Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-12-08, 16:48   #1
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Förhindra en panikångestattack

Hej där! Jag är ute efter att veta vilka metoder eventuellt drabbade på Kolozzeum har för att förhindra att få en panikångestattack i en helt opassande situation. Hade bara lätt ångest tidigare på dagen, men snabb stegring av ångesten på närmast fullsatt spårvagn, ogillar täta folksamlingar och trängsel men vill bara klassa klaustrofobin som väldigt lätt fast inte om jag bara bedömer efter idag. Jag lyckades bita ihop och andas djupt, tänka att ok nu dör jag men det är ok, kanske inte ens syntes på mig men det var riktigt jäkla jobbigt.

Ångest över eventuell ångest är ångestception och världens onödigaste känsla men likväl verklig. Tänk att få panikångestattack på jobbet, gymmet, på släktkalas eller fan som helst. Är otroligt pinsamt för en medelålders heterosexuell man med panikångest och en enorm skam, finns ingen sympati med sådant. Man vill absolut inte att någon annan skall se det. Ensam kan man ångesta bäst man vill, men ja ni förstår.

Det här hanterar jag ibland på jobbet, fast då andras ångest. inte alls samma sak med min egen ångest, och känner mig förmodligen lika patetisk som vilken straight medelålders man med ångestproblematik som helst när det gäller mig själv.

Så jag vill veta hur ni som är drabbade gör när ni får känningar, för att förhindra att det blir värre.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-08, 17:07   #2
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 725
Dels har jag tänkt vad är det värsta som händer, att jag får en ångest attack och är helt okej men att det händer då försvinner åtminstonde en del av problemet.

Nu har det aldrig hänt för mig men visst har känt mig bra obekväm i många sociala sitatuioner men inte så mycket längre.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-08, 17:17   #3
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Klär av kvinnor med blicken. Tänker på sex. Fylliga kvinnobröst i synnerhet.

Funkar rätt ok. Reptilhjärnan byter fokus.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2022-12-08, 17:18   #4
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Att ha den här typen av ångest är bland det värsta man kan drabbas av. Det är som att från ingenstans bli kidnappad av osynliga män och skenavrättad för att sen bli slängd tillbaka in i vardagen utan att dem runt dig såg något. Och om de såg något så tror de snarare att du är ett labilt miffo. På ett sätt hade det varit bättre om man blev skenavrättad på riktigt. För då hade du haft en cool story om hur du överlevde ett gäng talibaner som skenavrättade. Nu istället har du bara skam och andras oförståelse för psykisk ohälsa. Och till råga på allt så kommer de osynliga männen komma tillbaka. När? Det vet ingen. Det kan vara om 5 minuter, 2 dagar eller 40 år.

Jag hade mycket panikångest under våren 2013. Jag har inget tips att lösa det. För mig gick det över.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-08, 17:21   #5
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Jag har haft så många brutala attacker så är inte så rädd för dem längre så det är skönt. Känner igen det så väl. Det värsta är att försöka dölja det, acceptera attackerna är bra. Att du måste våga visa att du mår dåligt och inte skämmas är det första du måste göra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.

Senast redigerad av Lafayette den 2022-12-08 klockan 17:23.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-08, 17:25   #6
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
En vän till mig tog betablockerare inför vissa situationer och det hjälpte.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-08, 17:29   #7
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 725
Kom på att jo jag har visst fått en attack i en jobbig situation, fick det på jobbet när jag blev uppsagd helt ogrundat. Fick förvånansvärt mycket stöd, var dock lite skämmigt i studnen men stack hem och samlade mig och sen stack jag tillbaka till jobbet igen dagen efter.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-08, 17:43   #8
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Seloken 25 mg funkar, har det på recept i akutfall det tar inte bort ångest, endast det sympatiska påslaget dvs hjärtklappning och svettningar.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-08, 17:58   #9
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Klär av kvinnor med blicken. Tänker på sex. Fylliga kvinnobröst i synnerhet.

Funkar rätt ok. Reptilhjärnan byter fokus.
Dra en ronk i stundens panikhetta kanske lättar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-08, 18:07   #10
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Dra en ronk i stundens panikhetta kanske lättar.

Senast redigerad av kvarnis den 2022-12-08 klockan 18:09.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-08, 18:41   #11
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
slappna av kroppen
slappna av ögon och ansikte
andas

typ meditera
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-08, 18:51   #12
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
TS ber om hjälp med en tillsynes allvarlig fråga och får svar att en runk kan hjälpa och lite Eddie Meduza på det...

Önskar jag hade svar på frågan. Djupa lugna andetag och fokusera på andningen kan hjälpa mig i liknande situationer.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-08, 19:01   #13
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
TS ber om hjälp med en tillsynes allvarlig fråga och får svar att en runk kan hjälpa och lite Eddie Meduza på det...

Önskar jag hade svar på frågan. Djupa lugna andetag och fokusera på andningen kan hjälpa mig i liknande situationer.
Skrev ju lite annat också.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-08, 19:17   #14
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Dels har jag tänkt vad är det värsta som händer, att jag får en ångest attack och är helt okej men att det händer då försvinner åtminstonde en del av problemet.

Nu har det aldrig hänt för mig men visst har känt mig bra obekväm i många sociala sitatuioner men inte så mycket längre.
Jag blir så trött av en attack att jag kan somna flera timmar. Det är ju jättebra om det finns möjlighet till det, men då måste jag vara hemma och ingen som behöver mig eller kanske kommer att behöva mig för något alls. Känner att jag behöver nån slags garanti på att då inte bli störd och det är väldigt mycket som måste klaffa (+skammen över det) för att jag skall ha möjlighet att kunna "omfamna" panikångesten. Dessutom funkar ju som sagt bara det hemma, utan krav eller planer för resten av dagen, samt att både fru och son inte ser det så det oroar dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Klär av kvinnor med blicken. Tänker på sex. Fylliga kvinnobröst i synnerhet.

Funkar rätt ok. Reptilhjärnan byter fokus.
Värt att försöka med tänker jag. Tack. Tänker bara om det är som idag, att stirra på någon och klä av henne med blicken, ångestsvettas och djupandas samtidigt. Då traumatiserar jag förmodligen den jag stirrar på Men mentala bilder av det tidiga 2000-talets kvinnorumpor med åtsittande lågt skurna midjor i byxorna, svanktatuering och stringkant kanske kan funka att visualisera och fokusera på?

Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Att ha den här typen av ångest är bland det värsta man kan drabbas av. Det är som att från ingenstans bli kidnappad av osynliga män och skenavrättad för att sen bli slängd tillbaka in i vardagen utan att dem runt dig såg något. Och om de såg något så tror de snarare att du är ett labilt miffo. På ett sätt hade det varit bättre om man blev skenavrättad på riktigt. För då hade du haft en cool story om hur du överlevde ett gäng talibaner som skenavrättade. Nu istället har du bara skam och andras oförståelse för psykisk ohälsa. Och till råga på allt så kommer de osynliga männen komma tillbaka. När? Det vet ingen. Det kan vara om 5 minuter, 2 dagar eller 40 år.

Jag hade mycket panikångest under våren 2013. Jag har inget tips att lösa det. För mig gick det över.
Just väntan på ångest, när/om det kommer tillbaks är ju inte panikångest men väldigt jobbigt. Är som han rapparen som satte tv-i-tv i folks bilar. "Yo dawg i put a tv in ya tv so you can watch tv when you watch tv" fast här är det: "Jag har installerat ångest över att du skall få ångest så att du kan ha ångest även när du inte har ångest"

Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Jag har haft så många brutala attacker så är inte så rädd för dem längre så det är skönt. Känner igen det så väl. Det värsta är att försöka dölja det, acceptera attackerna är bra. Att du måste våga visa att du mår dåligt och inte skämmas är det första du måste göra.
Det där är bra, men det funkar nog bara om inte någon annan drabbas eller störs över att man har ångest, och man inte förlorar det värdet/anseendet/tilliten andra kanske har av dig. Jag skulle tex må jäkligt dåligt av att min son eller fru fick se min ångest. Det är därför jag skrev att jag tycker det är svårt som heterosexuell medelålders man (antagligen även vit påverkar med) att ha ångest. Ett barn, en kvinna eller en homosexuell det är ju inte alls samma stigma med ångest, känsloutbrott osv. Man tappar så mycket av sitt värde med den typen av beteenden, och är det värdet redan lågt så blir man värdelös. Man kan egentligen inte ens nämna att man tappar värde av det utan att tappa värde, men för förklaringens skull var jag tvungen att nämna det.

Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
En vän till mig tog betablockerare inför vissa situationer och det hjälpte.
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Seloken 25 mg funkar, har det på recept i akutfall det tar inte bort ångest, endast det sympatiska påslaget dvs hjärtklappning och svettningar.
Skall läsa på litegrann, tackar.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-08, 19:21   #15
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
TS ber om hjälp med en tillsynes allvarlig fråga och får svar att en runk kan hjälpa och lite Eddie Meduza på det...

Önskar jag hade svar på frågan. Djupa lugna andetag och fokusera på andningen kan hjälpa mig i liknande situationer.
Just nu känner jag att inga förslag är för dåliga för att överväga. Så länge Eddie Medusa och runk var ett förslag som inte enbart var ett dumt skämt utan innehöll ett litet korn av visdom hamnar det under övervägande
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)