Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-04-15, 13:04   #1351
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Jag kör vanligtvis 5g om dagen efter träningspass, och vilodagar 2,5g tillsammans med mina två måltider.

Hur gör ni andra på de dagar ni kör två pass på? Tar ni 2,5g efter varje pass, eller 5g efter varje pass?

Kommer förmodligen köra två pass vissa dagar när jag har tid, men slänger helst inte bort de sista 5g om det inte spelar någon roll.
Tror inte det har någon praktisk betydelse alls. Så länge du får i dig dina 5 g i samband med något av passen. Och skulle du få i dig dina 5 g vid något anat tillfälle än efter träning så är inte det hela världen heller.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-15, 13:58   #1352
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Tror inte det har någon praktisk betydelse alls. Så länge du får i dig dina 5 g i samband med något av passen. Och skulle du få i dig dina 5 g vid något anat tillfälle än efter träning så är inte det hela världen heller.

Jag menar alltså att äta 10g dom dagarna man tränar två pass, är det bortkastat?
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-15, 14:14   #1353
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Jag menar alltså att äta 10g dom dagarna man tränar två pass, är det bortkastat?
Studier visar på att intag över 5 g/dag inte har någon ytterligare effekt. Jag personligen har dock märkt att 10-15 g va det som krävdes för att jag skulle uppnå maximal effekt. Jag hade ingen effekt alls av 5 g/dag men jag är nog verkligen ett undantag i det här fallet.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-15, 14:50   #1354
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Studier visar på att intag över 5 g/dag inte har någon ytterligare effekt. Jag personligen har dock märkt att 10-15 g va det som krävdes för att jag skulle uppnå maximal effekt. Jag hade ingen effekt alls av 5 g/dag men jag är nog verkligen ett undantag i det här fallet.

Okay, jag får testa mig fram lite då, se om jag märker någon skillnad öht, och även om jag inte gör det är det ju ingen större förlust om man slösar 5g någon gång i veckan
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-18, 05:41   #1355
Rova
Registered User
 
Rovas avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Umeå/Lomma
Inlägg: 502
Hej jag har använt kreatin sen i december och slutade nyss för att jag läste någonstans att man skulle ta ett uppehåll under ca en månad för att kreatinet skulle verka 100% när man börjar igen. Stämmer det?

Sen jag slutade ta kreatin upplever jag att jag tappat jätte mycket i styrka, känner mig jättesvag. Kan det bero på att kreatinet har en så pass stor effekt för mig eller är det bara ett sammanträffande att jag hamnat i en svacka?
__________________
Redhead in training
Rova är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-18, 13:21   #1356
Donkens
Registered User
 
Donkenss avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 498
Citat:
Ursprungligen postat av Rova Visa inlägg
Hej jag har använt kreatin sen i december och slutade nyss för att jag läste någonstans att man skulle ta ett uppehåll under ca en månad för att kreatinet skulle verka 100% när man börjar igen. Stämmer det?

Sen jag slutade ta kreatin upplever jag att jag tappat jätte mycket i styrka, känner mig jättesvag. Kan det bero på att kreatinet har en så pass stor effekt för mig eller är det bara ett sammanträffande att jag hamnat i en svacka?
Tror det är bättre att uppmana sina kunder att ladda ur ens kreatindepåer och börja om igen då man faktiskt presterar bättre, kör man det hela tiden kommer man inte tänka på att det ger en en skjuts.

Men det är precis som du upplever nu, att du känner dig lite svagare.
Men jätte svag ska du inte känna, och du ska ändå ha blivit starkare än innan du började med kreatinet, såvida du skött träningen.

Kreatin är heller inte något företagen satsar marginaler på, brukar oftast vara så på produkter som faktiskt funkar, då det är svårt för ett företag och förklara varför ens kreatin är bättre än den andra.

Kör på kreatinet så länge du känner för det.
Hört dock att folk som utökar sin cardio och löpning laddar ur kreatinet då det sägs påverka prestationen negativt.
Donkens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-18, 21:31   #1357
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Beror ju på att man i flera studier sett att effekten som Kreatin har på satellitcellerna sluta efter ett antal veckor, därmed kom iden att det kanske vore bra att periodisera, men om man kan få tillbaka den initiala effekten på satellitcellerna på detta vis har man aldrig testat (inte heller har man testat om effekten kommer igång igen om man fortsätter att äta kontinuerligt). Man har helt enkelt inte testat kreatin i längre period än så och kommer väl troligen inte att göra det heller.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-29, 11:18   #1358
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Mer kreatin - Mer bundet vatten?

Jag körde tidigare på 5g per dag, och inte 10 som står tidigare i tråden, men jag har nu börjat med 10g per dag igen, och har gått upp i vikt igen, vilket jag känner att jag inte borde ha gjort med mitt kaloriintag, så jag tänkte bara kolla med den samlade expertisen om ett ökat kreatinintag från 5g till 10g ökar även den mängd vatten som binds i musklerna?
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-29, 16:07   #1359
str0ng
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 1
Exclamation Kreatin & Huvudvärk

Är det säkert att ta kreatin?
Det finns flertalet anekdotiska bieffekter rapporterade så som magbesvär, hjärtproblem, kompartment syndrom, ökad risk för muskelkramp och fler finnar. Inga av dessa symptom har kunnat återskapas i randomiserade kontrollerade studier. Intag av kreatin samtidigt som eller precis före ett träningspass har visade sig skapa magbekymmer hos 4 av 12 försökspersoner och om man råkar ut för detta kan man ta sitt kreatin någon annan tid på dygnet.

Hej! Jag tog kreatin i ca 6-7 dagar då jag körde en uppladdningsfas och intog ca 10 gram om dagen. Allt detta resulterade i att jag har fått en satans konstig molande huvudvärk samt att jag upplever yrsel. Har druckit som jag ska (3-4 liter vatten om dagen) förutom den senaste dagen jag tog kreatin då jag drack ca 2 liter(det var då jag började få ont i huvudet). Det var då jag började uppleva symptomen. Kan huvudvärken och yrseln vara ett resultat av att jag råkade slarva med vattnet i 1 dag? drack ändå 2 liter liksom. Har haft ont i huvudet i 5 dagar nu och dricker ca 3-4 liter om dagen och är lite orolig



Allt gott!
str0ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-29, 16:09   #1360
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
With the exception of increased body mass, there are no side effects associated with creatine monohydrate supplementation
Sid 557 i http://www.bokus.com/bok/97811186923...rts-nutrition/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-01, 09:21   #1361
ventilation
Registered User
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 100
Räknas inte Håravfall som en "side effect"?
ventilation är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-01, 09:30   #1362
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Spekulationer räknas inte som bekräftade bieffekter.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-03, 20:18   #1363
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Gäller allt från ursprungsposten fortfarande? Tänkte ifall det kommit något nytt på 9 år :P

exempel: Står att man periodisera men en period off men såg nyligen i en tråd att man kan köra på hela tiden(?)

starta: 5g(4ggr) i 5 dagar o sen 5g(1x)?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-03, 22:11   #1364
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det görs i princip inga nya rena kreatinstudier på träning längre. Man vet att det fungerar och man vet att det är säkert.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-11, 14:34   #1365
sweaberg
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 512
Läst att de ska vara en myt att man blir sk. bloated av kreatin. Använt monohydrat i 6 veckor nu och känner mig mer bloated än någonsin. Någon mer som får den effekten eller inbillar jag mig bara? Ska ut på beachen om 3 veckor och skulle helst inte vilja se ut som en degklump utan definition då :/

Senast redigerad av sweaberg den 2016-09-11 klockan 14:38.
sweaberg är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)