Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-06, 13:20   #1
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Vad har ni för IQ?

Följande inlägg av Ceejay i kontroversiella åsikter-tråden fick mig att undra var jag hade, och sedan, vad ni här på kolozzeum har i IQ.

Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Jordan Peterson har en video om IQ som är rätt intressant.
Mängden människor som helt enkelt inte klarar av saker pga låg intelligens är rätt stor.

Mensas provtest (känns som det enda pålitliga?) hittar ni här: https://www.mensa.se/bli-medlem/provtest-r1/

Mensa om sitt provtest:

Citat:
Är provtestet lättare än det övervakade testet?
Nej. Provtestet är utformat med avsikten att det ska vara lika svårt att erhålla motsvarande IQ på det övervakade testet. Dock bör man tänka på att det övervakade testet mäter lite högre upp på IQ-skalan än provtestet.

Hur stora är likheterna mellan provtestet och det övervakade testet?
Provtestets grafiska utformning är i princip identisk med det övervakade testet, och resultatet på provtestet ger vanligtvis en god fingervisning om hur man kan tänkas prestera på det övervakade testet. Dock bör man vara medveten om att resultatet på provtestet inte är någon garanti för att man kan, eller inte kan, bli medlem i Mensa.

Varför mäter provtestet inte IQ över 126?
Alla IQ-tester har en liten felmarginal. Detta beror bland annat på slumpens inverkan. Uttryckt i IQ kan man säga att standardfelet rör sig om ca +/- 5 poäng. För att undvika att provtestet exkluderar många potentiella medlemmar på grund av felmarginalen har vi valt att sätta den maximala poängen på provtestet till 126.
TS börjar

blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 13:22   #2
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Startade jag denna tråd för att jag blev stolt över mitt resultat och det vore socialt självmord att dela det på facebook? Givetvis.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 13:28   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
125 enligt det övervakade Mensa-testet. Det innebär att jag tillhör de smartaste 10 %:en, men jag brukar som den ödmjuka humorist jag är säga att jag tillhör de dummaste 90 %:en istället.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 13:34   #4
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Har ni någon susning om vad som anses vara det som avgör mest för att lyckas i arbetslivet generellt inom rekryteringsbranschen?
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 13:36   #5
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
125 enligt det övervakade Mensa-testet. Det innebär att jag tillhör de smartaste 10 %:en, men jag brukar som den ödmjuka humorist jag är säga att jag tillhör de dummaste 90 %:en istället.
Hur förvaltar du din begåvning utöver att ta upp den i en allmän tråd i det stora svarta hålet ?
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 13:38   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Har ni någon susning om vad som anses vara det som avgör mest för att lyckas i arbetslivet generellt inom rekryteringsbranschen?
Jag har tillräckligt hög IQ för att kunna räkna ut att ditt svar inte kommer vara "IQ".

Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Hur förvaltar du din begåvning utöver att ta upp den i en allmän tråd i det stora svarta hålet ?
Genom att tjafsa med folk i just den tråden. Du verkar ju hålla med om att det är en meningsfull aktivitet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 13:42   #7
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Jag är skeptisk till provtestet, tycker att det verkar ge lite för generösa resultat.

Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Har ni någon susning om vad som anses vara det som avgör mest för att lyckas i arbetslivet generellt inom rekryteringsbranschen?
Gissar att det är någonting som inte är särskilt kopplat till framtida framgång, och som är ganska lätt att mäta såsom "lyckas förmå intervjuaren att känna att jag är en bra typ".
De med starka narcissistiska drag brukar ju komma långt, nära oavsett förmåga.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 13:43   #8
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag har tillräckligt hög IQ för att kunna räkna ut att ditt svar inte kommer vara "IQ".



Genom att tjafsa med folk i just den tråden. Du verkar ju hålla med om att det är en meningsfull aktivitet.

Fråga 1. Du har fel begåvning är det som ses som avgörande dvs om du inte har begåvningen kan du vara hur bra som helst på det övriga eftersom den inte går att träna upp som de övriga kompetenserna.

Svar 2: Är du verkligen begåvad med 125 IQ om du anser att det är en meningsfull aktivitet ?
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 13:45   #9
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
126 eller mer.

Antar att det är högsta här.

Tycker det danska testet är bättre. Har för mig att jag fick runt 135 där. Sen verkar alltid IQ tester online ge väldigt höga resultat så inte särskilt säker på trovärdigheten.

https://mensa.dk/iqtest/
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 13:46   #10
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 291
112 fick jag, är ledsen nu tror att min hjärna också vill att jag ringer 112 och ber om hjälp om att bli smartare...
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 13:47   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Högt. Jag har gjort testet, och även om jag anade att det skulle vara högt så blev jag själv förvånad över hur högt. Jag vill inte ens säga hur högt.

Men jag är för lat för att utnyttja det till att ta över världen. Så det är lite bortslösad genetik.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 13:47   #12
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Fråga 1. Du har fel begåvning är det som ses som avgörande dvs om du inte har begåvningen kan du vara hur bra som helst på det övriga eftersom den inte går att träna upp som de övriga kompetenserna.

Det är lite svårt att förstå vad du menar eftersom du inte har begåvning inom att uttrycka dig skriftligt. Låt oss dela upp det:

"Du har fel begåvning är det som ses som avgörande". Den satsen är felaktigt byggd. Menar du "Du har fel begåvning än det som ses som avgörande"? Det skulle plötsligt göra satsen begriplig.

Fast när jag kikar närmare ser jag att en sådan sats skulle göra meningen som helhet obegriplig. Därför tror jag mer på min andra tolkning: Att du menar "Att du har fel begåvning är det som ses som avgörande".

Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Svar 2: Är du verkligen begåvad med 125 IQ om du anser att det är en meningsfull aktivitet ?
Helt säker kan jag inte vara, det är möjligt att de blandade ihop provresultaten, att de ljög för mig, eller att jag hade helt osannolik tur och bara råkade svara rätt mycket på provet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 13:49   #13
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Har ni någon susning om vad som anses vara det som avgör mest för att lyckas i arbetslivet generellt inom rekryteringsbranschen?
Rollen IQ anses spela vid en rekrytering skiljer sig antagligen åt vid en rekrytering av en ingenjör i industriell ekonomi kontra en parkförvaltare.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 13:50   #14
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Jag tycker överlag att alla medlemmar på Kolo är väldigt smarta och pålästa, jag känner mig som en liten mygga i jämförelse. Men det är roligt och givande att läsa inlägg här.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 13:53   #15
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
På begäran utifrån,
Citat:
112 fick jag, är ledsen nu tror att min hjärna också vill att jag ringer 112 och ber om hjälp om att bli smartare...
, behöver vi också definiera när begåvningen är tillräcklig och det är strax över normalbegåvad eller normalbegåvad.

Några som är duktiga på det här är Sandhal och Partner

Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Rollen IQ anses spela vid en rekrytering skiljer sig antagligen åt vid en rekrytering av en ingenjör i industriell ekonomi kontra en parkförvaltare.
Citat:
”Din begåvning är normal” säger jag ofta till personer som varit hos oss och gjort begåvnings- och personlighetstester. Jag ser oron i testkandidatens ögon. För vem vill ha en normal begåvning? Alla vill förstås ha en hög begåvning. Om man nu är framgångsrik i sitt arbete, en bra ledare och når sina mål så kan man väl inte ha en medelmåttig begåvning?

För det första innehåller ordet ”medelmåttig” en värdering och för det andra så har faktiskt de allra flesta människor – 68 % för att vara exakt* – just en normal begåvning. Normal betyder ju bara att någonting är vanligt förekommande. De flesta framgångsrika människor och de flesta som läser på våra universitet är just normala i sin begåvning.

Att vara normalbegåvad innebär att man har lika lätt som de flesta andra att förstå komplexitet och logiska sammanhang. Men när vi knyter ihop begåvningen med personligheten får vi en litet djupare och mer komplex bild av personen som genomgått testningen

Någon har hög målmedvetenhet och höga ambitioner tillsammans med en normal begåvning. Någon annan har låg grad av målmedvetenhet och ambitioner men hög begåvning. Någon har hög grad av noggrannhet och tålamod att stå ut med monotoni. Någon annan har låg grad av noggrannhet, högt tempo och behov av att se saker ur nya synvinklar. Nu blir det komplicerat – vem är egentligen bäst? Frågan är förstås fel ställd. Vi måste istället fråga oss: bäst i förhållande till vad?

Finns det ett tydligt vad, eller med andra ord en tydlig rollbeskrivning, då kan vi närma oss, inte vem som är bäst utan vem som har bäst förutsättningar i den eftersökta rollen och i det givna sammanhanget. Inte sällan är det någon med just normal begåvning.

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är lite svårt att förstå vad du menar eftersom du inte har begåvning inom att uttrycka dig skriftligt
Du har så rätt jag slarvar och skriver talspråk men då jag tror att ni är så begåvade att ni missar syftningsfel mm då er hjärna är rustad för att ta sig runt dessa fel...

Men du tar det lite känsligt.Mer ödmjukhet krävs för att lyckas i det riktiga livet då vi möter personen IRL.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-01-06 klockan 14:01.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)