Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-31, 17:41   #106
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Igår kväll var jag bakis på klättringen och klättrade väldigt oinspirerat. Klarade en 6a på autobelay, failade en 6a på vanligt topprep, jobbade vidare lite på ovanstående problem men kom ingen vart. Inte någon större fara då jag ändå var där mest för att säkra åt kompisar men det var ändå tråkigt att känna att man inte hade något att hämta.

Imorse var jag ute i skogen och käkade frukost klockan 9.30 medan jag studerade en klippvägg. Efter en hel del mossborstande och en hel del traskande så klarade jag två problem som var hur lätta som helst, minst sagt bara en uppvärmning, och två problem som var betydligt svårare.

Ett av dem startade med en skön spricka för fötterna men efter det var det 4-5 crimp holds som gick lite i sidled innan man nådde toppkanten. Förutom granitens skrovlighet var det inga holds för fötterna alls, men jävlar vad gummit greppar på granit! Denna första tog 4 försök, sista försöket när jag klarade problemet så lossnade mossan på toppen när jag skulle ställa mig upp. Då var man glad för crashpad och passare, men det blev en hel del blodvite och nu kommer jag behöva gå på nyårsfest med en uppskrapad kind
Det andra utmanande problemet var en spricka som gick lodrätt cirka 2,5 meter över marken, så först var man tvungen att ta sig upp till det och köra en sittande shimmy fram tills att sprickan övergick en av två toppar på stenen. Då var det bara att kroka fast i toppen med höger häl, hitta en halvdant hold för vänsterfoten en halvmeter från toppen och sen bara luta sig framåt för allt vad man hade och krafsa mossa med händerna.

Så idag var alltså min första riktiga bouldring utomhus, och jag har helt klart fått blodad tand (samt blodade händer, knän och t.om. ansikte). Utomhusklättring är mer smärtsamt, mindre bekvämt och mycket mer riskfyllt än inomhusklättring känns det som just nu, men känslan när man toppade ut var närmast knark-liknande! Lillebror som hängde med som passare testade också på och känslan var gemensam; Det här ska göras varje regn- och köldfri helg tills vidare
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-31, 17:53   #107
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Morgonens instagramskörd också:

blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-31, 18:18   #108
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Och här är det första svåra problemet jag skrev om. Linjen är ungefär hur benen färdades, kryssen är de crimp holds jag använde. Man ser en pinch till vänster som jag använde en snabbis för att stabilisera Till höger ser man de två lätta problemen jag skrev om. Typ 4 meter. Känner för att försöka hitta en bild på det andra problemet också men nu måste jag nog börja röra på mig. Gott nytt år till alla potentiella läsare!


Senast redigerad av blåvitt den 2016-12-31 klockan 18:20.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-01, 10:47   #109
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Tjusigt! Hur är "problemet" uppmärkt? Dvs hur ser man vad man får använda och inte? Eller är det bara typ att klättra upp någonstans på något sätt i närheten av A:et?

För mig hade det också varit sjukt ovant att klättra i så mycket kläder, jag kör alltid i shorts och t-shirt

Gott nytt
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-01, 15:02   #110
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Gott nytt år!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-01, 16:21   #111
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Tjusigt! Hur är "problemet" uppmärkt? Dvs hur ser man vad man får använda och inte? Eller är det bara typ att klättra upp någonstans på något sätt i närheten av A:et?

För mig hade det också varit sjukt ovant att klättra i så mycket kläder, jag kör alltid i shorts och t-shirt

Gott nytt
Folk har markerat ut greppen genom att borsta in krita på bergväggen, ibland finns det små ditkritade pilar som pekar i vilken riktning en linje går, men man kan även spana ut sin egen väg för att hitta något som man känner är mer välanpassat för ens egna skicklighet

Ja, det var ju ovanligt varmt väder men ändå galet kallt för klättring. Rörelseförmågan blev ju kraftigt begränsad i vissa vinklar, men jobbigt att bli sjuk osv

Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Gott nytt år!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-03, 19:11   #112
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Blev krasslig efter nyårsafton :/ Bara en lätt förkylning men tillräckligt för att hindra träningen, räknar med att vara tillbaks på banan innan helgen
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-04, 17:53   #113
Ajasoro
Registered User
 
Ajasoros avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 066
Fan så kul att klättra ute!

Krya!
__________________
En vegans pubertala dagboksanteckningar
Dam -63 kg. Tränar inför SM KLSL 2018.
Bästa tävlingsresultat: 117,5-72,5-162,5
Total: 352,5 kg • Wilks: 384,15

(MMA och Submission wrestling på nybörjarnivå)
Ajasoro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-06, 16:56   #114
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Igår kände jag mig rejält rastlös och mycket friskare så idag kände jag bara på att anstränga mig lite.

10 armhävningar
15 benlyft
20 utfall
x5

Kändes ju bra det här, tror hälsan är helt tillbaka förutom en hosta som jag fruktar kommer bli envis. Ett lätt fyspass imorgon och klättring söndag + tisdag är de pass jag har inskrivna nu Väntar med löpningen tills det inte är -20.

Citat:
Ursprungligen postat av Ajasoro Visa inlägg
Fan så kul att klättra ute!

Krya!
Det var väldigt roligt! Testa på det någon gång om du får chansen, större träningsglädje och häftigare grepp får man leta länge efter Tack!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-08, 22:16   #115
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Dagens klättring:

Det gäckande problemet jag skrivit om tidigare klarades av idag. Tog 5 försök men när det väl gick sa en kompis att det såg ut som "vatten som liksom flöt upp för väggen". Kändes gött när det tagit så lång tid att klara det, nu har jag bara ett gäckande rött problem kvar Flashade ett till rött problem och betade av ett tredje med några ärliga försök. Så tre avklarade röda problem, varav två var helt nya för mig. Ovanpå det ett gäng klättringar av några blåa när jag instruerade en oerfaren kompis. Så aa, roligt och bra pass med sköna resultat, jag känner mig riktigt nöjd. Mer klättring imorgon eftermiddag!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-09, 20:01   #116
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Dagens klättring:
Påbörjat projekt på två 6b+. De kan ha varit lite för lätta eftersom de båda ser ut att bli avklarade innan veckan är slut, men ska inte ta ut segern i förväg. Båda kräver mycket jobb med balansen och den ena har ett gäng crimps man enbart kommer åt via dyno, så även om jag redan klarat allt förutom två movies på båda väggarna så kommer det nig krävas lite för att länka ihop helheten sen.
Klarade två röda problem idag och påbörjade två nya. Det dör sista gäckande problemet gav jag mig inte på.

Kul pass idag med bra utveckling, hela teamet var på hugget vilket höjer nivån hos alla så det var härligt
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-10, 21:52   #117
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Dagens pass:

Klarade båda de nya problemen jag skrev om igår, och ytterligare två röda utöver det, ett av dom flashade jag. Jobbade vidare lite på gäck-problemet, det närmar sig. Påbörjat ytterligare ett som jag förväntar mig klara av på torsdag. Drog dock upp glass på båda ringfinger, tråkigt, hoppas det ska läka bra på två dagar nu innan nästa pass. Känns som att jag verkligen börjar låsa upp de röda problemen ett efter ett nu så jag verkar lämna min bouldringplatå bakom mig, topprepsplatån kvarstår dock. Kör inte blåa alls längre iaf, annat än som uppvärmning. Coreträning som avslut. Borde fokusera mer på ryggen under fyspassen men när det är för mkt folk blir det pinsamt att köra chins :/

I övrigt: Kärlek är skit och allt gör ont. Borde vara asglad över framgångarna på klättringen men jag vill bara krossa glasrutor. Mvh.

Senast redigerad av blåvitt den 2017-01-10 klockan 21:53.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-12, 21:35   #118
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Dagens klättringspass blev askort pga tidsbrist så vi körde en knapp timme. Hann trots det klara av sex röda problem idag, mycket trevligt resultat. Två av dom hade jag dock klarat tidigare. Mer än så vart det inte, så jag har inte så mycket spännande att skriva om idag. Passar därför på att posta en bild på min underarm tagen cirka fem timmar efter klättringen. Lite pump dröjer sig kvar men jag verkar börja bli lite vaskulär även i degläge, det är mycket trevligt.

blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-13, 20:23   #119
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Socialt umgänge drog över på tiden, så vilodag idag med. Vi promenerade dock säkert närmare två mil.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-14, 15:04   #120
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Klättring 14/1

Klarade ett rött problem med high-step start, bestod enbart av grippers som var monterade för att rubba balansen så mycket som möjligt.
Jobbade vidare på det evigt gäckande problemet. Första förflyttningen sker till en stor röd jävla bulle utan någon vettig greppyta, sen ska man vidare till snålt placerade och elakt riktade jugs, slopers och en elak crimp, från vilken man ska klara en dyno upp till uttoppningen. När jag väl lyckas ta mig förbi Bullen så blir jag alltid nitad av slutet, skulle behöva lite vettig beta.
Förutom dessa två så upprepade jag 7 problem varav 4 var röda, och körde några nya blåa onsight.

Klarade även en överhängsvägg på 6B, är ett bra antal meter med oavbruten överhängsklättring som jag tidigare helt och hållet saknat ryggstyrkan för. Ett stort och mycket motiverande framsteg! Känner mig överlag mycket starkare, modigare och uthålligare på väggarna än vad jag gjorde för en månad sen. Men framförallt känner jag en skillnad i viljestyrka. Ibland känner jag att all energi jag lägger in i klättringen får jag tillbaka tiofalt i alla andra aspekter av livet. Så galet inspirerande sport!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)