Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-27, 22:34   #21376
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Småkollar lite på att ev. köpa ny bil efter sommaren:

Finns det något man bör tänka på kring dieselbilar? Förutom att tanka rätt såklart Har 0 erfarenhet av Diesel. Vad innebär det egentligen? Alla synpunkter kring underhåll/körkänsla osv och jämförelser mot bensin välkomnas!
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 03:46   #21377
Pintan
Guest
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 815
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Småkollar lite på att ev. köpa ny bil efter sommaren:

Finns det något man bör tänka på kring dieselbilar? Förutom att tanka rätt såklart Har 0 erfarenhet av Diesel. Vad innebär det egentligen? Alla synpunkter kring underhåll/körkänsla osv och jämförelser mot bensin välkomnas!
Du kommer uppleva mer vrid på samma antal hästkrafter. Inga problem att hitta dragläget i treans växel om du kör manuellt t ex. Diesel är bra om du packar bilen tungt, kör med släp osv.

Snålare överlag.

Tråkigt motorljud.
Pintan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 11:49   #21378
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Citat:
Ursprungligen postat av Pintan Visa inlägg
Du kommer uppleva mer vrid på samma antal hästkrafter. Inga problem att hitta dragläget i treans växel om du kör manuellt t ex. Diesel är bra om du packar bilen tungt, kör med släp osv.

Snålare överlag.

Tråkigt motorljud.
Snyggt, tack!

Jag packar sällan tungt och åker inte mycket. Anledningen till att jag frågar är att jag vill ha manuell växellåda, och utbudet är jävligt snålt inom mina kriterier. Om jag kan tänka mig diesel finns mer att välja på.

En polare sa att han trodde att man inte bara kan smååka med diesel, utan att man måste motorvägskryssa lite ibland för att det annars kan bli problem med att motorn sotar igen eller något. Stämmer detta och finns det mer liknande att tänka på?

Mitt körande är mest korta turer, nån mil hit eller dit, ute och nöjesåker lite på helgerna, käkar lunch nånstans eller så.
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 11:58   #21379
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Snyggt, tack!

Jag packar sällan tungt och åker inte mycket. Anledningen till att jag frågar är att jag vill ha manuell växellåda, och utbudet är jävligt snålt inom mina kriterier. Om jag kan tänka mig diesel finns mer att välja på.

En polare sa att han trodde att man inte bara kan smååka med diesel, utan att man måste motorvägskryssa lite ibland för att det annars kan bli problem med att motorn sotar igen eller något. Stämmer detta och finns det mer liknande att tänka på?

Mitt körande är mest korta turer, nån mil hit eller dit, ute och nöjesåker lite på helgerna, käkar lunch nånstans eller så.
jag tror din polare tänker på partikelfiltret, det kan "sättas igen" vad jag läst. Du får kolla på google, skriv den modell du är inne på och partikelfilter.

Ingen bil mår bra av småturer...du får skaffa elhoj
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 15:53   #21380
Pintan
Guest
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 815
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Snyggt, tack!

Jag packar sällan tungt och åker inte mycket. Anledningen till att jag frågar är att jag vill ha manuell växellåda, och utbudet är jävligt snålt inom mina kriterier. Om jag kan tänka mig diesel finns mer att välja på.

En polare sa att han trodde att man inte bara kan smååka med diesel, utan att man måste motorvägskryssa lite ibland för att det annars kan bli problem med att motorn sotar igen eller något. Stämmer detta och finns det mer liknande att tänka på?

Mitt körande är mest korta turer, nån mil hit eller dit, ute och nöjesåker lite på helgerna, käkar lunch nånstans eller så.
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
jag tror din polare tänker på partikelfiltret, det kan "sättas igen" vad jag läst. Du får kolla på google, skriv den modell du är inne på och partikelfilter.

Ingen bil mår bra av småturer...du får skaffa elhoj
Är även så att dieselmotorer tar lite längre tid på sig att nå upp till arbetstemp. Så om du mest kör korta turer lär du inte märka av en lika stor vinning i lägre bränsleförbrukning.

Dessutom har dieselbilar generellt högre skatt varför man gärna ”skall” köra ett visst antal mil för en ekonomisk vinning. Man brukar väl säga typ 2000 mil/ år som break even. Hur det ligger till med nya bonus malus vet jag dock inte.

Finns alltså poänger med att påstå dieselbilar vara mer motorvägskryssare.

Vad är du ute efter som inte har manuellt och bensin? Tycker majoriteten av roligare bilar brukar vara just manuella bensinare..

Nytt, gammalt, snålt, snabbt etc?
Pintan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 16:11   #21381
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Småkollar lite på att ev. köpa ny bil efter sommaren:

Finns det något man bör tänka på kring dieselbilar? Förutom att tanka rätt såklart Har 0 erfarenhet av Diesel. Vad innebär det egentligen? Alla synpunkter kring underhåll/körkänsla osv och jämförelser mot bensin välkomnas!
Det är väl inget konstigare än att köra med bensin. Som redan påpekats är regelbundet korta turer dåligt för alla bilar (möjligt undantag för elbilar, men de räknas inte).

Hittills har jag aldrig kört en diesel som varit rolig. Visst, du kan få bra bottendrag och många hästar men tycker du om att köra aktivt så... tråkigt ljud, känns som traktorer, varvar dåligt och långsamt. Visst går det undan om motorn har bra effekt men det är ju inte inspirerande att köra direkt.

Samma sak gäller förvisso många moderna bilar. Någon jävel kom på att långsam gasrespons är vad bilar borde ha och alla tillverkare hakade på... Diesel är råkar bara vara ännu sämre.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 17:02   #21382
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Tack för alla svar, visst är det så att det aldrig är bra med massa korta småturer, tänkte bara om det var någon extrem skillnad eller så.

Citat:
Ursprungligen postat av Pintan Visa inlägg
Vad är du ute efter som inte har manuellt och bensin? Tycker majoriteten av roligare bilar brukar vara just manuella bensinare..

Nytt, gammalt, snålt, snabbt etc?
Kriterierna:

Manuell
Bensin
Sedan
180 hk+
Nyare än 2009
Max 11 000 mil
max 200k SEK (kanske lite mer om man hittar något perfekt)

eller något i den stilen. Finns bara 40 sådana bilar på blocket. cirka 100 om man tar med dieslar.

Kollar mest S60, A4 eller 3-serie. Vill gärna ha lite roligt när jag kör (inget extremt, men lite fart/kul). Vill även ha hyfsat förutsägbara ägandekostnader. Det kan vara okej med en del kostnader, men gärna att jag vet typ "ok troligen måste man göra detta varje år, det kostar si och så".

Har NOLL intresse av massa moderniteter som dödavinkelnmonitor, automatisk parkering, lane keep assist och allt de hittar på idag. Hade kunnat ha en E46 om det fanns bra exemplar att köpa, men det är väl sällsynt antar jag.

Miltal och årtal kan jag kompromissa med, anledningen till att jag satt dem är att jag antar att äldre bilar än så är svåra att förutse hur bra de håller/hur mycket de kommer kosta, när rosten tar dem etc.
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 19:28   #21383
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Tänker spontant på typ Golf GTI. Mazda 3. Honda Civic eller någon annan Japsare. Finns ju mängder att välja på.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 19:35   #21384
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Tänker spontant på typ Golf GTI. Mazda 3. Honda Civic eller någon annan Japsare. Finns ju mängder att välja på.
Veeeet, men vill fan inte ha en hatch (har haft en i tre år nu). Har faktiskt sneglat lite smått ändå på Mazda 3, som jag faktiskt tycker ser rätt fräsch ut. Erbjuds ju dock bara upp till 160 hästar vad jag förstår.

(om man inte tar en äldre mazda 3 MPS, men de är nog helt sönderkörda hela högen).

Civicen verkar rätt schysst, men är tyvärr den fulaste bil jag sett
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 23:05   #21385
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Veeeet, men vill fan inte ha en hatch (har haft en i tre år nu). Har faktiskt sneglat lite smått ändå på Mazda 3, som jag faktiskt tycker ser rätt fräsch ut. Erbjuds ju dock bara upp till 160 hästar vad jag förstår.

(om man inte tar en äldre mazda 3 MPS, men de är nog helt sönderkörda hela högen).

Civicen verkar rätt schysst, men är tyvärr den fulaste bil jag sett
Du får vidga vyerna lite grann, och kanske åka och titta och prova några modeller.

https://www.blocket.se/vi/85353061.htm

https://www.blocket.se/vi/83681003.htm

https://www.blocket.se/vi/85125188.htm

https://www.blocket.se/vi/82141632.htm

https://www.blocket.se/vi/85864447.htm
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-29, 06:14   #21386
Pintan
Guest
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 815
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Tack för alla svar, visst är det så att det aldrig är bra med massa korta småturer, tänkte bara om det var någon extrem skillnad eller så.



Kriterierna:

Manuell
Bensin
Sedan
180 hk+
Nyare än 2009
Max 11 000 mil
max 200k SEK (kanske lite mer om man hittar något perfekt)

eller något i den stilen. Finns bara 40 sådana bilar på blocket. cirka 100 om man tar med dieslar.

Kollar mest S60, A4 eller 3-serie. Vill gärna ha lite roligt när jag kör (inget extremt, men lite fart/kul). Vill även ha hyfsat förutsägbara ägandekostnader. Det kan vara okej med en del kostnader, men gärna att jag vet typ "ok troligen måste man göra detta varje år, det kostar si och så".

Har NOLL intresse av massa moderniteter som dödavinkelnmonitor, automatisk parkering, lane keep assist och allt de hittar på idag. Hade kunnat ha en E46 om det fanns bra exemplar att köpa, men det är väl sällsynt antar jag.

Miltal och årtal kan jag kompromissa med, anledningen till att jag satt dem är att jag antar att äldre bilar än så är svåra att förutse hur bra de håller/hur mycket de kommer kosta, när rosten tar dem etc.
Personligen gillar jag BMW. Roliga och förutsägbara driftkostnader. Subaru är även värt att kolla på.

Volvo och Audi tycker jag generellt är lite "trötta". Volvo s60 från 2010 och framåt är dock väldigt bekväm.

https://www.blocket.se/varmland/BMW_....htm?ca=11&w=3
https://www.blocket.se/helsingborg/B....htm?ca=11&w=3
https://www.blocket.se/vastmanland/B....htm?ca=11&w=3

Finns även lite annat som ser okej ut.

https://www.blocket.se/sodermanland/....htm?ca=11&w=3
https://www.blocket.se/kristianstad/....htm?ca=11&w=3
https://www.blocket.se/goteborg/Volv....htm?ca=11&w=3
https://www.blocket.se/kalmar/Volvo_....htm?ca=11&w=3 (under 3000 mil!)
https://www.blocket.se/stockholm/Sub....htm?ca=11&w=3 (skottsäker och rolig)
Pintan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-29, 19:26   #21387
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Småkollar lite på att ev. köpa ny bil efter sommaren:

Finns det något man bör tänka på kring dieselbilar? Förutom att tanka rätt såklart Har 0 erfarenhet av Diesel. Vad innebär det egentligen? Alla synpunkter kring underhåll/körkänsla osv och jämförelser mot bensin välkomnas!
Kört diesel senaste 6-7 åren. Saknar inte bensin alls. Motorljudet är olika från tillverkare och modell, en del har lyckats få till ett rätt gott ljud på motorn redan som stock/OOTB-bil. Med över >640 ish NM i drag så räcker min 530 till för att lämna alla svenssons kvar vid trafikljusen, men dieseln matar inte på som en bensin-V6/V8 som är optimerad för att bara mata på hela registret. Dvs står jag vid ett trafikljus intill någon form av sportbil, så är jag faktiskt oftast först ut och iväg i första "rycket" som kommer då dieseln drar ur alla sina newtonmeter, men sedan blir jag blåst då bensinaren bara vrålar ut resten av sin kraft resterande varvtal. Jag har med min "kontorskärra" hängt på bra ändå på lite äldre porsche carreras osv. (har en 530d).

En kompis till en kompis till en kompis, körde precis ner från Norrland till Göteborg, 90 mil på 6,5 timme natten till idag. Drog 0,78 diesel i snitt med en topphastighet på 180 och en medelhastighet på 145 har jag hört. Hur fint som helst.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-30, 06:43   #21388
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Men skulle du inte vilja ha en rejäl v8a egentligen? Eller en några år gammal porsche 911?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-01, 15:40   #21389
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Hämtade ut nya bilen idag, en Kia Optima SW. Snacka om att det hänt mycket med Kia senaste 10 åren! Denna spöar min 2013 A6 kombi jag hade förut i komfort/inredning.

Fullsmetad med all utrustning de erbjuder men man märker dock att de inte tänkt hela vägen på allt. Tex ingen motorvärmare via elsystemet/laddningen utan den körs på separat kabel och man måste manuellt plocka bort dragkroken (istället för att trycka på en knapp så den gömmer sig).

__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-01, 20:18   #21390
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Vilken underbar jävla bil. Kolla launch control i början.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)