Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-05-29, 10:15   #16486
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Något har hänt med min maskin och jag har inte satt mig in ännu fullt ut i gsync osv.
Jag brukar lira Blackops2 och liret har då legat på 144 fps med underbart flyt, men igår la den sig på 210-230 fps med helt fruktansvärd lagg och inget flyt alls. Vad tusan är det som har ändrats?

Geforce 1080-kort med Asus Predatorskärm. Är det gsyncen som gått åt fanders eller var ska jag börja felsöka?
Edit: gsyncen är aktiverad fortfarande under grafikinställningarna iaf.
__________________

Journalen

Senast redigerad av shadowfire den 2017-05-29 klockan 10:17.
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-29, 11:54   #16487
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Skärmen är givetvis en Acer Predator och inget annat (144hz). I BO2 kan jag sätta "limit frames" och sätter jag det till 120 (går inte välja 144), så flyter allt på fint igen. I övrigt kvittar det om jag sätter vsync on/off i liret, fpsen rusar ändå upp mot 200 och allt blir hackigt.

Vad var det som tidigare gjorde att FPSen begränsades till skärmens refreshrate på 144? Det är väl det som vsync avser att göra, men gör gsync en override på vsync även om den är påslagen i liret? Blir alldeles snurrig.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-29, 12:21   #16488
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Vet inte hur settingsen i spelet är men Vsync är det som begränsar så att max FPSen är samma som din hz. Gsync förbättrar bilden om du har lägre FPS än vad du har hz. Den var rekommenderad att stänga av förut för att den gjorde ingen nytta om du har högre FPS än hz. Men de har numera gjort i senare drivrutiner att Gsync stängs av automatiskt om du har högre FPS än hz. Så den borde inte vara något problem.

Hur menar du att allt blir hackigt? Jag menar om FPSen är stabil på 200 så borde det bara vara en bättre upplevelse. Jag märker annars av i olika spel att om min FPS är ostabil så känns det som jag fryslaggar till ibland. Dvs om jag har 200 FPS så vänder jag mig om och får då 60FPS för att de e något mer krävande där så kan jag få ett "extremt" hack. Mitt tips då är att just låsa FPSen så den aldrig kan spika upp för högt.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-29, 12:31   #16489
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Vet inte hur settingsen i spelet är men Vsync är det som begränsar så att max FPSen är samma som din hz. Gsync förbättrar bilden om du har lägre FPS än vad du har hz. Den var rekommenderad att stänga av förut för att den gjorde ingen nytta om du har högre FPS än hz. Men de har numera gjort i senare drivrutiner att Gsync stängs av automatiskt om du har högre FPS än hz. Så den borde inte vara något problem.

Hur menar du att allt blir hackigt? Jag menar om FPSen är stabil på 200 så borde det bara vara en bättre upplevelse. Jag märker annars av i olika spel att om min FPS är ostabil så känns det som jag fryslaggar till ibland. Dvs om jag har 200 FPS så vänder jag mig om och får då 60FPS för att de e något mer krävande där så kan jag få ett "extremt" hack. Mitt tips då är att just låsa FPSen så den aldrig kan spika upp för högt.
Jag lekte runt lite till nu och sätter jag Global inställning i drivrutinen på vsync: on och kör off i spelet, så fungerar det som innan. Då flyter det på finfint i 143-144 fps.

Det jag fick när fpsen rusade mot 200 var en slags tearing och mellanåt när jag lirade online igår så blev det en lagg så samma frames laddades om igen. Ungefär som att nätverksuppkopplingen inte klarade av bandbredden och jag fick packetloss (jag sitter bara på en sugig DSL-lina ännu). Jag tycker jag klarar mig långt på 144 hz/144 fps, även om skärmen går att överklocka till 160hz.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-29, 13:13   #16490
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Genomskinlig ruta som poppar upp lite fort på min skärm lite då och då och tabbar ut mig ur CS:GO, någon som vet vad det kan vara? Den försvinner direkt och jag lyckas inte lista ut vad det kan vara...
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-29, 18:44   #16491
Nordenator
:D
 
Nordenators avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 964
Citat:
Ursprungligen postat av Cooks Visa inlägg
Genomskinlig ruta som poppar upp lite fort på min skärm lite då och då och tabbar ut mig ur CS:GO, någon som vet vad det kan vara? Den försvinner direkt och jag lyckas inte lista ut vad det kan vara...
Yep! Hände mig med. Trodde det var någon app som börjat muppa, men visade sig (troligtvis) vara något annat:

"I was having this issue just today, and I seem to have fixed it. Did you recently install microsoft office? It seems there's an executable that will try and perform background tasks and do exactly what you're describing.
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\root\Office16\officebackgroundtaskhandler.e xe
delete that file and the problem should go away. Why that's an issue I don't know. I downloaded it directly from microsoft so it's not like I also got a virus with it."

Inte sett rutan sedan dess i alla fall. Många som lirar OW har drabbats av detta också, så det var därför jag hittade ett svar utan att ens söka.
__________________
Journal - 110 Bänk 150 Böj 195 Mark @ ~90 kilo svag
Nordenator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-30, 17:48   #16492
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Någon som använder en security key? Typ FIDO U2F Security Key. Är det värt?
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-31, 06:51   #16493
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Köpte mig en NUC med i3-prolle i veckan, för att byta ut min lite för trötta RPi2 som multimediadator till TVn. Fan vilken trevlig liten manick alltså! Fin byggkvalité, och med ett "gammalt" SO-Dimm på 16GB samt en Samsung SSD liggandes redan, kostade den knappt 3000kr totalt. Testkörde lite 4K genom Kodi igår, och även Youtube "4K", och allt flöt perfekt. Nu saknas bara en 75" 4K-TV också... men vi köper EVENTUELLT ett hus idag, så det lär få vänta

Men iaf, om någon letar minidator så kan jag varmt rekommendera senaste Intel NUC.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-01, 04:51   #16494
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Någon som använder en security key? Typ FIDO U2F Security Key. Är det värt?
bump?
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-02, 00:16   #16495
Bulkperiod
Registered User
 
Bulkperiods avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 216
Hade någon tankar på att köpa ett 1060 så slå till nu. 1790 kr för 6gb versionen. https://www.elgiganten.se/product/da...rafikkort-6-gb
Bulkperiod är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-16, 20:29   #16496
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 291
Hej hej, jag har telefoner och datorer uppkopplade till mitt wifi. Kan jag på ngt sätt låta wifi prioritera min stationära dator först och främst så den får bäst hastighet?
Hur ska jag ta mig till väga? Kan inte mkt om datorer så utförligt förklaring uppskattas.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-16, 20:56   #16497
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
I routerns inställningar brukar det finnas något som heter QoS där man kan ställa in prioriteringar för nätverkstrafiken.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-22, 19:31   #16498
Glen
Registered User
 
Glens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Bortom dimhöljet
Inlägg: 793
Bump,

Kör ett program som heter Advanced SystemCare 10 för att snabba på datorn då jag tycker det behövs. Programmet säger att det finns ett gäng föråldrade drivrutiner som den vill uppdatera medan operativsystemet självt (Windows 10) är satt på automatisk uppdatering av drivrutiner och detta säger att allt är up to date. Vilket av dom bör man lita på? Har fått problem tidigare med ett annat program som skulle uppdatera drivrutiner så jag tänkte kolla av med expertpanelen innan jag sätter igång något...
Glen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-23, 20:30   #16499
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Iliyas Visa inlägg
Hej hej, jag har telefoner och datorer uppkopplade till mitt wifi. Kan jag på ngt sätt låta wifi prioritera min stationära dator först och främst så den får bäst hastighet?
Hur ska jag ta mig till väga? Kan inte mkt om datorer så utförligt förklaring uppskattas.
Ingen möjlighet att dra lan-kabel? Överlägset.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-23, 20:32   #16500
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Glen Visa inlägg
Bump,

Kör ett program som heter Advanced SystemCare 10 för att snabba på datorn då jag tycker det behövs. Programmet säger att det finns ett gäng föråldrade drivrutiner som den vill uppdatera medan operativsystemet självt (Windows 10) är satt på automatisk uppdatering av drivrutiner och detta säger att allt är up to date. Vilket av dom bör man lita på? Har fått problem tidigare med ett annat program som skulle uppdatera drivrutiner så jag tänkte kolla av med expertpanelen innan jag sätter igång något...
Jag skulle slänga ut pimp-programmet om du inte vet med dig att det gör faktiskt nytta. Låt Windows sköta sitt. Segar datorn ner sig helt så formatera och installera hellre om Windows.
Är mitt tips.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)