Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-01-14, 10:41   #1
Haggstar
Registered User
 
Haggstars avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Sverige
Inlägg: 68
Kolhydrater från frukt..

Finns det något negativt med att basera den största delen av dagsbehovet av kolhydrater från frukt, t.ex. bananer?!
Haggstar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-01-14, 10:42   #2
Muskelsmurfen
Räka
 
Muskelsmurfens avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Kungälv
Inlägg: 538
Just bananer har snabba kolhydrater men frukt generellt är bra.
Muskelsmurfen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-01-14, 11:17   #3
Lellan
Ge mig en igloo
 
Lellans avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Västerås
Inlägg: 5 002
Detta är säkert en myt: men har hört att päron är långsammaste frukten (kan ju kollas iofs) och innehåller kalium som trycker in vätska i musklerna (låter ju bra iaf! ). För många päron = spruttibangbang i kistan iofs..

Själv tycker jag blodockret påverkas av frukt, bäst är väl att variera!
Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-01-14, 12:38   #4
stybb
Registered User
 
stybbs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 509
Är väl bara kolla det glykemiska indexet:


Päron 51
Banan (grön) 43
Banan (gul) 84
Banan (gul/brun) 74

Äpple 52
Vindruva 61
Kiwi 75
Apelsin 62
Plommon 34
Körsbär 32
Russin 80

För att ta några exempel. Det är väl inga fel med att få kolhydrat behovet från frukt. Men se till att ät rätt frukt vid rätt tillfälle. Gör man detta funkar det prima. Att Päron var långsammast är fel, men den är relativt långsam.
__________________
Blesse mon cœur d´une langueur monotone

TIMMY!
stybb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-01-14, 18:03   #5
Örjan
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2002
Inlägg: 574
Vad är det för kolhydrater, förutom fruktos, som finns i olika frukter?
Örjan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-01-16, 18:10   #6
Haggstar
Registered User
 
Haggstars avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Sverige
Inlägg: 68
Men skulle man t.ex. kunna ersätta pastan eller riset med kolhydrater från frukt utan att det har några negativa effekter??

det var något snack förut om att fruktos bara kunde förbrukas och lagras i levern, om den då bara kan lagra 50-75 gram kolhydrater vad händer då med resten av kolhydraterna från frukten?
Haggstar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-01-16, 18:27   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Musklerna kan inte använda fruktos som bränsle direkt, utan det måste först omvandlas till glykogen i levern. Den största risken att lägga på sig kroppsfett av fruktos är om du äter andra kolhydratkällor samtidigt (vilket man ju nästan alltid gör). Om dessa kolhydratkällor lättare omvandlas till glykogen av musklerna och levern än fruktos, är risken stor att fruktosen istället blir fläsk kring din midja.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-01-16, 21:48   #8
Assazel
Registered User
 
Assazels avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Sydskåne
Inlägg: 1 149
jag käkar 2 bananer till yoggi som mellanmål. hur stor är risken där att det blir fett?
__________________
Quote TSullivanM
"Hur kör man hantelpress utan ryggstöd? Svävar man i luften då eller?"
Assazel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-01-16, 22:34   #9
Haggstar
Registered User
 
Haggstars avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Sverige
Inlägg: 68
Citat:
Originally posted by King Grub
Musklerna kan inte använda fruktos som bränsle direkt, utan det måste först omvandlas till glykogen i levern. Den största risken att lägga på sig kroppsfett av fruktos är om du äter andra kolhydratkällor samtidigt (vilket man ju nästan alltid gör). Om dessa kolhydratkällor lättare omvandlas till glykogen av musklerna och levern än fruktos, är risken stor att fruktosen istället blir fläsk kring din midja.
Men omvandlas det bara till glykogen om levern är mättad eller sker det ändå, hur lång tid tar omvandlingen??
Haggstar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-01-17, 01:24   #10
Örjan
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2002
Inlägg: 574
Finns det andra kolhydrater än fruktos i frukt, och vad är det för några isf? (Skam den som ger sig.)
Örjan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-01-17, 07:19   #11
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Livsmedelsverkets livsmedelstabel ( )

Jag skriver av två vanliga frukter :

Banan / 100 g: Kolhydrat tot. 23.5 g , Glukos 4.4 g ; Fruktos 2.7 g ; Sackaros ( vanligt socker ) 6.4 g , Stärkelse 4.8 g, resterande är olika kostfibrer.


Päron / 100 g : Kolhydrat tot 15 g, Glukos 1.4 g, Fruktos 5.4 g , Sackaros 2.4 g , Stärkelse 0 g , resterande är olika kostfibrer.


Siffrorna är inte alls så exakta som de verkar att vara. Halterna varier givetvis mellan olika sorters päron och bananer.
När frukter mognar så ombildas olika fruktsyror ( som också ger energi ! ) till olika socker som gör att mogen frukt smakar mindre surt och mer sött.
Innehåller frukten stärkelse som tex bananan kommer stärkelsen sakta att brytas upp till glukos under mognaden.
Som synes är frukt en stor blandning av socker och GI blir en sammanfattning av totalinnehållet !
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-01-17, 07:22   #12
Viveqa
Registered User
 
Viveqas avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lund
Inlägg: 719
På pappret verkar frukt bra för deff, men det tenderar till att lagras i levern vilket gör att fettförbränningen blir mkt sämre och mindre styrkeökande/antikatabola kolisar i musklerna...
Viveqa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-01-17, 09:32   #13
Haggstar
Registered User
 
Haggstars avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Sverige
Inlägg: 68
Med andra ord är det bättre med kolhydraterna från t.ex. pasta, ris och potatis än de som kommer från frukt om man vill få ut max av träningen?? Nu blev det mycket för mig
Haggstar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-01-17, 10:04   #14
Tanman
Registered User
 
Tanmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Sollentuna
Inlägg: 564
Pasta och ris är bättre om man nu ska äta mycket. Fruktos kan bara lagras i levern och dess lagringsplats är mycket begränsad 50-100g. Den överflödiga fruktosen har lättare att förvandlas till fett (en kemisk process) än till glukos (två kemiska steg) och därför finns risken att man lägger på sig fett om man överäter fruktos. Det är nog anledningen till att vissa undviker frukt under deff. Ganska överdrivet eftersom man troligen inte får i sig så mycket glukos av några frukter..
Svaret på frågan i det första inlägget torde iallafall vara att man ska äta pasta och ris istället för stora mängder frukt och juicer.
__________________
Ironman Certified Coach

You can quit if you want and no one will care,
but you will know for the rest of your life.
- John Collins, Founder of Ironman
Tanman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-01-18, 00:33   #15
Örjan
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2002
Inlägg: 574
Sverker: Tack för det! Du orkar inte skriva in om apelsin också? Har hört så olika saker om just apelsin, framförallt apelsinjuice. Har till och med sett olika GI i olika tabeller (så olika GI att jag inte kan tro att det beror på mognadsgrad och sort, men vad vet jag).

Tanman: Jag känner igen det du skriver från Paulúns andra fettförbränningsbok. Det där om lever och fruktos. Frågan är om man kan lita på det eller inte. Läs gärna den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&threadid=7046

(Då är ämnet fettförbränning snarare än frukt, men frågan om fruktosens lagring i kroppen berörs.)

Från den tråden:
Peter skriver:
"Att fruktos lätt blir fett har jag läst på många ställen men aldrig riktigt fått den metaboliska funktionen. Levern kan lagra en del kolhydrater men den kan också göra om fruktos till glukos som släpps ut i blodet, detta tar dock lite tid och det är därför fruktos har lågt GI. Om någn kan förklara varför fruktos lättare skulle bli fett än glukos eller kan ge någon anvisning var det står bra förklarat skulle jag vara tacksam. OBS det kan säkert stämma utan att jag fattat det."

EiseltUK skriver:
"Det där med fruktos har jag hört flera gånger men aldrig sett någon studie som bekräftar det. Det sägs att överskottet ska omvandlas till fett, men enligt studier som jag sett så har fruktos lättare för att oxideras än glukos, och samtidigt inte höjer upp insulinet nämnvärt (se några refernser som jag skickade in på en tråd om långsamma kolhydrater i gainers tidigare idag). I den studie där man testade vår gainer i 45 dagar så mätte man alla tänkabara blodfettsparameterar samt kroppsfett med två olika metoder. Inget tyder på att c a 60 gram fruktos skulle vara någon nackdel direkt efter träning. Att fruktoses skulle omvandlas till fett kanske beror på hur högt insulinet är?"
Örjan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)