Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport
Visa resultat för omröstning: Stämmer min fördom?
Japp, det är precis så. Inget grisbeteende alls. isf extremt ovanligt. 18 24.32%
Den stämmer hyfsat, det finns ruttna äpplen, men de är få 27 36.49%
Stämmer inte. 2 2.70%
hahaha stämmer verkligen inte, sl är grinputtarnas land! 9 12.16%
Jag har inte en jäkla aning 18 24.32%
Antal röster: 74. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-28, 12:42   #1
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Jag har en fördom om att styrkelyftare är skötsamma

Jag har en fråga till er styrkelyftare. I många andra idrotter filmar man, ger motståndarna tjyvnyp, psykar sina motståndare och skäller på domarna när man anser att de gör fel.

Jag har en fördom om att det inte går till såhär i styrkelyft, utan att det ligger i själva "sportens kultur" att man helt enkelt inte beter sig som varken ett as eller ett grinigt barn i anslutning till tävlingar.

Man ställer sig tex. inte med ansiktet 2cm från en domares ansikte, knuffar och skriker så att saliven sprutar om man anser att domaren dömt fel. Man glider inte fram till en farlig konkurrent i värmningsrummet som man vet är nervös och jävlas med honom innan han skall lyfta. Man går inte fram till domarna efter att motståndaren fått godkänt och försöker påpeka att det inte var godkänt. Man saboterar inte motståndaren tävlingsutrustning om man får chanson och den skulle råka ligga framme.

Nu har jag eg. inte en susning om det här då jag inte sysslar med styrkelyft, men jag tror sporten är befriad ifrån den här typen av dålig idrottskultur av nån anledning. Men detta kan ju vara en fördom. Stämmer min fördom?


Notera att tråden INTE behandlar ämnet doping. Så lämna det därhän.

Senast redigerad av filmjölk den 2013-05-28 klockan 12:46.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 12:46   #2
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Jag har en fråga till er styrkelyftare. I många andra idrotter filmar man, ger motståndarna tjyvnyp, psykar sina motståndare och skäller på domarna när man anser att de gör fel.

Jag har en fördom om att det inte går till såhär i styrkelyft, utan att det ligger i själva "sportens kultur" att man helt enkelt inte beter sig som varken ett as eller ett grinigt barn i anslutning till tävlingar.

Man ställer sig tex. inte med ansiktet 2cm från en domares ansikte, knuffar och skriker så att saliven sprutar om man anser att domaren dömt fel. Man glider inte fram till en farlig konkurrent i värmningsrummet som man vet är nervös och jävlas med honom innan han skall lyfta. Man går inte fram till domarna efter att motståndaren fått godkänt och försöker påpeka att det inte var godkänt. Man saboterar inte motståndaren tävlingsutrustning om man får chanson och den skulle råka ligga framme.

Nu har jag eg. inte en susning om det här då jag inte sysslar med styrkelyft, men jag tror sporten är befriad ifrån den här typen av dålig idrottskultur av nån anledning. Men detta kan ju vara en fördom. Stämmer min fördom?
På nationell nivå är min upplevelse enligt ovan. Beter du dig illa så brukar du höra det både från ledare, domare och andra lyftare.

På internationell nivå kanske det förekommer mer tjuvnyp?
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 12:49   #3
gunhamn
Maud Olofsson FTW!
 
gunhamns avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: kalmar ak
Inlägg: 2 252
Stämmer jättebra faktiskt, nationellt som internationellt.
__________________
Min väg mot 400 i marklyft och 1000 i totalen
Dagens stats: 370,5 & 950
Blogg hos body
Journal
Instagram: ErikGunhamn
gunhamn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 14:13   #4
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Återspeglas ofta på beteende även privat. Jag känner till få styrkelyftare som inte är lugna och sansade människor. :-)
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 14:24   #5
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Jag har inte en jäkla aning!
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 14:45   #6
tiny
Registered User
 
tinys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Luleå
Inlägg: 203
Jag har en väldigt positiv bild av styrkelyftsfolk. De är hjälpsamma, peppar varandra och välkomnar nytt folk. Tror det kan bero på att sporten är liten och klubbarna små. De satsar mycket på att få en bra gemenskap inom och mellan klubbarna och mycket av de arbete som görs i föreningarna är ideellt. För mig var det sociala den största, eller rent av den enda anledningen till att jag anslöt mig till sporten under en period.

Senast redigerad av tiny den 2013-05-28 klockan 14:47.
tiny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 14:53   #7
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av the_PL_man Visa inlägg
På nationell nivå är min upplevelse enligt ovan. Beter du dig illa så brukar du höra det både från ledare, domare och andra lyftare.

På internationell nivå kanske det förekommer mer tjuvnyp?
Citat:
Ursprungligen postat av gunhamn Visa inlägg
Stämmer jättebra faktiskt, nationellt som internationellt.
På nationell nivå tycker jag absolut att det är skötsamhet och kamratskap över klubbgränser och mot funktionärer. Vi är så få att man ofta känner både de man tävlar mot och domarna mer eller mindre väl. Jag har bara varit med om elaka försök till psykning på uppvärmningen vid ett tillfälle (och inte mot mig) och då var det en lång tråkig historia bakom.

Internationellt är det möjligen mer avvaktande men de nordiska länderna brukar hänga ihop, och det är god stämning också mellan oss och England och USA skulle jag säga enligt min erfarenhet.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 15:26   #8
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Hade det funnits något bra lyftargym centralt i Malmö som välkomnande vanliga (seriösa) motionärer hade jag lätt tränat där. Mina fördomar säger att man slipper folk (läs unga killar) som beter sig som idioter, dryga "byggare" som går runt med kaktusar under armarna och tror de äger gymmet osv osv.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 15:38   #9
Mark_Lyft
Registered User
 
Mark_Lyfts avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 2 008
Att hälla barnpuder i magnesiumbingen inför sista marklyftet är väl en gammal klassiker?
Mark_Lyft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-04, 18:27   #10
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Man ställer sig tex. inte med ansiktet 2cm från en domares ansikte, knuffar och skriker så att saliven sprutar om man anser att domaren dömt fel.
Inte så illa kanske, men i en särskild klubb verkar man tycka att det är ok att vara allmänt hätsk mot domare, deras beteende gör mig obekväm nog att inte vilja döma mer.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-05, 19:09   #11
juckeyy
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 216
Friidrottare är skötsamma.
juckeyy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-07, 10:43   #12
George A Romero
Registered User
 
George A Romeros avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 327
Jag är gammal friidrottare, jag skulle väll kanske säga Orienterare!
George A Romero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-07, 12:32   #13
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Styrkelyft är en sport där själva utövandet är väldigt lugnt och långsamt (man utför enstaka lyft med rätt lång tid imellan), så det känns som om det blir mindre naturligt att utföra fula tricks i stridens hetta. I en fotbollsnärkamp kan man tänka sig att en spelare far ut med en armbåge nästan som av en reflex, medan det väl inte känns lika otvunget att rusa upp på podiet och knuffa till en konkurrent som drar ett marklyft.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-22, 23:45   #14
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Är bara en hobbymotionär men måste säga att SL folket som skriver på kolo väääldigt sällan beter sig illa och uppfattas som jävligt ödmjuka, även om dom är på elitnivå/världsrekordhållare.
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 11:33   #15
Doggeh
Dat dere celltech
 
Doggehs avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 1 491
Inom IPF verkar de flesta vara rekorderliga men IPA (westside etc.) verkar ha betydligt fler rötägg. Må vara fördomar om amerikanerna men det är min uppfattning efter alla videos man har sett.

På andra forum så snackar man om att de har "attityd" men jag vet inte riktigt vad man ska säga om man exempelvis puttar omkring folk som hjälper till vid tävlingar.
__________________
Nå här hittar du ett par lyft
"This is gonna sound crazy... But when I look into the mirror, I see my own reflection... It's like a reflection...
Of myself." - Mark Bell 2015
Doggeh är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)