Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-12-01, 22:31   #1
Dovahkiin
Registered User
 
Dovahkiins avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 315
Vad är bästa (pris och fullvärdigt) alternativ till mjölkprotein?

Jag behöver testa att skippa mjölkprotein helt ett tag för att se om det är vad som bråkar så med min mage, och försöker nu ligga på ett rätt rejält högt proteinintag. Det blir givetvis mycket mjölkprotein då i form av vassle och kasein. Måltiderna känner jag att jag kan få ordning på så de är helt fria från mjölk i några veckor, men proteinpulvret? Vad finns det för fullvärdiga proteinpulver utöver mjölkprotein som inte kostar skjortan och som verkar fungera dugligt?

Extrafråga, blir de andra proteinsorterna mer likt kasein, alltså långsamt, än likt vassle?
Dovahkiin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-02, 07:01   #2
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Är du inte van med mycket protein i stora klunkar från proteinpulver spelar det säker ingen roll vilket protein du väljer. Magen kommer att protestera. Mjölks fördel är att det är relativt lättsmält och vi tar upp det mesta. Lämnar inga korta stumpar som bakterier jäser längre ned i tarmarna.
Varför inte bara öka proteinmängden med små portioner under några veckor ?





Frågar du mig ser jag ingen nytta alls med att tokäta mycket protein.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-02, 16:17   #3
Dovahkiin
Registered User
 
Dovahkiins avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 315
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Är du inte van med mycket protein i stora klunkar från proteinpulver spelar det säker ingen roll vilket protein du väljer. Magen kommer att protestera. Mjölks fördel är att det är relativt lättsmält och vi tar upp det mesta. Lämnar inga korta stumpar som bakterier jäser längre ned i tarmarna.
Varför inte bara öka proteinmängden med små portioner under några veckor ?





Frågar du mig ser jag ingen nytta alls med att tokäta mycket protein.
Ursäkta om jag skrev det så det tolkades så, men jag har alltså inte ökat proteinmängden. Det är en hög nivå, men inget helt överdrivet, och jag har legat på samma nivå i nästan två år. Magen har dessutom varit kass för mig klart längre än så, så det verkar inte vara inte kopplat till mängden protein.

Ska därför testa utesluta allt mjölkprotein (alla mjölkprodukter helt) för att se om det är det jag inte klarar av. Har testat de andra vanliga sakerna givetvis, laktos och gluten, och även testat lite olika dieter utan bättring. Mycket fett och lite kolhydrater eller vice versa, med mera, inga större skillnader. Ingen tydlig allergi mot något jag kunnat se heller. Bara en riktigt orolig mage som blir enormt bubblig, uppblåst, gasig och orolig allmänt, vad jag än stoppar i mig. Fått diagnosen IBS utan att några tester gjorts annat än att se att jag inte har en inflammation i kroppen, eller glutenintolerans, så det är ju bara satt som namn på det i brist på annat. Behöver leta vidare efter lösningar själv.

Sojaprotein, är det dugligt? Hört tidigare att det talades om att det rent av kunde vara negativt, då det påverkade hormonerna? Vet inte om det ä'r ett dumt kost-rykte som så många andra eller om det ligger sanning i det? Annars verkar soja vara det främsta alternativet till mjölk?
Dovahkiin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-02, 16:39   #4
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Soja är komplett. Det är inget fel på soja.
Det är isoflavonerna i sojan som skrämmer. De är fytoöstrogener som kan efterlikna östrogen. Betyder inte att de skulle verka som östrogen och ge oss killar tuttar och breda höfter. Du får söka ifall du är intresserad.
Sojaisolat bör vara så tvättat att mängderna isoflavoner är små.

Finns annars ägg eller äggproteinpulver.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-02, 20:04   #5
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Blandning av ris och ärtprotein = fullvärdigt + BILLIGT.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-02, 20:17   #6
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Länka inte till andra webshopar. MMSports är vår ägare.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-02, 23:47   #7
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Myprotein har äggprotein till bra pris.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-03, 09:26   #8
Xead
Registered User
 
Xeads avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 583
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Myprotein har äggprotein till bra pris.
+1. Bulkpowders har gött biffprotein som kan införskaffas till ett rimligt pris med deras ofta generösa rabattkoder.
Xead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-03, 10:30   #9
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Torkad buljong menar du ? Finns ingen som skulle torka biff till proteinpulver. Det pulvret skulle kosta 1500:-/ kg
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-03, 11:06   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Dom felöversätter beef till biff när det egentligen handlar om nötköttshydrolysat, inte direkt bästa delarna. Folk verkar tro att beef betyder biff.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-03, 14:46   #11
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Ja. Hoppas att marknadsförarna kan prata tydligare. Nötköttshydrolysat är en bättre tolkning.

Hur som helst är det ett hydrolysat och kanske skonsammare mot magen än intakta protein. Hade varit värdefullt ifall de som säljer hydrolysaten kunde berätta hur hydrolyserat pulvret är. Finns en viss "standard" att ange medelvikten på vasslehydrolysat.

Hade varit intressant att få med mängderna av de olika aminosyorna i produkten. Att kunna jämföra mängderna glycin och prolin mot andra proteinprodukter eftersom de två aminosyrorna utgör ca 30 % av kollagenet.
Ett kött kan innehålla 25 % bindväv och fortfarande vara kött.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-03, 17:24   #12
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Citat:
Ursprungligen postat av Dovahkiin Visa inlägg
Ska därför testa utesluta allt mjölkprotein (alla mjölkprodukter helt) för att se om det är det jag inte klarar av. Har testat de andra vanliga sakerna givetvis, laktos och gluten, och även testat lite olika dieter utan bättring. Mycket fett och lite kolhydrater eller vice versa, med mera, inga större skillnader. Ingen tydlig allergi mot något jag kunnat se heller. Bara en riktigt orolig mage som blir enormt bubblig, uppblåst, gasig och orolig allmänt, vad jag än stoppar i mig. Fått diagnosen IBS utan att några tester gjorts annat än att se att jag inte har en inflammation i kroppen, eller glutenintolerans, så det är ju bara satt som namn på det i brist på annat. Behöver leta vidare efter lösningar själv.
Äter du sockeralkoholer? De finns ofta som sockersubstitut i proteinbars, lågkalorisylt, tuggummi utan socker etc. Min mage klarar av en del, men blir det för mycket blir det jobbigt. Oligosackarider verkar inte vara några problem.
Max är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)