Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-01-23, 09:20   #1
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Två st OL relaterade frågor...

1. De flesta OL program lägger ju, givetvis, ryck och stöt/vändning som första övning på träningspasset och lägger ryck- och stötdrag senare i träningspasset som komplement. Finns det en vettig poäng att ibland lägga ryckdrag före ryck, för att jobba på tyngre vikter först och på så sätt få rycket att kännas lättare? Jmfr "tunga utgångar" innan benböj för styrkelyft.

2. Vad beror det på då man upplever viss smärta i axlarna vid stöt och stötpress, men som inte upplevs vid strikt press, tom på samma vikt? Smärtar uppstår oavsett hur bra jag upplever att jag får med ben och höft i rörelsen, dvs trots att jag genom detta borde avlasta axlarna jmfrt med press.

Mvh
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-23, 11:45   #2
kjell33
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 3 928
Tumregeln är att teknikbetonade övningar läggs före styrkeövningar. Åtminstone är det vad jag fått höra av OLarna i min klubb.
kjell33 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-23, 12:14   #3
Wibba
Registered User
 
Wibbas avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Ort: Piteå
Inlägg: 1 526
Många asiatcoacher verkar få lyftarna att utföra tävlingslyften först, sedan träna drag+komplement, sedan utföra tävlingslyften igen. Detta för att lyftaren automatiskt ska kunna använda rätt teknik när musklerna är slutkörda, vikterna i slutet av passen är lägre än vikterna man tränar på i början av passet.

Förstår inte var du har ont, när eller varför
__________________
Forever smalfet

Tuben
Wibba är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)