Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-04-02, 17:23   #16
Entity
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 158
Citat:
Ursprungligen postat av whuddafuks Visa inlägg
Som du påstår så binder SHBG ditt testosteron. Du kan ha 40 i total testo men ändå ha mindre fritt (det som faktiskt spelar roll) än någon med 15 totalt. Att din läkare tilltalar så visar ju på att hen inte har så stor koll. Vanliga läkare borde skicka en remiss till en endokrinolog istället för att låstas veta allt. Så ligg på och försök beskriv dina symptom (antar att du har ett fåtal med så pass lågt fritt testosteron) så kan du få träffa någon som förmodligen kan sitt område.
Hej, tack för svaret. Läkaren verkade inte ta det seriöst. Trots besök genom företagsförsäkring och privatklinik.
Jag hade också ingen aning när jag var där, var totalt fokuserad på att min testo var lågt innan jag gick dit, sen säger han du har tom högre än normalt.

Men ditt SHBG är lite högt, högt är väl bra ? Men han sa inget om att de binder mitt shbg, så på pappret sa han bara att kvoten testo/shbg var lite låg 0.27 "ref 0.3-1.1 "

Ringde i veckan endokrin, pratade med ssk, och ska skriva en egenremiss.
Håller tråden uppdaterad när ja får mer info eller pratat med endokrinläkaren, som även han förmodligen kommer skita i det.

Önskar ja hade lite bra info innan jag går dit med folk i liknande sits som fått hjälp.
__________________
Gammal o fet.
Entity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-02, 18:19   #17
Entity
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 158
Citat:
Ursprungligen postat av krubkungen Visa inlägg
Provat Fadogia agrestis?
Hej nej, hitade någon burk, och o beskrivning står det att det sänker SHBG ?
Finns de någon undersökning om detta ?

Jag har läst 100 tals trådar enda tillbaka från 2002, i slutändan verkat det som att många ger upp och det enda som hjälp har varit en testosteron behandling.
Jag hoppas som sagt på en läkaren som tar mitt problem seriöst !
__________________
Gammal o fet.
Entity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-05, 00:16   #18
CoolHandLuke
Registered User
 
CoolHandLukes avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 450
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Mig veterligen kan man minska SHBG genom:

* Kolhydrater
* Magnesium
* Zink
* Omega 3
* Vitamin D
Vitamin E också. Men kan gentligen lika gärna slänga med A och K också. De fettlösliga interagerar ihop på olika sätt. Men grejen med A och K är att är man dålig på att konvertera dom till aktiva varianter (Retinol och K2 MK4) så kan man behöva tillskott oavsett kost.

Jäkla tråkigt med testoproblem annars. Synd att så många går på TRT när det kanske egentligen är mycket bättre att fixa på annat sätt. Hypotyreos verkar vara en vanlig orsak t.ex. och då man borde ta medicin för det istället och försöka jobba på att fixa kosten samtidigt.
__________________
"The trouble with eating Italian food is that five or six days later you're hungry again." -George Miller
CoolHandLuke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-05, 01:30   #19
Wolflagen
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 1
Citat:
Ursprungligen postat av Entity Visa inlägg
Sparkar liv i tråden, någon som fått hjälp när de har högt SHBG ?
Själv har jag för övrigt 76 i SHBG , 20.8 i testo, fritt testosteron är alltså ca 1% . Mitt SHBG är väl likvärdigt för en 100 årig gubbe med testosteronproblem.

Men läkaren tyckte inget var problem då 20.8 är tom högre än normalt. Men va gör de om allt binds upp av SHBG ?
Förstod dock inte detta just då, hade annars tagit upp det.

Någon som vet hur sjukvården ställer sig ?
20.8 är inte högre än normalt, män mellan 25-35 har c:a 23nmol i snitt. Ditt SHBG är skyhögt och resulterar i att ditt fria testo är tämligen värdelöst, du känner dig antagligen som en 85årig gubbe med dessa värden.

Vården är som vanligt totalt värdelös när det kommer till manlig sexuell hälsa.

Man börjar nästan tro om det är något i vattnet/luften/maten som gör att män förlorar sin manlighet (och därmed hälsa) idag.
Wolflagen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 15:47   #20
Entity
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 158
Vill tillägga jag har fick nej av endokrinolog, han gav mig Levaxin, sen sa han detta kommer förmodligen höja ditt shbg ännu mer, men grattis tänkte jag. Han sa han ville börja med detta för att utesluta min sköldskörtel, TSH-värde på 3.5. t3,T4 var normalt.

Han sa de finns risker med testosteron, sa jag läst om det, och mycket av det är gammalt, tex prostatarisken är från 50 talet och ifrågasatt. Sa jag har rätt och bestämma över min livskvalité. Men icke, han sa han inte kan göra mer.

Nu många månader senare för att checka levaxin höja/sänka var mitt TSH 0.1. Jag berättade samma problem jag har för läkarne på vårdcentralen. Han sa att du borde gå till endokrin, så drog hela storyn.

Han sa är ditt blodprov dåligt så kan vi testa. Sagt och gjort, med ett SHBG på 92 och testosteron på 14 så satte han mig omedelbart på Nebido.

Ingen aning om de kommer funka, känner efter över en vecka ingenting men vet det tar tid.

Om någon är intresserad av uppdatering säg till.

Till sist, ingen läkare ja träffat kan ännu förklara mitt höga SHBG.
__________________
Gammal o fet.
Entity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 16:27   #21
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Entity Visa inlägg
Vill tillägga jag har fick nej av endokrinolog, han gav mig Levaxin, sen sa han detta kommer förmodligen höja ditt shbg ännu mer, men grattis tänkte jag. Han sa han ville börja med detta för att utesluta min sköldskörtel, TSH-värde på 3.5. t3,T4 var normalt.

Han sa de finns risker med testosteron, sa jag läst om det, och mycket av det är gammalt, tex prostatarisken är från 50 talet och ifrågasatt. Sa jag har rätt och bestämma över min livskvalité. Men icke, han sa han inte kan göra mer.

Nu många månader senare för att checka levaxin höja/sänka var mitt TSH 0.1. Jag berättade samma problem jag har för läkarne på vårdcentralen. Han sa att du borde gå till endokrin, så drog hela storyn.

Han sa är ditt blodprov dåligt så kan vi testa. Sagt och gjort, med ett SHBG på 92 och testosteron på 14 så satte han mig omedelbart på Nebido.

Ingen aning om de kommer funka, känner efter över en vecka ingenting men vet det tar tid.

Om någon är intresserad av uppdatering säg till.

Till sist, ingen läkare ja träffat kan ännu förklara mitt höga SHBG.
Tack för att du uppdaterar.
Lite konstigt att det ska vara så kontroversiellt.
Fruktansvärt överdriven "försiktighet" med utskrivningen av Testosteron, i bjärt kontrast med långt farligare mediciner.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 21:22   #22
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av Mouline Visa inlägg
Efter första dieten låg testot på (S-Testosteron) 2,3, Kastrat-värde
Sen började jag äta och fick 20 igen
Kan det bli så pass?
Ytterligare ett skäl till att inte dieta.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 21:32   #23
Bubblan84
Registered User
 
Bubblan84s avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Luleå
Inlägg: 1 513
Citat:
Ursprungligen postat av Mouline Visa inlägg
Efter första dieten låg testot på (S-Testosteron) 2,3, Kastrat-värde
Sen började jag äta och fick 20 igen
Holy crap! Hur lång och hård var den dieten?

Citat:
Ursprungligen postat av Entity Visa inlägg
Vill tillägga jag har fick nej av endokrinolog, han gav mig Levaxin, sen sa han detta kommer förmodligen höja ditt shbg ännu mer, men grattis tänkte jag. Han sa han ville börja med detta för att utesluta min sköldskörtel, TSH-värde på 3.5. t3,T4 var normalt.

Han sa de finns risker med testosteron, sa jag läst om det, och mycket av det är gammalt, tex prostatarisken är från 50 talet och ifrågasatt. Sa jag har rätt och bestämma över min livskvalité. Men icke, han sa han inte kan göra mer.

Nu många månader senare för att checka levaxin höja/sänka var mitt TSH 0.1. Jag berättade samma problem jag har för läkarne på vårdcentralen. Han sa att du borde gå till endokrin, så drog hela storyn.

Han sa är ditt blodprov dåligt så kan vi testa. Sagt och gjort, med ett SHBG på 92 och testosteron på 14 så satte han mig omedelbart på Nebido.

Ingen aning om de kommer funka, känner efter över en vecka ingenting men vet det tar tid.

Om någon är intresserad av uppdatering säg till.

Till sist, ingen läkare ja träffat kan ännu förklara mitt höga SHBG.
Låter inte som någon höjdare, går också på levaxin sen några år tillbaka. Hade du testat olika tillskott utan bättring på SHBG?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av NNIF Visa inlägg
haha tänkt dig då i början på seklet
"ska du sporta utan kavaj? är du gheeyy eller?"
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
Min journal
Bubblan84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 22:06   #24
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Entity Visa inlägg
Vill tillägga jag har fick nej av endokrinolog, han gav mig Levaxin, sen sa han detta kommer förmodligen höja ditt shbg ännu mer, men grattis tänkte jag. Han sa han ville börja med detta för att utesluta min sköldskörtel, TSH-värde på 3.5. t3,T4 var normalt.

Han sa de finns risker med testosteron, sa jag läst om det, och mycket av det är gammalt, tex prostatarisken är från 50 talet och ifrågasatt. Sa jag har rätt och bestämma över min livskvalité. Men icke, han sa han inte kan göra mer.

Nu många månader senare för att checka levaxin höja/sänka var mitt TSH 0.1. Jag berättade samma problem jag har för läkarne på vårdcentralen. Han sa att du borde gå till endokrin, så drog hela storyn.

Han sa är ditt blodprov dåligt så kan vi testa. Sagt och gjort, med ett SHBG på 92 och testosteron på 14 så satte han mig omedelbart på Nebido.

Ingen aning om de kommer funka, känner efter över en vecka ingenting men vet det tar tid.

Om någon är intresserad av uppdatering säg till.

Till sist, ingen läkare ja träffat kan ännu förklara mitt höga SHBG.
Tycker att du beskriver orsaken relativt väl och är ett välkänt fenomen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 09:34   #25
Entity
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 158
Citat:
Ursprungligen postat av Bubblan84 Visa inlägg
Holy crap! Hur lång och hård var den dieten?



Låter inte som någon höjdare, går också på levaxin sen några år tillbaka. Hade du testat olika tillskott utan bättring på SHBG?
Hej Bubblan, känns som lotteri om man får träffa rätt läkare. Känns som läkarkåren ser testosterontillskott som bodybuilders som sitter i omklädningsrummet med injektioner och roidrage. Är helt övertygad om någon som är stor och vältränad får problem, kommer han ej få hjälp.
Vi i Sverige duktiga att behandla symptom inte orsaken.

Om du beskriver de problem jag haft är det mest sannolikt du är deprimerad och sätts på antidepp. De har försökt med mig med.

Varför använder du Levaxin ? Hur var dina värden ? Kan säga efter så många månader på levaxin från 0.25 -0.75mcg innan ja slutade kände ja ingen skillnad alls. Skulle säker kunna skruva upp de lite till men mitt TSH var 0.1, och fortfarande trött !

Alla mina värden förutom testosteron är bra ! Då menar jag kvot, hela vitamin/mineral, T3-T4, albumin, prolaktin var något förhöjt under ett kortare tag. Östrogen var normalt, ja fan Testosteron var bra också, men SHBG över 80-90!

Som sagt, nu testar jag, och sista dagarna har jag nog känt mig lite sämre tom, men samtidigt har jag dragit på mig lite halsont/förskylning.

Varit på gymmet 2 ggr också ihopp om att även det extra tillskott av testo ska boosta även det.

Sen testosteron är ju inget mirakelpiller, är du tjock och soffliggare så kommer det inte ändra sig om det är din livsstil. Men om du tränat, vill träna men tappar muskler och ork är jag övertygad att detta kan vara det som ger dig början till motivation att komma igång.

Sist, tesosteron idag mäts ofta som ett medelvärde från 20 år -80 åringar. Så får man ett snitt. Idag räknar man ju med att vi tappat ca 25-40% av vårt testosteron från 50 talet, varför ??
__________________
Gammal o fet.
Entity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 11:02   #26
Bubblan84
Registered User
 
Bubblan84s avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Luleå
Inlägg: 1 513
Citat:
Ursprungligen postat av Entity Visa inlägg
Hej Bubblan, känns som lotteri om man får träffa rätt läkare. Känns som läkarkåren ser testosterontillskott som bodybuilders som sitter i omklädningsrummet med injektioner och roidrage. Är helt övertygad om någon som är stor och vältränad får problem, kommer han ej få hjälp.
Vi i Sverige duktiga att behandla symptom inte orsaken.

Om du beskriver de problem jag haft är det mest sannolikt du är deprimerad och sätts på antidepp. De har försökt med mig med.

Varför använder du Levaxin ? Hur var dina värden ? Kan säga efter så många månader på levaxin från 0.25 -0.75mcg innan ja slutade kände ja ingen skillnad alls. Skulle säker kunna skruva upp de lite till men mitt TSH var 0.1, och fortfarande trött !

Alla mina värden förutom testosteron är bra ! Då menar jag kvot, hela vitamin/mineral, T3-T4, albumin, prolaktin var något förhöjt under ett kortare tag. Östrogen var normalt, ja fan Testosteron var bra också, men SHBG över 80-90!

Som sagt, nu testar jag, och sista dagarna har jag nog känt mig lite sämre tom, men samtidigt har jag dragit på mig lite halsont/förskylning.

Varit på gymmet 2 ggr också ihopp om att även det extra tillskott av testo ska boosta även det.

Sen testosteron är ju inget mirakelpiller, är du tjock och soffliggare så kommer det inte ändra sig om det är din livsstil. Men om du tränat, vill träna men tappar muskler och ork är jag övertygad att detta kan vara det som ger dig början till motivation att komma igång.

Sist, tesosteron idag mäts ofta som ett medelvärde från 20 år -80 åringar. Så får man ett snitt. Idag räknar man ju med att vi tappat ca 25-40% av vårt testosteron från 50 talet, varför ??
Jag kan verkligen hålla med om att det är som ett lotteri att få träffa rätt läkare. Gick igenom otaliga läkarbesök och sattes på antidepp och sån skit under många år utan att det hjälpte ett smack. Till slut upptäckte en läkare att jag hade för dåliga värden på sköldkörtelproverna.

Bokade då tid hos en expert på sköldkörtelproblem och det första han sa var då jaha och du har alltså ätit levaxin sen tre år tillbaka. Han var chockad när mitt svar var "nej, jag har just börjat med det". Så vi gick igenom alla mina gamla prover och det visade sig att mina värden var skit redan 12 år tidigare och var så på otaliga prover. Så jag fick den kanske viktigaste delen i mitt liv förstörd pga idioter till läkare.
Mår i alla fall tusen ggr bättre nu och orkar med saker som jag inte orkade förut. Som att kliva upp efter mindre än 12 timmars sömn tex

Du lär ju snart börja känna skillnad och få en rejäl boost på gymmet.
Att vi har lägre testo nu generellt beror väl bla på att vi är mindre aktiva och en massa hormonstörande ämnen i vår miljö, som tex plast.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av NNIF Visa inlägg
haha tänkt dig då i början på seklet
"ska du sporta utan kavaj? är du gheeyy eller?"
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
Min journal

Senast redigerad av Bubblan84 den 2017-12-08 klockan 11:04.
Bubblan84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 12:52   #27
Entity
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 158
Citat:
Ursprungligen postat av Bubblan84 Visa inlägg
Jag kan verkligen hålla med om att det är som ett lotteri att få träffa rätt läkare. Gick igenom otaliga läkarbesök och sattes på antidepp och sån skit under många år utan att det hjälpte ett smack. Till slut upptäckte en läkare att jag hade för dåliga värden på sköldkörtelproverna.

Bokade då tid hos en expert på sköldkörtelproblem och det första han sa var då jaha och du har alltså ätit levaxin sen tre år tillbaka. Han var chockad när mitt svar var "nej, jag har just börjat med det". Så vi gick igenom alla mina gamla prover och det visade sig att mina värden var skit redan 12 år tidigare och var så på otaliga prover. Så jag fick den kanske viktigaste delen i mitt liv förstörd pga idioter till läkare.
Mår i alla fall tusen ggr bättre nu och orkar med saker som jag inte orkade förut. Som att kliva upp efter mindre än 12 timmars sömn tex

Du lär ju snart börja känna skillnad och få en rejäl boost på gymmet.
Att vi har lägre testo nu generellt beror väl bla på att vi är mindre aktiva och en massa hormonstörande ämnen i vår miljö, som tex plast.
Så är det nog, plaster, shampoo, vatten med östrogen från preventinmedel, avgaser, luften, kan nog va många olika saker. Curlande samhälle med det.

Vi får se om detta hjälper som sagt, just nu mår man inte toppen, men ska inte ge upp i allafall.
__________________
Gammal o fet.
Entity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 13:18   #28
Bubblan84
Registered User
 
Bubblan84s avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Luleå
Inlägg: 1 513
Citat:
Ursprungligen postat av Entity Visa inlägg
Så är det nog, plaster, shampoo, vatten med östrogen från preventinmedel, avgaser, luften, kan nog va många olika saker. Curlande samhälle med det.

Vi får se om detta hjälper som sagt, just nu mår man inte toppen, men ska inte ge upp i allafall.
Curlandet kommer nog till viss del av att så stor del av befolkningen lider av lågt testo numer
Får hoppas att forskningen kommer fram till någon lösning så småning om!

Jag hoppas att det snart kickar in och börjar visa sin verkan! Sen kan det kanske vara bra att knapra levaxin ändå samtidigt. Har jag ett TSH över 1.0 så mår jag fruktansvärt piss, oavsett om T3/T4 ligger inom referens. Delvis inviduellt det där iofs vilka värden man mår bra på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av NNIF Visa inlägg
haha tänkt dig då i början på seklet
"ska du sporta utan kavaj? är du gheeyy eller?"
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
Min journal
Bubblan84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 14:34   #29
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Ditt TSH ska ju helst ligga under 2.5 men om du får levaxin så borde du få veta om du har Hashimotos som är en autoimmun sjukdom,har inte läkaren sagt något om det.
Och låg ämnesomsättning påverkar varenda cell i kroppen och knoppen så inte konstigt om man känner sig seg och trött.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-09, 20:07   #30
Entity
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 158
Jag tror det är som mycket annat, vissa mår bra av höga eller låga värden, vissa kanske måste ha 15 i testo för att må som bäst. Ingen aning, men tycker själv att efter 6 månader har jag inte mått bättre eller sämre av levaxin, hoppades på kanske lite energi, och viktnedgång men icke. Testot ska ju funka bara så hoppas det drar igång, risken är att man får ännu högre SHBG om testo går upp, men som sagt man är ett kemiskt experiment.
__________________
Gammal o fet.
Entity är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)