Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-07-05, 16:18   #16546
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Jag gillar Microsofts egna RDP-klient som fan. https://itunes.apple.com/se/app/micr...15768417?mt=12
Citat:
Ursprungligen postat av Nordenator Visa inlägg
Jag kör teamviewer. Det var inte jag som ansvarade för att sätta upp VNC-biten då servern finnes på annan ort, men får väl säga att det varit väldigt stabilt åtminstone.
Tack för tipsen! Ska kolla in.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-05, 18:59   #16547
Jockefoten
Registered User
 
Jockefotens avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 442
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
Necroquote nu, men jag gjorde en sökning på mekaniska tangentbord så nu måste jag fråga: Hur trivs du med Happy Hacking Pro 2 jämfört med andra tangentbord? Hur står sig Topre-brytare i förhållande till cherrys brytare i dina ögon?
Dessvärre har det sedan jag slutade plugga mest legat i garderoben. Saknade klickljudet ifrån blåa cherry så bytte tillbaka till mitt TKL Ducky.

HH-bordet är annars väldigt behagligt att skriva på och man får till ett ordentligt flow i sitt skrivande när man vant sig vid det.
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-05, 21:44   #16548
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Ok, fick min recond. asus ux501vw och guess what, problem direkt. När jag trycker på win knappen så blir det random tears och artefakter i menyn, och när jag tittar på foton ser man vita prickar överallt, som flyttar på sig när man flyttar på musen. Jag har testat uppdatera drivrutinerna på grafikkortet, ingen hjälp. Nån som har nån erfarnehet av detta?

samma problem som beskrivits av dessa , men det är inte överhettnign, då det händer så fort den är påslagen, och ej oc, då jag precis fått den.

https://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?t=546153

http://www.geekstogo.com/forum/topic...ng-images-and/

Senast redigerad av timoat den 2017-07-05 klockan 21:46.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-07, 00:20   #16549
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Ja så är det nog, den hade samma lösenord som root vilket inte verkade rimligt. Aja, jag formaterade hårddisken, sen försökte jag lägga till nya hårddisken i fstab men det ledde bara till att OS inte kunde laddas, gick turligt nog lätt att ordna det hela haha... Sååå, hårddisken får mountas vid behov, och det är jag helt ok med.

OS ja. Sedan ett år har jag ett litet ett på stationära som heter Linux Lite 2.8 som jag gillar väldigt mycket, jag tror det var samma på hårddisken, ev Xubuntu. Yeesa...
Hehe, ja det var ju för att lösenordet systemet ville ha var ditt så att du tillfälligt kunde bli root och inte lösenordet på disken

Om det inte gick att ladda ditt OS när disken lades till i fstab så kolla först med fdisk om någon partition på den är bootbar. T.ex:

Kod:
f.ultra@ubuntu:~$ sudo fdisk /dev/sda
Välkommen till fdisk (util-linux 2.27.1).
Ändringar kommer att förbli endast i minnet, till dess att du beslutar dig för att skriva dem.
Var aktsam innan du använder skrivkommandot.


Kommando (m för hjälp): p
Disk /dev/sda: 1,8 TiB, 2000398934016 byte, 3907029168 sektorer
Enheter: sektorer av 1 * 512 = 512 byte
Sektorstorlek (logisk/fysisk): 512 byte / 4096 byte
I/O-storlek (minsta/optimal): 4096 byte / 4096 byte
Disketikettstyp: dos
Diskidentifierare: 0x7b8729c4

Enhet      Start Början     Slutet   Sektorer Storlek Id Typ
/dev/sda1           2048    8390655    8388608      4G 82 Linux växling / Solaris
/dev/sda2  *     8390656 3907029167 3898638512    1,8T fd Linux raid autoidentifiering
Dock inte mot /dev/sda i ditt fall eftersom det ju troligen är den vanlgia disken som du bootar med. Men iaf den fetmarkerade raden har ett "*" efter enhetsnamnet vilket byter att den är bootbar. "a" och sedan "2" eftersom det är min andra partition hade tagit bort den flaggan och sedan "w" för att skriva själva ändringen och avsluta.

Enklaste sättet att montera den i fstab är sedan att antingen använda sig av enhetsnamnet eller ta read på diskens UUID:

Kod:
f.ultra@ubuntu:~$ ls -hl /dev/disk/by-uuid/
totalt 0
lrwxrwxrwx 1 root root 10 jul  7 01:16 2b52ee9c-cfc6-4293-876d-e29b86e81f5e -> ../../sda1
lrwxrwxrwx 1 root root 10 jul  6 23:09 9375e552-97fd-4763-bfdf-7e2253e86f5c -> ../../sdc1
lrwxrwxrwx 1 root root 10 jul  6 23:09 c1ed83ce-bda4-4d90-b176-bbe14431a3cb -> ../../sdb1
lrwxrwxrwx 1 root root  9 jul  6 23:09 cf99b9ed-1620-4daf-afcf-ed1ce1c0ff11 -> ../../md1
Sedan ser du till att du i /etc/fstab monterar disken på typ /mnt/ eller så och inte / (kanske där det sket sig för dig?) iaf så måste pathen som du vill montera den på redan finnas. Typ:

Kod:
UUID=9375e552-97fd-4763-bfdf-7e2253e86f5c	/mnt            ext4    noatime              0       2
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-07, 09:56   #16550
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Jag hade ju problem direkt här, är det nån som vet varför detta händer? Det är hela tiden, så det är inte värme. Uppdatera win hjälpte inte.

timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-07, 10:57   #16551
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det där ser ut som hårdvarufel, trasigt grafikkort.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-07, 11:47   #16552
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det där ser ut som hårdvarufel, trasigt grafikkort.
OK, bara att skicka tillbaka skiten. Hur I hela helvete kan man sälja en "som ny" rekond med 6 mån garanti när det är ett sånt uppenbart fel? Nu ska den skickas till asus så ska de ha den där i 10 dagar...
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-07, 12:39   #16553
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
OK, bara att skicka tillbaka skiten. Hur I hela helvete kan man sälja en "som ny" rekond med 6 mån garanti när det är ett sånt uppenbart fel? Nu ska den skickas till asus så ska de ha den där i 10 dagar...
Din fråga är ytterst relevant. Mitt svar är att man köper inte Asus om man vill slippa problem.

Nu vet jag för all del inte om det är Asus själva som gjort kvalitetskontrollen eller butiken, men Asus är i regel riktiga sopor på kvalitetskontroll. Min gissning är att butiken skickat datorn till Asus för rekond, fått den tillbaka med löfte om att den funkar nu, och de har inte gjort ett skit.

Jag har själv köpt flera Asus-produkter baserat på goda recensioner och deras goda rykte. När jag ser tillbaka på historiken samt andras erfarenheter är det ett företag jag skulle rekommendera alla att undvika.

Annars kan jag bara hålla med King Grub. Det ser ut som hårdvarufel. Din beskrivning av problemet får mig genast att tänka på överhettning eller för aggressiv överklockning (just vita prickar som flimrar ser jag som första tecknet på att jag pressat kortet för mycket, och andra artefakter - om det inte kraschar först - är ett säkert tecken på att det något är fel). Får du dessa symptom utan varesig överklockning eller överhettning är grafikkortet med all säkerhet trasigt på nåt vis.

I vilket fall är det inget du ska acceptera eller försöka hitta lösningar på. Lämna in skiten och se till att det blir fixat på ett eller annat sätt. Med tanke på att du har garanti kvar bör du kunna byta mot något annat av samma värde.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-07, 16:12   #16554
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Din fråga är ytterst relevant. Mitt svar är att man köper inte Asus om man vill slippa problem.

Nu vet jag för all del inte om det är Asus själva som gjort kvalitetskontrollen eller butiken, men Asus är i regel riktiga sopor på kvalitetskontroll. Min gissning är att butiken skickat datorn till Asus för rekond, fått den tillbaka med löfte om att den funkar nu, och de har inte gjort ett skit.

Jag har själv köpt flera Asus-produkter baserat på goda recensioner och deras goda rykte. När jag ser tillbaka på historiken samt andras erfarenheter är det ett företag jag skulle rekommendera alla att undvika.

Annars kan jag bara hålla med King Grub. Det ser ut som hårdvarufel. Din beskrivning av problemet får mig genast att tänka på överhettning eller för aggressiv överklockning (just vita prickar som flimrar ser jag som första tecknet på att jag pressat kortet för mycket, och andra artefakter - om det inte kraschar först - är ett säkert tecken på att det något är fel). Får du dessa symptom utan varesig överklockning eller överhettning är grafikkortet med all säkerhet trasigt på nåt vis.

I vilket fall är det inget du ska acceptera eller försöka hitta lösningar på. Lämna in skiten och se till att det blir fixat på ett eller annat sätt. Med tanke på att du har garanti kvar bör du kunna byta mot något annat av samma värde.

Såhär såg det ut med det vita



Det har försvunnit, ingen aning varför. De där glitcharna 7 första videon går inte alltid att återskapa, men de kommer efter ett tag. Jag ringde upp el Green och de snackade med asus som kommer skicka mig returhandlingar till FedEx.

Han (Ulf) var själv förvånad att både asus och hans killar hade missat det..

Uppdaterade nvidias drivers med, ingen skillnad.

Det är ju en bra dator för grymt pris, bara den funkar... Hade ju planerat hela helgen efter att styra upp den...
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-07, 16:30   #16555
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Jag har nog faktiskt aldrig sett något riktigt liknande. Vitt flimmer vit för mycket överklockning, javisst, men det brukar inte se ut sådär. Det förändrar dock inte att jag, precis som Grub, tror att det är ett hårdvarufel. Exakt vad vet jag inte, men även om jag gjorde det skulle det knappast hjälpa dig.

Vissa typer av fel kan exempelvis leda en till att misstänka mjukvaran. Typ, konstiga artefakter och inverterade färger kan mycket väl vara ett mjukvarufel (eller en kombination av båda). Det du har beskrivit och visat är dock inte en videosignal som någonstans i kedjan blivit felpippad, utan det ser ut som något blivit riktigt fel från grafikkortet till skärmen.

Mitt tips är att sluta försöka felsök och gå till butiken för att kräva att de fixar det. Oavsett hur. Det där är inte ett beteende du ska förvänta dig eller tänkas lösa på egen hand. Det är något som är jävligt fel och då ska de fixa det åt dig.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-07, 16:38   #16556
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Jag hade ju problem direkt här, är det nån som vet varför detta händer? Det är hela tiden, så det är inte värme. Uppdatera win hjälpte inte.

[T]QNMH4yVFib4[/YT]
Har du möjlighet att byta ut grafikkortet så att du kan utesluta det? Det är bara att hålla tummarna för att det inte är något med moderkortet som spökar, men det känns som ett långskott.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-07, 18:52   #16557
Albatross
Gamnacke & svällbuk
 
Albatrosss avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Svampbyn
Inlägg: 28
Du kan ju liveboota random Linux-dist för att utesluta mjukvarufel. Är det samma beteende där så är det uppenbarligen hårdvaran.
__________________
Bättre än dig.
Albatross är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-07, 21:19   #16558
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Om det inte gick att ladda ditt OS när disken lades till i fstab så kolla först med fdisk om någon partition på den är bootbar. Dock inte mot /dev/sda i ditt fall eftersom det ju troligen är den vanlgia disken som du bootar med. Men iaf den fetmarkerade raden har ett "*" efter enhetsnamnet vilket byter att den är bootbar.
Intressant, ingen av mina diskar är bootbara i så fall Kanske har att göra med "The util fdisk doesn't support GPT", jaja... Förresten, OS:et laddades men det fastnade liksom vid motsvarande "windowsflaggan", så att säga, progress bar fylldes och sen hände inget mer, iaf inte under den halvtimme (?) som jag väntade.

Citat:
Enklaste sättet att montera den i fstab är sedan att antingen använda sig av enhetsnamnet eller ta read på diskens UUID. Sedan ser du till att du i /etc/fstab monterar disken på typ /mnt/ eller så och inte / (kanske där det sket sig för dig?) iaf så måste pathen som du vill montera den på redan finnas. Typ:

Kod:
UUID=9375e552-97fd-4763-bfdf-7e2253e86f5c	/mnt            ext4    noatime              0       2
Lol jag vet inte var det sket sig, men Disks-appen skrev UUID:n och några alternativ till fstab och det funkade tydligen inte. Kan du förklara alternativen du valt där?

Eftersom nuvarande situation är helt ok för min del, samt att jag inte vet hur man skulle kunna återställa fstab utifall att det blir problem med att ladda OS, så kommer jag nog inte försöka mig på någon mer witchcraft. Återkommer när alla diskar börjar bli fulla, lol...
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-09, 11:52   #16559
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Din fråga är ytterst relevant. Mitt svar är att man köper inte Asus om man vill slippa problem.

Nu vet jag för all del inte om det är Asus själva som gjort kvalitetskontrollen eller butiken, men Asus är i regel riktiga sopor på kvalitetskontroll. Min gissning är att butiken skickat datorn till Asus för rekond, fått den tillbaka med löfte om att den funkar nu, och de har inte gjort ett skit.

Jag har själv köpt flera Asus-produkter baserat på goda recensioner och deras goda rykte. När jag ser tillbaka på historiken samt andras erfarenheter är det ett företag jag skulle rekommendera alla att undvika.

Annars kan jag bara hålla med King Grub. Det ser ut som hårdvarufel. Din beskrivning av problemet får mig genast att tänka på överhettning eller för aggressiv överklockning (just vita prickar som flimrar ser jag som första tecknet på att jag pressat kortet för mycket, och andra artefakter - om det inte kraschar först - är ett säkert tecken på att det något är fel). Får du dessa symptom utan varesig överklockning eller överhettning är grafikkortet med all säkerhet trasigt på nåt vis.

I vilket fall är det inget du ska acceptera eller försöka hitta lösningar på. Lämna in skiten och se till att det blir fixat på ett eller annat sätt. Med tanke på att du har garanti kvar bör du kunna byta mot något annat av samma värde.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det där ser ut som hårdvarufel, trasigt grafikkort.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag har nog faktiskt aldrig sett något riktigt liknande. Vitt flimmer vit för mycket överklockning, javisst, men det brukar inte se ut sådär. Det förändrar dock inte att jag, precis som Grub, tror att det är ett hårdvarufel. Exakt vad vet jag inte, men även om jag gjorde det skulle det knappast hjälpa dig.

Vissa typer av fel kan exempelvis leda en till att misstänka mjukvaran. Typ, konstiga artefakter och inverterade färger kan mycket väl vara ett mjukvarufel (eller en kombination av båda). Det du har beskrivit och visat är dock inte en videosignal som någonstans i kedjan blivit felpippad, utan det ser ut som något blivit riktigt fel från grafikkortet till skärmen.

Mitt tips är att sluta försöka felsök och gå till butiken för att kräva att de fixar det. Oavsett hur. Det där är inte ett beteende du ska förvänta dig eller tänkas lösa på egen hand. Det är något som är jävligt fel och då ska de fixa det åt dig.
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
Har du möjlighet att byta ut grafikkortet så att du kan utesluta det? Det är bara att hålla tummarna för att det inte är något med moderkortet som spökar, men det känns som ett långskott.
Citat:
Ursprungligen postat av Albatross Visa inlägg
Du kan ju liveboota random Linux-dist för att utesluta mjukvarufel. Är det samma beteende där så är det uppenbarligen hårdvaran.
Har ej linux know how att göra det tyvärr. Jag testade att välja mellan de olika on board och 960m korten, det var ingen skillnad, same shit. Kör en sista factory reset, sen åker den in
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-09, 12:45   #16560
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Hur lång tid ska en factory reset ta förresten? Jag har ju en av de snabbaste Ssderna på marknaden, och efter 45 min är den fortfarande på 25%.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)