Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-06-25, 09:22   #121
Gripparn
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne
*Bara välja ut 2 övningar per muskelgrupp som jag roterar mellan

Har du någon speciell anledning till varför du skulle välja 2 istället för 3 övningar och rotera efter?
Gripparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-25, 13:01   #122
Anonym112
Keson står i kylen
 
Anonym112s avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 772
Citat:
Ursprungligen postat av Gripparn
Har du någon speciell anledning till varför du skulle välja 2 istället för 3 övningar och rotera efter?
Håller med.

Meningen med att det är 3 övningar är att det ska bli lättare att öka. blir mycket svårare att öka om du bara roterar mellan 2. Har du 3 övningar så är det mycket troligare att du ökat när rotationen har roterat (när du väl kommit tillbaka till t.ex hantelpress.)
__________________
No fail, no fun.
Anonym112 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-25, 13:08   #123
Gripparn
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 95
Jag var bara nyfiken på vad som fungerar bäst. Har själv ingen aning och tänkte att Damien Thorne (som jag tror kan DC rätt bra om det var han som var Biffson förut) kanske testat lite olika varianter.
Gripparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-25, 13:14   #124
Anonym112
Keson står i kylen
 
Anonym112s avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 772
Citat:
Ursprungligen postat av Gripparn
Jag var bara nyfiken på vad som fungerar bäst. Har själv ingen aning och tänkte att Damien Thorne (som jag tror kan DC rätt bra om det var han som var Biffson förut) kanske testat lite olika varianter.
Tycker att du ska följa programmet exakt som det står.

Det är väl beprövat och dom flesta har fått väldigt bra ökningar.

Annars är det ju inte samma program om man ändrar på det..
__________________
No fail, no fun.
Anonym112 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-25, 13:20   #125
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym112
Håller med.

Meningen med att det är 3 övningar är att det ska bli lättare att öka. blir mycket svårare att öka om du bara roterar mellan 2. Har du 3 övningar så är det mycket troligare att du ökat när rotationen har roterat (när du väl kommit tillbaka till t.ex hantelpress.)
Ahaa... Så det är det som är anledningen till att man kör 3 övningar.

Jag tänkte rotera mellan 2 övningar pga att jag tyckte att det var alldeles för långt mellan tex bänkpresspassen. Om man tränar 3 dagar per vecka, Måndag, Onsdag, Fredag så hamnar bänkpressen så här långt ifrån varann:

Vecka 1
Måndag pass 1 Bänkpress
Onsdag pass 2
Fredag pass 1 Lutande hantelpress

Vecka 2
Måndag pass 2
Onsdag pass 1 Rak hantelpress
Fredag pass 2

Vecka 3
Måndag pass 1 Bänkpress
Onsdag pass 2
Fredag pass 1 Lutande hantelpress

Slutsats. Om man varvar mellan 3 övningar så är det 2 veckor mellan varje bänkpresspass. Om man varvar mellan 2 övningar så är det 1.5 veckor mellan dom.

Och om man kör 4 dagr/vecka så blir det 1 vecka mellan varje övning om man roterar mellan 2 övningar. 1.5 vecka om man roterar mellan 3st.

Du har lyckats övertala mig till att varva mellan 3 övningar istället
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-25, 13:23   #126
Gripparn
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym112
Tycker att du ska följa programmet exakt som det står.

Det är väl beprövat och dom flesta har fått väldigt bra ökningar.

Annars är det ju inte samma program om man ändrar på det..
Jo det är sant men har man några år på nacken när det gäller träning så kommer man fram till andra saker som fungerar bättre. Det kan tex vara små förbättringar bara som man vet fungerar på sig själv. Jag har iaf tränat i några år (kallar mig dock fortfarande för nybörjare) och kör väl ganska lik DC-träning just nu och jag skulle aldrig kunna träna exakt enligt någon annans program. Visst grunderna är rätt lika men mycket har jag gjort om så det passar mina tankar om träning bättre. Men jag förstår vad du menar.
Gripparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-25, 13:27   #127
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av Gripparn
Jag var bara nyfiken på vad som fungerar bäst. Har själv ingen aning och tänkte att Damien Thorne (som jag tror kan DC rätt bra om det var han som var Biffson förut) kanske testat lite olika varianter.
Jag har testat att varva mellan både 3 övningar och 2 övningar.

Ett av problemen jag hade när jag varvade mellan 3 övningar var att hitta en 4:e övning som jag skulle byta till när jag misslyckats i någon av de andra.

Problemet när man körde mellan 2 övningar var att man inte ökade lika länge
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-25, 13:41   #128
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Gripparn
Jo det är sant men har man några år på nacken när det gäller träning så kommer man fram till andra saker som fungerar bättre. Det kan tex vara små förbättringar bara som man vet fungerar på sig själv. Jag har iaf tränat i några år (kallar mig dock fortfarande för nybörjare) och kör väl ganska lik DC-träning just nu och jag skulle aldrig kunna träna exakt enligt någon annans program. Visst grunderna är rätt lika men mycket har jag gjort om så det passar mina tankar om träning bättre. Men jag förstår vad du menar.
Och alla som kör DC bör ha några års träning bakom sig med en del experimenterande längs vägen så att följa det bokstavstroget bör inte behövas, om nu inte någon hittar en version som man tror kommer att funka fullt ut som den är/bara vill testa vad som händer.


Anledningen att cykla 3 övningar istället för 2 är troligtvis delvis för att hålla ner belastningsökningen.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-25, 14:03   #129
Gripparn
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Och alla som kör DC bör ha några års träning bakom sig med en del experimenterande längs vägen så att följa det bokstavstroget bör inte behövas, om nu inte någon hittar en version som man tror kommer att funka fullt ut som den är/bara vill testa vad som händer.


Anledningen att cykla 3 övningar istället för 2 är troligtvis delvis för att hålla ner belastningsökningen.
Okej. tack för svaret. Det känns som mina 5 år med styrketräning har varit ett enda experimenterande. Jag vet fortfarande inte alls vad som fungerar bäst på mig så jag testar fortfarande det mesta. Vissa saker har jag väl lärt mig i alla fall.
Gripparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-25, 14:11   #130
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Gripparn
Okej. tack för svaret. Det känns som mina 5 år med styrketräning har varit ett enda experimenterande. Jag vet fortfarande inte alls vad som fungerar bäst på mig så jag testar fortfarande det mesta. Vissa saker har jag väl lärt mig i alla fall.
Så ser det ut för mig också och jag har tränat i 15 år.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-25, 14:29   #131
Gripparn
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Så ser det ut för mig också och jag har tränat i 15 år.
Ah det känns skönt. Då är jag inte ensam. Men men, plötsligt händer det.. Hoppas jag.

Tack Damien Thorne också för ditt svar på min fråga. Såg det först nu.
Gripparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-25, 14:31   #132
Anonym112
Keson står i kylen
 
Anonym112s avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 772
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne
Ahaa... Så det är det som är anledningen till att man kör 3 övningar.

Jag tänkte rotera mellan 2 övningar pga att jag tyckte att det var alldeles för långt mellan tex bänkpresspassen. Om man tränar 3 dagar per vecka, Måndag, Onsdag, Fredag så hamnar bänkpressen så här långt ifrån varann:

Vecka 1
Måndag pass 1 Bänkpress
Onsdag pass 2
Fredag pass 1 Lutande hantelpress

Vecka 2
Måndag pass 2
Onsdag pass 1 Rak hantelpress
Fredag pass 2

Vecka 3
Måndag pass 1 Bänkpress
Onsdag pass 2
Fredag pass 1 Lutande hantelpress

Slutsats. Om man varvar mellan 3 övningar så är det 2 veckor mellan varje bänkpresspass. Om man varvar mellan 2 övningar så är det 1.5 veckor mellan dom.

Och om man kör 4 dagr/vecka så blir det 1 vecka mellan varje övning om man roterar mellan 2 övningar. 1.5 vecka om man roterar mellan 3st.

Du har lyckats övertala mig till att varva mellan 3 övningar istället
Bra att du är övertalad då ;D

Btw,

Dante (doggcrapp) rekommenderar inte att man har med plan bänkpress alls. Förstört alltförmånga axlar och tagit sönder muskelfästen.

Men om man väl ville ha med bänkpressen så skulle man köra den 15-30 RP-range. Alltså så det blir t.ex 10 reps (fail), 7, reps(fail), 4 reps(fail).

http://www.intensemuscle.com/showthr...ght=flat+bench

http://www.intensemuscle.com/showthr...ght=benchpress

Lite läsning om varför man inte ska köra bänkpressen.
__________________
No fail, no fun.
Anonym112 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-25, 14:50   #133
Diggler
csdfgdsagfdsgfdsgfgf
 
Digglers avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 702
Varför kallar alla amerikanska DC-gurus smith ( dvs smithmaskinen) för "smythe"?
__________________
Diggler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-25, 14:51   #134
Gripparn
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av Diggler
Varför kallar alla amerikanska DC-gurus smith ( dvs smithmaskinen) för "smythe"?
Precis min tanke också.
Gripparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-25, 15:17   #135
Anonym112
Keson står i kylen
 
Anonym112s avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 772
Citat:
Ursprungligen postat av Gripparn
Precis min tanke också.
Som ett smeknamn ju
__________________
No fail, no fun.
Anonym112 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)