Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-07-10, 13:53   #16
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator Visa inlägg
Inte socker utan specifika socker- och fettrika livsmedel, såsom choklad och pizza. Jag har noll sug av att börja gräva med sked i strösockerförpackningen men väldigt svårt att hålla mig borta från pizza, choklad och glass. Det är nå väldigt, väldigt få människor som tycker att rent socker är gott och jag har då aldrig hört någon ha problem och stora cravings efter skumtomtar t.ex. Det blir för sliskigt i slutändan och man börjar må illa långt innan det blir ens större mängd.

Sockersötade drycker är en annan sak och då handlar det oftast om att man har som vana att dricka cola eller annan dryck när man är törstig istället för vatten.
Det är inte så att jag bara byter kontext och börjar prata om socker som enskilt livsmedel. Givetvis handlar "socker" i mitt inlägg om kolhydratrika livsmedel.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-10, 14:14   #17
FknGainzBro
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2018
Ort: https://t.me/pump_upp
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Det är inte så att jag bara byter kontext och börjar prata om socker som enskilt livsmedel. Givetvis handlar "socker" i mitt inlägg om kolhydratrika livsmedel.
Pizza och choklad innehåller betydligt mer fett än socker. Som sagt, vårt sug handlar om smaken av livsmedlet och vår inställning till det (när vi försöker begränsa oss så blir betydelsen av livsmedlet större) och inte om sockret i sig självt.

Skickat från min G8141 via Tapatalk
FknGainzBro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-10, 15:02   #18
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Tycker tvärtom att det är direkt stötande att folk som äter för mycket bakelser och godis påstår att de har en liknande situation som en heroinist eller alkoholist. Men det förklarar väl varför vissa tycks tro att man bara kan skärpa sig ut ett (riktigt) missbruk.
Well. Fucking. Said.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-10, 15:24   #19
FknGainzBro
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2018
Ort: https://t.me/pump_upp
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Well. Fucking. Said.
Vissa behöver bara ha lite självinsikt och självdisciplin. Sluta tyck synd om er själva.

Skickat från min G8141 via Tapatalk
FknGainzBro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-10, 15:29   #20
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av FknGainzBro Visa inlägg
Vissa behöver bara ha lite självinsikt och självdisciplin. Sluta tyck synd om er själva.

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Talar du av egen erfarenhet? Som en person som inte bara tagit sig ur ett utan två missbruk kan jag säga att det är nog något av det värsta man kan uppleva som människa.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-10, 15:37   #21
FknGainzBro
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2018
Ort: https://t.me/pump_upp
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Talar du av egen erfarenhet? Som en person som inte bara tagit sig ur ett utan två missbruk kan jag säga att det är nog något av det värsta man kan uppleva som människa.
Jag menar bara människor som vräker i sig skräpmat och skyller det på sitt "sockerberoende".
Jag skulle aldrig säga åt en drogberoende person att "ha lite självdisciplin för fan".
Jag tog mig ur ett koffeinberoende för några veckor sen och det var helvetet på denna jord, jag var på ett konstant dåligt humör, hade huvudvärkoch sov mig genom dagarna.
Trots detta är koffein är inte ens särskilt starkt beroendeframkallande.
Så nej jag skulle aldrig säga så till en person som är beroende av t.ex heroin.
Människor som tror att dom är beroende av socker däremot...

Skickat från min G8141 via Tapatalk
FknGainzBro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-10, 15:38   #22
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av FknGainzBro Visa inlägg
Jag menar bara människor som vräker i sig skräpmat och skyller det på sitt "sockerberoende".
Jag skulle aldrig säga åt en drogberoende person att "ha lite självdisciplin för fan".
Jag tog mig ur ett koffeinberoende för några veckor sen och det var helvetet på denna jord, jag var på ett konstant dåligt humör, hade huvudvärkoch sov mig genom dagarna.
Trots detta är koffein är inte ens särskilt starkt beroendeframkallande.
Så nej jag skulle aldrig säga så till en person som är beroende av t.ex heroin.
Människor som tror att dom är beroende av socker däremot...

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Aha! Då missförstod jag.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 10:12   #23
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Kunde inte slå på ljudet då andra sover i samma säng så jag svarar inte direkt på filmen.

Det jag ser hos mina barn är att 12-åringen i hela sitt liv haft ett kraftigt sockersug. Kommer godis fram så blir han svart i ögonen och är mycket svår att stoppa. Intaget blir ofta för stort, han får en kraftig rush och ganska snabbt en kraftig krasch.

Tycker väl inte att det kan klassas som ett riktigt beroende med kraftiga abstinensbesvär men det är i alla fall ett kraftigt sug som inte har någon jämlike i släkten trots att det finns flera godisråttor.
Cognitive bias
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 13:10   #24
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Men det förklarar väl varför vissa tycks tro att man bara kan skärpa sig ut ett (riktigt) missbruk.
Det kan man väl?
Beroende är svårare, men samma princip där. Sedan behöver man tänka lite grand t ex vid alkoholutsättning, så att man inte dör.
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Talar du av egen erfarenhet? Som en person som inte bara tagit sig ur ett utan två missbruk kan jag säga att det är nog något av det värsta man kan uppleva som människa.
Tortyr är värre i min erfarenhet.

Senast redigerad av Aryt den 2018-07-12 klockan 13:12.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 19:01   #25
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Det kan man väl?
Beroende är svårare, men samma princip där. Sedan behöver man tänka lite grand t ex vid alkoholutsättning, så att man inte dör.


Tortyr är värre i min erfarenhet.
Visst och sedan ska vi alla tillsammans sjunga "We Shall Overcome"?
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 08:19   #26
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Visst och sedan ska vi alla tillsammans sjunga "We Shall Overcome"?
Hur gör man då - finns ju många som tar sig från ett missbruk?


Det finns evidens för att till och med det här fungerar
Citat:
We admitted we were powerless over alcohol—that our lives had become unmanageable.
Came to believe that a power greater than ourselves could restore us to sanity.
Made a decision to turn our will and our lives over to the care of God as we understood Him.
Citat:
Humbly asked Him to remove our shortcomings.

Sought through prayer and meditation to improve our conscious contact with God as we understood Him, praying only for knowledge of His will for us and the power to carry that out.
en annan vanlig behandling är att (ganska frivilligt) ta ett gift som ger en livshotande reaktion om man dricker. Om man kan vänta någon dag så är det ju fritt fram sen..
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 05:59   #27
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Har hört om fall där personer "skärpt sig" och tagit sig ur djupa beroenden (heorin, kokain) helt själva med minimal stöttning från omgivningen.
Sen vet jag personer som inte för sitt liv skulle kunna sluta snusa eller spela CS själva utan är helt fast.

Beroendet sitter hos personen, vissa kan sluta själv, andra inte. Har inget att göra med hur stark/svag man är (tycker jag i alla fall).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 15:22   #28
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Hur gör man då - finns ju många som tar sig från ett missbruk?


Det finns evidens för att till och med det här fungerar



en annan vanlig behandling är att (ganska frivilligt) ta ett gift som ger en livshotande reaktion om man dricker. Om man kan vänta någon dag så är det ju fritt fram sen..
Stark evidens där med "många" och "fungerar"... Intressant att du dessutom tar upp AA som handlar om allt annat än att skärpa sig och som dessutom lägger stor vikt vid att den beroende har tillgång till ett stödjande nätverk.

Och då är dessutom evidensen för AA högst diskutabelt:


Men det är klart att en och annan person kan "skärpa" sig ut ur ett lätt missbruk, knappast så du löser det för en sprutnarkoman som kört Heroin i 20 år. Tror du på fullt allvar att de faktiskt föredrar sitt missbruksliv framför ett drogfritt?
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-16, 05:17   #29
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Stark evidens där med "många" och "fungerar"... Intressant att du dessutom tar upp AA som handlar om allt annat än att skärpa sig och som dessutom lägger stor vikt vid att den beroende har tillgång till ett stödjande nätverk.

Och då är dessutom evidensen för AA högst diskutabelt:


Men det är klart att en och annan person kan "skärpa" sig ut ur ett lätt missbruk, knappast så du löser det för en sprutnarkoman som kört Heroin i 20 år. Tror du på fullt allvar att de faktiskt föredrar sitt missbruksliv framför ett drogfritt?
+1 Som tillfrisknande alkoholist kan jag understryka att det där med att "skärpa sig" i princip är bannlyst som begrepp inom AA. Där ser man alkoholism som en sjukdom och inte som en karaktärsbrist. Om det skulle handla bara om karaktär så kan det räcka med att skärpa sig, men när det gäller substansberoenden behövs helt andra verktyg. Att säga till någon med ett substansberoende är stigmatiserande och leder i princip aldrig till att någon "skärper till sig". Det blir istället ett dömande där ständiga misslyckande avlöser varandra för att man inte klarar av att bara"skärpa sig"... Helt annan sak när det gäller "matberoende" för sockerberoende finns inte. Däremot anser jag att "matberoende" finns, men det handlar i det fallet inte om substansberoende utan är beteendeberoende... Nog snackat om det. Båda "beroenden" kan upplevas som oerhört svåra att ta sig ur, men för mig som nykter alkoholist blir jag förbannad när man jämför "matberoende" med droger. Det är STOR skillnad.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-20, 14:24   #30
Perkey
Registered User
 
Perkeys avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 171
Du lägger upp en YT-video, försöker låta vetenskaplig och slänger sedan ur dig så banala och enkelspåriga saker som:

Citat:
Ursprungligen postat av FknGainzBro Visa inlägg
Vissa behöver bara ha lite självinsikt och självdisciplin. Sluta tyck synd om er själva.
Sockerberoende finns inte nej, men finns matberoende? Vilka faller i den kategorin? Hur avgör man det? Vilka faktorer är det som gör det svårt för mig att hålla vikten, men inte den bredvid?
Perkey är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)