människa, utan det är den första studien, på grisar och i provrör.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-30, 18:48   #18
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det här är något man inte ens undersökt på människa, utan det är den första studien, på grisar och i provrör.
Ok kan minnas fel vad han skrev angående glycinet. Kan ha varit någon annan positiv effekt (enligt honom).
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-30, 18:59   #19
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Positiva egenskaper som är kända sedan tidigare är väl söt smak, lågt pris och oförändrad protein-halt på etiketten.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-30, 19:32   #20
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Fogel Visa inlägg
Vassle är ganska fattigt på glycin, vill man komma upp i fem gram måste man gå i sig mer än 500 g vassle.
Varför skulle man vilja komma upp i fem gram?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-30, 19:32   #21
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Positiva egenskaper som är kända sedan tidigare är väl söt smak, lågt pris och oförändrad protein-halt på etiketten.
Jag vet inte hur det är med studier på stress/sömn men det har varit ett argument länge när det gäller glycin (separat inte som tillsats).
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-30, 20:02   #22
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Om jag inte minns fel skrev Olle om proteinsyntesen och glycin för ett bra tag sedan. Men glycin har funnits i proteinpulver länge så nej det är säkert inte därför man lagt till det från början .
Citat:
Ursprungligen postat av Olle MM Visa inlägg
Jag har varit delaktig i formuleringen av Body Science whey 100%.
Tänkte förklara mina tankar bakom formuleringen.

Whey 100% innehåller rent vassle protein och det är tillsatt cirka 1,3gram glycin per servering 30gram

Varför har vi tillsatt glycin?
Glycin bidrar inte till proteinsyntesen men glycin påverkar spridningen och användningen av kreatin i kroppen.
Kreatin bidrar med bättre styrka och muskeltillväxt.

Människokroppen behöver även stora mängder Glycin för att hjälpa levern att effektivt avgifta kroppen vid exponering av olika kemikalier som påverkar levern negativt.

Hård träning bidrar med stress på kroppen och de flesta lever ett aktivt liv som också bidrar med stress.
Glycin har en lugnande effekt på nervsystemet vilket motverkar lite av den negativa stressens påverkan på kroppen.

Personligen har jag och många andra använt glycin separat under flera år för att få bättre återhämtning och välmående och är mycket nöjda med det..

Det är dock inte unikt för body Science att tillsätta glycin, Muscletech har under flera år haft glycin tillsatt i Nitrotech med följande motivering

Nitrotech has 1g GLYCINE per servering
(AS GLYCINE, WHEY PROTEIN ISOLATE, AND WHEY PROTEIN CONCENTRATE)
Glycine is an amino acid which has been noted to play a role in the formation of many other biological compounds in the body, such as proteins and creatine, and even supports cell volumization.

Hur som helst är det viktigt med en detaljerad presentation av mängden som är tillsatt så det inte är dominant i blandningen!
Det var tidigare. Sedan:

Citat:
Ursprungligen postat av Olle MM Visa inlägg
Alla Body Science protein produkter är utan glycin numera!

Jag gillar fortfarande glycin och man får tillsätta det själv istället...
Vi har alltid tillsatt det som vi ansåg var en förbättring på aminoprofilen vilket var ganska lite..


Varför tog vi bort det?

1 Vissa andra företag stoppar i ett antal aminosyror utan att deklarera mängden.
Eller en felaktig mängd!
En av dem hade inte deklarerat det på etiketten.

Man tar 60% whey och spikar den ordentligt..
Enligt etiketten hade ena aktören 74% den andra uppgav först 80 men sänkte sen till 75%..

Våra tester visade cirka 60% protein med ordentiligt avikande aminosyreprofiler en av dem deklarerade 3st aminosyror den andra inte.

Vilket innebär att whey halten är en bit under 50%....
Det här är bara för jävligt!!

Det är synd då jag fortfarande gillar några procent glycin, men när de gör på det här sättet så vill vi vara tydliga med att Body Science produkter är rent protein!


Om det var dessa kommentarer du syftade på?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2016-10-30 klockan 20:03.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-30, 20:16   #23
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Det var tidigare. Sedan:





Om det var dessa kommentarer du syftade på?
Japp
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-30, 20:43   #24
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Finns en del studier på Hydrolyserad glycin (Hydrolysate Collagen) som visar på goda effekter av det. Tror att ni hittar artiklar/studier från 1978 fram till 2016 som redogör för det. Men inte för vanligt gelatin.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-31, 13:57   #25
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Eftersom proteinsyntesen och mtor är faktorer antar jag att ett extra intag skulle vara på sin plats i shaken efter träning?

Kan man spekulera i vilken mängd det skulle kunna handla om översatt på en vuxen människa?
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-31, 14:26   #26
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Den akuta proteinsyntesen efter styrketräning maximeras av 10 gram EAA med 3 gram leucin.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-31, 14:49   #27
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Den akuta proteinsyntesen efter styrketräning maximeras av 10 gram EAA med 3 gram leucin.

"These findings indicate that glycine plays a previously unrecognized role in enhancing protein synthesis and inhibiting protein degradation in C2C12 cells"
Men det är fetstilta jag läser som intressant. Och att det då skulle vara fördelaktigt med maximering av mps och att minska nedbrytning av muskelmassa i samband med post-proteinintag?
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-31, 15:06   #28
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Tur man använt 3g glycin post-wo och pre-bed i ett par år nu! I detta fallet är det även fördel för post-workout glukosbaserat gelegodis som i princip består av gelatin och glukossirap <3
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-31, 18:39   #29
knooox
Registered User
 
knoooxs avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Tur man använt 3g glycin post-wo och pre-bed i ett par år nu! I detta fallet är det även fördel för post-workout glukosbaserat gelegodis som i princip består av gelatin och glukossirap <3
Hur tycker du att det fungerar med sömnen?
knooox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-01, 11:32   #30
Smklnn
Registered User
 
Smklnns avatar
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 317
En studie så är glycin the shit. Källkritik tack ffs. I vetenskapliga sammanhang ger det lite info men är långt ifrån någon absolut sanning. Ge oss en randomiserad studie åtminstone. Blir less på alla dessa abstrakts och hur folk tar det som "det är vad som gäller nu", s*at*na // Jarmo med utbildning i vetenskaplik metotik.

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
Smklnn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)