Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-09-02, 15:35   #1
BigForre
Registered User
 
BigForres avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 021
Axlar!!!

Läget enligt följande, har varit hyffsat slö på att köra axlar de senaste 3 månaderna och när jag väl kör axlar, vilket jag brukar börja bendagen med, så blir det enbart hantelpress (framsida) och drag till hakan (mitt), baksida tycker jag att jag får tillräkligt när jag kör rygg.

Problemet är nu att framsida axlar halkat efter bröst, vilket inneburit problem med vänster axel...har vilat från träning några dagar nu och kommer att sätta igång igen om ett par dagar (inte pga av axel)...mösösen som besöktes i tisadags sa att övriga delar på axeln låg med bra, men det var just främre delta som släpade...

Det jag skulle vilja vet är hur ni övriga kör axlar, fler än en övning per del av axel? vilken mer är i så fall att rekomendera? lägga till en extra för framsida? vilken i så fall? millitärpress?
BigForre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-02, 16:57   #2
Jazen
Foshizzle squad
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Gävle/Sthlm
Inlägg: 594
Citat:
Ursprungligen postat av BigForre
Läget enligt följande, har varit hyffsat slö på att köra axlar de senaste 3 månaderna och när jag väl kör axlar, vilket jag brukar börja bendagen med, så blir det enbart hantelpress (framsida) och drag till hakan (mitt), baksida tycker jag att jag får tillräkligt när jag kör rygg.

Problemet är nu att framsida axlar halkat efter bröst, vilket inneburit problem med vänster axel...har vilat från träning några dagar nu och kommer att sätta igång igen om ett par dagar (inte pga av axel)...mösösen som besöktes i tisadags sa att övriga delar på axeln låg med bra, men det var just främre delta som släpade...

Det jag skulle vilja vet är hur ni övriga kör axlar, fler än en övning per del av axel? vilken mer är i så fall att rekomendera? lägga till en extra för framsida? vilken i så fall? millitärpress?
på övningsbanken finns en del o kollar på
__________________
YEAH BUDDY, LIGHT WEIGHT ... that was super heavy!

Vad gör du medans kelda gör jobbet?

jo flexar...
Jazen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-02, 17:39   #3
Baha
Way of the ape
 
Bahas avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Sverige
Inlägg: 2 636
Låter skumt tycker jag att framsida har halkat efter, är väl oftast den som halkar före och blir för stark.


och är dom svagare än brösten och har gett dig problem pga detta?? så skall du ju kanske inte ens köra bröst innan det rättat till sig.

annars hantelyft framåt och ngn tung pressövning med ryggen relativt rak så det inte blir ngn form av snedhantelpress light
Baha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-02, 18:31   #4
Mackan.D
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 125
hmm så många ryggövningar tar axlar också? låter ju inte bra eftersom jag kör axlar tillsammans med bröst sen nästa dag kör rygg med biceps:/
Mackan.D är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-02, 19:17   #5
BigForre
Registered User
 
BigForres avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 021
Nej har blitt ordinerad att köra bröst lättare och bara varannan vecka fram tills att det känns helt bra.

Nja nu är jag ingen vis man, men en övning som alltid är med när jag kör rygg är sittande rodd, den tar bra på basida axlar tycker jag iaf...

Yes har även kollat övningsbanken för att kolla på lite övningar...tänkte med den här tråden få lite tipps på vilka övningar som folk anser effektiva och skonsamma, då främst övningar framsida...
BigForre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-02, 19:42   #6
MilkmaN
Mjölkad användare
 
MilkmaNs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 831
Militärpress är väl en given övning?
__________________
Milkman försöker blir urstark!
He conquers who endures - Virgil
MilkmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-02, 20:33   #7
Lindberg
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 661
Främre Axlar

Stående hantellyft framifrån
Stående lyft framifrån med skivstång
Stående kabeldrag framifrån
Sittande hantellyft åt sidan
Lindberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-02, 20:44   #8
mentzer
Registered User
 
mentzers avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: rectum
Inlägg: 1 038
Citat:
Ursprungligen postat av Lindberg
Främre Axlar

Sittande hantellyft åt sidan


Om det handlar om att bygga upp styrkan skulle jag lägga mest, om inte all energi på pressövningar av olika varianter.
mentzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-02, 20:55   #9
Lindberg
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 661
Citat:
Ursprungligen postat av mentzer


Om det handlar om att bygga upp styrkan skulle jag lägga mest, om inte all energi på pressövningar av olika varianter.
Pressövningar bygger mest på mellanpartiet/Mitten enligt AST Sports Science.
Lindberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-02, 20:57   #10
mentzer
Registered User
 
mentzers avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: rectum
Inlägg: 1 038
Inte enligt mig
mentzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-02, 20:57   #11
palme
Välhängd medlem
 
palmes avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Uppsala
Inlägg: 5 082
Citat:
Ursprungligen postat av Lindberg
Pressövningar bygger mest på mellanpartiet/Mitten enligt AST Sports Science.
Aha...


Militärpressar gillar jag, har ok axlar imo.
__________________
Timidi mater non flet

Support 81
palme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-02, 21:01   #12
mentzer
Registered User
 
mentzers avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: rectum
Inlägg: 1 038
Fortfarande, inte enligt mig!
mentzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-02, 21:05   #13
tuben
Registered User
 
tubens avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 035
www.exrx.net sätter ju militärpress på främre deltamuskeln och jag sätter mina 5 öre på deras kunskap före ast närsomhelst.
tuben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-02, 21:10   #14
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Lite om pressar från mitt kurskompendium.
Press bakom nacken: Denna övning aktiverar främst kappmuskelns övre del och nedre del (M. trapezius pars decendens et ascendens), muskeln ovanför skulderbladskammen (M. supraspinatus) samt deltamuskelns mellersta och främre del (M. deltoideus pars acromialis et clavicularis). Detta är en övning med viss potentiell skaderisk, speciellt i bottenläget! Det är bl.a främst M. supraspinatus som är utsatt. Rörelsen är dock mycket effektiv för att stärka axelmuskulaturen. Rörelsen är främst en abduktion/flexion i axelleden. Det är rekommenderat att köra övningen i en Smithmaskin pga skaderisken om annan peron skulle råka stöta till stången! Övningen kan antingen köras med eller utan ryggstöd. Tränar man rörelsen utan ryggstöd så får man en viss avlastning av axelleden, om övningen utföres med ryggstöd så får man en viss avlastning i ländryggen. Utförande: Starta övningen på raka armar (se bild) och sänk därefter långsamt stången till den nuddar axlarna/slutet på nacken (se bild). Pressa därefter upp stången igen. Upprepa.

Press framför (ej illustrerad): Denna övning aktiverar främst kappmuskelns övre del och nedre del (M. trapezius pars decendens et ascendens), muskeln ovanför skulderbladskammen (M. supraspinatus) samt deltamuskelns mellersta och främre del (M. deltoideus pars acromialis et clavicularis). Rörelsen är främst en flexion/abduktion i axelleden. Denna rörelse utsätter inte, i bottenläget, axelleden för samma utsatta position som press bak nacken. Övningen kan köras med fristång såväl stående (Stående militärpress) eller sittande eller i Smithmaskin. Normalt så är det inte möjligt att köra sittande press med ryggstöd utan eftersom övningen kräver en viss svank så är det mer praktiskt köra utan, dock är det rekommenderbart med ett riktigt bälte (av styrkelyfttyp) här.
Utförande: Starta övningen på med stången på axlarna och pressa därefter upp stången till raka armar. Sänk därefter stången till bottenläget. Upprepa.
Denna övning ger utmärkt stabilisation och balans mm i hela kroppen om den utföres som stående militärpress.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-02, 22:22   #15
spacedog
Registered User
 
spacedogs avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 332
Arne, stående framför, rekommenderar du bälte där även när man kör med relativt låga vikter?
__________________
Some people play hard to get - me, I play hard to want.

Some people are like Slinkies. Not really good for anything, but you still can't help but smile when you see one tumble down the stairs.
spacedog är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)