Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-01-09, 00:59   #1
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Nybörjare - hur lägga upp 2 bänkpass i veckan?

Jag är relativt ny och svag inom styrketräning. Jag vill träna för att bli stark i bänkpress. Jag maxar runt 80kg. Jag vill försöka att hålla det enkelt i början.
Hur tycker ni att reps och setten ska se ut? Kan man gå till fail på något av passen? Jag hade tänkt köra 3*3 på tunga dagen och 5*8 på lätta dagen. Vad har ni för förslag?
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 10:16   #2
kjell33
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 3 928
Exempelvis 5x5 smalbänk explosivt på ca 55kg lätta dagen och 3x3 på ca 72,5kg tunga dagen.
kjell33 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 12:14   #3
Larsa_wee
Registered User
 
Larsa_wees avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 884
Personligen så hade jag nog lagt in mer volym, och lagt mycket fokus på bänk med stop. För att öva in det men framför allt för att få mer bottentryck. De flesta som jag hjälpt har ökat otroligt bra genom att nöta bänk med stop till en början och köra hyffsat höga reps även de "tunga" dagarna. Dom har hållt sig till 6reps 4-5set.

En vän till mig som jag har hjälpt har ökat från att ha gjort 2reps på 70 så kan han nu köra 5 set 6or på 75 med stop. och gör 2reps på 90 utan problem nu. och denna ökning har hänt på ca 1.5månad. Då har vi lagt in 6reps de tunga dagarna och 8 reps de lättare men lagt in fler set. Han väger ca 77kg och är inte så speciellt tränad sen tidigare. Så ös på och hitta det som känns bäst, men var inte rädd för högreps
__________________
www.instagram.com/Lars_ai
Larsa_wee är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)