Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-19, 17:51   #16
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Jag ställer mig i kören som sjunger om pausböjen. Men som nummer ett är det tekniken som måste analyseras noggrant och sedan justeras. I min erfarenhet (och då menar jag erfarenhet som i att jag faktiskt ser att folk hjälps på riktigt av det jag påstår) så fungerar just pausböj nästan irriterande bra för teknikförbättringar överlag i böjen.

Som alltid dock så behöver man se lyftaren med bristen i verkligheten eller näst bäst på film, filmat från någon vettig vinkel. Att som någon redan raljerat: Träna det svaga stället lite på måfå är förvånadsvärt ofta fel taktik.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-19, 17:54   #17
Crocker
Registered BAWS!
 
Crockers avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Lulle
Inlägg: 5 555
Blir det inte otroligt svårt att hålla ländryggen rak i pausböj? Eller tänker jag fel. Hur lång ska "pausen" vara?
__________________
Fet men svag.
Crocker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-19, 17:58   #18
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Crocker Visa inlägg
Blir det inte otroligt svårt att hålla ländryggen rak i pausböj? Eller tänker jag fel. Hur lång ska "pausen" vara?
Allt blir svårt i början med pausböj. Börja på päronvikter och stega dig mot dina ordinarie över en längre tidsperiod där du hela tiden filmar - gärna rakt från sidan. Så tittar du på filmen mellan varje set och är kritisk/ ärlig. En lagom paus i helt vanlig pausböj tycker jag är en inte allt för lång sådan, säg 0.5-1s.

Spänn hela bålen, håll isär knäna och upp med nacken (inte huvudet). Sen ska du inte ur hålet med brådska utan genom att gradvis "vrida på" kraften och räta ut benen tills du står upp igen.

På filmen så kollar du sedan om du skjuter ut röven det första du gör på vägen upp; om du bambi:ar ihop knäna och om du låter armbågarna fladdra upp och får gamnacke. Det ska gå samlat rakt upp med alla lemmar så nära rakt under stången/ över fötterna som möjligt.

Låt vikterna bli det de blir; det är träning, inte tävling.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-19, 19:39   #19
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Jag ställer mig i kören som sjunger om pausböjen. Men som nummer ett är det tekniken som måste analyseras noggrant och sedan justeras. I min erfarenhet (och då menar jag erfarenhet som i att jag faktiskt ser att folk hjälps på riktigt av det jag påstår) så fungerar just pausböj nästan irriterande bra för teknikförbättringar överlag i böjen.

Som alltid dock så behöver man se lyftaren med bristen i verkligheten eller näst bäst på film, filmat från någon vettig vinkel. Att som någon redan raljerat: Träna det svaga stället lite på måfå är förvånadsvärt ofta fel taktik.
Jag har märkt att pausböj effektivt markerar mina tekniksvagheter. Framför allt att jag börjar med att lyfta häcken i botten - något som uppstår på vikter nära 1RM om jag kör utan stopp. Med stopp syns det, eller snarare känns det (om jag försöker undvika häcklyftet, vilket jag gör) som att kroppen vill ta den omvägen, redan på moderata vikter. Samma gäller i djupa boxböjar, med den skillnaden att jag håller spänningen bättre i pausböj och att det känns som att den ger mer transfer.
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade

Senast redigerad av stevebc den 2011-03-19 klockan 19:42.
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-13, 10:39   #20
Supermicke
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Syd
Inlägg: 1 130
pausböj.. går ni ner i botten bara och pausar? Kan tyckas självklart men om jag går ner känns det rätt ok.. går jag däremot ner.. sen upp en 2cm då känns inte lika ok. Tänker på att det nästan är som ett viloläge i botten ibland. Tankar påt?
Supermicke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-13, 12:04   #21
Proxy
Registered User
 
Proxys avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oslo/Vänersborg
Inlägg: 4 136
Ner med röva i bott och pausa! Öppna upp höfterna och sätt dig ner ordentligt, spänn bålen och håll ryggen upprätt. Läs Hurrils inlägg här nedan. Det han kallar att släppa ut knäna kallar jag att öppna upp höften, men det är precis samma sak vi talar om.

Du ska heller inte upp ur hålet så snabbt som möjligt. Du ska muskla dig upp ur hålet, inte fuska genom att driva upp höften!

Jag tränar med två typer av pausböj. Lång och kort paus. Kort paus är ett andetag, då är pausen endast en distinkt paus på kanske en sekund - dessa görs med ett andetag.
Den andra typen är lång paus. Då använder jag en lättare vikt och sätter mig ner i botten för att verkligen stretcha ut min böj kan man säga. Jag gungar höften lite framåt för att stretcha fotleder, och jag sätter mig så djupt jag kan för att stretcha ut resten. Här tar jag flera andetag. Lång paus är till för stretch och korrigering, kort paus är till för korrigering och styrka.

Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Allt blir svårt i början med pausböj. Börja på päronvikter och stega dig mot dina ordinarie över en längre tidsperiod där du hela tiden filmar - gärna rakt från sidan. Så tittar du på filmen mellan varje set och är kritisk/ ärlig. En lagom paus i helt vanlig pausböj tycker jag är en inte allt för lång sådan, säg 0.5-1s.

Spänn hela bålen, håll isär knäna och upp med nacken (inte huvudet). Sen ska du inte ur hålet med brådska utan genom att gradvis "vrida på" kraften och räta ut benen tills du står upp igen.

På filmen så kollar du sedan om du skjuter ut röven det första du gör på vägen upp; om du bambi:ar ihop knäna och om du låter armbågarna fladdra upp och får gamnacke. Det ska gå samlat rakt upp med alla lemmar så nära rakt under stången/ över fötterna som möjligt.

Låt vikterna bli det de blir; det är träning, inte tävling.
^En väldigt precis beskrivning på en korrekt pausböj.
__________________
Journalen - Tyngdlyftning på amatörnivå
Min del på Renvilja.com
Instagram: Danieljsjo
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Tillräckligt för att ganska många med ganska bra koll hävdar att det antingen tar genetik a la Proxy eller roids för att nå dit. Ever.
Proxy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-23, 18:06   #22
drakfelt
Guest
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 951


Hittade en gammal video när jag värmer upp med pausböj. Jag är långt ifrån perfekt, men det är väl ungefär detta man strävar efter.
drakfelt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)