Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-17, 19:35   #1
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Ont i magen ofta - gör jag något fel?

Jag har väldigt ofta ont i magen och är uppblåst. Tänkte skriva upp en dags kost och kolla om någon, om de ätit som mig, hade reagerat på något särskilt i min kost.

Jag är ofta uppblåst och har ont. Ibland har jag svårt att gå rakt för magen står rakt ut och vill trycka ihop överkroppen. De gånger jag inte har ont kan jag inte komma på vad jag har gjort annorlunda egentligen. Ungefär såhär äter jag fem av sju dagar i veckan.

Gröt på 100 gram havregryn, proteinpulver, ett hackat äpple och mjölk

Linsgryta med kikärtor serveras med ugnsrostad potatis, lite blomkål också.

Smoothie på 1 banan, 5 dl bär, mjölk och proteinpulver. Lite frusen avokado.

Två dl okokt bulgur med två laxfiléer och ärtor.

Det är ganska stora portioner mat, och hamnar kring 3500 kcal om dagen tror jag. Jag konditionsträna varje dag och styrketränar varannan morgon innan frukost. Dricker mycket vatten, kanske 4-5 liter om dagen och tuggar ibland tuggummi mellan målen.

Finns det något i min kost som är ovanligt eller vanligt att bli uppkörd av?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 19:37   #2
FknGainzBro
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2018
Ort: https://t.me/pump_upp
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Jag har väldigt ofta ont i magen och är uppblåst. Tänkte skriva upp en dags kost och kolla om någon, om de ätit som mig, hade reagerat på något särskilt i min kost.

Jag är ofta uppblåst och har ont. Ibland har jag svårt att gå rakt för magen står rakt ut och vill trycka ihop överkroppen. De gånger jag inte har ont kan jag inte komma på vad jag har gjort annorlunda egentligen. Ungefär såhär äter jag fem av sju dagar i veckan.

Gröt på 100 gram havregryn, proteinpulver, ett hackat äpple och mjölk

Linsgryta med kikärtor serveras med ugnsrostad potatis, lite blomkål också.

Smoothie på 1 banan, 5 dl bär, mjölk och proteinpulver. Lite frusen avokado.

Två dl okokt bulgur med två laxfiléer och ärtor.

Det är ganska stora portioner mat, och hamnar kring 3500 kcal om dagen tror jag. Jag konditionsträna varje dag och styrketränar varannan morgon innan frukost. Dricker mycket vatten, kanske 4-5 liter om dagen och tuggar ibland tuggummi mellan målen.

Finns det något i min kost som är ovanligt eller vanligt att bli uppkörd av?
Jag blir ofta uppkörd av havregryn, inget mer än 1 dl funkar för mig. Blir gasig som bara den

Skickat från min G8141 via Tapatalk
FknGainzBro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 19:42   #3
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Jag har väldigt ofta ont i magen och är uppblåst. Tänkte skriva upp en dags kost och kolla om någon, om de ätit som mig, hade reagerat på något särskilt i min kost.

Jag är ofta uppblåst och har ont. Ibland har jag svårt att gå rakt för magen står rakt ut och vill trycka ihop överkroppen. De gånger jag inte har ont kan jag inte komma på vad jag har gjort annorlunda egentligen. Ungefär såhär äter jag fem av sju dagar i veckan.

Gröt på 100 gram havregryn, proteinpulver, ett hackat äpple och mjölk

Linsgryta med kikärtor serveras med ugnsrostad potatis, lite blomkål också.

Smoothie på 1 banan, 5 dl bär, mjölk och proteinpulver. Lite frusen avokado.

Två dl okokt bulgur med två laxfiléer och ärtor.

Det är ganska stora portioner mat, och hamnar kring 3500 kcal om dagen tror jag. Jag konditionsträna varje dag och styrketränar varannan morgon innan frukost. Dricker mycket vatten, kanske 4-5 liter om dagen och tuggar ibland tuggummi mellan målen.

Finns det något i min kost som är ovanligt eller vanligt att bli uppkörd av?
Sköljer du linserna och kikärtorna noga innan du använder dem?
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 19:43   #4
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Mjölken och äpplet hade ställt till det rejält för mig.

Varför inte prova att utesluta typ allt och lägga till en sak varannan vecka eller så? Elimineringsdiet.
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 19:44   #5
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av FknGainzBro Visa inlägg
Jag blir ofta uppkörd av havregryn, inget mer än 1 dl funkar för mig. Blir gasig som bara den

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Just havregrynsgröt är snällt mot magen tycker jag. Är sällan uppkörd på morgonen. Det är ofta på kvällen/eftermiddagen.

Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Sköljer du linserna och kikärtorna noga innan du använder dem?
Ja, jag är noga med blötläggning och sköljning. Köper alltid torrvikt.

Senast redigerad av Sheikah den 2018-07-17 klockan 19:54.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 19:56   #6
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Mjölken och äpplet hade ställt till det rejält för mig.

Varför inte prova att utesluta typ allt och lägga till en sak varannan vecka eller så? Elimineringsdiet.
Jag är pesketarian (äter inte så ofta fisk) så det är inte så mycket att variera med... Vad skulle man börja med att byta ut isåfall?

Funderar kring saker kring måltiden i sig som kan påverka magen. Jag har funderat på om måltidslängd, tugga ordentligt osv kan påverka uppblåsheten mycket?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 20:04   #7
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Jag är pesketarian (äter inte så ofta fisk) så det är inte så mycket att variera med... Vad skulle man börja med att byta ut isåfall?

Funderar kring saker kring måltiden i sig som kan påverka magen. Jag har funderat på om måltidslängd, tugga ordentligt osv kan påverka uppblåsheten mycket?
https://www.precisionnutrition.com/elimination-diet
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 21:59   #8
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Ja, måltidslängd och hur man tuggar kan påverka. Sitt ned och ät, låt det ta en stund, tugga maten. Att inte tugga vettigt, utan typ bita av bitar och svälja ned brukar ge stökig mage om man är känslig. Du kan ju gissa om det är bättre att finfördela maten genom att mala den mellan stenar (tänderna) eller skaka omkring den i en skinnpåse (magsäcken).

Laktosintolerans är ju annars något att fundera över. Testas lättast genom att utesluta mjölk i någon vecka och sedan dricka ett stort glas.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 22:51   #9
Tisu
Registered User
 
Tisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 460
IBS? Prova FODMAP och se om det blir skillnad?

Personligen (har inte IBS vad jag vet) så klarar jag inte av baljväxter bra. Blir väldigt gasig, svälld och får ont i magen...
__________________
Tjockis going down
Tisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 06:53   #10
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Ja, måltidslängd och hur man tuggar kan påverka. Sitt ned och ät, låt det ta en stund, tugga maten. Att inte tugga vettigt, utan typ bita av bitar och svälja ned brukar ge stökig mage om man är känslig. Du kan ju gissa om det är bättre att finfördela maten genom att mala den mellan stenar (tänderna) eller skaka omkring den i en skinnpåse (magsäcken).

Laktosintolerans är ju annars något att fundera över. Testas lättast genom att utesluta mjölk i någon vecka och sedan dricka ett stort glas.
Ska testa och se om jag kan tugga maten mer. Ibland äter jag säkerligen för fort. Utesluta mjölk har jag gjort en gång utan resultat på magsmärtan.

Magsmärtan kommer alltsomoftast efter lunch. Det märkliga är att den ibland är borta och det kan gå dagar när magen inte gör uppror och det är fantastiskt. Sen är det som att något utlöser smärtan och den håller i sig i et par dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Tisu Visa inlägg
IBS? Prova FODMAP och se om det blir skillnad?

Personligen (har inte IBS vad jag vet) så klarar jag inte av baljväxter bra. Blir väldigt gasig, svälld och får ont i magen...
Foodmap är ju i princip det jag äter nu? Undantaget ett par frukter?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 07:59   #11
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Du äter för mycket fibrer. Räkna på hur mycket fibrer du äter. Det är antagligen dubbla rekommendade dagsdosen.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 08:01   #12
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Ett trick är ju annars att blötlägga havregryn, bulgur, linser och kikärtor i 1-2 dygn innan tillagning.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 09:22   #13
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Jag får liknande problem av sockeralkoholer, men jag kan bara se att du får det från några enstaka tuggummi (om de är sockerfria).
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 09:49   #14
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Du äter för mycket fibrer. Räkna på hur mycket fibrer du äter. Det är antagligen dubbla rekommendade dagsdosen.
Jag har tänkt på det. Ligger kring 70-80 gram fibrer om dagen... Om jag ska sänka intaget känns det som att det blir mycket "onyttig" mat? Bulgur byts mot vitt ris, äpplen mot banan etc. Baljväxter är en stapelvara i min kost så de vill jag verkligen försöka ha kvar.

Eftersom jag är en konditionsidrottare har jag ett högt energibehov, det är svårt att hålla nere fiberintaget tycker jag. Men, om jag nu ska försöka, hur mycket fibrer är en bra dos? På livsmedelsverket står det 25-35 gram (?!) men det är omöjligt på en 90% vegetarisk kost.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 10:17   #15
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Jag har tänkt på det. Ligger kring 70-80 gram fibrer om dagen... Om jag ska sänka intaget känns det som att det blir mycket "onyttig" mat? Bulgur byts mot vitt ris, äpplen mot banan etc. Baljväxter är en stapelvara i min kost så de vill jag verkligen försöka ha kvar.

Eftersom jag är en konditionsidrottare har jag ett högt energibehov, det är svårt att hålla nere fiberintaget tycker jag. Men, om jag nu ska försöka, hur mycket fibrer är en bra dos? På livsmedelsverket står det 25-35 gram (?!) men det är omöjligt på en 90% vegetarisk kost.
Du kan ju byta ut iaf hälften av all bulgur, linser, havegryn och kikärtor som du vräker i dig. Förslagsvis byter du ut dem till sötmandlar, ägg, kvarg och vete och ser hur magen reagerar.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)