Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-07-11, 07:29   #21466
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Men det är ju bara att mata in kraven du har på blocket så ser du vilka modeller som finns?
Hittar du inget får du gå upp i pris, upp i miltal eller ner i årsmodell. Rätt enkelt faktiskt.
Ja jo, så är det förstås. Men om jag bestämt mig lite för att den inte får vara för gammal (helst inte äldre än 07) och inte får ha gått för långt (helst inte mer än 12 000 mil) samt att jag har en maxbudget (på 70K) så blir det inte många kvar att välja på.


Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Köp inte av en bilhandlare i den prisklassen. Risken är stor att du får ett upp-putsat vrak.
En bil med få ägare och se fråga gärna efter kvitton på åtgärdade saker, servicebok är lite skitsamma med på gamla bilar. Men hur som helst ett lotteri i den prisklassen.
Hmm, jag som tittat mest på bilhandlare. Känns vettigare med möjlighet att få garanti och lite annat. Är det värt att göra en bildiagnos via besiktningen för en 500-ing för att få veta mer om bilen?


Är det här ett vettigt/bra köp förresten? Ska provköra denna ikväll: https://www.blocket.se/stockholm/Ope...40022.htm?sa=1

Är även väldigt sugen på den här: https://www.blocket.se/stockholm/Ope...79629.htm?sa=1

Vet inte riktigt varför jag fastnat för Opel, men de är sköna att köra och påminner mycket om min Saab. Är de något att ha?
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 07:44   #21467
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Ja jo, så är det förstås. Men om jag bestämt mig lite för att den inte får vara för gammal (helst inte äldre än 07) och inte får ha gått för långt (helst inte mer än 12 000 mil) samt att jag har en maxbudget (på 70K) så blir det inte många kvar att välja på.




Hmm, jag som tittat mest på bilhandlare. Känns vettigare med möjlighet att få garanti och lite annat. Är det värt att göra en bildiagnos via besiktningen för en 500-ing för att få veta mer om bilen?


Är det här ett vettigt/bra köp förresten? Ska provköra denna ikväll: https://www.blocket.se/stockholm/Ope...40022.htm?sa=1

Är även väldigt sugen på den här: https://www.blocket.se/stockholm/Ope...79629.htm?sa=1

Vet inte riktigt varför jag fastnat för Opel, men de är sköna att köra och påminner mycket om min Saab. Är de något att ha?
Om du verkligen vill ha Opel hade jag kollat på Astran hos Riddermarks bil.

Opel har dåligt andrahandsvärde så du får ha den tiil den är "betald". Räkna inte med att du kan sälja den i nästa led..ja kanske för en billig peng.

Provkör, provsitt andra bilar när du ändå är där. Det kostar inget att hoppa in i ex Volvon och BMW som står där. Du märker direkt att "detta är grejor" när du lägger händerna på ratten !

Köp på bilfirma, lite dyrare men garanti är bra. Finns många oseriösa säljare därute..
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 07:57   #21468
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
Om du verkligen vill ha Opel hade jag kollat på Astran hos Riddermarks bil.

Opel har dåligt andrahandsvärde så du får ha den tiil den är "betald". Räkna inte med att du kan sälja den i nästa led..ja kanske för en billig peng.

Provkör, provsitt andra bilar när du ändå är där. Det kostar inget att hoppa in i ex Volvon och BMW som står där. Du märker direkt att "detta är grejor" när du lägger händerna på ratten !

Köp på bilfirma, lite dyrare men garanti är bra. Finns många oseriösa säljare därute..
Provkörde faktiskt Astran på Riddermarks igår. Gillade den. Provkörde även en Kia C'eed som jag inte gillade särskilt mycket och en S40 som var lagom trevlig. Men Opeln gillade jag mest.

Dock hördes det en svagt svagt konstigt ljud från kopplingen på väg upp, nästan som ett skrapljud. Säljaren skulle kolla upp det med verkstan och återkomma.
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 08:14   #21469
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Provkörde faktiskt Astran på Riddermarks igår. Gillade den. Provkörde även en Kia C'eed som jag inte gillade särskilt mycket och en S40 som var lagom trevlig. Men Opeln gillade jag mest.

Dock hördes det en svagt svagt konstigt ljud från kopplingen på väg upp, nästan som ett skrapljud. Säljaren skulle kolla upp det med verkstan och återkomma.
skapar det är kopplingen kass, antingen urtrampningslagret eller lamellen som skrapar.

Lamellen roterar på ingående axeln på växellådan. Kopplingen roterar på motorn. När du släpper kopplingen möts de och slirar tillsammans för att bilen ska drivas framåt. Är det oljud här så ska det bytas oavsett vad de säger, det ska sättas på ett nytt kopplingspaket ! Sen kan du köpa den

får se vad de svarar, då kan du oxå se om de tar en "chans" att prata runt själva problemet.
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 08:17   #21470
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
skapar det är kopplingen kass, antingen urtrampningslagret eller lamellen som skrapar.

Lamellen roterar på ingående axeln på växellådan. Kopplingen roterar på motorn. När du släpper kopplingen möts de och slirar tillsammans för att bilen ska drivas framåt. Är det oljud här så ska det bytas oavsett vad de säger, det ska sättas på ett nytt kopplingspaket ! Sen kan du köpa den

får se vad de svarar, då kan du oxå se om de tar en "chans" att prata runt själva problemet.
Det hörs knappt. Så säljaren började redan prata om att de gått igenom bilen och testat den ordentligt, så det är nog inget farligt. Men jag insisterade på att de skulle titta på det och åtgärda, då skulle jag vara intresserad av köp.

Tack för tips!

Vad tror du annars om Opel insignian jag länkade? Eller denna: https://www.blocket.se/stockholm/Aud...86731.htm?sa=1

Egentligen onödigt mycket hästar, men kul är det ju
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 08:22   #21471
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Det hörs knappt. Så säljaren började redan prata om att de gått igenom bilen och testat den ordentligt, så det är nog inget farligt. Men jag insisterade på att de skulle titta på det och åtgärda, då skulle jag vara intresserad av köp.

Tack för tips!

Vad tror du annars om Opel insignian jag länkade? Eller denna: https://www.blocket.se/stockholm/Aud...86731.htm?sa=1

Egentligen onödigt mycket hästar, men kul är det ju
Insignia ...nja tycker du ska hoppa den..

Audin verkar nice ! Bra annons som förklarar det mesta utförligt, personen verkar seriös då han erbjuder blocket garanti.
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 08:49   #21472
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
Insignia ...nja tycker du ska hoppa den..

Audin verkar nice ! Bra annons som förklarar det mesta utförligt, personen verkar seriös då han erbjuder blocket garanti.
Någon speciell anledning?

Ja precis, ska se om jag kan få till en provkörning. Även om den är äldre än vad jag tänkt mig egentligen. Tror du att den är väldigt törstig?
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 09:03   #21473
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Någon speciell anledning?

Högst min personliga åsikt Peter, Opel för mig är big no. De jag kört eller suttit i upplevs plastiga och skrangliga. Tråkiga intetsägande bilar..

Ja precis, ska se om jag kan få till en provkörning. Även om den är äldre än vad jag tänkt mig egentligen. Tror du att den är väldigt törstig?
Audi är inte kända för att vara billiga i drift direkt, kan nog ligga på 1L/min om du kör hyfsat ordentligt. Det är 4-fyrhjulsdrift vilket bidrar till högre förbrukning. Fast den är äldre kommer den kännas nyare än tex en Opel från 2000 talet. Ta en provtur helt enkelt.
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 09:16   #21474
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
Audi är inte kända för att vara billiga i drift direkt, kan nog ligga på 1L/min om du kör hyfsat ordentligt. Det är 4-fyrhjulsdrift vilket bidrar till högre förbrukning. Fast den är äldre kommer den kännas nyare än tex en Opel från 2000 talet. Ta en provtur helt enkelt.
Yes, ska försöka ta en provtur ikväll om killen svarar. Lite i törstigaste laget egentligen. Den lär ju dricka mer än min Saab 9-3 från -04 med 175 hk. Och den kunde vara rätt törstig för att jag tydligen inte kör så snällt...
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 00:49   #21475
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Drömbil!



Citat:
VEHICLE IS IN MILES August Motorcars is honoured to be offering this incredibly well done 1973 Dodge Challenger Resto-Rod,presented in Jet Black Metallic with Black Leather Recaro Seats and perfectly complimented by Carbon Fiber Interior Trim. Expertly detailed by our professional detail bay upon arrival,this amazing restored and modified classic has been extremely well cared for,comes to us in great condition,built by Farleys in Calgary,and passes our stringent 100 point inspection making it August Certified. Engine: 392 Hemi Crate Engine; 500hp K&N Intake Exhaust; Flowmaster Mufflers Brakes: Willwood Disc; Front and Rear Slotted Discs Wheels: HRE Performance Wheels Tires: 255/35 R19 Fr & 285/35 R19 Rr Driveline: RWD Steering Wheel: Sparco Shifter: Hurst Shifter Features: RJS Drag Belts Kenwood Minimalist Stereo Deck Rear Sub Box,Internal Speakers Halogen Headlights,New Tail Lights Autometer Carbon Fiber Ultra-Light Gauges
1973 Dodge Challenger Custom RestoMod

Visst, den kommer med en prislapp därefter: ~998 000 SEK ($139000 CAD)
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 10:14   #21476
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
Audi är inte kända för att vara billiga i drift direkt, kan nog ligga på 1L/min om du kör hyfsat ordentligt. Det är 4-fyrhjulsdrift vilket bidrar till högre förbrukning. Fast den är äldre kommer den kännas nyare än tex en Opel från 2000 talet. Ta en provtur helt enkelt.
Okej, lite uppdatering här då.

Audin hann säljas innan jag hann provköra tyvärr.

Provkörde Insignian (https://www.blocket.se/stockholm/Ope...40022.htm?sa=1) igår. Den gick som en dröm. Riktigt rolig och sportig. Hur skön som helst att köra och åka i. Till det negativa, den hade ingen servicebok, ägaren som hade den nu hade bara ägt den ett drygt år och hade ingen koll på tidigare ägare eller service. Han hade nog kört den ganska hårt också. Men han kunde gå ner lite i pris och den var larvigt trevlig att köra. Blir dock dyr i drift tror jag, soppa, försäkring och eventuellt service osv. Låter det som ett dåligt köp? Är det kanske en bra idé att låta den gå igenom en diagnos hos bilprovningen? https://www.bilprovningen.se/vara-tj...ildiagnos.html Ger detta någon användbar info?

Över till Astran jag kikade på i förrgår (https://www.blocket.se/stockholm/Ope...79629.htm?sa=1) så återkom säljaren och sa att de byter koppling. Sen försökte han hetsa mig att köpa den nu annars kanske den säljs i helgen, även om den skulle in på verkstad och få en ny koppling som inte blir klart förrän nästa vecka. Han kunde inte göra något på priset men kunde lägga på ett års garanti och vinterdäck (sa inget om skicket på dem) för 4k till.

Jag velar som tusan! Och ska på söndag provköra lite Honda Civic och annat.

Några råd och tankar?
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 10:24   #21477
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Okej, lite uppdatering här då.

Audin hann säljas innan jag hann provköra tyvärr.

Provkörde Insignian (https://www.blocket.se/stockholm/Ope...40022.htm?sa=1) igår. Den gick som en dröm. Riktigt rolig och sportig. Hur skön som helst att köra och åka i. Till det negativa, den hade ingen servicebok, ägaren som hade den nu hade bara ägt den ett drygt år och hade ingen koll på tidigare ägare eller service. Han hade nog kört den ganska hårt också. Men han kunde gå ner lite i pris och den var larvigt trevlig att köra. Blir dock dyr i drift tror jag, soppa, försäkring och eventuellt service osv. Låter det som ett dåligt köp? Är det kanske en bra idé att låta den gå igenom en diagnos hos bilprovningen? https://www.bilprovningen.se/vara-tj...ildiagnos.html Ger detta någon användbar info?

För många oklara saker för att jag skulle köpt, det ska vara mer ordning på papperna !

Över till Astran jag kikade på i förrgår (https://www.blocket.se/stockholm/Ope...79629.htm?sa=1) så återkom säljaren och sa att de byter koppling. Sen försökte han hetsa mig att köpa den nu annars kanske den säljs i helgen, även om den skulle in på verkstad och få en ny koppling som inte blir klart förrän nästa vecka. Han kunde inte göra något på priset men kunde lägga på ett års garanti och vinterdäck (sa inget om skicket på dem) för 4k till.

Jag velar som tusan! Och ska på söndag provköra lite Honda Civic och annat.

Några råd och tankar?
detta verkar kanon ! men du ska inte betala 4k..kan du pruta. Skriver papper idag typ och de bjuder på försäkringen ? han kanske kontrar med 2k.
Verkar seriösa då de byter koppling. om du gillar den hade jag köpt om jag var du. Du har provkört denna oxå väl ?
__________________
född 1973 , fel vid registrering

Senast redigerad av TheOne1994 den 2019-07-12 klockan 10:25.
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 10:25   #21478
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
detta verkar kanon ! men du ska inte betala 4k..kan du pruta. Skriver papper idag typ och de bjuder på försäkringen ? han kanske kontrar med 2k.
Verkar seriösa då de byter koppling. om du gillar den hade jag köpt om jag var du. Du har provkört denna oxå väl ?
Ja, jag har provkört och jag gillade den. Men inte lika drömmig att köra som Insignian. Men du tror inte på Insignian?

Hmm, kanske ska testa att pruta på Astran. Men är lite sugen på att testa Civic och fundera lite över helgen.
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 10:28   #21479
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Ja, jag har provkört och jag gillade den. Men inte lika drömmig att köra som Insignian. Men du tror inte på Insignian?

nej sorry jag tror inte på denna..

Hmm, kanske ska testa att pruta på Astran. Men är lite sugen på att testa Civic och fundera lite över helgen.
Jag tror inte de får sålt den så lätt till någon annan, du får ha is i magen om du vågar man ska inte ivra iväg i bilaffär..då blir det bara skit !

Vilken civic är det ? länk ?
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 10:55   #21480
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
Jag tror inte de får sålt den så lätt till någon annan, du får ha is i magen om du vågar man ska inte ivra iväg i bilaffär..då blir det bara skit !

Vilken civic är det ? länk ?
Det har du förhoppningsvis rätt i. Ska avvakta tills efter helgen.

Dessa är jag sugen på att provköra i helgen, när man ändå ska på utflykt till Eskilstuna:

https://www.blocket.se/sodermanland/...09673.htm?sa=1

https://www.blocket.se/sodermanland/...86203.htm?sa=1

https://www.blocket.se/sodermanland/...13322.htm?sa=1

https://www.blocket.se/sodermanland/...06157.htm?sa=1

https://www.blocket.se/sodermanland/...61403.htm?sa=1

https://www.blocket.se/sodermanland/...28950.htm?sa=1

Mest sugen på första och sista!
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)