Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-09, 15:19   #1
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Mot Lidingöloppet 2018

Då var beslutet taget jag ska göra mitt första riktiga lopp och det blir inget mindre än Lidingöloppet 30 km i september.

Dagsformen är ungefär 6-8 kg för tung, smalfet med kass kondis så känns minst sagt som ett högt satt mål att ens komma runt. Orkar idag lunka omkring en 35-40 min i 6-6,30 fart ungefär så jo är ju en "hyfsad" förbättring som ska till. Till råga på allt har jag dragit på mig löparknä vilket gjort att jag inte kunnat springa riktigt på närmare en månad nu men kämpar för fullt med rehab för att få ordning på det.

Utöver konditionen kommer jag också försöka få in lite styrketräning där jag siktar på två dagar i veckan för att få lite ordning på fysiken totalt sett också. Ska i dagarna införskaffa ett nytt gymkort för året och påbörja detta.

Så för att tydliggöra de mål jag har för året:

1. Komma runt LL inom maxtiden
2. Klara 80 kg i bänk, 130 i mark och 100 i böj
3. Minska fettvikt med ca: 5 kg

Då kör vi, upp till bevis!
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-10, 08:07   #2
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Då var gymkort inhandlat i varje fall!
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-10, 09:59   #3
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Är du helt slut efter att ha "lunkat omkring i 6-6:30-tempo i 35-40 minuter"?

Löpartråden är superbra för att få tips, använde den flitigt inför mitt första LL förra hösten. Men i.o.m. att du är på en ganska låg nivå i utgångsläget så är ju den spontana tanken att det "bara är att springa" till en början. Det kommer att bli bättre, och det snabbt!

Senare kommer det att bli viktigt att du får in längre pass varje vecka. Konditionen är en sak - har du inte fått in tillräckligt med distansträning så kommer dina ben att dö. Det gjorde mina. Jag hade åtminstone ett distanspass(10-15 km) per vecka och ett konditionspass(4-6 km) per vecka. Fick in ett pass på 17, 20 och 25 km också, något som var lite snålt och ett resultat av brist på tid. Det som fungerade bra för mig var att bara ge mig ut och springa. Var det en dålig dag så fick jag ändå km i benen, var det en bra dag kunde jag ösa på lite och få till en hyfsad prestation. Ingen press.

Du har gott om tid på dig så det här kommer du att fixa
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-10, 10:48   #4
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Är du helt slut efter att ha "lunkat omkring i 6-6:30-tempo i 35-40 minuter"?

Löpartråden är superbra för att få tips, använde den flitigt inför mitt första LL förra hösten. Men i.o.m. att du är på en ganska låg nivå i utgångsläget så är ju den spontana tanken att det "bara är att springa" till en början. Det kommer att bli bättre, och det snabbt!

Senare kommer det att bli viktigt att du får in längre pass varje vecka. Konditionen är en sak - har du inte fått in tillräckligt med distansträning så kommer dina ben att dö. Det gjorde mina. Jag hade åtminstone ett distanspass(10-15 km) per vecka och ett konditionspass(4-6 km) per vecka. Fick in ett pass på 17, 20 och 25 km också, något som var lite snålt och ett resultat av brist på tid. Det som fungerade bra för mig var att bara ge mig ut och springa. Var det en dålig dag så fick jag ändå km i benen, var det en bra dag kunde jag ösa på lite och få till en hyfsad prestation. Ingen press.

Du har gott om tid på dig så det här kommer du att fixa
Nja i sanningens namn är jag inte helt död efter ett sådant pass men jag är ganska seg och skulle jag öka tempot något så skulle jag snabbt bli väldigt trött.

Tack för tipsen, väldigt givande med någon som har erfarenhet! Jag tror lite som dig att i nuvarande form handlar det mest om att komma ut och faktiskt springa och inte bry sig så mycket om intervallpass/tröskelpass m.m det får komma senare helt enkelt. Nu är fokus helt på att bli av med mitt löparknä vilket är det som gör mig mest nervös inför framtiden

Ps. tack för peppen!! Ds.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-10, 11:01   #5
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Nja i sanningens namn är jag inte helt död efter ett sådant pass men jag är ganska seg och skulle jag öka tempot något så skulle jag snabbt bli väldigt trött.

Tack för tipsen, väldigt givande med någon som har erfarenhet! Jag tror lite som dig att i nuvarande form handlar det mest om att komma ut och faktiskt springa och inte bry sig så mycket om intervallpass/tröskelpass m.m det får komma senare helt enkelt. Nu är fokus helt på att bli av med mitt löparknä vilket är det som gör mig mest nervös inför framtiden

Ps. tack för peppen!! Ds.
Då låter det som att du skulle kunna sega dig runt en mil på strax över timmen, inte så illa pinkat

Tror som sagt att du har rätt i det du skriver. Jag misslyckades år efter år med mina "löparsatsningar" i.o.m. att jag gick ut för ambitiöst från start. Var en del ångest förknippat med löppassen och jag höll aldrig i löpningen i mer än 2-3 veckor innan jag lade av, för att börja om igen ett halvår senare. Så fort jag bytte taktik till att lämna energi kvar i tanken efter varje pass samt snarare tänka löpning snarare än löpning+bra tid så vände det. Bara göra det istället för att göra det OCH prestera. Nu har jag bortsett från fem veckors vila p.g.a. ljumskproblem 2-3 löppass/vecka sedan slutet på mars 2017.

Hoppas knät bättrar sig snabbt
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-10, 22:27   #6
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Ska testa milen så fort jag är skadefri och grundat lite för det men hade man kommit runt på drygt en timme vore jag nöjd

Ja är ganska övertygad om att rätt melodi är att bara springa i nuläget och behålla glädjen och ta bort all press/krav.

Låter ju också som att det varit melodin för dig.

Har idag gjort ett pass på 4 km gång/löpning med snittid på 6.36 vilket kändes helt ok. Lite känning i ena knät under/efter men nu ett par timmar senare känns det helt ok.

Följde upp löpningen med rehab innehållandes stretch höftböjare och rumpa samt en bens höftlyft.

Imorgon vilodag med endast promenad och rehab planerat.

Kom även på att första posten skulle innehållit lite information om nuläget för att målen ska bli relevanta så det kommer här:

Vikt: 78 kg
Bänk:~45-50 kg
Mark:~100 kg
Böj:~ 55 kg
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27

Senast redigerad av speedy83 den 2018-01-10 klockan 22:31.
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-10, 22:53   #7
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.
 
Carolinews avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Linköping
Inlägg: 3 931
Heja heja! Kul med Lidingöloppet, funderar på att springa det jag också

Som sagt, kontinuitet i träningen är nog det viktigaste och därmed att försöka hålla sig skadefri. Lugnare tempo minskar risken för skador samtidigt som det lämnar mer energi till nästa pass. Lycka till!
__________________
I'm nobody. Nobody's perfect.
Carolinew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 07:44   #8
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Carolinew Visa inlägg
Heja heja! Kul med Lidingöloppet, funderar på att springa det jag också

Som sagt, kontinuitet i träningen är nog det viktigaste och därmed att försöka hålla sig skadefri. Lugnare tempo minskar risken för skador samtidigt som det lämnar mer energi till nästa pass. Lycka till!
Tack!
Alla tips och stöd hjälper massor

Bara att anmäla sig innan man hinner fundera för mycket så har man inget val sen
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 08:26   #9
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Grymt! Det här kommer du att klara!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 12:27   #10
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av mela Visa inlägg
Grymt! Det här kommer du att klara!
Tack!
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 13:16   #11
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Har tänkt köra efter följande program vad gäller styrketräningen och se hur det fungerar.

Pass A
Knäböj 3*25
Bänkpress 3*25
Skivstångsrodd 3*30
Raka mark 2*20
Hantellyft 3*30
Skullcrushers 2*20
Hantelcurl 2*20
Plankan 2*60 sek

Pass B
Marklyft 2*15
Sittande hantelpress 3*25
Benpress 3*45
Latsdrag 3*30
Liggande hantelpress 3*30
Pushdown 2*20
Stångcurl 2*20
Lårcurl 2*25
Plankan 2*60 sek

Repetitionerna som är angivna är målreps totalt efter alla set dvs för knäböj är det 25 reps fördelat på 3 set som ska uppnås, när det görs höjs vikten. Ett nytt angreppssätt jag tycker är lite intressant att prova. Framöver kommer jag sedan att byta till ett program baserat helt på typ böj, bänk och mark gissar jag då det är de övningarna jag tycker bäst om. Men då jag varit ifrån träningen ett tag tycker jag detta verkar vara vettigt att starta upp med.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 08:15   #12
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Gick lite emot mina vanliga principer idag och deltog på ett morgon bodypump pass med en kollega.

Är väl inte riktigt vad jag brukar pyssla med och har lite svårt för den stress de bygger upp vid alla lyft men körde lätta vikter och ser det som ett "pulspass" som sparar på knäna.

Bättre än att sitta i soffan i varje fall
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 09:45   #13
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Du vågade dig in i bodypumpsalen? Imponerade!
Inga kommentarer om att "Nu bygger vi långa slanka muskler" eller har de äntligen lärt sig?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 22:50   #14
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av mela Visa inlägg
Du vågade dig in i bodypumpsalen? Imponerade!
Inga kommentarer om att "Nu bygger vi långa slanka muskler" eller har de äntligen lärt sig?
Haha ja faktiskt, men det var på gränsen att jag fegade ur!

Nja slapp faktislt just det klassiska citatet men fick ju upleva mycket hets och stress i övningar som frivändning, "marklyft" och annat spännande.

En happening helt enkelt kommer dock ha brutal träningsvärk imorgon!
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-15, 16:42   #15
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Du kommer inte att löpa någonting förrän knät är okej?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)