Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-01-31, 19:34   #16
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Jag har aldrig varit med något "hejt" eller hån från publiken på tävling. Varför skulle man gå och titta på något för att håna det? Som att jag skulle gå på fotboll för att håna att vuxna karlar jagar efter en boll.
+1

Undrar om det är många som tittar på kajaktävlingarna och hatear för att de fuskar - de borde ju simma istället!
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-31, 22:22   #17
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Jag anar att det blir massivt hejt/hån från publik på utrustningen om det skulle bli en OS-sport. Om jag vore någon som jobbade med styrkelyft skulle jag satsa på att försöka få bort just utrustningen. Ja, det finns klassiskt som alternativ, men iaf, bort med utrustningen om sporten skall ha en chans att få vara med i OS.
Ja... och när vi gjort det tar vi bort stavarna i stavhopp.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-31, 22:58   #18
Herman H
Garagegorilla
 
Herman Hs avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Skit i det din nyfikne jävel!
Inlägg: 1 490
Madrassen i höjdhopp, spikskor, tajta kläder, startblock, spjut av trä, för att inte tala om alla dessa cyklar...

Äh, låtom oss återgå till ursprunget! Vi börjar brottas, kasta discus och spjut nakna på en grusplan istället.

Ska vi sen börja pilla på vinter-OS också så får vi bekymmer på riktigt.



Nä, jag tror nog att om det blir OS så får nog utrustningen vara kvar, ska man börja plocka bort utrustning för att alla sporter ska tillbaka till ursprunget har vi snart inga sporter kvar och utrustningslyftning är fortfarande enormt stort och har ju (om inget drastiskt hänt) högre "status" än klassisk lyftning internationellt. Om det sen är bra eller dåligt tänker jag inte fundera över ens, det är ju i princip olika sporter.
__________________
Innehållet kan sjunka ihop något under transporten men nettovikten är dock alltid minst 130kg

Ärkefetto
Filmtajm
Herman H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-01, 05:30   #19
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Ja, ni kan jämföra med annat, men jag tror att vill ni få er idrott att växa och faktiskt bli en OS-sport får ni pusha för klassiskt och fasa ut/ta bort utrustningen, och i övergångsperioden ge klassiskt en högre status än utrustad dito. Nu kan jag absolut ha fel i det, men jag tror att er sport kommer med tid bli än mer marginaliserad om ni håller fast i era lyfthjälpmedel.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-01, 07:33   #20
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Ja, ni kan jämföra med annat, men jag tror att vill ni få er idrott att växa och faktiskt bli en OS-sport får ni pusha för klassiskt och fasa ut/ta bort utrustningen, och i övergångsperioden ge klassiskt en högre status än utrustad dito. Nu kan jag absolut ha fel i det, men jag tror att er sport kommer med tid bli än mer marginaliserad om ni håller fast i era lyfthjälpmedel.
Borde det inte vara IOC som avgör huruvida utrustningen är OK eller inte?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-01, 09:46   #21
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Borde det inte vara IOC som avgör huruvida utrustningen är OK eller inte?
Jo absolut, men tror du de gör det? Jag gissar även att någon slags tyngdlyftningslobby kommer försöka förhindra att SL får vara med, och använda sig av utrustningen som ett slagträ.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-01, 09:59   #22
gunhamn
Maud Olofsson FTW!
 
gunhamns avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: kalmar ak
Inlägg: 2 252
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Jo absolut, men tror du de gör det? Jag gissar även att någon slags tyngdlyftningslobby kommer försöka förhindra att SL får vara med, och använda sig av utrustningen som ett slagträ.
tvärtom, så verkar det som att förbunden kommer/ska sammarbeta.

For the future all participants of the meeting agreed to have a closer cooperation between the IWF & the IPF and that it is important to continue with an annual meeting of both "brother" Federations.


http://powerlifting-ipf.com/63.html?...he=1&tx_ttnews
__________________
Min väg mot 400 i marklyft och 1000 i totalen
Dagens stats: 370,5 & 950
Blogg hos body
Journal
Instagram: ErikGunhamn
gunhamn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-01, 10:13   #23
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Jag skulle inte tro att IOC bryr sig ett skvatt om huruvida vi har dräkter och tröjor eller inte. Jag tror helt enkelt det bara är vi styrkelyftare själva som hakar upp oss på vad vi tror andra tycker om våran utrustning. Det är bara vi som tycker det är så himla viktigt. För andra, mindre insatta, så förstår de antagligen knappt skillnaden.

Det finns för och nackdelar med allt.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-01, 10:16   #24
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Jag skulle inte tro att IOC bryr sig ett skvatt om huruvida vi har dräkter och tröjor eller inte. Jag tror helt enkelt det bara är vi styrkelyftare själva som hakar upp oss på vad vi tror andra tycker om våran utrustning. Det är bara vi som tycker det är så himla viktigt. För andra, mindre insatta, så förstår de antagligen knappt skillnaden.

Det finns för och nackdelar med allt.
Tror inte den största delen är styrkelyftare heller som hakar sig. Det är gymmare, motionärer och bodybuilders som får näsblod om ett resultat blir registrerat av en person i böjdräkt. Personer som filmjölk.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-01, 10:26   #25
gunhamn
Maud Olofsson FTW!
 
gunhamns avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: kalmar ak
Inlägg: 2 252
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe Visa inlägg
Tror inte den största delen är styrkelyftare heller som hakar sig. Det är gymmare, motionärer och bodybuilders som får näsblod om ett resultat blir registrerat av en person i böjdräkt. Personer som filmjölk.
finns nog sanning i det. Vi som är frälsta, vi gillar ju det vi gör och "vanliga" perosner på gatan tycker kanske att det är konstigt med utrustning men köper det ändå för att det är lika för alla och det tillhör ju sporten, inte skulle jag som en "vanlig" åskådare till ngn annan sport sitta och vilja få bort utrustning/ändra regler.

Men däremot, målgruppen personer som tränar på gym och som kör bänk,böj och mark och som inte orkar söka sig till en slklubb utan som vill kunna vinna ett SM genom att jämmföra sina gymresultat med vinnaresultatet på ett SM, det är dom det här känns jobbigt för, och detta får dom med all rätt tycka men tycker det blir patetiskt när man som i filmjölks fall försöker guida hur IPF ska komma in i OS, kan mkt väl vara så att dra bort utrusningen är lösningen men då ska ju IOC fråga efter det.
__________________
Min väg mot 400 i marklyft och 1000 i totalen
Dagens stats: 370,5 & 950
Blogg hos body
Journal
Instagram: ErikGunhamn
gunhamn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-01, 11:10   #26
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
Viktigaste är att SL kommer med. Utrustning är det självklara valet tycker jag det som är störst internationellt plus att det är utrustning på World Games som är länken in i OS.
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-01, 11:34   #27
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Bubbe o gunbabe, precis, det var så jag menade, men ni uttryckte det bättre.

anekdotdags. jag blir osökt att tänka på en gammal vän som tävlar i luftgevärsskytte (och är rätt så duktig, typ SM-medaljer). hon berättade om de dräkter som dom bär när de skjuter, vilket lättast skulle kunna beskrivas som en rustning. kravet de hade på sin utrustning var att de skulle kunna sätta sig ner på en stol och ställa sig igen, med byxor och jacka knäppta. utrustningen tjänade det syftet att stabilisera kroppen och det är ju rätt så viktigt i skytte, inte för att sätta ett skott kanske, men ska du skjuta gud vet hur många 100 skott så gäller det ju att ha alla marginaler som finns.



Så varför denna anekdot. Jo, om inte min vän berättat detta om deras dräkter för mig så hade jag aldrig vetat att de ens finns. Jag hade aldrig reflekterat över att skyttar står i några speciella kläder, helvete alla sporter har ju speciella kläder och varför den ena har stringbikini, och den andra hockeyskydd ja så är det ju bara. Jag skulle inte tycka det var roligare eller intressantare med skytte för att dom stod i jeans och t-shirt.
Precis som jag inte bryr mig om stavhoppare har glasfiber eller bambu i staven, eller jo förresten, utveckling går framåt och leder till bättre stavar, som leder till högre hopp. Och det är ju häftigare att se någon hoppa 6 meter med glasfiber i staven, än att hoppa 4 meter med bambu. Även om det kanske är lika svårt. Jag tittar ju hellre på högre hopp, om jag får säga mitt.

Och likadant så tror jag att iallafall många som skulle presumtivt gå och titta på SL i OS (eller glo på TV), tycker att det är roligare ju mer vikt som är på stången. 400 kg är mer än 300 kg. En oinsatt förstår nog inte att 300 kg raw är "typ" lika bra som 400 i dräkt, utan ser nog bara att 400 kg är mer än 300 kg. Det är nog en tunn balansgång, och alla är nog olika. Vissa gillar att se rawlyft för att kunna relatera till sin egen styrka? Vissa gillar att se freakiga vikter som dom själva inte ens kan föreställa sig vad de väger och då vill man se dubbla lager kanvasdräkter? Jag tror att dräkter tom skulle kunna vara en fördel för oss, vid ett eventuellt OS inträde. Jag kan nämligen tycka att det är till viss del dräkterna som skiljer oss från motionärerna. Det är dräkterna som gör att vi är unikt duktiga på det vi gör. För annars är det så lätt att det finns många "hemma i stugorna" som faktiskt lyfter mer än vi som tävlar. Och så ska det ju inte vara. Med dräkter så lyfter tom 47-kgs tjejerna mer än de flesta glada motionärer, i böj iaf.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-01, 12:46   #28
forsell
Fårskäll
 
forsells avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 970
Jag tror att klassiskt är en fantastisk väg för att få in folk i sporten, sen om dom vill tävla med utrustning i framtiden så har dom en stabil grund att stå på helt enkelt och det är ett val dom får göra själva. Alla gillar inte utrustningen och då har dom ett alternativ i det klassiska.

Men jag tycker inte man ska ta bort klassiskt för att enbart ha SL eller tvärtom utan båda gynnas av varandra! Även om något av dom hamnar på OS.

Sen finns ju lite fördelar med utrustning rent pengamässigt och det är väl att IPF faktiskt får lite pengar av inzer, metal, titan osv och detta är ju bra för organisationen i sig.
__________________
Mustig men inte dötsfet
Karfo Sport - Blogg
forsell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-12, 16:33   #29
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Inte 2020 i alla fall.

"Wrestling will now join seven other sports in applying for inclusion in 2020. The others are a combined bid from baseball and softball, karate, squash, roller sports, sport climbing, wakeboarding and wushu. They will be vying for a single opening in 2020."

http://espn.go.com/olympics/story/_/...-2020-olympics
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-12, 17:07   #30
Ahead Of The Pack
Registered User
 
Ahead Of The Packs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: I ett radhus
Inlägg: 573
Citat:
Ursprungligen postat av Herman H Visa inlägg
Madrassen i höjdhopp, spikskor, tajta kläder, startblock, spjut av trä, för att inte tala om alla dessa cyklar...

Äh, låtom oss återgå till ursprunget! Vi börjar brottas, kasta discus och spjut nakna på en grusplan istället.

Ska vi sen börja pilla på vinter-OS också så får vi bekymmer på riktigt.



Nä, jag tror nog att om det blir OS så får nog utrustningen vara kvar, ska man börja plocka bort utrustning för att alla sporter ska tillbaka till ursprunget har vi snart inga sporter kvar och utrustningslyftning är fortfarande enormt stort och har ju (om inget drastiskt hänt) högre "status" än klassisk lyftning internationellt. Om det sen är bra eller dåligt tänker jag inte fundera över ens, det är ju i princip olika sporter.
+1

Jag tror dessutom inte att längdskidor har blivit mindre populärt nu när det är livsviktigt att vallateamet, som åker runt på tävlingar med stora lastbilstrailers, lyckas med vallningen.
Undra om publiken som tittar på står och ondgör sig över att det inte är "riktig skidåkning" de utför bara för att man har anställda som vallar?
__________________
_________________________________

Hur faan kunde jag missa hundra???

Det är alltid lika roligt när det går bra för någon annan.
Ahead Of The Pack är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)