Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-01-20, 19:20   #16
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Dax att köpa boken Örjan

Det går snabbt att skriva av, och anger givetvis källan :
Livsmedelsverkets Livsmedelstabeller.
Apelsin / 100 g, kolhydrat tot. 12.2 g, glukos 2.6 g, fruktos 2.7 g, sackaros 3.6 g, kostfibtrer tot. 1.9 g.

Apelsinjuice / 100 g : kolhydrat tot. 9.8 g, glukos 3.4 g, fruktos 2.8 g, sackaros 2.2 g, kostfibrer tot. 0.2 g.

Uppenbart sitter kostfibrerna i fruktköttet
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-01-20, 20:54   #17
Örjan
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2002
Inlägg: 574
Tack igen Sverker! Har under ungefär ett år, vid 3-4 olika tillfällen tvistat med en kompis som hävdar att det finns tillsatt socker i juice. Jag har försökt förklara att juice per definition inte kan innehålla tillsatt socker; då vore det ju inte juice. Men han läser mycket kvällstidningar, och är därför svår att övertyga. Lite statistik från Livsmedelsverket kan ju vara bra att ladda bössan med till nästa gång vi drabbar samman om det. Att Expressen nyligen skrev att juice innehåller 9 sockerbitar/glas, är sådant som försvårar min livsuppgift att lära honom hur det ligger till. Men lite statistik kan som sagt underlätta. Ska också söka på Livsmedelsverkets hemsida om det där med kravet för att en produkt ska få kallas juice. Sedan ska det väl äntligen bli slut på diskussionen!
Örjan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-08, 13:25   #18
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Musklerna kan inte använda fruktos som bränsle direkt, utan det måste först omvandlas till glykogen i levern. Den största risken att lägga på sig kroppsfett av fruktos är om du äter andra kolhydratkällor samtidigt (vilket man ju nästan alltid gör). Om dessa kolhydratkällor lättare omvandlas till glykogen av musklerna och levern än fruktos, är risken stor att fruktosen istället blir fläsk kring din midja.
Citat:
Ursprungligen postat av Viveqa Visa inlägg
På pappret verkar frukt bra för deff, men det tenderar till att lagras i levern vilket gör att fettförbränningen blir mkt sämre och mindre styrkeökande/antikatabola kolisar i musklerna...
Citat:
Ursprungligen postat av Tanman Visa inlägg
Pasta och ris är bättre om man nu ska äta mycket. Fruktos kan bara lagras i levern och dess lagringsplats är mycket begränsad 50-100g. Den överflödiga fruktosen har lättare att förvandlas till fett (en kemisk process) än till glukos (två kemiska steg) och därför finns risken att man lägger på sig fett om man överäter fruktos. Det är nog anledningen till att vissa undviker frukt under deff. Ganska överdrivet eftersom man troligen inte får i sig så mycket glukos av några frukter..
Svaret på frågan i det första inlägget torde iallafall vara att man ska äta pasta och ris istället för stora mängder frukt och juicer.
(15 år gammal tråd)

Hur är det idag och stämmer allt jag fetat?

Ligger på 300 g kolhydrater per dag med en massa fastande träning (helkroppsstyrketräning och landsvägscykling). Har märkt att mestadels av mina kolhydrater kommer från frukt och grönsaker.
Borde jag dra ner på frukten, ersätta mot andra kolhydratkällor för bättre glykogeninlagring> träningsprestation?

Äter mellan 19-23 och tränar 14-18 tiden. Så om fruktosen kan bli muskelglykogen har det 16-20 timmar på sig att omvandlas?

När jag refeedar (en-två dagar i veckan, ~1000 g kolhydrater) tänker jag aktivt på hålla nere grönsak- och fruktintaget. Blir stärkelse och socker (glukosbaserat). Men mina vanliga deffdagar (750 kcalunderskott, 300 g K) tänker jag inte på det.

Har märkt att jag svänger väldigt mycket i prestation olika dagar. Kanske är det kopplat till/efter dagar med högt fruktosintag?

Senast redigerad av 1x0 den 2018-07-08 klockan 13:27.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-08, 16:05   #19
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Vanligt raffinerat socker är det som ska undvikas.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-08, 16:21   #20
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Frågar du mig ska du äta din frukt och grönsaker och fylla på med kolhydrater från stärkelserika livsmedel. Du kommer att slipper dalar och toppar i träningen. För du kommer att ha mer muskelglykogen i kroppen.

Det krävs insulin för att bilda fett. Tränar du mycket och ligger nära eller under ditt kaloribehov kommer din insulinkänslighet vara hög, mängden insulin i blodet lågt. Istället kommer du att ha mycket glukagon som driver fruktosen i levern ut i blodet som glukos.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)