Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur länge innan bostadsmarknaden kraschar?
Det finns ingen bubbla/Aldrig 69 29.87%
1-2 år 60 25.97%
3-4 år 60 25.97%
5-6 år 18 7.79%
7+ år 24 10.39%
Antal röster: 231. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-30, 15:22   #2086
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jag brukar hålla en buffert på 60.000 kr. Det håller mig flytande i 6 månader med min normala konsumtion ink hyra och räkningar. Om jag drar åt svångremmen och slutar förbruka 3000 kr i månaden på nöjen så går det lite längre.

Har ju dock inte barn vilket underlättar.

Men skulle det bli kris så kan jag väl egentligen gå utan i all oändlighet med hjälp av a-kassan.
Det beror på hur stor din fackliga a-kassa pott är. Tillhör du ett konjunkturberoende yrke så kan det gå snabbt. Den stora frågan är hur länge klarar du dig på enbart socialbidrag?

En exitstrategi till utländskt jobb är ingen dålig ide.

Senast redigerad av Vinter den 2019-07-30 klockan 15:25.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 16:00   #2087
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
SBAB syfte är att pressa ner räntorna hos bankerna (vitalisera marknaden). Inte hålla låntagarna under några skyddsvingar. De lånar upp på samma marknad, med samma villkor som de andra bankerna - så om det smäller så får även dom det svårt med finansieringen.
Normalt sänker man räntan och ökar statlig utbetalning för att stimulera ekonomin, för att sänka takten på lågkonjunkturen. Rida ut stormen så att säga.

Men räntan och statskassan är redan i nuläget på en nollnivå, så det finns ingen buffert att räkna med.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 16:31   #2088
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Det beror på hur stor din fackliga a-kassa pott är. Tillhör du ett konjunkturberoende yrke så kan det gå snabbt. Den stora frågan är hur länge klarar du dig på enbart socialbidrag?

En exitstrategi till utländskt jobb är ingen dålig ide.
Jag har aldrig använt a-kassa och är inte registrerad då jag är egen företagare. Så väldigt låg pott gissar jag.

Mina enda skulder är till CSN, består av 1000 kr i månaden och jag läcker inte pengar som ett såll i övrigt så jag bör klara mig förhållandevis länge. Hur mycket är soc på?
Mina fasta kostnader ut inkl allt utom nöjen är på drygt 7500 i månaden.

Mitt yrke har nog inte genomgått en lågkonjunktur på dagens villkor tidigare då det ändrat karaktär till viss del sedan senaste krisen, men jag skulle gissa medelkänsligt. Det är inom marknadsföring och nöje, med företag som kunder men förstås i slutändan privatpersoner. Jag är mediaproducent för reklam och film/tv.

Jag vet att det var förhållandevis tufft för branschen under 2008-2011 men samtidigt har mediakonsumtion gått som en raket sedan dess.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 16:52   #2089
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jag har aldrig använt a-kassa och är inte registrerad då jag är egen företagare. Så väldigt låg pott gissar jag.

Mina enda skulder är till CSN, består av 1000 kr i månaden och jag läcker inte pengar som ett såll i övrigt så jag bör klara mig förhållandevis länge. Hur mycket är soc på?
Mina fasta kostnader ut inkl allt utom nöjen är på drygt 7500 i månaden.

Mitt yrke har nog inte genomgått en lågkonjunktur på dagens villkor tidigare då det ändrat karaktär till viss del sedan senaste krisen, men jag skulle gissa medelkänsligt. Det är inom marknadsföring och nöje, med företag som kunder men förstås i slutändan privatpersoner. Jag är mediaproducent för reklam och film/tv.

Jag vet att det var förhållandevis tufft för branschen under 2008-2011 men samtidigt har mediakonsumtion gått som en raket sedan dess.
https://www.socialstyrelsen.se/globa...sstod-2019.pdf

Handlar om ca 8000kr + bostadsbidrag för ensamstående. Men det kan bli mindre.

Med exitstrategi menar jag certifiering och arbetstillstånd och liknande. Danmark är troligtvis landet som är lättast att anpassa sig till, men det är först in som gäller när det väl krisar. EU kan vara svårt på grund av språk.

Du har ett sånt där svårt att bedöma yrke Men du tjänar på att ha låga fasta kostnader.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 19:31   #2090
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Är ni några här som känner att hen ligger på gränsen för att kunna bo kvar om inkomsten från jobb försvinner?

2008 kom jag i håg att det var en dipp, men de som sålde och köpte nått annat hade ju även samma läge.
Gränsen och gränsen, jag jobbar hon pluggar, två barn, en inkomst (inget CSN). Men lever inte direkt i lyxx men försvinner mitt jobb så blir det problematiskt, även om vår buffert håller ett tag så går det åt snabbt med två barn..
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 19:34   #2091
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Är ni några här som känner att hen ligger på gränsen för att kunna bo kvar om inkomsten från jobb försvinner?

2008 kom jag i håg att det var en dipp, men de som sålde och köpte nått annat hade ju även samma läge.
Jag sitter och hoppas halvt om halvt på ett nytt 2008. Kikar på hus och skulle gärna få en rabatt på detta..
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 20:42   #2092
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
https://www.socialstyrelsen.se/globa...sstod-2019.pdf

Handlar om ca 8000kr + bostadsbidrag för ensamstående. Men det kan bli mindre.

Med exitstrategi menar jag certifiering och arbetstillstånd och liknande. Danmark är troligtvis landet som är lättast att anpassa sig till, men det är först in som gäller när det väl krisar. EU kan vara svårt på grund av språk.

Du har ett sånt där svårt att bedöma yrke Men du tjänar på att ha låga fasta kostnader.


Det ska nog gå då om det nu vill sig så illa.

Vilken hemsk sak att diskutera egentligen. Även om det skulle gå ok för mig själv så tänker man på de familjer som hamnar i kris. Alla barn med försämrade uppväxter.

Har haft en negativ syn på landets utveckling sedan 2010 men önskar ju fortfarande att man kommer ha fel.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 20:54   #2093
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg


Det ska nog gå då om det nu vill sig så illa.

Vilken hemsk sak att diskutera egentligen. Även om det skulle gå ok för mig själv så tänker man på de familjer som hamnar i kris. Alla barn med försämrade uppväxter.

Har haft en negativ syn på landets utveckling sedan 2010 men önskar ju fortfarande att man kommer ha fel.
Tja du hade kunnat suttit fast med en nybyggd 3:a med 12k i månaden fast utgift och i en knackig relation.

Det finns möjligheter, men folk i allmänhet är lite för blåögda för att se potentiella problem. Frågade studiekamrater om de hade en buffert, typ en månadshyra..

Det är mest bostadsmarknaden jag kikat på i Sverige, deprimerande är bara förnamnet. Mest tråkigt för de som är runt 20 nu.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 21:34   #2094
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Tja du hade kunnat suttit fast med en nybyggd 3:a med 12k i månaden fast utgift och i en knackig relation.

Det finns möjligheter, men folk i allmänhet är lite för blåögda för att se potentiella problem. Frågade studiekamrater om de hade en buffert, typ en månadshyra..

Det är mest bostadsmarknaden jag kikat på i Sverige, deprimerande är bara förnamnet. Mest tråkigt för de som är runt 20 nu.
That's me

Snart 30 visserligen..

Hur vågar folk inte ha en buffert? Åtminstone en liten. Förstår det inte. Det är ju inte svårt att ha några tiotusen undanlagda.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-24, 09:51   #2095
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Det ser mer ut som räntan kommer hållas extremt låg framöver, vi har även nått en punkt där stater får betalt för att låna.

Lågräntepolitik det nya normala eller bara starten på en kommande storm?
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-24, 10:03   #2096
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Så länge man lånar pengar till banken för 0% i ränta kan de låna ut de billigt också.

Skulle vara intressant och se vad som händer om vanligt folk slutar att låna ut pengar till banken gratis.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-24, 13:15   #2097
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Kronan är den lägsta på 16 år och fortsätter falla. Det betyder att utländska investerare flyttar bort sina pengar till vad de anser vara säkrare valutor, i första skede.

Vad det leder till i fortsättningen är att Sverige kommer behöva ta dyrare lån från utlandet, som samtidigt blir dyrare för varje hack kronan faller ned.

Kronan är alltså på en nivå som den just blivit stabilare efter 90-tals krisen.

Det är mycket möjligt att svenska banker måste göra ändringar för att ta in mer pengar på nått sätt för att balansera ut det.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-24, 13:51   #2098
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
That's me



Snart 30 visserligen..



Hur vågar folk inte ha en buffert? Åtminstone en liten. Förstår det inte. Det är ju inte svårt att ha några tiotusen undanlagda.
Jag har buffert. Men den vägrar bli större. Det är svårt när två eller fler personer ska föra gemensam penningpolitik.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-24, 15:21   #2099
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Ingen krasch än, men en lågkonjunktur på ingående kan ställa till det. Men bra för alla yngre som vill in på marknaden.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-25, 09:28   #2100
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Ingen krasch än, men en lågkonjunktur på ingående kan ställa till det. Men bra för alla yngre som vill in på marknaden.
Trist för alla om slagit sig in på marknaden de senaste åren bara. Lika tråkigt att också gå och vänta på att slå sig in för att kraschen kommer "snart".

Har för övrigt börjat fundera på att bygga ett hus ute på landet. Har eventuellt möjlighet att få tomt billigt/gratis och då återstår bara kostnader som direkt relaterar till husbygget.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)